Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Brian Oechsler-Christensen
|
Hold
|
2022z BI (1z BI, 2z BI, 3z BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Vi ser på hvad liv er og hvilke former for liv biologien beskæftiger sig med.
Vi behandler pro- og eukaryoteceller mht. ligheder og forskelle samt ser på opbygningen af virus.
Vi kigger på transportprocesser og undersøger begrebet osmose, vha. selv designede forsøg/eksperimenter.
Under hele forløbet vil der være fokus på selvstændighed og øvelser laves ud fra egne øvelses-vejledninger. Der vil også blive lagt vægt på kreative, selvstændige og formidlingsmæssige evner i forskellige formidlings opgaver.
Vi vil arbejde med mange data både opsamling og databehandling så der kan laves grafer i fx excel eller andet regneark. Til slut vil vi fokusere på hvordan man diskuterer en graf.
Kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
virus: opbygning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
001 Forskellige celletyper, virus og organeller
|
09-12-2022
|
Lyt og lær - formidling af biologi
|
20-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klassisk genetik og populationsgenetik
Gennem selvstændige oplæg, og fremlæggelse af lektier, tavle gennemgang, opgave regning samt eksperimenter arbejdes der gennem genetikkens verden.
Kernestoffet er:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose
genteknologi
hvis vi når det:
̶ populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
Bog: Genetikbogen B+A (s.8-91)
Supplerende stof:
– bioetiske problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jule eksperimentet
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økologi
I økologi-forløbet vil vi se på følgende:
- samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, samt biodiversitet.
- eksperimentelle metoder: Felttur - skov og sø undersøgelser.
̶ biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser samt respiration.
Økologibogen:
Alle s.
I grupper udvalgt tema fra siderne .
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sorø sø "version 0"/"data og skitser"
|
26-05-2023
|
002 søresturering
|
06-10-2023
|
Sorø sø
|
13-10-2023
|
003 Biodiversitets undersøgelse fra Mallorca
|
27-10-2023
|
004 Blåmuslinger og grise
|
10-11-2023
|
Økologi på Den Blå Planet
|
30-11-2023
|
005 Eksamenssæt-prøve-træning
|
06-12-2023
|
002 Vækst hos kyllinger
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysiologi - nerve- og immunsystemet.
Kernestof:
- fysiologi: immunsystemet.
̶ eksperimentelle metoder: PCR, ELISA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
009 immunforsvaret
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SRO - Alkohol
Kernestof:
- fysiologi: nervesystemet
- økologi: økotoksikologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SRO - Alkohol
|
29-01-2024
|
Økotoksologi med karse
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økotoks og enzymer
Vækst/adfærds studie af æg og kyllinger.
Mikroskopi af dafnier udsat for vodka, kaffe og/eller snus, måling af puls.
Kernestof:
- økotoksikologi
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Valgfrit og opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fysiologi
I Fysiologi vil der være fokus på selvstændigt arbejde, induktive og deduktive forsøg, databehandling samt opgave løsning
̶ biokemiske processer: respiration, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
̶ genetik og molekylærbiologi: proteinsyntese, mitose, meiose (repetition)
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem (repetition),
(nervesystem lavet tidligere), hormonel regulering og forplantning
̶ eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder
Fysiologibogen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2z BI skr. prøve#2
|
19-08-2024
|
001 Forplantning og hormoner
|
06-09-2024
|
Ny opgave
|
16-09-2024
|
Muskeltræning.
|
19-09-2024
|
004 Styrke i fingre
|
01-11-2024
|
005 Eksamenssæt
|
15-11-2024
|
3z BI skr. prøve
|
18-12-2024
|
Spm. til en jordmoder
|
10-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Biokemi og mikrobiologi
Noget af stoffet vil være gentagelse af tidligere gennemarbejdet materiale, men så får vi lige repeteret det :)
Kernestof:
- mikrobiologi: Infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
- enzymer: enzymatiske hovedklasser
- biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksperimenter lidt nyt og repetition
Kernestof:
- evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
- bioinformatik
- eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.
Ønsker til rep.
genetik, økologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689787088",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689787088",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689787088"
}