Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Marie Klint Martinsen
|
Hold
|
2022 EnA/1k (1k EnA, 2k EnA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy Tales & Fantasy
Formål
Det første forløb i engelsk skal give eleverne mulighed for at finde tryghed i at tale engelsk sammen, og give dem en basal værktøjskasse i analyse og grammatik. Vi vil forsøge at finde ligheder og forskelle mellem the traditional fairy tale og the literary fairy tale. Analysebegreber vi vil fokusere på i dette forløb indeholder bl.a. contract model, actantial model, characterisation, plot, setting og theme. Grammatisk arbejder vi med ordklasser, udsagnsords tider samt kongruens.
Indhold
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en rimelig grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en rimelig grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Materialer:
"Why Fairy Tales Matter" - Hanna Boydd
"About Folk Tales" - Jeremy Watts
"Entering Worlds of Fantasy"
"Rhetorics of Fantasy" (introduction)
"The Story of The Three Little Pigs" - author unknown
"The Three Little Pigs" Roald Dahl
"Three Little Pigs" - Disney
"Cinderella" - author unknown
"The Nightingale and the Rose" - Oscar Wilde
"The Selfish Giant" - Oscar Wilde
"A Christmas Carol" (abridged) - Charles Dickens
"The Vanishing Glass" ("Harry Potter and the Sorcerer's Stone", chapter 2) - J. K. Rowling
"The Lion, The Witch, and The Wardrobe" (excerpt) - C. S. Lewis
"The Little Mermaid" - H. C. Andersen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF1b
I løbet af dette fællesfaglige forløb med SaA og EnA vil I stifte bekendtskab med videnskabsteori og den videnskabelige basismodel.
I den engelskfaglige del af forløbet arbejder vi med Michael Moores "Sicko"(2007)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
American Dream?
Hvor kommer begrebet "Den amerikanske drøm" fra? Vi skal se på den historiske baggrund på jagten efter "life, liberty and happiness" (The Declaration of Independence, Traditional American Values) og på nogle af de kritiske røster i forhold til befolkningsgrupper, der ikke får lov at tage del i denne drøm ("Let America be America Again", "I have a Dream") med særligt fokus på de sorte amerikanere.
Vi gennemgår retorisk analyse (retoriske virkemidler, det retoriske pentagram) og digtanalyse (herunder lidt genopfriskning af billedsprog fra eventyrforløbet).
Læringsmål:
Eleverne skal kunne:
I sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation og samtale på engelsk om almene og faglige emner med en rimelig grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en rimelig grad af grammatisk korrekthed
I sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Materiale/pensum
Langston Hughes: Let America be America Again
Martin Luther King speech: I have a Dream, 1963
The Declaration of Independence - simplified
Traditional American Values
Remembering a War We Want to Forget
Born in the USA
Pursuit of Happyness (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tinkering with Life and Nature
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52496004409",
"T": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52496004409",
"H": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52496004409"
}