Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Annika Søndergaard-Albinus, Eskil Rønnov Due
|
Hold
|
2022a DA (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etnicitet og Identitet
Vi har arbejdet med forskellige typer af tekster og hvad de siger om betydningen af etnicitet i forhold til identitet, herunder blandet etnicitet, og også set på hvordan man kan opfatte begrebet danskhed.
Materiale:
Dokuserie på dr3: Perkerdansk, afsnit 3
Mathias Pedersen: Ét individ ét syn på danskhed - debatindlæg i Politiken
Yahya Hassan: Ramadan og Barndom
Oehlenshläger: Fædrelandssang
Ramadan i København
Uddrag fra Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
Uddrag fra Caspar Eric: 7-11
Håndbog til Dansk: 67-69, 147-149, 296 - 297
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hævn, blod og sex
Saga, folkevise og eventyr
Vi har arbejdet med sagaen set ud fra det samfund den foregår i og med fokus på idealer og slægten. Derefter har vi arbejdet med folkevisen i forlængelse af dette, også med fokus på individ overfor slægten. Vi har læst et eventyr til repetition i forhold til genretræk.
Ravnkel Frøjsgode
Ebbe Skammelsøn
Tornerose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
Vi har arbejdet med et kritisk syn på teksterne med henblik på blandt andet fakta og fiktionskoder, autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler. Teksterne sammenholdes for at se på hvad de siger om vores blik på den tid de afbilder.
Handout om fakta og fiktion i forhold til levende billeder
Uddrag fra Saxo's Danmarkskrønike
Historien om Danmark: Tidlig middelalder (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skriftlighed
Kort forløb med fokus på opgaveskrivning, herunder struktur, argumentation (PEE-model) og sprogkorrekthed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romantikken
Vi har arbejdet med litteraturhistorisk med teksterne og universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, romantisme og poetisk realisme. Vi har først læst Holberg som kontrasttekst.
Ludvig Holberg: Epistel 303,
Adam Oehlenschlager: Guldhornene
Schack von Staffeldt: Indvielsen
Tobias Rahim: National Romantik 2021, tredje afsnit Barnet
H. C. Andersen: Skyggen
Podcast om Skyggen: https://www.hcapodcast.dk/podcast/7-skyggen/
Grundtvig: Danmarks Trøst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Værklæsning og Poetisk realisme
Vi har arbejdet med Sildig Opvaagnen som værk og med fokus på blandt andet den upålidelige fortæller og Poetisk realisme, til dels i forlængelse af romantikforløbet.
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dokumentar
Vi har arbejdet med dokumentarfilmen som genre med særligt fokus på dens forhold til virkeligheden, forholdet mellem fakta og fiktion.
Handout: Dokumentarfilm - definition
Håndbog i Dansk; kapitel 5.2:, sider: 223-227 - Dokumentar og mockumentary
Krigens Ansigter - anmeldelse fra Kulturkapellet
Armadillo fortæller ikke hele sandheden - artikel fra Berlingske
Janus Metz: Armadillo
Stil: Grænser mellem reality og dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Moderne Gennembrud
Vi har arbejdet med det moderne gennembrud som periode og læst tekster fra perioden og set en nyere version af Et Dukkehjem som kortfilm.
Litteraturens veje; sider: 194-200, 210-213, 221-223
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem
Tobias Gundorff: Et Dukkehjem (kortfilm)
Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan
Herman Bang: Irene Holm
PPT om impressionisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Medier, sprog og virkelighed
Vi har fokus på forholdet mellem sprog og virkelighed, og hvordan sproget kan forme vores opfattelse af virkeligheden og påvirke virkeligheden.
Dokumentar: Magtens Sprog
Metaforer, vi tænker med - Er kriminalitet en virus eller et bæst (Fagbladet Ingeniøren)
Per Højholt: Den tydelige Solsort og Udenfor (lyrik)
Handout om talehandlinger
Katrine Marie Guldager - Vi har allerede aftalt en pris (novelle)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Indtryk og udtryk
Vi har arbejdet med forskellige litterære udtryksformer og strategier såsom ekspressionisme kontra impressionisme, spil på genrer, billedsprog og gennemgående metaforer. Vi har set på hvordan de forskellige virkemidler resulterer i forskellige udtryk med forskellig effekt i både nyere og ældre tekster.
Tom Kristensen: Henrettelsen
uddrag fra Pelle Erobreren: Tredie Bog
Broby-Johansen - BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Pär Lagerkvist: Ångest
Johannes V Jensen: Paa Memphis Station
Pow pow pow - Pistoldigte - Christina Hagen (uddrag)
Litteraturens veje; sider: 274-277
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sikke en fest...
Vi arbejder med Dogme95 og ser på hvad baggrunden var og hvad formålet og effekten af det var. Vi ser Festen og laver præsentationer med analyser af de forskellige karakterer og filmens virkemidler.
Thomas Vinterberg: Festen
Dogme 95 manifest
Pædagogik i verdensklasse, artikel om Dogme95 fra Ekko
Kinok: Festen – en milepæl vi misforstod, artikel fra POV.Internaional
Filmiske virkemidler på https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hvad fanden er meningen!?
Fokus på eksistentialisme i litteraturen med Camus og Kierkegaard som udgangspunkt.
Søren Kierkegaaard: Uddrag fra Forførerens Dagbog
Albert Camus: Sisyfos-myten
Martin A. Hansen: Offer
Peter Seeberg: Spionen
Klaus Rifbjerg: Livet på Badeværelset
Karen Blixen: Ringen
Stil: Hopptornet, dokumentar af Axel Danielson & Maximilien Van Aertryck (https://vimeo.com/154583964)
og Tyngde, novelle af Jens Blendstrup
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Værklæsning - Caspar Eric: Nike
Vi har arbejdet med Nike som værk og lavet en primært tematisk læsning.
Værklæsning: Caspar Eric - Nike
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition
Repetition af læste forløb med elevoplæg og læsning af Tornerose.
Folkeeventyr: Tornerose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689840765",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689840765",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689840765"
}