Holdet 2022 IdC/bu2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anna Buur Trads, Anne Dorthe Pedersen, Morten Bo Eriksen
Hold 2022 IdC/bu2 (2u IdC, 3bu IdC 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Systemisk basket
Titel 2 Forløb 2 Pickleball
Titel 3 Hiphop
Titel 4 Politiets test (Træningsprojekt=
Titel 5 Træningsprojekt
Titel 6 Fodbold og spilfaser
Titel 7 Badminton
Titel 8 Salsa

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Systemisk basket

ormål
At alle eleverne opnår viden og færdigheder til at indgå på og bidrage til at deres team spiller sig til gode scoringsmuligheder.

Uddybende formål for praksis og praksisteori:
- Eleverne skal opnå forståelse for spilfasemodellen med særligt fokus på grundspil og gennembrudsspil. De skal under spil kunne anvende både verbal og nonverbal kommunikation.
- Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om roller og rolleklarhed. Herunder både formelle og uformelle roller samt tekniske, taktiske og pædagogiske relationelle færdigheder.
- De praktiske færdigheder der fokuseres på i forløbet er systemiske, og er derfor baseret på helheden og spil- og bevægelsesmønstrene i basketball. Det er derfor ikke de tekniske færdigheder, der er i fokus.

- I grundspillet har fokus været på V-cuts, mens gennembrudsspillet særligt har fokuseret på backdoor cut, front cut samt screening on the ball (Pick and roll)
- Forsvarsspillet er nedtonet i forløbet, men er dog en forudsætning for at angrebsspillet kan fungere, så derfor vigtigt at italesætte det. Forsvarsmæssigt har der særligt været fokuseret på personlig opdækning og forsvarende forsvar.

Didaktisk tilgang
● Struktureret refleksion: Før, under, efter.
● Læringskampe vs. præstationskampe
● Tvillingepar/trillingepar. Øvet sammen med uøvet. OBS afhængig af hold og fremmøde.

Mål
1. Viden
a. I forhold til ”boldspil” generelt

● Eleven kan redegøre for læringstrinmodellen og spilfasemodellen med særligt fokus på faserne: ”Grundspil” og ”Gennembrudsspil”. Herunder hhv. ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”.  
● Eleven kan analysere forskellige handlemuligheder (i forhold til ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”) for enten sig selv eller i forbindelse med observation af spillet.
● Herunder at tale om at benytte kompetencer i hhv. grundspil og gennembrudsspil som fx retningsskift, temposkift, bredde, dybde.

b. I forhold til basketball
● Eleven kan redegøre for centrale regler i basketball
o Herunder dribleregel, skridtregel, opdækningsregel, inde-/ude-regel.
• Eleven kan redegøre for de særlige pædagogiske regler, der er en forudsætning for den systemiske tilgang
o Herunder ingen dribling, ingen pres over midten, løbe hjem når bold mistet, flere angrebsforsøg til det boldbesiddende hold i fald bolden mistes hurtigt.
● Eleven kan redegøre for position nr. 1-4 på et basketballhold (OBS: Vi spiller med 4 på banen ad gangen).
o Forward, center og guard.
● Eleven kan redegøre for grundlæggende principper i spacing, cut, samt screening on the ball (Pick and roll).
● Eleven kan analysere og vurdere situationer i spillet, hvor ovennævnte udføres mere eller mindre hensigtsmæssigt.

2. Færdigheder
a. I forhold til ”boldspil” generelt
● At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspillere (kalde på bolden, kommunikerer med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op).
● At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden (løb, signal med hænder eller lign.).
● At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
● At eleven kan lave et temposkift således spilleren frigør sig af sin modstander.
● At eleven kan lave et retningsskift således spilleren frigør sig af sin modstander.
● At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.

b. I forhold til basketball
● At eleven tilegner sig færdigheder inden for:
1. To-håndsaflevering
2. Pivotering
3. Layup (højre og venstre side)
4. Stående skud (fra kort afstand)
5. Spacing (L bevægelser og T bevægelser ift. ABC zoner)
6. Angrebs cut bevægelser og timing af disse i samspil med en holdkammerat.
7. ”Pick and Roll” i forbindelse med screening on the ball sammen med en holdkammerat imens spillet er i gang.
8. Udnyttelse af screening og bevægelse i relation til denne.
Hensigtsmæssig kommunikation i basketball.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 Pickleball

Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter.

Formål praktisk:
• Eleverne skal tilegne sig færdigheder i og viden om net/vægspil. Dette med afsæt i spillet Pickleball.

Færdigheder:
• Eleverne skal teknisk hensigtsmæssigt kun udføre slagene: Serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), 3’rd drop shot, flugtning, smash, lop og dink
• Elever skal kunne udføre et forhåndsslag og baghåndsslag og med relevant benarbejde kunne placere sig hensigtsmæssigt i forhold til slaget.
• Eleverne kan anvende viden om pickleball til taktisk at placere bolden hensigtsmæssigt i spillets forskellige faser.
• Kunne udnytte deres viden fra parathedshjulet til at agere hensigtsmæssigt i spilduellerne (ketcherstilling, forspændingsfald, spilcentrum, balance og anticipation).


Tekniske delmål: I rimelig grad at kunne beherske slag som serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), flugtning, dink, lob og smash

Taktiske delmål: udførelse af benarbejde, benyttelsen af NVZL i spillet. Taktisk forståelse for placering af returnering, samt 3rd drop shot.

Praksisteoretiske delmål: Kunne forklare og spille efter pickleballregler. Kunne forklare og anvende spilfaserne i net/vægspil: Servefasen, spilfasen og slutfasen.

Almene/karakterdannende delmål: Kommunikation om og i spillet. Vedholdenhed og fordybelse i teknik- og taktiklæring, kreativitet ift. at eksperimentere og løse gruppens udfordringer i spillet. Gennem primært et mestringsklima, men også i præstationsøjemed ift. at skabe ”det gode udviklende doublepar”.




Viden:
• Eleverne opnår viden om spilfaserne: Startfase, spilfase (herunder mellemspilsfase og åbningsfase) og slutfase i net/vægspillet pickleball.
• Eleverne opnår viden om parathedshjulet.

Praksisteori
• Yubio (2021) 419- 421 og note om parathedshjulet.

Videoklip
https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o&t=125s
https://www.youtube.com/watch?v=c8XpasxBrrI
https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ&t=107s
https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg&t=1s
https://www.pickleballchannel.com/Quick-Tip-Secret-of-the-Lob-Stephanie-Lane
https://primetimepickleball.com/pro-overhead-smash-slow-motion/
https://www.youtube.com/watch?v=DHsgVb84tGo&t=42s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hiphop

Faglige mål:
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans. I forløbet kommer
du til at arbejde med hiphop i form af koreografier som kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme. Derudover skal eleven i forløbet kunne forstå og anvende Labans bevægelseslære til analyse og udfoldelse af hiphoppens bevægelser.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Øvelserne: Bart simpsons, Fila, Woop, Smurf, Reebok, Rooftop, kick step, prep, Steve Marting, Slide)
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte
vil være fx 1-og-2) og holde et flow

Praktisk teoretisk.
Eleven skal kunne anvende Labans bevægelseslære til at ændre kendte bevægelser (body) til nye former (shape), retninger (space), stemninger (effort).

Materialer:
Yubio (2022) side 1331-1334 om Hiphoppens historie
Yubio (2022) side 1062-1064 om Labans bevægelseslære.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Politiets test (Træningsprojekt=

Formål: Du skal lære at udforme og analysere et realistisk personligt træningsprogram på baggrund af politties test, som kan inspirere dig til fortsat fysisk aktivitet og giver dig indsigt i centrale områder af den teori, der knytter sig til træningslæren og idrætspsykologien. Du skal forstå hvad der sker i din krop rent fysiologisk, når du træner. Du skal i praksis fokuserer på af forbedre din fysiske præstationsevne i forhold til score højt i politiets fysiske optagelsesprøve.

Opbygning af forløb:
Forløbet varer 8 uger fra og med uge 15 til uge 20 før sommerfeiren og fra uge 34 til uge 38 efter sommerferien. Du vil have idrætslektioner i skolen ud over din selvstændige fysiske træning derhjemme, der skal bestå af aerob træning med henblik på forbedring af din evne til at udføre aerobt arbejde samt hurtighedstræning og styrketræning. Det er for mange motiverende at træne sammen med andre, så etabler gerne træningsgrupper på holdet eller med venner og bekendte.

Du skal skrive en træningsrapport. Denne afleveres som individuel opgave på lectio når projektet er afsluttet. Der gives 3 elevtimer til træningsprojektet. Det forventes også at du får læst og anvender relevant teori. Det er vigtigt, at du får demonstreret, at du kan koble teori og praksis i træningsrapporten. Du skal i rapporten:
1) Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram.
2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit personlige træningsprogram.
3) Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
hiphop karakter 06-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Træningsprojekt

Mål:
Opnå færdigheder i politiets fysiske test og arbejde frem mod en forbedringer i 2 af tests efter en 8-10 ugers periode med træning.
Opnå viden om aerob træning, anaerob træning, samt styrketræning.
Kende til og kunne anvende begreberne aerob og anaerob effekt og kapacitet.
Ydermere lære at opstille en målsætning og opnå viden, om hvilke motivationsformer, der spiller ind når man sætter sig en målsætning.


Materiale:
Yubio: side 131-134 (Motivation og målsætning), 67-84 (om træningsplanlægning og styrketræning)
Udleveret note om motivation og målsætning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fodbold og spilfaser

I skal igennem forløbet tilegne jer basale taktiske og tekniske færdigheder i fodbold og kaosspil generelt. Fokus vil primært være på taktikken i kaosspil, hvor I skal kunne identificere og skifte mellem de forskellige spilfaser - grundspil, gennembrudsspil samt forsvarsspil.
Der vil i forløbet også være et fokus på tekniske og taktiske færdigheder ift. positionering og bevægelse på banen, samspil, boldhåndtering og udvikling samt brug af finter (Husmands-, Laudrup- og Zidane- finter)
Der vil i hver lektion være et mix af øvelser, mens også flere reflektionsophold, hvor spilfaser og spilforståelse udfoldes.

Karakteren i forløbet gives på baggrund af elevens:
- Evne til at identificere de forskellige spilfaser
- Evne til at agere korrekt i de forskellige spilfaser
- Overordnede evne til at kombinere taktisk overblik med teknisk kunnen.



Litt:
Anders Halling – ”De tre faser i kaosspil” (Uddrag fra Bolden I Spil)
Husmands-, Laudrup- og Zidane- finter:
https://coachtips.blog/driblinger/ovelse-med-fodboldfinter/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Badminton

Formål
At eleven kan anvende grund slag med dertilhørende benarbejde i spil. Dertil skal eleven kende til hensigtsmæssig fysisk træning samt mentale redskaber med relevans for badminton.


Faglige mål
Teknik
- Forhåndsserv
- Clear
- Drop
- Lop
- Netdrop
- Benarbejde til ovenstående slag
Taktik
- Risikovurdering ift slagkundskaber
- Udnyttelse af banens dimensioner
- Aflæse modstanderens kompetencer
- Regelkendskab ved at kunne dømme en kamp
Fysisk
- Fysisk træning tilpasset intermittent arbejde
- Fysisk træning til forbedring af springstyrke med fokus på anvendelsesgrad i badminton
Mentalt
- Teamarbejde og kommunikation
- Spændingsregulering

Evaluering
Eleven evalueres løbende i de faglige mål samt afsluttende ved en forløbsprøve der som minimum indeholder fremvisning af slagserien serv – clear – clear – drop – netdrop – lop, samt spil i en double konstruktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Salsa

Målfor forløbet
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevægelser i takt til musikken (rytme)
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen (Stil)
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger (fatning)
- føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- forskellige dansevariationer:
         Cucarachas
         Open Cuba
         Vuelta
         Herre drejning
         Crosshand combination (turn) med exit
         Rotating Basic
         Crossbody lead
         Sombrero
        
     

- Beherske en simpel casino
- Beherske en selvlavet rutine (showtime)

Materiale:
Yubio 2022 s. 1291-1294 (latindans)
Salsa - hvad er salsa? (bearbejdet artikel fra Faktalink)
Salsa instruktionsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=aV8dS2m9Adc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer