Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Ida Rahn Johansen
|
Hold
|
2024 bl 2a PsC/s (24 bl 2a PsC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRO - PSYKOLOGIENS MANGFOLDIGHED (ikke eksamen)
Beskrivelse
Forløbet ”Psykologiens mangfoldighed” med undertitlen "Hvorfor ryger Nille?" har til hensigt at give en forståelse for, at psykologiske emner (her rygning) kan anskues fra forskellige vinkler. Konkret skal vi arbejde med 6 forskellige psykologiske retninger, nemlig;
Psykoanalysen
Adfærdspsykologien/Behaviorismen
Eksistentiel Psykologi + Humanistisk psykologi
Kognitiv psykologi,
Postmoderne psykologi
Neuropsykologi
Vi tager retningerne én ad gangen for at forstå den enkelte retnings begreber, modeller og forståelses-rammer. Vi vil løbende også se hvordan den enkelte psykologiske retning placerer sig i forhold til natur-, human- og samfundsvidenskaberne ift metode og menneskesyn. Der arbejdes med en blanding af gruppearbejde, læreroplæg og klassediskussion.
Pensum
Materialet er primært fra Kræftens Bekæmpelse, liv.dk:
http://op-i-roeg.dk/fileadmin/user_upload/Editor/Hvorfor_ryger_Nille.pdf
Plus uddrag fra PV: Neuropsykologi (kapitel 14)
Begreber:
Psykoanalysen:
Freuds personlighedsmodel (Id, Ego, Super-ego)
Orale fase
Anale fase
Fallisk-ødipale fase
Forsvarsmekanismer
Fortrængning
Behaviorisme :
Klassisk betingning (Pavlov, lille Albert)
Operant betingning (Skinner)
Straf og belønning
Eksistentialistisk psykologi / Humanistisk psykologi:
Essens
Eksistentielt selvmord
Valg og fravalg, fri vilje
Angst som grundvilkår
Maslows behovs-pyramide
Real-selv og Ideal-selv (Carl Rogers)
Flow
Kognitiv psykologi:
Kognitive skemaer/ tankeskema
Assimilation
Akkomodation
Kognitiv dissonans
Selvforstærkende cirkler
Neuropsykologi:
Belønnings-systemet
Dopamin / serotonin (signalstoffer/neuro-transmittere)
Amygdala
”Kamp-flugt-mekanismen”
Postmoderne psykologi
Giddens
Ziehe
Refleksivitet
Kulturel frisættelse
Sociale arenaer
Iscenesættelse
Faglige mål der trænes :
- Redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelse.
- Udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger.
- Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
OMFANG: ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
UDVIKLINGSPSYKOLOGI - tilknytning og omsorg
UDVIKLINGSPSYKOLOGI - Udvikling, omsorg, tilknytning
Kernestof:
• Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø og kultur
• Omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed versus resiliens.
Beskrivelse
Eleverne præsenteres for kernestofemnet "Udviklingspsykologi". Dette indeholder:
- Udvikling set i et længevarende perspektiv (Eriksson), diskussion om barndommens betydning for voksenlivet (parforhold, forældreskab osv - peger frem mod personlighedsforløbet)
- Dynamisk systemteori som en grundlæggende vinkel af kompleksitet og at mange forskellige faktorer i samspil præger udvikling.
- Barnets normale udvikling og tilknytning: Freud (kun grundlæggende), Mahler, Piaget, Stern og moderne spædbarnsforskning. Bowlby, Ainsworth.
- fejludvikling: forstyrrelser i tilknytning og decideret omsorgssvigt og konsekvenserne heraf. Spitz, Killén, Else Christensen. Eksemplificeret i TV2-dokumentaren Er du mors lille dreng og opfølgeren 10 år efter. Under snak om konsekvenser/senfølger af omsorgssvigt snakker vi om resiliensbegrebet og mælkebøttebørn/mønsterbrydere. Der er undervejs videoopgave hvor Bowlby og Stern skal anvendes på en case (Lene og Tanja). Vi afslutter med eksempel på eksamensspørgsmål - "Ikke alene, men ensom" og undersøgelse om anbragte børn og unge.
