Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anna Buur Trads, Jacob Harrekilde Klausen
|
Hold
|
2022 IdC/an 2 (2n IdC, 3an IdC 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basket og opvarmning
Formål
At alle eleverne opnår viden og færdigheder til at indgå på og bidrage til at deres team spiller sig til gode scoringsmuligheder.
At eleven kender til funktionel og generel opvarmning og kan udarbejde og gennemføre et funktionelt opvarmningsprogram til basket på ca 12 minutter med sin klasse.
Uddybende formål for praksis og praksisteori:
- Eleverne skal opnå forståelse for spilfasemodellen med særligt fokus på grundspil og gennembrudsspil. De skal under spil kunne anvende både verbal og nonverbal kommunikation.
- De praktiske færdigheder der fokuseres på i forløbet er systemiske, og er derfor baseret på helheden og spil- og bevægelsesmønstrene i basketball. Det er derfor ikke de tekniske færdigheder, der er i fokus.
- I grundspillet har fokus været på L-cuts og V-cuts, mens gennembrudsspillet særligt har fokuseret på backdoor samt en af screeningerne on- the ball (Pick and roll)
- Forsvarsspillet er nedtonet i forløbet, men er dog en forudsætning for at angrebsspillet kan fungere, så derfor vigtigt at italesætte det. Forsvarsmæssigt har der særligt været fokuseret på personlig opdækning og forsvarende forsvar.
Viden
a. I forhold til ”boldspil” generelt:
● Eleven kan redegøre for læringstrinmodellen og spilfasemodellen med særligt fokus på faserne: ”Grundspil” og ”Gennembrudsspil”. Herunder hhv. ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”.
● Eleven kan analysere forskellige handlemuligheder (i forhold til ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”) for enten sig selv eller i forbindelse med observation af spillet.
● Herunder at tale om at benytte retningsskift, temposkift, bredde, dybde mm.
b. I forhold til basketball
● Eleven kan redegøre for centrale regler i basketball.
● Herunder dribleregel, skridtregel, opdækningsregel, inde-/ude-regel.
● Eleven kan redegøre for position nr. 1-4 på et basketballhold (OBS: Vi spiller med 4 på banen ad gangen). Forward, center og guard.
● Eleven kan redegøre for grundlæggende principper i spacing, cut, Screening on the ball ( ”Pick’n’roll”).
2. Færdigheder I forhold til basketball
● At eleven tilegner sig færdigheder inden for:
1. To-håndsaflevering
2. Pivotering
3. Layup
4. Spacing (V-cut, L bevægelser og T bevægelser ift ABC zoner)
5. ”Pick and Roll” i forbindelse med screening on the ball sammen med en holdkammerat imens spillet er i gang.
6. Udnyttelse af screening og bevægelse i relation til denne.
7. Hensigtsmæssig kommunikation i basketball.
Litteratur:
1. Skadhede, Thomas et al: Yubio C+B (2022) s 443-444, 542
2. Iversen, Evald Bundgård et al: Din idræt C (2019) s. 122-124, 126-132 samt 134-140. Derudover: Opvarmningsteorien: Bearbejdet/forkortet udgave af: ’Din idræt C,’ af Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen og Jacob Have Nielsen, 1. i-bogsudgave, © 2019 Gyldendal A/S, kap. 3
3. Friedrich, Rob et al: Basketball ABC (2002)
Zoner. Basketball ABC, s. 76 (0,5 side)
4. Henriksen, Kristoffer et al: Gyldendals Idrætspsykologi (2008)
Roller og rolleklarhed. Gyldendals idrætspsykologi, s. 95-96 (1 side)
