Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022v DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Mette Kaagaard
Hold
2022v DA (
1v DA
,
2v DA
,
3v DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Før/efter kristendommen
Titel 2
Fattigdom
Titel 3
DHO
Titel 4
At rejse og at reflektere
Titel 5
Køn og kommunikation
Titel 6
Natur/kultur
Titel 7
Folket
Titel 8
At rejse
Titel 9
Krig
Titel 10
Er I voksne?
Titel 11
Mening og meningsløshed
Titel 12
Kærlighed
Titel 13
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Før/efter kristendommen
Vi arbejder med sagaen Ravnkel Frøjsgode saga, set i lyset af perioden som en overgangsfase før/efter kristendom. Vi fokuserer på mandidealer og perspektiverer til vores tid med klip fra Succession.
Derudover læser vi folkeviser.
- Torbens datter
- Harpens kraft - Gulddrengs Model
Og salmen dejlig er jorden
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs om sagatiden og sagaen som genre, s. 40-42 i Litteraturens veje. Tag noter, hvad er en saga? hvad er karakteristisk for genren og perioden?
Til brug i timen: Redegørelse.pdf
Læs de første fem kapitler af Ravnkel Frøjsgodes saga
Jesus.docx
Læs videre i Ravnkel Frøjsgodes saga, kapitel 6-12, s. 53-62 i Dansk litteratur 1.
Spørgsmål til Ravnkel Frøjsgode Saga.docx
Læs Ravnkel Frøjsgodes saga færdig, kapitel 13-20, s. 62-71 i Dansk litteratur 1.
I timen arbejder vi med komposition i Ravnkel Frøjsgodes saga. Og perspektivering
Afsnit skr. aflevering - komposition, fortolkning og perspektivering
Medbring den grønne bog, der hedder Faglige forbindelser - den tykkeste af dem.
Julesalme.docx
Varehuset Total.heic
Læs om middelalderen og den tids 'popsange' - folkeviserne
Tag bogen Dansk litteratur 1 med
Læs om trylleviser i Litteraturens veje s. 60-64, spring evt. det over, der handler specifikt om Germand Gladensvend og Ridderens runeslag.
Medbring Dansk litteratur 1
Folkeviserne.docx
Harpens kraft.pdf
I timen snakke vi om komposition og sematiske skemaer i Harpens kraft. Grupperne får tid til at skrive disse afsnit i opgaven
I timen snakker vi om genre, symboler i Harpens kraft og perspektiverer til Gulddreng
Grupperne har tid til at skrive aflevering om Harpens kraft
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Saga
17-12-2022
Forlovelse - forførelse
12-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fattigdom
Et forløb om fremstillinger af fattigdom med fokus på perioderne romantikken, det moderne gennembrud og det senmoderne
- H.C. Andersen, Den lille pige med svovlstikkerne
- Henrik Pontoppidan, Naadsensbrød
- Dokumentar: Barndom på bistand
Indhold
Kernestof:
Læs H.C. Andersens eventyr Den lille pige med svovlstikkerne - hvordan er fattigdommen beskrevet?
Læs Henrik Pontoppidans novelle Naadsensbrød - fra det moderne gennembrud
Genlæs Henrik Pontoppidans novelle Naadsensbrød - hold godt øje med fortællerens holdning, der sniger sig ind
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO
DHO - om romantikken, nationalisme og demokratisering
Vi læser
- Oehlenschlāgers Guldhornene (universalromantik)
- debatindlæg om danskhed (retorik - taler, Orla Lehmann)
Dokumentarfilm - begreber som dokumentarfilmtype, fakta- og fiktionskoder)
- Gina Jaqueline - en sugardaters fortælling - værk
Indhold
Kernestof:
Så starter optakten til DHO. Læs i Litteraturens veje s. 137-140 om romantikken og romantikkens filosofi.
