Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Anton Rye Bjerregaard, Jan Hørdum Søderlund
|
Hold
|
2024 1 MuC/1 (1 MuC 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sammenspil 2
Sammenspil 2
Afslutning på sammenspillet fra grundforløbet.
Gruppe 1: "Umbrella" Rhianna - lokale 76
Malou: klaver
Kevin: Trommer
Lukas: Guitar
Amanda: Klaver
Chanel: Sang
Johanne: Klaver
Simone: Sang
Villads: Guitar
Gruppe 2: "Paradise" Coldplay - F-nøglen (bagerste øvelokale)
Maja - bas
Shanze - trommer
Sofie - klaver
Leonardo - sang
Miriam - klaver
Rikke - guitar
Tiffanie - guitar
Gruppe 3: Drunk in the morning - lokale 75
Julie sang/guitar
William - drumpad
Zenia - bas
Signe - guitar
Valdemar - guitar
Aviana - klaver
Gruppe 4: Årstider - Hans Philip - G-nøglen (første øvelokale)
My Linh - bas
Oline - klaver
Hjalmar - trommer
Sofie - klaver
Søren - Sang
Ida - sang
Yasmin - sang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fankultur og funktionsharmonik
Fankultur og funktionsharmonik
I dette forløb laves 3 nedslag i musikhistorien:
1) Fankulturen som omgav Mozart
- Kort uddrag fra filmen: "Amadeus" af Milos Forman: Scene om publikum og kejserens rolle i forhold til Mozarts virke.
2) Beatlemania
- Ejvind Djengsø: "The Beatles - deres historie, musik og samtid" 1990, s. 31-37
- Uddrag af "Eight Days a week - the touring years"
3) One Direction
- Uddrag fra filmen "This is Us"
Derudover gennemgås form: Strofisk form, AABA form, popform og udvidet popform.
Vi læser "Rockmusik i tid og rum" af Johannes Grønager, s. 30-43
Simpel funktionsharmonik er blevet gennemgået ud fra pdf´en: "Harmonik - en toneart og dens akkorder". Eleverne skal kunne tonika, dominant og subdominant samt parallellerne.
Gennemgåede satser:
Der er foretaget fulde formanalyser og funktionsharmonisk analyse af:
- "What makes you beautiful" One Direction
Sunget:
- "What makes you beautiful" One Direction
Musikkundskab
̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Særligt studeret område: Soul
Læst stof: Jensen, Jacob og Thomas Hammer: Soul, Systime 1998, s. 7-9. 18-30, 57-59, 82-83, 88-93, 97-98, 144-145.
Dokumentarfilm: Hitsville, the making of Motown
Rockmusik i tid og rum s. 22-26 (Hook, Break og Gimmick)
Analyseret musik (analyse med brug af partitur)
Motownsoul: The Supreems - Stop! In the Name of Love
Sydstatssoul: Aretha Franklin - Respect
Fokuspunkter i analyserne:
Form
Instrumentation/ groove
Stemmebrug
Simpel rytmelæsning
Simpel forståelse af forskelle på funktionsharmonik og bluesharmonik
Hook, break og gimmick.
Soulens rødder
Sort identitet udtrykt i musik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sammenspil 3
75: Just the way you are (Bruno Mars)
Sang: Zenia,
Klaver: Sofie M, Oline
Guitar: Hjalmer
Bas: Malou
Trommer: Kevin
G-nøglen: Mercy (Shawn Mendes). Em - G - Hm - A (flyttes til Gm?)
Sang: Julie
Klaver: Amanda, Miriam, Tiffanie (OBS: en skal spille synth-bas, eller alm. bas)
Guitar: Signe
Bas: -
Trommer: Søren
76: Titanium i C-dur
Sang: Chanel, Simone
Klaver: Johanne, Aviana, My-Linh
Guitar: William
Bas: Shanze
Trommer: Villads
F-nøglen: Counting Stars Am (Am - C - G - F)
Sang: Yasmin, Rikke
Klaver: Sofie E.
Guitar: Valdemar
Bas: Ida
Trommer: Leonardo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk rap: Brun musik og anderledeshed
I dette miniforløb undersøger vi nyere dansk rap, særligt den kulturelt ”brune” rap. Formålet er at bygge bro fra soulforløbet, hvor vi bl.a. lærte at den amerikanske hiphop i nyere tid har overtaget rollen som ”den sorte kulturs talerør”. I dette forløb undersøger vi hvordan den nyere generation af (brune eller kulturelt brune) danske rappere dyrker en særlig anderledeshed og henter inspiration fra netop den amerikanske hiphop. Vi laver desuden et kort nedslag i musikjura, og lærer om den aktuelle plagiat-retssat mellem rapperne Gilli og Gobs.
Materiale:
- https://thomashammer.dk/wp-content/uploads/2022/03/Om-brun-musik-i-DK.pdf
- https://soundvenue.com/musik/2024/02/har-gobs-kopieret-gilli-vi-har-spurgt-en-musikolog-557751
Analyse: Branco: Risiko (partitur). Fokus på:
- Toneart/taktart/tempo
- Form
- Instrumentation
- Hook, break og gimmick
- Kendetegn ved ny brun rap (multietnolekt, trap-groove, autotune osv.)
- Paralleller til soulforløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamenssammenspil
Forløbet afsluttes med at alle grupper optræder til skolens forårskoncert.
75: Pil - Dér
Sang: Zenia,
Klaver: Sofie M, Oline
Guitar: Emily
Bas: Malou
Trommer: Kevin
G-nøglen: Ordinary Things
Sang: Julie
Klaver: Amanda, Miriam
Guitar: Signe
Bas: Tiffanie
Trommer: Søren
76: Diamonds
Sang: Chanel, Simone
Klaver: Johanne, Aviana, My-Linh
Guitar: William
Bas: Shanze
Trommer: Villads
F-nøglen: Summertime Sadness
Sang: Ida
Klaver: Sofie E., Yasmin, Rikke
Guitar: Valdemar
Bas: Jehad
Trommer: Leonardo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692669711",
"T": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692669711",
"H": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692669711"
}