Holdet 2022v DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Kaagaard
Hold 2022v DA (1v DA, 2v DA, 3v DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Før/efter kristendommen
Titel 2 Fattigdom
Titel 3 DHO
Titel 4 At rejse og at reflektere
Titel 5 Køn og kommunikation
Titel 6 Natur/kultur
Titel 7 Folket
Titel 8 At rejse
Titel 9 Krig
Titel 10 Er I voksne?
Titel 11 Mening og meningsløshed
Titel 12 Kærlighed
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Før/efter kristendommen

Vi arbejder med sagaen Ravnkel Frøjsgode saga, set i lyset af perioden som en overgangsfase før/efter kristendom. Vi fokuserer på mandidealer og perspektiverer til vores tid med klip fra Succession.
Derudover læser vi folkeviser.
- Torbens datter
- Harpens kraft - Gulddrengs Model

Og salmen dejlig er jorden



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Saga 17-12-2022
Forlovelse - forførelse 12-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fattigdom

Et forløb om fremstillinger af fattigdom med fokus på perioderne romantikken, det moderne gennembrud og det senmoderne

- H.C. Andersen, Den lille pige med svovlstikkerne
- Henrik Pontoppidan, Naadsensbrød
- Dokumentar: Barndom på bistand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

DHO - om romantikken, nationalisme og demokratisering

Vi læser
- Oehlenschlāgers Guldhornene (universalromantik)
- debatindlæg om danskhed (retorik - taler, Orla Lehmann)

Dokumentarfilm - begreber som dokumentarfilmtype, fakta- og fiktionskoder)
- Gina Jaqueline - en sugardaters fortælling - værk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstillinger af fattigdom 26-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 At rejse og at reflektere

At rejse
- Rejsen som litterært motiv
- Rejsens formål, kulturmødet
- Rejsen som erkendelsesproces, identitet, ung til voksen, hjem-ude-hjem

Rejsereportagen som genre
- øjenvidne
- stemning
- subjektiv beretning
- scenisk fremstilling
- fakta

At reflektere
- At skrive reflekterende artikel
- meningen med at rejse

Vi læser rejsereportager af Christian Bennike, Morten Sabroe, Olga Tokaczuk og uddrag fra Theis Ørntofts Solar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Køn og kommunikation

Sproghandlinger, høfligheds- og samarbejdsprincipper

Skam
Et dukkehjem (værk)

True detective
Holberg, Erasmus Montanus

Analyserende artikel - Et dukkehjem og skam
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Folket

Det folkelige gennembrud
Martin Andersen Nexø, En lønningsdag
Johannes V. Jensen Forsvundne skove
Det senmoderne
Thomas Korsgaard, Hvis der skulle komme et menneske forbi (værk)
Glenn Bech, Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag Min mutti)

Temaer
Social ulighed
Realisme – myter
Klassekamp – eksistentialisme
Bourdieu
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 At rejse

Vi repeterer temaet at rejse.

Vi læser
- Rasmus Nikolajsen, ARLANDA - KASTRUP 1. MAJ 2011
- Amalie Smith, MARBLE (prosa)
- Johannes V. Jensen, På Memphis station
- Tobias Rahim, Mucki bar

- det senmoderne, det folkelige gennembrud, det moderne/eksistentialisme
- sproglig analyse, syntaks, sematiske skemaer, ordklasser

Debatterende og reflekterende det at rejse
- Christian Bennike, En stol i himlen - retorisk analyse
- Turisme - argumentationsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Er I voksne?

Fra barn til voksen
Fra uskyld til skyldig
Fra uvidende til viden
og så den seksuelle overgang og det eksistentialistiske

- Syndefaldsmyten
- Martin A. Hansen, Paradisæblerne
- Karen Blixen, Ringen
- Dorthe Nors, Kender du Corri?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Mening og meningsløshed

I litteraturhistorisk forløb spækket med kanonforfattere

Romantikken vs. det moderne gennembrud
- Blicher Sig nærmer tiden - nyplatonisme
- I.P. Jacobsen Stemninger - det naturvidenskabelige paradigme, positivisme

Modernisme
- Peter Seeberg Patienten - velfærdsstaten og individ
- Villy Sørensen Forsvundne breve - småborgerne som lemminge, Hjulet - sisifosmyten, fra spidsborger til etiker, krise og finde mening
- Klaus Rifbjerg Frihavnen, solsort - ting, konfrontation
- Inger Christensen Alfabet - sproget som system
- Henrik Nordbrandt, vildre roser - farvel til romantikkens symbolik, sproget står tilbage

Postmoderne
- Værk: Fight Club - de store fortællingers sammenbrud
- Nietzsche  - overmenneske, slavemoral

Senmoderne
- Asta Olivia Nordenhof - våd græsplæne og mig, varmen og tømmermændene
- De dyre piger
- Kandis for livet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kærlighed

Det moderne gennembrud
- Herman Bang, Den sidste balkjole
- Sex and the city
- fire bølger af feminisme

Romantisme
- Søren Kierkegaard, Forførerens dagbog

Heretica
- Karen Blixen, De blå øjne

Modernisme _ 1960
- Rifbjerg, Nygift

Socialrealisme - 1970
- Vita Andersen, Jeg er forelsket i dig

metoo
- Nanna Storr-Hansens facebookopslag
- Pablo Ilambias, Natteskær

Minimalisme - 1990
- Helle Helle - Køreplaner

Autofiktion
- Karl Ove Knausgård, Min Kamp
- Klovn

Reality
- Gift ved første blik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer