Holdet 2024 1 MuC/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Anton Rye Bjerregaard, Jan Hørdum Søderlund
Hold 2024 1 MuC/1 (1 MuC 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sammenspil 2
Titel 2 Fankultur og funktionsharmonik
Titel 3 Særligt studeret område: Soul
Titel 4 Sammenspil 3
Titel 5 Dansk rap: Brun musik og anderledeshed
Titel 6 Eksamenssammenspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sammenspil 2

Sammenspil 2

Afslutning på sammenspillet fra grundforløbet.

Gruppe 1: "Umbrella" Rhianna - lokale 76
Malou: klaver
Kevin: Trommer
Lukas: Guitar
Amanda: Klaver
Chanel: Sang
Johanne: Klaver
Simone: Sang
Villads: Guitar

Gruppe 2: "Paradise" Coldplay - F-nøglen (bagerste øvelokale)
Maja - bas
Shanze - trommer
Sofie - klaver
Leonardo - sang
Miriam - klaver
Rikke - guitar
Tiffanie - guitar

Gruppe 3: Drunk in the morning - lokale 75
Julie sang/guitar
William - drumpad
Zenia - bas
Signe - guitar
Valdemar - guitar
Aviana - klaver

Gruppe 4: Årstider - Hans Philip - G-nøglen (første øvelokale)
My Linh - bas
Oline - klaver
Hjalmar - trommer
Sofie - klaver
Søren - Sang
Ida - sang
Yasmin - sang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fankultur og funktionsharmonik

Fankultur og funktionsharmonik

I dette forløb laves 3 nedslag i musikhistorien:

1) Fankulturen som omgav Mozart
- Kort uddrag fra filmen: "Amadeus" af Milos Forman: Scene om publikum og kejserens rolle i forhold til Mozarts virke.

2) Beatlemania
- Ejvind Djengsø: "The Beatles - deres historie, musik og samtid" 1990, s. 31-37
- Uddrag af "Eight Days a week - the touring years"

3) One Direction
- Uddrag fra filmen "This is Us"

Derudover gennemgås form: Strofisk form, AABA form, popform og udvidet popform.
Vi læser "Rockmusik i tid og rum" af Johannes Grønager, s. 30-43

Simpel funktionsharmonik er blevet gennemgået ud fra pdf´en: "Harmonik - en toneart og dens akkorder". Eleverne skal kunne tonika, dominant og subdominant samt parallellerne.

Gennemgåede satser:
Der er foretaget fulde formanalyser og funktionsharmonisk analyse af:
- "What makes you beautiful" One Direction

Sunget:
- "What makes you beautiful" One Direction

Musikkundskab
̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Særligt studeret område: Soul

Læst stof: Jensen, Jacob og Thomas Hammer: Soul, Systime 1998, s. 7-9. 18-30, 57-59, 82-83, 88-93, 97-98, 144-145.
Dokumentarfilm: Hitsville, the making of Motown
Rockmusik i tid og rum s. 22-26 (Hook, Break og Gimmick)

Analyseret musik (analyse med brug af partitur)
Motownsoul: The Supreems - Stop! In the Name of Love

Sydstatssoul: Aretha Franklin - Respect

Fokuspunkter i analyserne:
Form
Instrumentation/ groove
Stemmebrug
Simpel rytmelæsning
Simpel forståelse af forskelle på funktionsharmonik og bluesharmonik
Hook, break og gimmick.
Soulens rødder
Sort identitet udtrykt i musik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sammenspil 3

75: Just the way you are (Bruno Mars)

Sang: Zenia,

Klaver: Sofie M, Oline

Guitar: Hjalmer

Bas: Malou

Trommer: Kevin

G-nøglen: Mercy (Shawn Mendes). Em - G - Hm - A (flyttes til Gm?)

Sang: Julie

Klaver: Amanda, Miriam, Tiffanie (OBS: en skal spille synth-bas, eller alm. bas)

Guitar: Signe

Bas: -

Trommer: Søren

76: Titanium i C-dur

Sang: Chanel, Simone

Klaver: Johanne, Aviana, My-Linh

Guitar: William

Bas: Shanze

Trommer: Villads

F-nøglen: Counting Stars Am (Am - C - G - F)

Sang: Yasmin, Rikke

Klaver: Sofie E.

Guitar: Valdemar

Bas: Ida

Trommer: Leonardo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dansk rap: Brun musik og anderledeshed

I dette miniforløb undersøger vi nyere dansk rap, særligt den kulturelt ”brune” rap. Formålet er at bygge bro fra soulforløbet, hvor vi bl.a. lærte at den amerikanske hiphop i nyere tid har overtaget rollen som ”den sorte kulturs talerør”. I dette forløb undersøger vi hvordan den nyere generation af (brune eller kulturelt brune) danske rappere dyrker en særlig anderledeshed og henter inspiration fra netop den amerikanske hiphop.  Vi laver desuden et kort nedslag i musikjura, og lærer om den aktuelle plagiat-retssat mellem rapperne Gilli og Gobs.

Materiale:
- https://thomashammer.dk/wp-content/uploads/2022/03/Om-brun-musik-i-DK.pdf
- https://soundvenue.com/musik/2024/02/har-gobs-kopieret-gilli-vi-har-spurgt-en-musikolog-557751

Analyse: Branco: Risiko (partitur). Fokus på:
- Toneart/taktart/tempo
- Form
- Instrumentation
-       Hook, break og gimmick
- Kendetegn ved ny brun rap (multietnolekt, trap-groove, autotune osv.)
- Paralleller til soulforløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamenssammenspil

Forløbet afsluttes med at alle grupper optræder til skolens forårskoncert.

75: Pil - Dér

Sang: Zenia,

Klaver: Sofie M, Oline

Guitar: Emily

Bas: Malou

Trommer: Kevin


G-nøglen: Ordinary Things

Sang: Julie

Klaver: Amanda, Miriam

Guitar: Signe

Bas: Tiffanie

Trommer: Søren


76: Diamonds

Sang: Chanel, Simone

Klaver: Johanne, Aviana, My-Linh

Guitar: William

Bas: Shanze

Trommer: Villads


F-nøglen: Summertime Sadness

Sang: Ida

Klaver: Sofie E., Yasmin, Rikke

Guitar: Valdemar

Bas: Jehad

Trommer: Leonardo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer