Holdet 2022a DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Annika Søndergaard-Albinus, Eskil Rønnov Due
Hold 2022a DA (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Etnicitet og Identitet
Titel 2 Hævn, blod og sex
Titel 3 DHO
Titel 4 Skriftlighed
Titel 5 Romantikken
Titel 6 Værklæsning og Poetisk realisme
Titel 7 Dokumentar
Titel 8 Moderne Gennembrud
Titel 9 Medier, sprog og virkelighed
Titel 10 Indtryk og udtryk
Titel 11 Sikke en fest...
Titel 12 Hvad fanden er meningen!?
Titel 13 Værklæsning - Caspar Eric: Nike
Titel 14 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Etnicitet og Identitet

Vi har arbejdet med forskellige typer af tekster og hvad de siger om betydningen af etnicitet i forhold til identitet, herunder blandet etnicitet, og også set på hvordan man kan opfatte begrebet danskhed.

Materiale:
Dokuserie på dr3: Perkerdansk, afsnit 3
Mathias Pedersen: Ét individ ét syn på danskhed - debatindlæg i Politiken
Yahya Hassan: Ramadan og Barndom
Oehlenshläger: Fædrelandssang
Ramadan i København
Uddrag fra Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
Uddrag fra Caspar Eric: 7-11
Håndbog til Dansk: 67-69, 147-149, 296 - 297
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hævn, blod og sex

Saga, folkevise og eventyr

Vi har arbejdet med sagaen set ud fra det samfund den foregår i og med fokus på idealer og slægten. Derefter har vi arbejdet med folkevisen i forlængelse af dette, også med fokus på individ overfor slægten. Vi har læst et eventyr til repetition i forhold til genretræk.

Ravnkel Frøjsgode
Ebbe Skammelsøn
Tornerose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

Vi har arbejdet med et kritisk syn på teksterne med henblik på blandt andet fakta og fiktionskoder, autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler. Teksterne sammenholdes for at se på hvad de siger om vores blik på den tid de afbilder.

Handout om fakta og fiktion i forhold til levende billeder
Uddrag fra Saxo's Danmarkskrønike
Historien om Danmark: Tidlig middelalder (DR)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlighed

Kort forløb med fokus på opgaveskrivning, herunder struktur, argumentation (PEE-model) og sprogkorrekthed.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romantikken

Vi har arbejdet med litteraturhistorisk med teksterne og universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, romantisme og poetisk realisme. Vi har først læst Holberg som kontrasttekst.

Ludvig Holberg: Epistel 303,
Adam Oehlenschlager: Guldhornene
Schack von Staffeldt: Indvielsen
Tobias Rahim: National Romantik 2021, tredje afsnit Barnet
H. C. Andersen: Skyggen
Podcast om Skyggen: https://www.hcapodcast.dk/podcast/7-skyggen/
Grundtvig: Danmarks Trøst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Værklæsning og Poetisk realisme

Vi har arbejdet med Sildig Opvaagnen som værk og med fokus på blandt andet den upålidelige fortæller og Poetisk realisme, til dels i forlængelse af romantikforløbet.

Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentar

Vi har arbejdet med dokumentarfilmen som genre med særligt fokus på dens forhold til virkeligheden, forholdet mellem fakta og fiktion.

Handout: Dokumentarfilm - definition
Håndbog i Dansk; kapitel 5.2:, sider: 223-227 - Dokumentar og mockumentary
Krigens Ansigter - anmeldelse fra Kulturkapellet
Armadillo fortæller ikke hele sandheden - artikel fra Berlingske
Janus Metz: Armadillo

Stil: Grænser mellem reality og dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Moderne Gennembrud

Vi har arbejdet med det moderne gennembrud som periode og læst tekster fra perioden og set en nyere version af Et Dukkehjem som kortfilm.


Litteraturens veje; sider: 194-200, 210-213, 221-223
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem
Tobias Gundorff: Et Dukkehjem (kortfilm)
Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan
Herman Bang: Irene Holm
PPT om impressionisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Medier, sprog og virkelighed

Vi har fokus på forholdet mellem sprog og virkelighed, og hvordan sproget kan forme vores opfattelse af virkeligheden og påvirke virkeligheden.

Dokumentar: Magtens Sprog
Metaforer, vi tænker med - Er kriminalitet en virus eller et bæst (Fagbladet Ingeniøren)
Per Højholt: Den tydelige Solsort og Udenfor (lyrik)
Handout om talehandlinger
Katrine Marie Guldager - Vi har allerede aftalt en pris (novelle)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Indtryk og udtryk

Vi har arbejdet med forskellige litterære udtryksformer og strategier såsom ekspressionisme kontra impressionisme, spil på genrer, billedsprog og gennemgående metaforer. Vi har set på hvordan de forskellige virkemidler resulterer i forskellige udtryk med forskellig effekt i både nyere og ældre tekster.


Tom Kristensen: Henrettelsen
uddrag fra Pelle Erobreren: Tredie Bog
Broby-Johansen - BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Pär Lagerkvist: Ångest
Johannes V Jensen: Paa Memphis Station
Pow pow pow - Pistoldigte - Christina Hagen (uddrag)
Litteraturens veje; sider: 274-277
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sikke en fest...

Vi arbejder med Dogme95 og ser på hvad baggrunden var og hvad formålet og effekten af det var. Vi ser Festen og laver præsentationer med analyser af de forskellige karakterer og filmens virkemidler.

Thomas Vinterberg: Festen
Dogme 95 manifest
Pædagogik i verdensklasse, artikel om Dogme95 fra Ekko
Kinok: Festen – en milepæl vi misforstod, artikel fra POV.Internaional
Filmiske virkemidler på https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Hvad fanden er meningen!?

Fokus på eksistentialisme i litteraturen med Camus og Kierkegaard som udgangspunkt.

Søren Kierkegaaard: Uddrag fra Forførerens Dagbog
Albert Camus: Sisyfos-myten
Martin A. Hansen: Offer
Peter Seeberg: Spionen
Klaus Rifbjerg: Livet på Badeværelset
Karen Blixen: Ringen
Stil: Hopptornet, dokumentar af Axel Danielson & Maximilien Van Aertryck (https://vimeo.com/154583964)
og Tyngde, novelle af Jens Blendstrup
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Værklæsning - Caspar Eric: Nike

Vi har arbejdet med Nike som værk og lavet en primært tematisk læsning.

Værklæsning: Caspar Eric - Nike
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetition

Repetition af læste forløb med elevoplæg og læsning af Tornerose.

Folkeeventyr: Tornerose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer