Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kalundborg Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Lotte Ankjer Vestermarken
Hold 2024 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skulptur og historisk overblik
Titel 2 Drama Medea
Titel 3 Epos Homer Odyseen
Titel 4 Herkules/Herakles fragmenter af en helt
Titel 5 Græsk filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skulptur og historisk overblik

Ved hjælp af skulptur opnår vi et historisk overblik.

Vi arbejder med perioderne fra Paideia.

Minoisk, Mykensk, Geometrisk og Arkaisk, side 45-55
Tidlig klassisk, side 93-101
Høj klassisk, side 129-137
Sen klassisk, side 171-177
Hellenistisk, side 201-207
Romersk, side 247-255

og supplerer med Oldtidens Grækenlands billedmateriale og opslag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drama Medea

Vi har læst Medea, med følgenden temaer:

Kærlighed-had
Flygtning-Fremmed
Hybris- nemesis
Agon
Hellenere- Barbar
Kvinde-mand
Hævn-forsoning

Helte temaet har fyldt mest og diskussionen i forhold til om kvinden kan være en helt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Epos Homer Odyseen

Vi har læst : I, v. 1-95, og IX, v. 1-565.  Og Aeneiden, I,1-115.

Vi har haft fokus på Odysseus som Helt, og de samfund han møder i IX sang.
Derud over har vi talt om:
Rejse
Mennesker- Guder
Kultur – natur
Civilisation- barbar
Gæstevenskab
Slægt

Centrale begreber udover Homeriske karakteristika;
Offer
Bøn
Orakler
Moira
Spådom
Orakler
Hybris
Nemesis

Perspektivteksten er Radioteatret: Niel LaBute. Medea Redux, DR. 2001.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Herkules/Herakles fragmenter af en helt

Med udgangspunkt i Disneys Herkules- følges inspirationen tilbage til oldtiden.
Via: fragmenter fra Theogonien, De tolv arbejder fra Apollodoros er læst i Gorm Tortzens bearbejdning,  Euripides´ Herakles.
Som Perspektiv til perspektiv har vi kigget på Mogens Herman Hansens "Mytologiske Limericks og andre vers. Meseum Tuskulanum. 2011.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Græsk filosofi

Filosofi

Kernetekst:
Platon: Sokrates' Forsvarstale oversat af Chr. Gorm Tortzen og Jørgen Mejer (Kend dig selv)
Platon: Hulebilledet (Kend dig selv)

Supplerende tekst:
Paideia side 142-154, linje 3

Perspektiverende tekst:
Jørgen Gaare og Øystein Sjaastad: af Pippi og Sokrates - et filosofisk drikkegilde i Villa Villekulla, side 77-79

Forløbets fokus, problemstillinger, temaer og begreber:
Platons filosofi og hulebilledet som en allegori på vejen til erkendelse, Sokrates, jordemodermetoden, areté - retfærdighed, sofrosyne, visdom/indsigt og mod. Doxa og episteme, det gode og værdige liv, forholdet til døden. Det athenske demokrati.

Faglige mål:
At kunne analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
At kunne identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
At kunne overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
At kunne nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsningen af antikke tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer