Titel
5
|
FF3: Kan Jorden holde til vores energiforbrug
FLERFAGLIGE MÅL(fra læreplanen)
- Beskrive et fællesfagligt emne på grundlag af en stillet opgave
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt med faglig præcision om udvalgte områder i relation til grøn energi
- Analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
- Forholde sig til en naturvidenskabelig problemstilling fra hverdagen
KEMI
Faglige mål:
- Kende til drivhuseffekten
- Kende til opbygning og navngivning af alkaner, samt kende til princippet foradskillelse af råolie i komponenter
- Kunne opskrive og afstemme reaktionsskemaer for forbrændingsreaktioner, kunne argumentere for, at de er redoxreaktioner, samt forstå carbondioxidneutralitet
- Opnå kendskab til forskellen på 1. og 2. generations bioethanol, samt fordele og ulemper ved fremstilling og anvendelse af 1. og 2. generations bioethanol
- Kende destillation som metode til opkoncentrering og til rensning
Materialer
A. Siegumfeldt mf. Gymnasieforlaget, NF i HF, 2024
s. 108-109 5.1 Brændstof (2 sider)
s. 110-111 5.2 Alkaner (1,5 sider)
s. 112-113 5.3 Navngivning af alkaner (1 side)
s. 114-115 5.4 Alkener (1,5 sider)
s. 152-153 7.2 Alokoholer (1,5 sider)
Kim Rongsted Kristiansen og Gunnar Cederberg "Aurum Kemi for gymnasiet 1" , 1. udgave, Forlag Malling Beck , 1. udgave
s. 142-143 Carbonhydrider fra råolie til (2 sider)
s. 146-151 Olie og gas - kemisk set (5 sider)
s. 154-156midt Olieraffinaderiet (2 sider)
s. 162 midt-164 Fossile brændstoffer og globale miljøforhold (2 sider)
(18,5 sider)
Eksperimentelt arbejde
- Afbrænding af carbonhydrider
GEOGRAFI
FAGLIGE MÅL(fra læreplanen)
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
̶ Gennemføre og dokumentere empiri-baseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
̶ Præsentere, vurdere og formidle data fra empiri-baseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiri-baserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
̶ Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
̶ Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
̶ Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer.
FAGLIGT INDHOLD, I STIKORD
Fra bogen Naturgeografi C (kapitlet Energi, s. 169-189):
Hvordan måles energi; Ændringer i energiforbrug og energikilder; Ressourcer og reserver; Energifordeling; Geografisk fordeling af olie-, gas- og kulreserver/-ressourcer; Vedvarende energikilder; Hvordan kan vedvarende energi udnyttes; Solenergi; Solfangere; Solceller; Vandkraft; Vindenergi; Udnyttelse af vindenergi; Mølletyper; Vindmølleproduktion og konkurrenceevne; Generer vindmøller?; Placeringen af vindmøller; Kernekraft; Udnyttelse af kernekraft; Problemer med kernekraft; Fossil energi; Kul; Koks; Brændværdi og forurening; Olie og naturgas; Kildebjergart; Reservoirbjergart; Seglbjergart; Olieboringer.
Fra bogen Naturgeografi, vores verden (s. 72-77):
Reserve-Ressourcebegrebet; Kan man stole på tallene; Hvor lang tid endnu har vi olie; Pessimisterne; Præmisser for Hubberts model; Akut mangel - hvad så?; Indvendinger mod Hubberts model; Er der tid til omstilling; Optimisterne; "Køleskabsargumentet", Kan oliefelter udnyttes mere optimalt?: Primær metode, Sekundære metoder og tertiære metoder.
KERNESTOF
- 'Energi'. Fra Naturgeografi C, af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Forlaget Praxis, 4. udgave 2021. Siderne 169-189 (21 s.)
- 'Olie - verdens vigtigste råstof'. Fra Naturgeografi – vores verden, af Jimmy Mangelsen m.fl. Geografforlaget 2011. Siderne 72-77 (6 s.)
