Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Louise Højlund Kisum
|
Hold
|
2022b DA (1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Korte fortællinger (litt.)
Fokus
Fortællingens grundelementer. Introduktion til at forstå fiktionsfortællinger
Fagligt indhold/Begreber
- Mimesis
- Identifikation
- Katharsis
- Fortællingens struktur/opbygning:
Begyndelse, midte, slutning
Harmoni > konflikt > løsning
Aktantmodel
Berettermodel
- Sammenligning af fortællerbegrebet i film og novelle.
- Sammenligning af temaet - 'overgang fra barn til voksen' i film og novelle.
Tekster/Materialer
> Novelle:
Naja Marie Aidt: Den blomstrende have, 1993
> Kortfilm/novellefilm:
May el-Toukhy: Stykke for stykke (afgangsfilm fra Filmskolen), 2009
> Desuden:
Helga S. Mikkelsen og Hans Oluf Schou: FILM I DANSK: Fortællingens teori, Systime, 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Normer og idealer gennem tiden (litt.)
Fokus
Normer og idealer, som de fremstilles i Oldtiden, Middelalderen, Barokken og (National)Romantikken. Litteraturhistorisk forløb, der leder op til DHO.
Fagligt indhold/begreber
- Hvad er en saga?
- Karakteregenskaber hos hovedpersonerne i Ravnkel Frøjsgodes saga
- Centrale konflikter og tematikker i Ravnkel Frøjsgodes saga
- Slægtens rolle i Ravnkel Frøjsgodes saga
Folkeviser
- Om ridderviser og trylleviser
- Struktur, konflikt, karakterer og kontrastkarakterer, tematikker
- Slægtens rolle
Barokken
- Det kristne dualistiske livssyn
- Memento Mori
- Vanitas
Nationalromantik og Guldalderkunst
- Nationalsange
- Nationen og naturen som idylliseret motiv i malerkunsten
- Biedermeier - borgerskabet fremstillet i malerkunsten
Tekster/materialer
> Saga: Ravnkel Frøjsgodes saga
> Folkeviser: Jomfruen og dværgekongen + Ebbe Skammelsøn
> Barok: Kingo: Den fjerde aftensang (Den klare sol går ned), 1674
> Malerier fra Barokken:
- David Bailly: Selvportræt med vanitassymboler, 1651
- Baltasar van Ast: Stilleben med frugtskål, 1632
> Romantikken:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
Malerier af Eckersberg, Skovgaard, Lundbye m.fl. hentet fra
https://www.smk.dk/article/dansk-guldalder/
Desuden:
- Præsentation af saga (baseret på Litteraturens veje + websitet 'Sagatid'
- Om trylleviser og ridderviser i Litteraturens veje
- Om Barokken - livssyn og litteratur - i Litteraturhistorien på langs og på tværs
- Om Romantikken - nationalromantik + nationalsange - i Litteraturhistorien på langs og på tværs
- Guldalder og nationalromantik - Da den danske kunst fik karakter
https://www.hirschsprung.dk/samling/kunst/guldalder-og-nationalromantik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvis man ikke var i skole sidste mandag, så er det lektie at lytte til Ravnkel Frejsgode, de første 35 min.
-
Ravnkel Frejsgode, lydbog
-
PPT med spørgsmål - skriv svar her
-
Ravnkel Frøjsgodes saga, PPT med opgaver
-
Ravnkels saga, lydbog
-
Ravnkel Frøjsgodes Saga med kapitler.pdf
-
Den blomstrende have
-
Folkeviser, Gruppearbejde, 1
-
Folkeviser, resumé
-
Ebbe Skammelsøn
-
Jomfruen og dværgekongen
-
Folkeviser, Gruppearbejde 2 - Vejledning til præsentation
-
LEKTIE: Læs om trylleviser og ridderviser i den vedhæftede tekst.
-
Om trylleviser og ridderviser fra Litteraturens veje.pdf
-
Gruppearbejde om folkeviser
-
Ebbe Skammelsøn + Jomfruen og dværgekongen, resumé.pdf
-
Ebbe Skammelsøn.pdf
-
Jomfruen og dværgekongen.pdf
-
Dansk materiale
-
Barok + Kingo.pdf
-
Opsamling på Kingo og barok i Classroom
-
Opgave, Guldalderkunst
-
Nationalromantik + Guldalderkunst, PPT
-
I skal læse den vedhæftede tekst om nationalromantik og guldalderkunst. Læs også analyseopgaven igennem.
-
Nationalromantik og Guldalder (tekst).pdf
-
Guldalderkunst, analyse (aflevering)
-
Nationalromantik og Guldalderkunst, PPT
-
Spørgsmål i Classroom
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Det moderne gennembrud, DHO (litt.)
Fokus: Det moderne gennembrud: Køn, klasse og kirke
Forløbet er et DHO-forløb og derfor et samarbejde med historie, hvor eleverne har arbejdet med bl.a. industrialiseringen, urbaniseringen, fagforeningerne, kvindernes nye position og udviklingen af demokrati i Danmark. I dansk fokuserer vi på, hvordan disse forandringer kommer til udtryk i litteraturen.
Fagligt indhold/Begreber:
- De tre K'er - Køn, klasse, kirke
- Kvinders rettigheder og emancipation
- Georg Brandes: 'Litteraturen skal sætte problemer under debat'
- Modernitet: Industrialisering og urbanisering
- Sædelighedsfejden
- Naturalisme og impressionisme - indenfor skrivestil og malestil
- Opgør med den idylliserede litteratur og billedkunst
Tekster/Materialer
Tekster:
- Olivia Levison: Støv, 1885
- Henrik Pontoppidan: Et Grundskud, 1887
- Amalie Skram: Constance Ring, uddrag, 1885
- Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl), 1900
Malerier:
- Bertha Wegman: “Den svenske maler Jeanne Bauck”, 1881
https://da.wikipedia.org/wiki/Bertha_Wegmann#/media/Fil:Portr%C3%A4tt_av_m%C3%A5larinnan_Jeanna_Bauck
Henningsen, Erik: “En såret medarbejder”, 1895,
https://open.smk.dk/artwork/image/KMS1506
Desuden:
- Peter Jensen m.fl.: Modernitetens gennembrud. Dansk litteratur 1850-1920, DLF, 2022
s.6-23
- Jacobsen, Jørn m.fl.: De moderne gennembrud, Systime 2011:
s.12-15 (om DMG) + s.18-19 (om DFG).
- Håndbog til dansk: Om litterær analyse
- Dokumentar: 1800-tallet på vrangen (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880
-
Læs s.6-13 i den vedhæftede tekst 'MODERNITETENS GENNEMBRUD'. Teksten handler om de forandringer, der skete i Danmark i perioden 1850-1920.Centrale begreber, du skal holde øje med i teksten er: - Demokrati- Ligestilling- Religion- Videnskab- Teknolog
-
Modernitetens gennembrud.pdf
-
LEKTIE: Læs s.6-13 i den vedhæftede tekst 'MODERNITETENS GENNEMBRUD'. Teksten handler om de forandringer, der skete i Danmark i perioden 1850-1920.Centrale begreber, du skal holde øje med i teksten er: - Demokrati- Ligestilling- Religion- Videnskab-
-
Opgaveformuleringer
-
LEKTIE:1. Læs i den vedhæftede tekst, s.14-18 om 'Modernitet og emancipation'.2. Læs/genlæs Olivia Levisons tekst 'Støv' (vedhæftet)
-
Olivia Levison, Støv.pdf
-
Spørgsmål til teksten
-
Nexø, Lønningsdag (En Idyl).pdf
-
Constance Ring, uddrag.pdf
-
LEKTIE: Læs de to vedhæftede tekster: 'Lønningsdag (En Idyl)' og 'Constance Ring'. I skal vælge den ene af dem til jeres DHO.
-
Link til DHO-vejledning på Meet
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. DMG/DFG - fortsat: 'Du som er i himlen' (litt.)
Fokus
Forløbet ligger i umiddelbar forlængelse af DHO-forløbet. Vi fokuserer på Det folkelige gennembrud (DFG), som det kommer til udtryk hos Marie Bregendahl. VI arbejder desuden med 'remediering': Fra tekst til film. Vi undersøger, hvordan uddrag fra Bregendahls 'En Dødsnat' - fortolkes på I Thea Lindeburgs film?
Fagligt indhold/begreber
- Livet på landet som kvinde og ung pige omkring århundredeskiftet
- Symbolik (på film)
- Fortællerbegrebet (roman og film)
- Naturalistisk skrivestil (roman)
Tekster/Materialer
Tekst:
- Marie Bregendahl: 'En Dødsnat', 1912, uddrag (første og sidste kapitel)
Film
- Thea Lindeburg: Du som er i himlen, 2022
Desuden:
- Jacobsen, Jørn m.fl.: De moderne gennembrud, Systime 2011:
s.12-15 (om Det Folkelige Gennembrud)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Realisme - Modernisme (litt. + sprog)
Fokus
Med afsæt i DHO-forløbet fra 1g arbejder vi med den impressionistiske realisme i Herman Bangs novelle 'Foran Alteret'. Vi sammenligner Bangs impressionistiske stil med Amalie Skrams naturalistiske stil i Skrams 'Constance Ring', som vi arbejdede med i DHO-forløbet. Desuden ser vi på impressionisme og naturalisme i billedkunst og sammenligner disse realistiske stilretninger med modernistisk billedkunst som optakt til det næste forløb om ekspressionisme.
Fagligt indhold/begreber
- Hvad kendetegner realismen og modernismen?
- Impressionisme i kunst og litteratur
- Naturalisme i kunst og litteratur
- Modernistisk kunst
- Fortælleteknik hos Herman Bang
Tekster/Materialer
Tekst
Novelle: Herman Bang: Foran Alteret, 1880
Malerier
Realisme:
- Erik Henningsen: En såret arbejder, 1895
- Bertha Wegmann: Den svenske maler Jeanna Bauck, 1881
- Erik Henningsen: Sat ud, 1892
- Edgar Degas: Danseklassen, 1873-1876
Modernisme:
- Ernst Ludwig Kirchner: Selvportræt som soldat, 1915
- Pablo Picasso: Frøknerne fra Avignon, 1907
- Harald Giersing: Danserinde, 1918
Desuden
- Litteraturen på langs og på tværs: Om Herman Bang og impressionistisk skrivestil og fortælleteknik
- Litteraturen på langs og på tværs: Om realisme og modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Modernisme fortsat: Ekspressionisme (sprog)
Fokus
Vi undersøger, hvordan modernistisk litteratur er en reaktion på livet i en moderne verden - og hvordan dette kommer til udtryk i sproget hos Kristensen og Broby-Johansen.
For at forstå hvordan modernismen bryder med tidligere tiders skrivestil og opfattelse af verden, starter vi med at læse Oehlenschläger digt 'Morgenvandring' (fra Romantikken) - og kigge på billedsproget i digtet. Herefter læser vi Tom Kristensen og Broby-Johansen.
Fagligt indhold/Begreber
- Hvad er ekspressionisme - i kunst og litteratur?
- Tom Kristensen: farver og former, billedsprog.
- Broby-Johansen: farver og former, billedsprog, parterede sætninger, ordsammensætninger, voldsomme ord og store bogstaver.
- Billedsprog: Metaforer og sammenligninger
- Metaforisk sprog: Kildeområde og målområde
- Rimskemaer
- Ordklasser
- Semantiske skemaer
- Allitterationer
Tekster/Materialer
Tekster
- Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
- Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål, 1920
- Rudolf Broby-Johansen: FORÅRET KOMMER TIL BYEN, LYSTMORD og BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, 1922
Desuden:
- Klassisk dansk: Rudolf Broby-Johansen: Ekspressionisme - BLOD
https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Dokumentar (medie)
Fokus
Med udgangspunkt i bogen 'DOX' kigger vi på dokumentaren som genre. Definitionen på dokumentaren som genre er, at den omhandler virkelige personer og virkelige miljøer, men er 'en kreativ bearbejdning af virkeligheden' (ifølge dokumentaristen John Grierson).
Dokumentaren er altså et resultat af en selektionsproces, som i høj grad foregår i redigeringsfasen - hvad vælges til og hvad vælges fra? Og hvor langt kan man gå i brugen af filmiske virkemidler, førend troværdigheden sættes over styr?
Vi undersøger desuden de forskellige undergenrer og deres karakteristika - især den autoritative og den observerende. Herunder diskuterer vi, om den autoritative dokumentar er særligt forpligtet på at tydeliggøre, hvornår der anvendes filmiske virkemidler? Vi diskuterer desuden, om den observerende dokumentar kan være samfundskritisk - og i givet fald, hvordan?
Fagligt indhold/Begreber
- De tre 'klassiske' undergenrer:
- Den observerende dokumentar
- Den autoritative dokumentar
- Den deltagende dokumentar.
- Autenticitetsmarkører
- Filmiske virkemidler
- Vinkling og sympati
Tekster/Materialer
Film:
Observerende dok:
- Orlando von Einsiedel: White Helmets, uddrag (2016)
- Jella Bethmann: Inger og det dårlige selskab, uddrag (2023)
Autoritativ dok:
- Thomas Lemke og Nicolaj Kenneth Pedersen: Forfulgt af politiet (2023)
Deltagende dok:
- Søren Fauli: Min morfars morder, uddrag (2004)
Tekster:
- Michael Bech: Til Cavlingkomitéen (indstilling af Forfulgt af politiet til Cavlingprisen)
- Claus Christensen: Ekspert: DR sætter troværdigheden over styr, EKKO, 11.jan.2024
Desuden
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX, Lindhardt og Ringhof, 2016:
Kap. 2 + Kap.3
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LEKTIE: I skal læse i den vedhæftede tekst om dokumentaren som genre, s.15-22. Fokuspunkter:> Hvordan defineres dokumentaren som genre?> Hvad er autenticitetsmarkører?
-
Dox, Kap.2.pdf
-
Præsentation, Doku
-
LEKTIE:1. Læs om den observerende dokumentar og den autoritative dokumentar i den vedhæftede tekst, s.32-40.I det linkede dokument er der en række spørgsmål, du skal besvare, mens du læser.2. Kig den linkede PPT igennem som repetition fra sidste modu
-
Dox, Kap.3.pdf
-
Spørgsmål til lektien
-
PPT: Dokumentar
-
LEKTIE: I skal se resten af dokumentaren 'Forfulgt af politiet' på dr.dk.
-
DRTV - Forfulgt af politiet?
-
Præsentation: Dokumentarens undergenrer
-
Præsentation: Dokumentar: Definition + Autenticitetsmarkører
-
LEKTIE: Læs i den vedhæftede tekst, 'Dox' (s.40-44) om den 'deltagende' dokumentar og læs også opsamlingen på de tre klassiske undergenrer indenfor dokumentaren (s.44).
-
Præsentation, Dokumentarens undergenrer
-
Præsentationsgrupper, 27.11.docx
-
Lav en mikro-dokumentar!
-
Dokumentarens undergenrer
-
Læs det linkede dokument om skrivegenrer til eksamen (analyserende og debatterende artikel).
-
Skrivegenrer til eksamen i dansk
-
Materiale til opgaven i Classroom
-
I skal arbejde med jeres skriftlige aflevering.
-
Debat om redigering i dokumentarfilm: 4. division | Kongens ord og portræt af en klimaaktivist | DR LYD
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Livskriser og 'Bjørnen' (litt. + medie)
Fokus
En livskrise kan opstå i forskellige faser af livet og kan fremkaldes, når et menneske befinder sig i en overgang fra én livsfase til en anden. En livskrise kan også opstå, når et menneske oplever store forandringer i sit liv eller oplever sorg og traumatiske hændelser. I forløbet undersøger vi, hvordan livskriser kan fremstilles i fiktion ved at se kortfilmen 'Ung mand falder' og ved at læse romanen 'BJØRNEN'. Vi arbejder desuden med analyse af kortfilm og ser derfor yderligere to kortfilm.
Fagligt indhold/Begreber
- Analyse af Kortfilm
- Raskins parametre (for kortfilm)
- Tre typer af kortfilm (fra SHORTS)
- Analyse af roman - med særligt fokus på: hovedpersonens udvikling + miljøets symbolske betydning for fortællingen.
Tekster/Materialer
Tekst
- Katrine Marie Guldager: BJØRNEN, Gyldendal, 2018
Kortfilm
- Martin de Thurah: Ung mand falder, 2007
- Andreas Thaulow: Pistol, 2016
- Ulaa Salim: Vore fædres sønner, 2014
Desuden
- Dorte Granild og Mette Wolfhagen: SHORTS: Om tre typer af kortfilm https://shorts.systime.dk/?id=141
- Om Raskins 7 parametre:
http://www.dr.dk/kortfilm/index2.asp?pageID=leksikon1&menuID=m_2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Autofiktion og C. Erics 'Nike' (litt. og sprog)
Fokus
Vi arbejder med autofiktion som genre og læser Caspar Erics Nike.
Fagligt indhold/Begreber
- Definition af autofiktion:
*navneidentitet mellem forfatter og fortæller, *genrebetegnelse 'roman' / 'digte' + *der kan indgå fiktive indslag.
- Autofiktion som en krydsning mellem to domæner - fiktionens domæne og virkelighedens.
- Brug af fiktionsgreb i autofiktion, fx: *Scenisk fremstilling, *fortælling i nutid, *dialoger og indirekte tale, *spring i tid, *brug af symbolik.
Temaer:
- Relationer i opbrud: Skilsmisse set fra barnets perspektiv (Hesselholdt)
- Overgreb og opgør med krænkeren (Ditlev Jensen)
- Handicap, identitet, ‘breakup’ (Caspar Eric)
Tekster/Materialer
Tekster
- Christina Hesselholdt: Hovedstolen, uddrag (fra Livsværk)
- Kristian Ditlev Jensen: Det bliver sagt, uddrag (fra Livsværk)
- Caspar Eric: Nike, Gyldendal, 2015
Desuden
- Carsten Andersen: Barndom i billeder (om Hesselholdts Hovedstolen), Politiken, 13. sept., 1998
- Lone Nyhuus: Sexoffer: Det skal mærkes (om Kristian Ditlev Jensens Det bliver sagt), Jyllandsposten, 11. sept., 2002
- Poul Behrendt & Mads Bunch: Selvfortalt, Dansklærerforeningens Forlag, s.11-22
- Håndbog til dansk: Om fremstillingsformer (Kap.3.4)
- Interview med Caspar Eric (TV-Glad):
https://www.youtube.com/watch?v=VdJWqfTIOhY
- Caspar Eric læser op fra Nike (Gyldendal): https://www.youtube.com/watch?v=yaZc0vypvOg
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvis du ikke var til stede til sidste dansktime, så læs teksten 'Hovedstolen' af Christina Hesselholdt som lektie.Christina Hesselholdt, Hovedstolen.pdf
-
Hvis du ikke var til stede i sidste dansktime, så læs den vedhæftede tekst. Det er et uddrag fra Kristian Ditlev Jensens 'Det bliver sagt'
-
Kristian Ditlev Jensen, Det bliver sagt.pdf
-
Selvfortalt - en introduktion, spørgsmål.docx
-
Autofiktion, PPT
-
Hvis du ikke var til stede til sidste dansktime, så gå forbi bogdepotet og lån 'Nike' af Caspar Eric - og læs s.1-4.Du kan lytte til Caspar Erics oplæsning af side 1-4 i den vedhæftede fil.
-
Caspar Eric, Nike, s.1-4.m4a
-
Nike, lydbog
-
NIKE, PPT
-
Læs hele Caspar Erics 'NIKE'. Du kan også lytte til den som lydbog. Se link nedenfor.Find 2-3 passager, som du synes er særligt interessante, rørende, velskrevede eller....
-
NIKE, lydbog
-
Forløbsoversigt, Dansk
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Køn og sprog (sprog)
Fokus
Sproglig analyse - med særligt fokus på ordenes betydninger, diskursanalyse og argumentationsanalyse. Hvordan taler vi om køn??
I forbindelse med vores fokus på køn laver vi en litteraturhistorisk perspektivering til et uddrag fra Ludvig Holbergs Niels Klim.
Fagligt indhold/Begreber
- Denotation / konnotation
- Semantisk skema
- Synonymer, polysemer, homonymer
- Billedsprog (metaforer og sammenligninger)
- Diskursanalyse
- Argumentationsanalyse
Tekster/Materialer
Tekster
- Kesi (ft. Hans-Philip): Blå himmel
- Artigeardit: Tetovo, 2023
- Tessa: Sån' der + Ben, 2019
- Nikoline: Sut min klit, 2018
- Nikita Klæstrup m.fl.: Ludermanifestet (uddrag), 2017
- Jacob Munk: Kvindefrigørelsen er kørt af sporet, Kristelig Dagblad, 10. jan. 2017
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/koensdebat-kvindefrigoerelse-er-koert-af-sporet
- Deadline - med Nikita Klæstrup + Emma Holten, DR, 3. jan., 2017
- Michael Ørtz Christiansen: Tessa - kaldes både fucking nice og talentløst pigebarn, DR, maj 2020
https://www.dr.dk/musik/kaldes-baade-fucking-nice-og-talentloest-pigebarn-derfor-deler-22-aarige-tessa-vandene
- Ludvig Holberg: Niels Klim, uddrag - om landet 'Cocklecu' (1741).
Desuden
- Håndbog til dansk: Om *ordenes betydninger, *sproglige billeder, *rim+rytme, *diskursanalyse, *argumentationsanalyse
(Kap.4.1, 4.2, 4.6, 4.10)
- Blik for køn, s.10-22 + 22-30 (om socialkonstruktivistisk tankegang + diskursanalyse)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
PPT
-
Læs i Håndbog til dansk, kap.4.1, s.102-108 (øverst) om polysemer, homonymer, denotation, konnotation og semantiske felter.
-
Afsnit
-
Læs i Håndbog til dansk s.109-111.
-
Tessa, Ben (live)
-
Præsentation, Sproglig analyse
-
LEKTIE: Læs 'Ludermanifestet' (vedhæftet). Udvælg 2-3 passager, sætninger eller begreber, som du synes er interessante eller som du ikke helt forstår.
-
Ludermanifestet.pdf
-
Læs den vedhæftede tekst om Tessa.Se gerne klippet fra Deadline, hvis du ikke var til dansk mandag.
-
Tessa Kaldes både fucking nice og talentløst pigebarn.pdf
-
Deadline med Nikita Klæstrup og Emma Holten
-
Sproglig analyse, Køn og feminisme (præsentation)
-
LEKTIE 1: Prøv at tænke på to argumenter, I kan sætte på hver side i opgave 1. Skriv dem i dit dokument i Classroom.Skriveøvelse, debatterende art., Classroom
-
LEKTIE 2: Læs om 'diskursanalyse' i Håndbog til dansk, s.168-172 (til og med første afsnit på s.172).
-
Sproglig analyse, Køn og feminisme (præsentation)
-
Blik for køn, Introduktion - Socialkonstruktivistisk tankegang (side 10-22).pdf
-
Blik for køn, arbejdsspørgsmål, Classroom
-
Læs resten af teksten Blik for køn fra sidste uge og svar på spørgsmålene til teksten i dokumentet i Classroom.
-
Spørgsmål til teksten i Classroom
-
Præsentation, Sproglig analyse II
-
Præsentation, Sproglig analyse I
-
Sproglig analyse II (præsentation)
-
Kig gerne den linkede præsentation om den debatterende artikel igennem inden timen.
-
Debatterende artikel, hvordan? (præsentation)
-
SRP i dansk
-
Debatterende artikel, præsentation
-
Repetition af forløb, opgave i Classroom
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11. Natur (litt. + sprog)
Fokus
> Skildringer af naturen i 1800-tallet.
> Romantikken, herunder universalromantik, nationalromantik og romantisme.
> Skildringer af naturen i nutidige klimadigte
Fagligt indhold/Begreber
- Digtanalyse, herunder strofer, rimskema og billedsprog (især besjælinger).
- Hvad er klimalitteratur?
- Natur vs. kultur
- Natur vs. menneske
- 'Anti-antropocentrisk’ litteratur
- Diskursanalyse (reklamefilm + kampagnefilm)
Tekster/Materialer
Tekster fra 1800-tallet:
- HC Andersen: Nattergalen, 1843
- Steen Steensen Blicher: Trækfuglene: Præludium, 1838
- Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
- Emil Aarestrup: På Bjerget, 1838
- NFS Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land, 1844
Klimadigte:
- Morten Søndergaard: Bourdieu i køkkenhaven, 2008
- Eske K. Mathiesen: Er ikke ansat hos poplerne, 2005
- Eske K. Mathiesen: Endelig lykkedes det, 2005
- Eske K. Mathiesen: Endnu engang er det slående, 2010
- Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider, 2014
Reklame/kampagnefilm:
- Reklame: Nature Valley | Ask Nature:
https://www.youtube.com/watch?v=MmanKzJlsYo
- Kampagnefilm: Mother Nature:
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Desuden
- Thor Gustafsson: Klimalitteratur: s.19-34, Systime, 2020
- Om Romantikken i Litteraturen på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=124
Diverse filmklip:
- Klip fra Alene i vildmarken, Sæson 1, E1
- Klip fra dokumentaren: Organiseret vildskab: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/organiseret-vildskab
- Trailer: Familier som vores:
https://www.youtube.com/watch?v=XTBWpy3hq2g
- Trailer: The Rain:
https://www.youtube.com/watch?v=st6r-8mLW_o&t=7s
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Classroom, opgave / skriveøvelse
-
Natur, opgave - filmklip
-
Natur, PPT
-
Natur, Præsentation
-
Debatterende artikel, Præsentation
-
Minlæring, Nutids-r
-
Minlæring, Hans/hendes eller sin?
-
PPT, Debatterende artikel
-
LEKTIE: Læs Blichers digt 'Præludium' + teksten om digtet på s.2.
-
Blicher: Præludium, Trækfuglene
-
Spørgsmål til Blicher, Trækfuglene
-
Gruppearbejde, Romantikken
-
LEKTIE: Se videoen her som forberedelse til lektionen (5 min.): 5. 1800-1870: Romantikken | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
PPT, Natur II
-
Der er et yndigt land I Syng med Sigurd I Sigurd Barrett
-
Phillip Faber synger og spiller;Nu falmer skoven trindt om land
-
LEKTIE:Læs HC Andersens eventyr 'Nattergalen' - eller lyt til det.Skim præsentationen, der er linket til nedenfor.
-
Nattergalen af H.C. Andersen (Lydbog)
-
HCA, Nattergalen.docx
-
Natur, PPT II: Naturen i poesi fra 1800-tallet + Romantikken
-
Natur II, PPT
-
Læs digtet 'Bourdieu i køkkenhaven' i Klimalitteraturbogen (s.23) og besvar spørgsmålene til digtet på s.22-23.Læs også s.24-26.
-
Præsentation: Natur III: Klimalitteratur
-
Præsentation: Den reflekterende artikel
-
Minlæring
-
Opgave: Reflekterende artikel, Natur (i Classroom)
-
Læs artiklen 'Nu er det tid til naturdigte' af Erik Skyum-Nielsen og besvar spørgsmålene til teksten i Classroom. Teksten er lidt svær, så spørgsmålene kan hjælpe jer med at forstå teksten. I skal bruge teksten til jeres aflevering, så LÆS DEN! 🤓
-
Nu er det tid til naturdigte.pdf
-
Spørgsmål til teksten i Classroom
-
Minlæring, Reflekterende tekst (øvelser)
-
Minlæring, Eksempel på en god reflekterende artikel
-
LEKTIE: Læs i Klimalitteraturbogen, s.31 (midt) - s.33 (midt).> Hvad menes der i teksten med at 'klimalitteraturen er anti-antropocentrisk'?
-
Autofiktion, værker.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12. Nyere dansk autofik. + selvlæst værk (litt.)
Fokus
Vi vender tilbage til forløbet om autofiktion fra 2g - og starter med at repetere begreber samt knytte lidt flere på.
Vi læser digte af Yahya Hassans debutsamling i fællesskab, og herefter læser eleverne selvstændigt ét af nedenstående værker.
I forlængelse af læsningen laver eleverne en video- eller lydpræsentation af værket individuelt eller i små grupper.
Forløbet afsluttes med en diskussion om flg.:
- Hvor går grænserne for, hvad og hvem man kan skrive om i autofiktive værker?
- Har bølgen af autofiktion medført, at interessen for forfatteren bag et værk går for langt?
Fagligt indhold/begreber
- Traumelitteratur
- Bøddel, offer, medløber
- Jeget i autofiktion vs. jeget i fiktion
- Dobbeltkontrakt
- Paratekster
- Frontstage, backstage og middle region (Goffman/Meyrowitz)
- Autofiktion som produkt af den senmoderne tid
Tekster/Materialer:
Yahya Hassan:
- BARNDOM
- DEN NYE DRENG
- KONTAKTPERSON
- ANHOLDT
- BANKE BANKE PÅ
- DU KOMMER I HELVEDE, BROR
(fra YAHYA HASSAN, 2014)
Selvstændigt læste værker (eleverne har valgt ét af flg.):
- Liv Helm: Med hjertet i hånden, 2024
- Oliver Lovrenski: Da vi var yngre, 2024
- Christina Hagen: Pow pow pow: Pistoldigte, 2024
- Haidar Ansari: Institutionaliseret, 2022
- Joakim Kruse Lykke: Et sted at være mor fra, 2022
- Fine Gråbøl: Ungeenheden, 2021
- Stine Pilgaard: Meter i sekundet, 2020
Desuden:
- Claus Christensen og Peter Jensen: Livsværk, Dansklærerforeningen, 2008, s.15-25
- Yahya Hassan i Deadline: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/se-det-beroemte-klip-her-faar-yahya-hassan-sit-gennembrud-paa-tv
- Emilie Maarbjerg Mørk: På et tidspunkt understregede jeg over
for journalisten, at det ville være løgn, interview, Politiken, 4. januar, 2024
- Forfatter frifindes i strid om roman, Information, marts 2011: https://www.information.dk/kultur/2011/03/forfatter-frifindes-strid-roman
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
13. Aviser, nyheder - og DR (medie)
Fokus
Forløbet har først fokus på de store avismedier i Danmark, deres profiler og herunder, hvordan de prioriterer samfundsområder, nyhedsstof og meningsstof. I den forbindelse har eleverne i grupper læst forskellige aviser fra den samme dag.
I forlængelse heraf har vi kigget på Gallups kompas for at se, hvilke målgrupper de forskellige aviser har. I den forbindelse lavede eleverne en komparativ analyse af en leder fra Politiken (af Marcus Rubin) og en kommentar fra B.T. (af BT's debatredaktør Joschim B. Olsen) - begge omhandlenede relationen mellem Danmark og Grønland.
Herefter har vi kigget på mediebilledet i dag vha. uddrag fra rapporten 'Medieudviklingen 2024' (DR) og undersøgt, hvor danskerne finder deres nyheder - afhængigt af alder, køn mm.
I forlængelse heraf har vi kigget på DR's rolle i det danske mediebillede i dag, herunder læst uddrag fra DR's public service kontrakt. Forløbet afsluttede med besøg af medarbejdere fra DR's brugerinddragelsesafdeling. De lavede forskellige øvelser og spørgeundersøgelser med eleverne i forhold til indhold rettet til unge på DR's streamingtjeneste og nyhedsapp.
Afslutningsvis lavede eleverne en komparativ analyse af Tv-avisen og P3-essensen med fokus på brug af filmiske virkemidler og prioritering af nyhedskriterer.
Eleverne lavede herefter en reklame for P3-Essensen på deres telefoner.