Materiale
• Kapitel 7 "Udviklingspsykologi" i Psykologiens Veje (Schultz Larsen, 2008, Systime)
• Kapitel 8: "Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt" i Psykologiens Veje (Schultz Larsen, 2008, Systime).
- kapitlet "Resiliens og sårbarhed" fra Psykologiens Vejes ibog
Dokumentar:
Er du mors lille dreng og Er du mors lille dreng - 10 år efter (CFU)
Supplerende stof:
Uddrag fra dokumentaren "Lille Menneske" ("Baby Human"), 2004
Youtube-klip med forskellige forsøg og studier:
• Harlow's aber: http://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
• Fremmedsituationstesten: https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
Fra eksamenstræning:
"Ikke alene men ensom" og "Anbragte børn - undersøgelse"
De faglige mål, der trænes:
• demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske.
• redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser.
• inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger.
• formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Omfang: ca 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SOCIALPSYKOLOGI - Mennesket i gruppen
Beskrivelse
Vi gennemgår socialpsykologien og underemner som grupper, roller, konformitet, autoritet og lydighed.
Der skiftes der mellem gruppearbejdet og forskellige læreroplæg og klassegennemgang af de forskellige socialpsykologiske undersøgelser (der arbejdes særligt med Milgram, Asch og Zimbardo).
Der udføres gruppearbejde med diverse begreber sat i kontekst af netop deres gruppes kontekst. Emnerne er rockergruppe, arbejdsplads, hooligangruppe, religion/religiøs gruppe, skoleklasse. Gruppearbejdet afsluttes med fremlæggelser.
Vigtige begreber:
GRUPPER
Primærgruppe
Sekundærgruppe
Formelle grupper
Uformelle grupper
Referencegruppe
Medlemsgruppe
Egen/ind-gruppe
Fremmed/ud-gruppe
Gruppetænkning
Gruppepolarisering
Massehypnose
ROLLER
Tilskrevne
Opnåede
Skabte roller
Uformelle roller (leder, aktiv, medløber, passiv, perifere)
Rolleforventninger
Rollekonflikter – intra og inter
Rolleoplevelse
Rolledistance / rolleaccept
Rolleudførsel
Autoritet og lydighed
Forsøg:
Asch konformitetsforsøg
Milgrams lydigheds forsøg
Stanford Prison Experiment
Robbers Cave
Human ZOO - det overordnede forsøg og diverse beskrevet
Kernestof:
• Psykologiens Veje kapitel 19 "Socialpsykologi" (Schultz Larsen, 2008, Systime).
Supplerende stof:
Diverse klip fra youtube om socialpsykologi samt uddrag fra
• Zimbardos Stanford Prison Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=sZwfNs1pqG0
og Dokumentar: "Den Menneskelige Zoo" (2000) afsnit 1, klip fra 2 og 3.
iBogs-materiale fra Psykologiens Veje - "Ondskabens Psykologi"
Særlige fokusområder:
Diverse socialpsykologiske eksperimenter (Milgram, Asch, Zimbardos Stanford Prison experiment (+ Human Zoo) autoritet og lydighed, konformitet, samt forskellige gruppe- og rolletyper.
Faglige mål der trænes:
• demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske.
• redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
• redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
OMFANG: ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
PERSONLIGHEDSPSYKOLOGI
Personlighedspsykologi - ungdom, identitet, stress
Kernestof:
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder stress og coping.
Vi skal kigge på definitionen af begrebet ”personlighed”, trækteorier (Big Five) forsigtig type vs. risikovillig type og tale om hvad man er født med og hvad miljøet har af påvirkningsgrad. Eriksons jeg-identitet og social-identitet samt hans opfattelse af identiteten som en proces og ikke noget statisk ses som kontrast til trækteoriens mere fastlåste identitetsbegreb. og Vi skal undersøge senmodernitetens rolle i identitetsdannelsen og oplevelsen herunder særligt for unge mennesker. Hvordan er det at være ung efter den kulturelle frisættelse med fokus på selviscenesættelse, ny-narcissisme og det multiple og refleksive selv - som fremsat af bl.a. Giddens, Gergen og Ziehe.
Endeligt skal vi se på stress og hvordan individer reagerer forskelligt på forskellige udfordringer i livet.
Vigtige begreber
Trækteori - Big Five
Alder - biologisk, juridisk, subjektiv osv.
Ungdom som eftertragtet livsstil
Kulturel frisættelse
Habitus
Kapitaler (social, økonomisk og kulturel)
Det multiple selv
Sociale arenaer
Refleksivitet
Præstationssamfund og konkurrence-staten
Perfektionisme
Forsigtig type vs risikovillig type - OSN
Stress - kronisk og akut
Stressorer
Krav (kognitive, emotionelle, perceptuelle, kvantitative)
Coping - emotionsfokuseret og problemfokuseret
Forklaringstile
OAS
Materiale
Psykologiens Veje kapitel 3: Personlighedspsykologi
Psykologiens Veje kapitel 17: Ungdom og Senmodernitet
Uddrag af PV kapitel 23: Stress, livsforandringer og arbejdsliv s. 399-409
Supplerende stof:
Artikler:
Hvor er jeg dog træt af at være lækker, 2011. Politiken. Debatindlæg
https://politiken.dk/debat/art5479460/Hvor-er-jeg-dog-tr%C3%A6t-af-at-skulle-v%C3%A6re-l%C3%A6kker
"Det passer ikke at unge kun går op i at være lækre", Politiken, 2011. Debatindlæg
Video/dokumentar
Derren Brown cold reading/astrology https://www.youtube.com/watch?v=haP7Ys9ocTk
"So f***ing special: Evig ungdom", DR2, 2012.
"Historien bag historien: De perfekte piger", DR, 2015
Faglige mål der trænes:
– redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
– formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
OMFANG: ca 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
LÆRING og KOGNITION
Beskrivelse:
I dette forløb skal vi se på måden, hvorpå vi strukturerer vores viden og hvordan vi lærer– både gennem tilegnelse og brug af viden og hvordan undervisning kan give forskellige udbytte. Vi starter med en genopfriskning (fra Psykologiens mangfoldigheds-forløbet) af begreberne hukommelse; korttids og langtidshukommelse og de relaterede begreber opmærksomhed og perception. Vi drejer det derefter med udgangspunkt i Piagets teori om tænkningens udvikling, herunder de vigtige læringsbegreber assimilation og akkomodation - af de kognitive skemaer over i lærings/undervisningsrummet, hvor vi berører de forskellige vidensformer og lærings/arbejdsformer. Vi tager kritisk stilling til Piagets universalteori, bl.a. med Luria og Hughes senere studier/eksperimenter Derefter inddrager vi intelligens og motivation og forsøger hele tiden at kæde det sammen med læring og undervisning... Hvordan lærer vi bedst? Hvad husker vi bedst? Hvorfor vil vi lære noget? Hvordan måler man intelligens og findes der flere slags?
Materiale:
Kapitel 12: Tænkningens udvikling i Psykologiens Veje
Kapitel 13: Viden, læring og undervisning i Psykologiens Veje
Kapitel 11: Kognitiv Psykologi i Psykologiens Veje
Kapitel 15: Intelligens
Artikler:
Anders Colding-Jørgensen: Debatkronik: Snapchat vinder kampen om gymnasieelevers opmærksomhed. Informaition,19. februar 2015 https://www.information.dk/debat/2015/02/snapchat-vinder-kampen-gymnasieelevers-opmaerksomhed
Faglige mål der trænes:
- Redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser.
- Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt-fungerende menneske.
- Udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger.
OMFANG: ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64963788978",
"T": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64963788978",
"H": "/lectio/93/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64963788978"
}