Guldhornene tekst.pdf
Guldhornene opgaver.docx
1 v resten af året.docx
Læs i Litteraturens veje s. 140-144 om Steffens forelæsninger og universalromantik
Læs i Litteraturens veje s. 144-149 (første spalte) om ny-platonisme og nationalromantik.
DHO.docx
DHO eksemplel 18 Romantikken.docx
DHO eksemplel 17 Vikingetid.docx
DHO eksempel 18 Oplysningstid.pdf
DHO eksempel 17 Antikken.docx
Læs et læserbrev om danskhed
4.9 Retorik.docx
Læs om dokumentarfilm i vores grundbog s. 228-233 i Håndbog til dansk, eller i pdf her.
Dokumentarfilmtyper.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fremstillinger af fattigdom
26-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
At rejse og at reflektere
At rejse
- Rejsen som litterært motiv
- Rejsens formål, kulturmødet
- Rejsen som erkendelsesproces, identitet, ung til voksen, hjem-ude-hjem
Rejsereportagen som genre
- øjenvidne
- stemning
- subjektiv beretning
- scenisk fremstilling
- fakta
At reflektere
- At skrive reflekterende artikel
- meningen med at rejse
Vi læser rejsereportager af Christian Bennike, Morten Sabroe, Olga Tokaczuk og uddrag fra Theis Ørntofts Solar
Indhold
Kernestof:
Lektie læs: Tekster til skr. afl.pdf
Børnelitteratur - debatterende.docx
Læs en rejsereportage
Rejsereportage.pptx
Læs reflekterende tekst om at rejse - nobelprisvinder Olga Tokarczuk
Rejsende skriveøvelser og fremstillingsformer.docx
Fremstillingsformer.pdf
Læs 3. kapitel af Theis Ørntofts roman Solar
Vi lytter til refleksionsøvelser, så vær klar med en vi alle må høre i klassen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Køn og kommunikation
Sproghandlinger, høfligheds- og samarbejdsprincipper
Skam
Et dukkehjem (værk)
True detective
Holberg, Erasmus Montanus
Analyserende artikel - Et dukkehjem og skam
Indhold
Kernestof:
Læs om kommunikationsanalyse og sproghandlinger s. 176-181 i Håndbog til dansk, eller i dokumentet her:
Kommunikation Skam.docx
Udfyld i skemaet i dokumentet: hvilke sproghandlinger er der tale om i de første syv replikker af Nooras og Williams samtale? Hvordan er der brud på høfligheds- og samarbejdsprincipperne?
Vi skal sørge for at få hentet bogen Et dukkehjem i bogdepotet i kælderen
Læs frem til s. 17 i Et Dukkehjem (1879)
Samtaler mellem mænd og kvinder.docx
Læs s. 17-29 øverst i Et dukkehjem, frem til Doktor Rank kommer.
Læs s. 29-74 i Et dukkehjem (bog, nota eller linket her)
Tag Håndbog til dansk med
Et dukkehjem projekt.docx
Læs videre i Et dukkehjem - du skal være færdig 7/11
Som tv-teater
Vær færdig med at læse Et dukkehjem
Vær færdig med et Et dukkehjem. I timen laver i projekt og fremlæggelse færdig.
Vi mødes ved Brønden kl. 12.15, så går vi hen i biografen, hvor vi skal se Bastarden. Filmen starter kl. 12.30
Vær klar med fremlæggelser - Et dukkehjem
Lektie: Læs om Oplysningstiden s. 108 i Litteraturens veje, og om Liberalismen s. 111-114 også i Litteraturens veje - der er en del billeder :-) Relevant i forhold til filmen Bastarden og Holbergs fødselsdag.
Erasmus Montanus True detective.docx
Vi ses i lokale 4
Lokale 4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Natur/kultur
Vi undersøger menneskets forhold til naturen gennem tiden.
Metoder
- strukturalistisk analyse
- nykritisk analyse
- sproglig analyse
- litteraturhistorisk læsning
Middelalder
- Rødhætte
Oplysningstiden
- Bastarden (film)
Romantikken
- H.C. Andersen, Tepotten, Nattergalen
- Staffeldt, Ved søen
Senmoderne
- Julie Sten-Knudsen - Stranden hver dag
Indhold
Kernestof:
Vi starter forløbet natur/kultur. Læs to eventyr. Tepotten - fra romantikken og Den lille Rødhætte - fra middelalderen.
I timen
Lektie: Læs afsnittet om Romantikkens filosofi s. 138-140 i Litteraturens veje
I timen skal I analysere Tepotten – med teksteksempler
Perspektiver til Den lille Rødhætte
Læs H.C. Andersens eventyr Nattergalen til næste aflevering i dokumentet her.
Læs Den lille Rødhætte og dokumentet Nyplatonisme, begge under opgaver i afleveringen Menneskets forhold til naturen.
I timen starter vi på et projekt om fremstillinger af naturen
Læs begge digte vi arbejder med i projektet.
Fernisering - fremstillinger af naturen - husk at der skal være en passende tekstmængde, så I får formidlet jeres analyse, fortolkning og perspektivering af de fire fremstillinger. Og konklusionen af jeres undersøgelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Folket
Det folkelige gennembrud
Martin Andersen Nexø, En lønningsdag
Johannes V. Jensen Forsvundne skove
Det senmoderne
Thomas Korsgaard, Hvis der skulle komme et menneske forbi (værk)
Glenn Bech, Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag Min mutti)
Temaer
Social ulighed
Realisme – myter
Klassekamp – eksistentialisme
Bourdieu
Indhold
Kernestof:
Læs grundigt tekst til næste skriftlige aflevering - hvad er påstanden og belæg? (hovedsynspunkt og hovedargument)
Metoder til analyse af debatterende tekster
Opgaveformulering til næste skr. aflevering
Hvis der skulle komme et menneske forbi - husk at I skal være helt færdige med romanen d. 4. marts. Hvis I har adgang til Nota, Saxo, Mofibo eller andre streamingtjenester kan I også lytte der.
Lektie: læs om diskursanalyse i Håndbog til dansk
I timen øver vi os i diskursanalyse
Vær helt færdige med Hvis der skulle komme et menneske forbi - husk at tage bogen med!
Thomas Korsgaard.docx
Fortæller.pdf
Ingen lektier.
Elevopgaver om chatGPT - som vi læser i timen
Lektie tekst til næste skr. aflevering: Læs om filmvold som kunstnerisk virkemiddel
Filmvold.docx
Vi fortsætter forløbet Folket - hvor vi allerede har læst Thomas Korsgaards Hvis der skulle komme et menneske forbi.
Læs hele Ingvild Rishøis novelle Vi kan ikke hjælpe alle. I er nået til s. 7 nederst.
Læs kanonforfatter Martin Andersen Nexøs novelle En Lønningsdag - vi undersøger hvordan 'folket' bliver fremstillet.
Forbedr din egen tekst, hvis du vil, inden andre skal læse den.
Spørgsmål Folket.docx
Vindere.docx
Læs om Det folkelige gennembrud s. 244-246 i Litteraturens veje
Læs digte fra Glenn Bechs digtsamling Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
Lektie fra sidste uge, hvis du vil være godt med: Læs om Det folkelige gennembrud s. 244-246 i Litteraturens veje
Undersøge folket.docx
Nietzsche ka.pptx
Vi fortsætter med det folkelige gennembrud. Læs nobelprisvinder i litteratur Johannes V. Jensens novelle Forsvundne skove. Pas på, læs hverken vores tanker om de slavegjorte eller for meget Nietzsches slavemoral ind.
Vi snakker skr. dansk inden årsprøven
Tre elevopgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
At rejse
Vi repeterer temaet at rejse.