Fagligt indhold/Begreber
- Avistyper
- Stofområder + Samfundsområder
- Nyhedstrekanten
- De fem nyhedskriterier
- Artikelgenrer, herunder journalistiske genrer såsom nyhedshistorie, baggrundsartikel, interview, reportage
- Artikelgenrer, herunder meningsjournalistik såsom kronik, kommentar, debatindlæg, klumme
- Fortællende journalistik
- Gallups kompas (segmentanalyse)
- DR's rolle i det danske mediebillede og samfund
- Public service
Tekster/materialer
Aviser læst i grupper - alle udgaver fra mandag d.3/2-2025:
- Børsen
- Weekendavisen
- Ekstra-Bladet
- Politiken
- Berlingske Tidende
- Sjællandske + Sorø Avis (uge 5, 2025)
- Joachim B. Olsen: BT mener: Danmark bør slå op med Grønland nu!, 11.februar, 2025
- Marcus Rubin: Vil Grønland skilles, Politiken, 9.februar, 2025
- Klip fra Tv-Avisen: https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-skal-mobil-og-tablet-forbydes-i-folkeskolen_508055
- P3-Essensen: https://www.dr.dk/drtv/se/p3-essensen_-her-doer-du-10-aar-tidligere_450267
Desuden
- Håndbog til dansk, s.198-214
- DR: Medieudviklingen, 2024: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/dr-analyse/hent-medieudviklingen-2024-som-pdf (uddrag)
- DRs Public Service kontrakt for 2024-2026:
https://kum.dk/fileadmin/_kum/2_Kulturomraader/Medier/DR/Public_service-kontrakt_for_DR_2024-2026.pdf (uddrag)
- Gallups kompas: https://www.kantargallup.dk/kompas-segmenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
14. Realisme/Modernisme, fortsat (litt. + medie)
Fokus
Modernisme og realisme som to forskellige måder at gengive livet i en moderne verden på.
Vi havde om tidlig modernisme i 2g (Tom Kristensen og Broby-Johansen) - og har i dette forløb læst et endnu tidligere eksempel på modernisme i form af Johs. V. Jensens 'På Memphis Station'.
Herefter tog vi et spring frem til 'Efterkrigsmodernisme' og har læst Martin A. Hansen og Peter Seeberg.
Som perspektivering til Patienten ser vi uddrag fra den engelske dokumentar 'Verdens første Cyborg' og DR-dokumentarserien 'Stik mig smuk' og eleverne laver skriveøvelser ud fra spørgsmålet: 'Hvad det vil sige at være menneske i en teknologisk tidsalder?'
For at tydeliggøre de modernistiske teksters karakteristika har vi endvidere læst en novelle af Tove Ditlevsen fra samme periode.
Fagligt indhold/begreber:
- Modernisme som reaktionen på den altødelæggende Anden verdenskrig
- Fremmedgørelse af mennesket i mødet med teknologiske landvindinger.
- 'Indadvendt litteratur'. Digterne skriver om menneskets ensomhed, om kærlighed, om fødsel og om død.
- Eksistentialisme, herunder 'valget' + 'angst'
- Modernism vs. realisme
- Litterær analyse - realisme og modernisme
Materiale/Tekster:
- Johannes V. Jensen: På Memphis station, 1906
- Martin A. Hansen: Soldaten og pigen, 1947
- Peter Seeberg: Patienten, 1962
- Tove Ditlevsen: En morgen i et villakvarter, 1952
Til perspektivering:
- Verdens første cyborg, dokumentar, 2020 (uddrag)
- Stik mig smuk, DR-dokumentarserie, 2024 (uddrag)
https://www.dr.dk/drtv/serie/stik-mig-smuk_443514
Desuden
Litteraturen på langs og på tværs: Om efterkrigsmodernisme
https://litthist.systime.dk/?id=173
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
15. Overgange (litt. + medie)
Fokus
Forløbet er et tematisk forløb, hvor vi har fokus på overgangen fra barn/ung til voksen. Centrale undertemaer er den første kærlighed, venskab, seksualitet og identitet.
Hvad er det for nogle oplevelser, der gør, at et barn eller en ung træder ind i næste livsfase? Hvordan skildres dette i noveller, digte og film og tv? Vi undersøger temaet både i realistiske fortællinger og i den mere symbolske (modernistiske) fortælling 'Ringen' af Karen Blixen.
Vi undersøger også, hvordan disse forandringer udfolder sig forskelligt i 1950'erne + 1960'erne (skildret i 'Tro, håb og kærlighed' og hos Annie Ernaux + Klaus Rifbjerg) i forhold til i dag.
Fagligt indhold/begreber
- Turners passagemodel
- Personkarakteristik, karakterudvikling, kontrastkarakterer
- Symbolik
- Identitet
Materialer/tekster:
- Bille August: Tro, håb og kærlighed, film, 1984
- Annie Ernaux: Hændelsen, 2008 (uddrag)
- Karen Blixen: Ringen, 1958
- Lone Hørslev: Paradis, 2017
- Klaus Rifbjerg: At elske + Værtshus (fra Under vejr med mig selv, 1956)
- #Hashtag, Episode 1 (svensk ungdoms-Tv-serie, SVT, 2016)
Desuden:
- Perspektivering til 'Tennis' af Emeli Bergman (fra eksamenssæt) og folkevisen 'Jomfruen og dværgekongen' (læst i 1g)
- Om Turners passagemodel i 'Ungdom - forløb i medier' af Anders Lysne og Neel Schucany, Lindhardt og Ringhof, 2017, s.16-17.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689844872",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689844872",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689844872"
}