Sider: 27
SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Danmark sætter stopper for nye olieeventyr i Nordsøen'. Af Marie Sæhl. Fra www.dr.dk/nyheder/indland/danmark-saetter-stopper-nye-olieeventyr-i-nordsoeen d. 3/12 2020 (2 s.)
- 'Overblik: Forstå hvad Paris-aftalen går ud på', af Thomas Prakash, d. 2/6 2017, opdateret 21/9 2018. Fra www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-forstaa-hvad-paris-aftalen-gaar-ud-paa (1 s.)
- 'Oliedannelse', fra Fra http://geocenter.dk/xpdf/geoviden-1-2013.pdf (1 s.)
- 'Olievinduet'. Fra https://opentextbc.ca/physicalgeology2ed/chapter/20-3-fossil-fuels/ (1 s.)
- 'Olieraffinering', fra www-americangeosciences-org.translate.goog/geoscience-currents/oil-refining-and-gas-processing?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=da&_x_tr_hl=da&_x_tr_pto=sc (1 s.)
- 'Oliereserver og -ressourcer'. Fra https://slideplayer.dk/slide/1885704/ (1 s.)
- 'Tre metoder for indvinding af olie', fra https://petgeo.weebly.com/thereservoir.html (1 s.)
- 'Energiproduktion fra fossil energi, Verden, fra https://ourworldindata.org/grapher/oil-production-by-region (1 s:)
- 'Verdens årlige olieproduktion og kurver for ’peak-oil’(prognose), fra https://transportgeography.org/contents/chapter4/transportation-and-energy/peak-oil/ (1 s.)
- 'Olieproduktion fra samme felt med forskellige metoder', på http://geocenter.dk/xpdf/geoviden-1-2013.pdf (1 s.)
- 'Årlig olieproduktion i Verden og peak oil', fra https://transportgeography.org/contents/chapter4/transportation-and-energy/peak-oil/ (1 s.)
- 'Danmarks olieproduktion og forbrug af olie samt en prognose, 1975-2045'. Fra https://ens.dk/sites/ens.dk/files/OlieGas/ressourcer_og_prognose_2023_dk.pdf (1 s.)
- 'Oliereservernes varighed sat i forhold til den aktuelle produktion (R-/P-ratioen)'. Fra https://ourworldindata.org/grapher/years-of-fossil-fuel-reserves-left?time=1980..2021 (1 s.).
- 'Kulstofkredsløbet'. Fra Fra https://undervisning.wwf.dk/4-stofkredslob (1 s.).
- 'Globale temperaturer siden år nul'. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Global_surface_temperature (1 s.).
- 'Temperaturændringer de sidste 50 år', fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change (1 s.).
- 'Gennemsnitlig CO2 koncentration i atmosfæren' fra https://scrippsco2.ucsd.edu/data/atmospheric_co2/primary_mlo_co2_record.html (1 s.).
- 'Globalt energiforbrug, efter energitype, 1965-2022', fra https://ourworldindata.org/grapher/energy-consumption-by-source-and-country?stackMode=absolute (1 s.).
- 'Energikildernes andel af det globale energiforbrug, 1800-2022', fra https://ourworldindata.org/grapher/global-primary-energy?stackMode=relative&facet=none (1 s.).
- 'Fossilt energiforbrug, verden', fra Fra https://ourworldindata.org/fossil-fuels (1 s.).
- 'Det danske energiforbrug fordelt på energikilde, f Fra www.dst.dk/da/Statistik/temaer/invasion-af-ukraine (1 s.).
- 'Vedvarende energi som andel af Danmarks energiforbrug (1 s.).
Sider 22
I alt 49 sider.
VIDEOER
- 'Fractional Distillation' på www.youtube.com/watch?v=PYMWUz7TC3A
- 'Den sidste olie', fra Fra 'Viden om' d. 15/3 2006 (delt med jer i google drev)
- 'How Offshore Oilrigs Work, Float, and Extract Oil'. På www.youtube.com/watch?v=FsbTZoyzID8&ab_channel=3DLivingStudio
- 'Types of energy'. På www.youtube.com/watch?v=jhKejoBqiYc&ab_channel=EarthPen
- Video om forsøg med olies migration, fra https://www.youtube.com/watch?v=I1X9Eb47cyI&ab_channel=Geodetektiven
- 'Drivhuseffekten'. På www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU&ab_channel=energimuseet
- 'Oil and gas formation, på https://www.youtube.com/watch?v=8YHsxXEVB1M&ab_channel=EarthScienceWesternAustralia
- 'Klimaaftalen i Paris: Hele verden står samlet imod klimaforandringer'. På www.youtube.com/watch?v=SAhed2M0ssc&ab_channel=EUClimateAction
- 'CO2, kul og ilt i balance'. På www.youtube.com/watch?v=KPgDjoUeiK4&ab_channel=energimuseet
- 'What Is The Natural Greenhouse Effect?' på www.youtube.com/watch?v=bpa0aFY--pE&t=282s&ab_channel=FuseSchool-GlobalEducation
- 'Grønlandspumpen', fra https://da.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B8nlandspumpen
- 'Klimaaftalen i Paris: hele verden står samlet imod klimaforandringer', fra www.youtube.com/watch?v=SAhed2M0ssc&ab_channel=EUClimateAction
- 'Global opvarmning og klimaændringer: Forklaret i enkle ord for begyndere', fra www.youtube.com/watch?v=G9t__9Tmwv4&ab_channel=ScienceABC
- 'The Gulf Stream Explained', fra www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U&ab_channel=Kurzgesagt–InaNutshell
- 'Derfor er Golfstrømmen så vigtig for klimaet i Danmark', fra www.dr.dk/nyheder/udland/video-derfor-er-golfstroemmen-saa-vigtig-klimaet-i-danmark#!/
- 'Derfor må klodens temperatur kun stige med to grader', fra www.dr.dk/nyheder/udland/video-derfor-maa-klodens-temperatur-kun-stige-med-grader
- 'Derfor bliver vejret mere ekstremt', fra www.dr.dk/nyheder/udland/video-derfor-bliver-vejret-mere-ekstremt
- 'Den globale opvarmning - Den menneskeskabte drivhuseffekt', fra www.youtube.com/watch?v=bXlaJt2cUnk&ab_channel=NOAHkanalen
EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Forsøg med oliemigration.
BIOLOGI
Mål:
Vi har i særlig grad arbejdet med følgende mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
̶ præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
̶ sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Vi har arbejdet med:
Forløbet startede med en introduktion til genetik. Vi arbejdede med den klassiske Mendelske genetik og dets grundbegreber: fænotype, genotype, gen, allel, homozygot, heterozygot, dominant, recessiv, samt analyse af stamtavler.
Herefter byggede vi DNA, diskuterede opbygningen af nukleotider, samt udførte DNA replikation ved hjælp af det byggede DNA.
Vi undersøgte hvordan DNA kunne oprenses fra en banan.
Herefter kom vi ind på hvordan denne viden kan bruge til at udvikle teknologi. Vi snakkede om bioteknologi generelt, før vi så gæringsprocessen og hvordan plasmider kan benyttes til at genmodificerer organismer.
Vi så arbejdede efterfølgende med hvordan gæring kunne benyttes til at producerer bioethanol, herunder så vi på bio-ethanol-anlæg og 1. og 2. generations biobrændsel.
Derudover blev der afsluttet med 2 timers seksualundervisning ud lærenote.
Prævention og sikker sex, forskellige eksempler på kønssygdomme, myter om sex, samtykke.
Film
Fra halm til biobrændsel – Etisk Råd
https://www.youtube.com/watch?v=33TSzNJqqDo
Materialer
NF i HF: 116-117, 122-123 (4 sider)
Biologi til tiden: 141-151, 154-155 (12 sider)
Fællesnote om seksualundervisning
Forsøg:
DNA i bananer (Oprensning af DNA)
Laktoseintolerans
Gæring ved forskellige temperaturer.
|