Holdet 2024 li 3 MaA/bs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Mette Stig-Wolff
Hold 2024 li 3 MaA/bs (24 li 3 MaA bs)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro + mere om funktioner
Titel 2 Mere om differentialregning
Titel 3 Integralregning
Titel 4 Forberedelsesmateriale - sandsynlighedsregning
Titel 5 Vektorfunktioner
Titel 6 Funktioner af 2 variable
Titel 7 Normalfordeling
Titel 8 Differentialligninger
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro + mere om funktioner

Standardmateriale:  

Plus B til A stx - ibog på systime.dk
af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S


Efter forløbet skal eleverne kunne:  

-  Forklare egenskaberne ved funktioner – herunder omvendte funktioner, sammensatte funktioner og injektive funktioner.
-  Forklare enhedscirklen udtrykt i radianer
-  Forklare egenskaber ved de trigonometriske funktioner og anvende deres omvendte funktioner
-  Udlede formlen for harmonisk svingning og forklare konstanterne A, b, c og d i denne sammenhæng: f(x)=A*sin(bx+c)+d.
-  Forklare egenskaber ved log(x), 10^x, e^x og ln(x).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mere om differentialregning

Plus B til A stx - ibog på systime.dk
af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S

Det faglige indhold:  

-  Grænseværdibegrebet – samt regneregler.  
-  Tretrinsreglen, bevis af differentialkvotienten af simple funktioner – såsom kvadratrodsfunktionen, kvadratfunktioner, reciprokfunktionen, vilkårlig førstgrads- og andengradsfunktion.  
-  Anvendelse samt bevis af produktreglen
-  Anvendelse af kædereglen
- Induktionsbevis af potensfunktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Integralregning

Materiale: Plus B til A stx - ibog på systime.dk
af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S

Det faglige indhold:  
Introduktion til integralregning
- Sammenhæng ml. differentialregning og integralregning
- Definition på stamfunktion

Det ubestemte integrale
- Regneregler, inkl beviser

Areal og bestemt integrale
- Sammenhæng mellem arealfunktionen og stamfunktionen
      - Herunder Integralregningens Hovedsætning, inkl bevis
- Definition af bestemt integrale
     - Regneregler, inkl. bevis
     - Indskudsreglen inkl bevis
- Areal mellem grafer,
- Negativt areal


Kurvelængde
- Definition og bevis

Rumfang af omdrejningslegeme
- OBS: kun om førsteaksen
- Omdrejningslegeme mellem grafer

Integration ved substitution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forberedelsesmateriale - sandsynlighedsregning

Efter forløbet skal eleven kunne:
-  Forklare hvad der forstås ved et udfaldsrum, en sandsynlighedsfunktioner, samt regne med sandsynligheder.
- Forklare begrebet betinget sandsynlighed og anvende ”Loven om totalsandsynlighed” og ”Bayes’ sætning” til beregning af betingende sandsynligheder.

Eleverne har arbejdet selv med materialet og eksamensopgaver er behandlet efterfølgende som en del af afleveringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vektorfunktioner

Fra linjens parameterfremstilling til vektorfunktioner
Definition af banekurver/parameterkurver
   - udregning af punkter
   - Ligger punktet på banekurven
   - retning af partiklens bevægelse
   - formel for cirkelbevægelse
Skæringspunkter med akserne - definition og hvordan vi finder dem
Dobbeltpunkter - definition og hvordan vi finder dem
Differentiabilitet og tangent
   - Definitioner
   - Tangentens ligning
   - Vandrette og lodrette tangenter - definition og krav, røringspunkter
   - monotoniforhold
   - Vinkler mellem tangenter i dobbeltpunkter
Kurvelængde - bevis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Funktioner af 2 variable

Standardmateriale:
Plus B til A – stx. systime - kapitel 7

Det faglige indhold:
- Forskriften og grafen for funktioner af to variable, f(x,y)=z.
- Niveaukurver
- Snitkurver og snitfunktioner
- Partielt afledede
- Gradienten
- Stationære punkter og arten af et stationært punkt.

Formål med forløbet: Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Anvende en forskrift for en funktion af to variable til at bestemme funktionsværdi.
- Tegne funktioner af to variable i et 3D-koordinatsystem ved brug af CAS-værktøj.
- Bestemme skæringspunkter med koordinatakserne.
- Bestemme forskriften for niveaukurver og angive hvilken type funktion, der er tale om.
- Bestemme snitfunktioner g(x)=f(x,k) og h(y)=f(k,y).
- Bestemme de partielt afledede for en funktion af to variable.
- Bestemme gradienten og de dobbelte afledede samt den blandede afledede og anvende disse til at bestemme de stationære punkter og arten af disse (minimum, maksimum eller saddelpunkt).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Normalfordeling

Standardmateriale:
Plus B til A – stx. Systime

Det faglige indhold:
- Stokastisk variabel
- Grafen og forskriften for normalfordelingens tæthedsfunktion.
- Grafen for fordelingsfunktionen samt sammenhængen mellem fordelingsfunktionen og tæthedsfunktionen
- Normale og exceptionelle udfald
- Normalplot/QQ-plot

Formål med forløbet: Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Aflæse middelværdien og spredning ud fra tæthedsfunktionen samt opstille tæthedsfunktionen ud fra en given middelværdi og spredning.
- Vurdere grafisk hvilken tæthedsfunktion har størst/mindst middelværdi og spredning.
- Aflæse og bestemme (kumulerede) sandsynligheder ud fra fordelingsfunktionen på papir, jf. at bestemme middelværdien.
- Tegne grafen samt bestemme sandsynligheder og grænser ved brug af CAS-værktøjets kommandoer, såsom normpdf() og normcdf().
- Opstille/bestemme normale udfald og exceptionelle udfald, herunder bestemme middelværdien og spredningen ud fra normale og exceptionelle udfald.
- Undersøge hvorvidt et datasæt er normalfordelt
- Undersøg sammenhængen ud fra konfidensintervallet på hældningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Differentialligninger

Eleven skal
-kunne give en kvalitativ analyse af simple lineære differentialligninger
-kunne benytte et hældningsfelt samt fase diagram
-kunne beregne et linjeelement, samt opstille tangentens ligning givet et punkt og differentialligning
-kunne afgøre om en funktion er en løsning til en differentialligning.
-kunne genkende eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst samt logistisk vækst ud fra differentialligningen og kende grafiske karakteristika for dem alle
-kunne finde en partikulær løsning til differentialligningerne som beskriver: eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst samt logistisk vækst
- Kunne bevise formlerne for den fuldstændige læsning for eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst samt den generelle første ordens differentialligning (panserformlen)
-kunne benytte separation af variable, i simple tilfælde, ved hjælp af CAS.
-kunne argumentere for løsningen af y'=ky er bestem ved dens løsningsformel
-kunne argumentere for at den logistisk vækst vokser hurtigst når y=M/2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Repetition

Repetition gennem:
- Integration ved substitution
- Bevis med tretrinsreglen for sinus funktionen
- Genopfriskning af produktregneregel og kæderegel
- eksamensopgaver med harmoniske svingninger
- Genopfriskning af tæthedsfunktion og fordelingsfunktion
- Genopfriskning af gradient og stationære punkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer