Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kalundborg Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Lotte Ankjer Vestermarken
|
Hold
|
2024 ol/c (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skulptur og historisk overblik
Ved hjælp af skulptur opnår vi et historisk overblik.
Vi arbejder med perioderne fra Paideia.
Minoisk, Mykensk, Geometrisk og Arkaisk, side 45-55
Tidlig klassisk, side 93-101
Høj klassisk, side 129-137
Sen klassisk, side 171-177
Hellenistisk, side 201-207
Romersk, side 247-255
og supplerer med Oldtidens Grækenlands billedmateriale og opslag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bender & Rasmussen: OLDTIDENS GRÆKENLAND/GRÆSKE..7E, Munksgaard
-
Brian Andreasen, Jens Refslund Poulsen: Paideia 7B, Systime; sider: 45-54, 62-63, 93-101, 129-137, 171-177, 201-207, 247-254
-
Hjortsø,Leo: GRÆSK MYTOLOGI 7B, Gyldendal
-
3c skulptur.png
-
Stiltræk i skulptur m analysemodel.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama Medea
Vi har læst Medea, med følgenden temaer:
Kærlighed-had
Flygtning-Fremmed
Hybris- nemesis
Agon
Hellenere- Barbar
Kvinde-mand
Hævn-forsoning
Helte temaet har fyldt mest og diskussionen i forhold til om kvinden kan være en helt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos Homer Odyseen
Vi har læst : I, v. 1-95, og IX, v. 1-565. Og Aeneiden, I,1-115.
Vi har haft fokus på Odysseus som Helt, og de samfund han møder i IX sang.
Derud over har vi talt om:
Rejse
Mennesker- Guder
Kultur – natur
Civilisation- barbar
Gæstevenskab
Slægt
Centrale begreber udover Homeriske karakteristika;
Offer
Bøn
Orakler
Moira
Spådom
Orakler
Hybris
Nemesis
Perspektivteksten er Radioteatret: Niel LaBute. Medea Redux, DR. 2001.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Herkules/Herakles fragmenter af en helt
Med udgangspunkt i Disneys Herkules- følges inspirationen tilbage til oldtiden.
Via: fragmenter fra Theogonien, De tolv arbejder fra Apollodoros er læst i Gorm Tortzens bearbejdning, Euripides´ Herakles.
Som Perspektiv til perspektiv har vi kigget på Mogens Herman Hansens "Mytologiske Limericks og andre vers. Meseum Tuskulanum. 2011.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Græsk filosofi
Filosofi
Kernetekst:
Platon: Sokrates' Forsvarstale oversat af Chr. Gorm Tortzen og Jørgen Mejer (Kend dig selv)
Platon: Hulebilledet (Kend dig selv)
Supplerende tekst:
Paideia side 142-154, linje 3
Perspektiverende tekst:
Jørgen Gaare og Øystein Sjaastad: af Pippi og Sokrates - et filosofisk drikkegilde i Villa Villekulla, side 77-79
Forløbets fokus, problemstillinger, temaer og begreber:
Platons filosofi og hulebilledet som en allegori på vejen til erkendelse, Sokrates, jordemodermetoden, areté - retfærdighed, sofrosyne, visdom/indsigt og mod. Doxa og episteme, det gode og værdige liv, forholdet til døden. Det athenske demokrati.
Faglige mål:
At kunne analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
At kunne identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
At kunne overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
At kunne nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsningen af antikke tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581408799",
"T": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581408799",
"H": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581408799"
}