Vi læser
- Rasmus Nikolajsen, ARLANDA - KASTRUP 1. MAJ 2011
- Amalie Smith, MARBLE (prosa)
- Johannes V. Jensen, På Memphis station
- Tobias Rahim, Mucki bar
- det senmoderne, det folkelige gennembrud, det moderne/eksistentialisme
- sproglig analyse, syntaks, sematiske skemaer, ordklasser
Debatterende og reflekterende det at rejse
- Christian Bennike, En stol i himlen - retorisk analyse
- Turisme - argumentationsanalyse
Indhold
Kernestof:
Første skr. aflevering i år :-) Læs Rasmus Nikolajsens digt ARLANDA-KASTRUP, 1. MAJ 2011 (2016)
Tag Håndbog til dansk med
Læs uddrag af Amalie Smiths roman MARBLE fra 2014.
Læs Christians Bennikes artikel En stol i himlen - længere nede i dokumentet her. Hvad argumenterer han for?
Fra Håndbog til dansk
Læs diskussionstekst til den debatterende artikel - tag Håndbog til dansk med
Fra UVM
Læs om Søren Kierkegaard - Danmarks mest verdenberømte digter og filosof i Litteraturens veje s. 169-174 til afsnittet om Forførerens dagbog.
I timen
Fortsat om På Memphis station og Mucki bar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Krig
Vi arbejder med temaet krig på tværs af perioder
1. verdenskrig - fokus på mellemkrigstid og ekspressionisme
Broby Johansen, BLOD (værk - digtsamling)
Billedanalyser
Israel/Palæstina - debatindlæg
Perspektiverende til Vietnamfilmen Apocalypse now og Bjørn Nørgaards hesteofring
Indhold
Kernestof:
Læs om 1. verdenskrig og granatchok i Litteraturens veje s. 264-269, første spalte
I timen
På Memphis station og mucki bar
Læs i Litteraturens veje afsnittet Ekspressionisme - en subjektiv kunst s. 275-277
Ingen lektier
Værklæsning - Rudolf Broby Johansen
Fortsat om Broby Johansen - værklæsning
BLOD.pdf
Håndbog til dansk
Flere er til fodbold, vi venter med fremlæggelser til næste time.
Grupper fremlægger analyser af digte fra Broby Johansens BLOD. Vi læser klassens digte.
Læs den første tekst til næste aflevering, Gazakrigen traumatiserer min 10 årige datter
Hvis ikke du fik den læst, så læs den første tekst her - til næste aflevering:
Læs den anden tekst til næste skr. aflevering. Angreb på jøder er et angreb på vores demokrati
Dokumentarfilmanalyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Er I voksne?
Fra barn til voksen
Fra uskyld til skyldig
Fra uvidende til viden
og så den seksuelle overgang og det eksistentialistiske
- Syndefaldsmyten
- Martin A. Hansen, Paradisæblerne
- Karen Blixen, Ringen
- Dorthe Nors, Kender du Corri?
Indhold
Kernestof:
I timen har vi en individuel test. Forbered dig, læs om efterkrigstiden. Læs siderne om 1945-1958, og om Martin A. Hansen og Karen Blixen. De sorte felter er bare tekst, jeg har vurderet I ikke skal læse.
Ingen lektier.
I timen
Dem der ikke var der sidst læs novellen
Læs Karen Blixens novelle Ringen (1958), hvis ikke du fik det gjort i timen.
Ingen lektier
Læs sidste novelle til Fra barn til voksen forløb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Mening og meningsløshed
I litteraturhistorisk forløb spækket med kanonforfattere
Romantikken vs. det moderne gennembrud
- Blicher Sig nærmer tiden - nyplatonisme
- I.P. Jacobsen Stemninger - det naturvidenskabelige paradigme, positivisme
Modernisme
- Peter Seeberg Patienten - velfærdsstaten og individ
- Villy Sørensen Forsvundne breve - småborgerne som lemminge, Hjulet - sisifosmyten, fra spidsborger til etiker, krise og finde mening
- Klaus Rifbjerg Frihavnen, solsort - ting, konfrontation
- Inger Christensen Alfabet - sproget som system
- Henrik Nordbrandt, vildre roser - farvel til romantikkens symbolik, sproget står tilbage
Postmoderne
- Værk: Fight Club - de store fortællingers sammenbrud
- Nietzsche - overmenneske, slavemoral
Senmoderne
- Asta Olivia Nordenhof - våd græsplæne og mig, varmen og tømmermændene
- De dyre piger
- Kandis for livet
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs Carolines sneste aflevering om krigens diskurser
I timen
Vi fortsætter Mening og meningsløshed
Lektie: Læs uddrag af Nietzsche - det er en allegori - en tekst hvis indhold skal forstås overført, som symbol på noget andet
Lektie læs om nyplatonisme - romantikkens opfattelse af mening og meningsløshed (repetition)
Om terminsprøver og skr. opgaver frem mod eksamen
Terminsprøve 3v.docx
Lektie: Læs kanonforfatter Peter Seebergs novelle Patienten (1962)
Læs endnu en novelle af Peter Seeberg, Hjulet
Lektie: Læs en novelle af Villy Sørensen
Lektie: Se video om Klaus Rifbjerg og konfrontationsmodernisme
Konfrontationsmodernisme
Lektie: Læs to af Asta Olivia Nordentofts digte (tre første sider)
Afsnit
Læs om modernisme og sprog - det jeg har markeret med rødt
Sproglig analyse.docx
Afslutning på mening og meningsløshed - dokumentarfilm. Tag Håndbog til dansk med
Afslutning på forløbet Mening og meningsløshed
Dokumentarfilmgenren.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kærlighed
Det moderne gennembrud
- Herman Bang, Den sidste balkjole
- Sex and the city
- fire bølger af feminisme
Romantisme
- Søren Kierkegaard, Forførerens dagbog
Heretica
- Karen Blixen, De blå øjne
Modernisme _ 1960
- Rifbjerg, Nygift
Socialrealisme - 1970
- Vita Andersen, Jeg er forelsket i dig
metoo
- Nanna Storr-Hansens facebookopslag
- Pablo Ilambias, Natteskær
Minimalisme - 1990
- Helle Helle - Køreplaner
Autofiktion
- Karl Ove Knausgård, Min Kamp
- Klovn
Reality
- Gift ved første blik
Indhold
Kernestof:
Opstart forløb Kærlighed
Aviserne er kommet - tag Håndbog til dansk med
Fortsat det moderne gennembruds tanker om kærlighed - vi undersøger fremstillinger af enlige kvinder i Heman Bangs novelle Den sidste balkjole og lille klip fra Sex and the city. Læs novellen hjemme
I timen
Læs lille uddrag af Søren Kierkegaards verdensberømte Forførerens dagbog (1843)
lektie: Læs novellen Karen Blixens novelle De blå øjne
I timen skal vi have virkelig godt styr på heretica og modernisme. Læs her, hvis du er usikker
Læs om 1990'erne/(00'ernes) - minimalisme
Lektie: Genlæs om diskursanalyse i Håndbog til dansk s. 168-174
Autofiktion - en stærk tendens i 2010'erne+. I kender f.eks. Yahya Hassan fra 2013, Klovn fra 2005 - hvor stilen er fiktion/roman, men personerne er de samme og hedder det samme som i virkeligheden
Autofiktion Min kamp og Klovn - fortsat
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition
Indhold
Kernestof:
Repetition - vi repeterer romantikken. Læs om romantikkens filosofi Litteraturens veje s. 138-140.
Vi repeterer forløbet Køn og kommunikation. Genlæs sproghandlinger, høfligheds- og samarbejdsprincipper - måske endda Facework i Håndbog til dansk. Og tag bogen med.
Vi repeterer 'Det folkelige gennembrud' - 1890-1910. Gense og/eller læs
I timen
Vi repeterer dokumentarfilm
Vi repeterer modernisme
Vi repeterer minimalisme - læs
Skriftlig eksamen og mundtlig eksamen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689857898", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689857898", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689857898" }