5. Christensen et al 2015.
Kommunikationens tre usandsynligheder: side 31
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opvarmningsopgave.docx
-
Hvis I ikke sidste år har fået downloadet vores grundbog - Yubio Idræt C+B (2022) skal I gøre det til modulet. Husk at gemme den på jeres computer. Brug dette link
-
Når kroppen skal igang - funktionel opvarmning.docx
-
Skadhede, Thomas. m.fl: "Yubio C+B". 2022. Forlag Yubio I/S; sider: 443-444, 542
-
Opvarmningsgruppe: 1. Büsra, Casper og Victoria. Står for opvarmning. Gruppen sender deres opvarmningsprogram til JAK i lectio senest onsdag d.30.8 kl 22.00
-
Læs side 76 i PDFen Basket ABC (placeringer og begreber) (1).pdf
-
Opvarmningsgruppe: 2. Astrid, Emma og Jon . Står for opvarmning. Gruppen sender deres opvarmningsprogram til JAK i lectio senest onsdag d.1.9 kl 22.00
-
Iversen et al., 2019, Din idræt C, Gyldendal; sider: 126-132, 134
-
Læs side 126 (nederst)-132 (øverst) samt side 134 (det om kompetencer) i PDFén Iversen, Evald et al. Din idræt C. s. 121-141.pdf
-
Opvarmningsgruppe: 3 Ditte, Latifa, Liam og Maiwand: Står for opvarmning. Gruppen sender deres opvarmningsprogram til JAK i lectio senest onsdag d.13.9 kl 22.00
-
Se filmen: How To Get Open | 3 Ways To Get Open | Pro Training Basketball
-
Opvarmningsgruppe: 4 Dilan og Magnus står for opvarmning. Gruppen sender deres opvarmningsprogram til JAK i lectio senest torsdag d.14.9 kl 22.00
-
Larry Bird teaches how to play pick and roll
-
Opvarmningsgruppe: 4 Mathilde, Mohamad, Victoria: Står for opvarmning. Gruppen sender deres opvarmningsprogram til JAK i lectio senest onsdag d.28.9 kl 22.00
-
Opvarmningsgruppe: Emmelie, Mads, Omar og Shabnam
-
Læs side 123-124 og 136-140 i Iversen, Evald et al. Din idræt C. s. 121-141.pdf
-
Opvarmning via gruppen: Conrad, Mathias og Zlatko
-
læs side 95-96 i PDFén Teampsykologi_kap. 8-9.pdf
-
DREJEBOG TIL BASKETBALL 2n.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hiphop
Faglige mål:
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans. I forløbet kommer
du til at arbejde med hiphop i form af koreografier som kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme. Derudover skal eleven i forløbet kunne forstå og anvende Labans bevægelseslære til analyse og udfoldelse af hiphoppens bevægelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Øvelserne: Bart simpsons, Fila, Woop, Smurf, Reebok, Rooftop, kick step, prep, Steve Marting, Slide)
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte
vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Praktisk teoretisk.
Eleven skal kunne anvende Labans bevægelseslære til at ændre kendte bevægelser (body) til nye former (shape), retninger (space), stemninger (effort).
Materialer:
Yubio (2022) side 1331-1334 om Hiphoppens historie
Yubio (2022) side 1062-1064 om Labans bevægelseslære.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flagfootball
Forløbsplan Flagfootball 3an IdC
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der
arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I hele forløbet er man inddelt i faste hold for at kunne udarbejde en god playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Tidsreglen på 30 sekunder ml. hvert spil bør overholdes for at undgå for lange pauser og for lav intensitet.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt
evner i det færdige spil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med temposkifte
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper, herunder bredde og dybde i spil.
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Praksisteori:
Skadhede, Thomas m.fl. ”Yubio 2022” s. 685-693 (Flag Footballs historie, regler)
Skadhede, Thomas m.fl. ”Yubio 2022” s. 675+703 (Løbebaner)
Skadhede, Thomas m.fl. ”Yubio 2022” s. 443-444 (Læringstrinsmodellen)
Iversen, Evald B. m.fl: ”Din idræt C”. 2019. s. 126-132 (Spilfasemodellen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive
Formålet med forløbet er at eleverne skal opnå en teknisk og rytmisk forståelse for dansestilarten jive. Der arbejdes med at danse forskellige variationer i takt til musikken. Slutteligt skal eleverne udvikle deres egen dans på baggrund af variationer lært i undervisningen
Eleven skal kunne:
- føre og blive ført i takt til musikken.
- Kunne starte dansen op taktslag nr. 1 i musikken.
- Være sikke i grundtrinnet i takt til musikken
- Kunne udføre variationerne damen under armen, damen bliver ude, damen bag om herrens ryg, Stop and go, Mooch step, Kick 1 og American Spin
- flere variationer - Selvvalgt og selvlært variationer: Sliding doors, kick 2 eller anden selvfundet.
- udvikle en performance til selvvalgt musik, hvor variationer og grundtrin sættes sammen.
Teori: Dans for 2 - Alle fire grundelementer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit
Formålet med forløbet i CrossFit er, at I skal opnå kendskab til en hurtigt voksende styrketræningsform indenfor genren “Nye og klassiske idrætter”. I skal herunder have et kendskab til CrossFits historie, ide og kultur.
Forløbet er opbygget om de 7 bevægeformer samt de 10 kriterier for CrossFit. I denne sammenhæng skal I kunne gennemføre øvelser teknisk korrekt, samt kunne analysere hvilke(n) bevægeform(er) der er arbejdes med.
I skal have indgående kendskab til de forskellige former for intervaltrænignsprincipper i CrossFit, både i forhold til at kunne gennemføre de forskellige WOD’s, men også ved at kunne anvende disse i udviklingen af egen WOD. I skal endvidere kunne anvende de 7 bevægeformer og de 10 kriterier som analyseredskab til at identificere diverse øvelsers evne til at træne forskellige muskelgrupper . I skal endvidere ved forløbets afslutning kunne planlægge og instruere resten af holdet i en selvudviklet WOD. I skal slutteligt også have et kendskab til de fire former for styrketræning - hypertrofi, maksimal styrke, eksplosiv styrke, og udholdenhed, samt centrale begreber indenfor styrketræning - herunder repetition maximum (RM), sæt, gentagelser, og hvileperiode.
Materialer
Yubio C+B side 78-84 om styrketræning
Yubio C+B side 904-910 om CrossFits historie og kultur.
Youtubevideoer om bevægemønstrene
CrossFit kompendiet. Udviklet af idrætslærerne på Slagelse Gymnasium.
Metode
De første 6 lektioner er lærerstyrede, hvor I introduceres for styrketræningsteori, de 7 bevægemønstre og de 10 kriterier for CrossFit. Herefter vil der være gruppe/pararbejde, hvor I på én lektion skal udarbejde en WOD med et bestemt fokus. Her vil der være en grad af et innovativt aspekt.
Evaluering
I vurderes løbende i forløbet på baggrund af jeres fysiske og tekniske evne til at gennemføre de forskellige WOD’s i forløbet. Desuden vurderes I på jeres evne til at anvende praksisteorien om styrketræning, de 7 bevægeformer samt de 10 kriterier for CrossFit i undervisningen. Slutteligt vil I også blive bedømt på den WOD, som I udvikler i grupper/par.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt
Formål:
Du skal lære at udforme og analysere et realistisk personligt træningsprogram, som kan inspirere dig til fortsat fysisk aktivitet og giver dig indsigt i centrale områder af den teori, der knytter sig til træningslæren og idrætspsykologien. Du skal forstå hvad der sker i din krop rent fysiologisk, når du træner. Du skal i praksis fokuserer på af forbedre din fysiske præstationsevne i forhold til score højt i politiets fysiske optagelsesprøve.
Opbygning af forløb:
Forløbet varer 8 uger fra og med uge 8 til og med 17. Du vil have idrætslektioner i skolen ud over din selvstændige fysiske træning derhjemme, der skal bestå af aerob træning med henblik på forbedring af din evne til at udføre aerobt arbejde samt hurtighedstræning og styrketræning. Eleverne har selv valgt et mål for træningen. Det er for mange motiverende at træne sammen med andre, så etabler gerne træningsgrupper på holdet eller med venner og bekendte.
Du skal skrive en træningsrapport. Denne afleveres som individuel opgave på Lectio når projektet er afsluttet. Der gives 3 fordybelsestimer til træningsprojektet. Det forventes også at du får læst og anvender relevant teori. Det er vigtigt, at du får demonstreret, at du kan koble teori og praksis i træningsrapporten.
Træningsrapporten har til opgave at:
1) Dokumentere din evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram.
2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit personlige træningsprogram.
3) Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Du skal beskrive og dokumenter den træning, du har udført under træningsprojektet i form af en træningsdagbog, der vedlægges som bilag.
Evaluering af forløb:
1) Slutresultaterne af politiets test. Vægt: 20%.
2) Generelle fysisk form og forbedringer ift. starttest. 20%
3) Evnen til at koble motivation med træning i de praktiske idrætstimer. Vægt: 10%.
4) Træningsrapport, hvor egen træning analyseres mht. træningsformer og motivation og målsætninger. Vægt: 50%.
Test:
Politiets Test (kvinder): https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder
Politiets Test (Mænd): https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61126808327",
"T": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61126808327",
"H": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61126808327"
}