Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kalundborg Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Ann-Louise Gissel Aarkrog
|
Hold
|
2024 ke/t (1t ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Introduktion til kemi
Formål:
- at eleverne får en introduktion til kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
Indhold:
Læsning af symbolsprog i kemi
Materiale:
Mortensen, Kim Kusk: Kend kemien 1 - 5B, Gyldendal: side 11, 41, 57-58, 70-72 og 222-223
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kager
Kager
Formål:
- at eleverne opnår grundlæggende viden om grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbynging
- at eleverne opnår viden om simple molekylers opbygning, navngivning og anvendelse
- at eleverne lærer ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse, herunder fældningsreaktioner
- at eleverne lærer stofmængdeberegninger i relation til - reaktionsskemaer
Indhold:
Elektronparbinding (kovalent binding)
Kemisk formel og navngivning for molekyler
Kendetegn for ionforbindelser
Navngivning af ionforbindelser
Egenskaber for ionforbindelser
Opløselighed og udfældning
Mængdeberegning
Materiale:
Mortensen, Kim Kusk: Kend kemien 1 - 5B, Gyldendal; sider: 40-59, 63-80, 87-98, 128-135
Forsøg:
- Saltsopløslighed og fældningsreaktioner
- Fremstilling af kager (Bestemmelse af deres volumen)
- Fysiske og kemiske beskrivelser af forskellig typer af hævemidler
- Opvarmning af natron
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kagen
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er du sur?
Er du sur?
Formål:
- eleverne opnår viden om simple syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
Indhold:
Titrering
Mængdeberegning
Beregning af den formelle og aktuelle koncentration
Koncentrationer
Ævivalente mængder
Syre-base-reaktioner
pH-begrebet
Måling af pH
Vands selvionisering
Stærke og svage syrer
Materiale:
Mortensen, Kim Kusk: Kend kemien 1 - 5B, Gyldendal; sider: 95-97, 146-149, 159-176
Forsøg:
- Titrering af saltsyre med natriumhydroxid
- Rødkålsindikator
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Syre og baser
|
02-02-2025
|
Titrering af syre med base
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hjælp min hud rynker...
Hjælp - min hud rynker...
Formål:
- at eleverne bliver introduceret til simple organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- at eleverne opnår viden om uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- at eleverne opnår viden om kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Indhold:
Elektronparbinding (kovalent binding)
Kemisk formel og navngivning for molekyler
Molekylerne form og rummelighed
Polære og upolære elektronparbindinger
Elektronegativitet
Hydrogenbindingen
Molekylers opløselighed i vand
Intermolekylærekræfter
Materiale:
Mortensen, Kim Kusk: Kend kemien 1 - 5B, Gyldendal; sider: 14-24, 44-47, 49-52, 55, 72-80
Forsøg:
- Hvilke stoffer kan blandes?
- Fremstilling af cremer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ild
Ild
Formål:
- at eleverne opnår viden om simple redoxreaktioner
- at eleverne opnår viden om simple organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Indhold:
Kendetegn for organiske forbindelser
Navngivning af organiske forbindelser
Egenskaber for organiske forbindelser
Oxidation
Reduktion
Oxidationstal
Forbrænding af alkaner
Afstemning af redoxreaktioner
Spændingsrækken
Materiale:
Mortensen, Kim Kusk: Kend kemien 1 - 5B, Gyldendal; sider: 104-113, 181-189
Forsøg:
- Afbrænding af ståluld
- Hvilken gas indeholder en lighter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Redox
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580790314",
"T": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580790314",
"H": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580790314"
}