Titel
1
|
Ung & udsat
Forløbsbeskrivelse
De drikker tæt og fester vildt eller hænger hele dagen i sofaen. De mangler retning i livet og sidder fast i usunde livsmønstre, hvor hverdagen er præget af stoffer, vold og tilfældig sex. De tumler med psykiske lidelser og fortidens dæmoner. De har svært ved at leve op til samfundets krav og forventninger. De er unge og udsatte.
De tekster, som vi skal læse i vores første forløb tematiserer på forskellige måder unge, som har svært ved at finde sig til rette i livet. Unge mennesker, for hvem pædagogen, socialpædagogen, sygeplejeren eller betjenten kan gøre en kæmpe forskel.
I forløbet møder vi forskellige faglige begreber; værktøjer, som bruges i tekstanalysen på hf. Begreberne trænes i arbejdet med teksterne.
Vi skriver vores første analyserende artikel med genafleveringer, hvor eleverne lærer de forskellige dele af genren og løbende forbedrer deres stil.
Faglige begreber
Genrer, fakta og fiktion, novelle, roman
Fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer
Alvidende fortæller, jegfortæller, 3.-personsfortæller, indre syn, ydre syn, medsyn, bagudsyn, komposition
Tekstanalyse i øvrigt
Personkarakteristik (indre, ydre), miljøkarakteristik (socialt miljø, fysisk miljø), tema, budskab
Filmiske virkemidler
Basale filmiske virkemidler, herunder begreber, der knytter sig til lydsiden, beskæring, perspektiv, kamerabevægelser, billedkomposition,
lys og farver, klipning og filmisk dramaturgi.
Materialer
Teori
"Håndbog til dansk", Ole Larsen, s.1-10, 15-19
"Levende billeder" af Anders Lysne et al., 2012. Herunder:
“Filmiske virkemidler"
Tekster
Jakob Ejersbo: Røgringe (2000)
Naja Marie Aidt: Torben og Maria (2006)
Morten Pape: Planen (uddrag)
DR3: Tessas hævn, episode 1
Værklæsning
Jonas T. Bengtsson: Aminas Breve (2005)
Faglige mål (fra læreplanen):
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|