Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022x DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Gitte Bjerreskov Storm
Hold
2022x DA (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til dansk
Titel 2
Forløb 2 Den personlige stemme i brevet
Titel 3
Forløb 3: Konflikten som fænomen og drivkraft i li
Titel 4
Toning af DHO
Titel 5
Afslutning på konflikter i litteratur
Titel 6
Værklæsning med Holberg
Titel 7
Naturoplevelser i dansk litteratur og det romantis
Titel 8
Det moderne gennembrud
Titel 9
Intro til 3.g
Titel 10
Det moderne Gennembrud fortsat
Titel 11
Ekspressionisme og 20'erne
Titel 12
Dokumentargenren + remediering
Titel 13
Eksistens og begyndende velfærd
Titel 14
Minimalismen og 90'erne
Titel 15
Nyeste tid -herunder podcast
Titel 16
Kanonforfatter?Hvad er litterær kvalitet?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til dansk
Om læseteknikker
Om lydefterlignende ord
Om kortfilm
Indhold
Kernestof:
I har ikke noget for, fordi vi skal arbejde med nærlæsning
Øvelse til genregenkendelse, skema.docx
Øvelser til genregenkendelse.docx
Efter øvelsen fik I løsningen:
Vi skal huske spørgeskema besvares i timen
Ensomhed
De nye lejere, analyse.docx
Innan du fortsätter till Google Sök
Du har ikke noget for, men skal huske Håndbog til dansk
CFU-login. Vi ser og analyserer filmen: Helium
Her er lille udpluk af nyeste kortfilm - lidt til julen:)
Kortfilmanalyse af De nye lejere v. 1x.docx
Vi sluttede lige før jul med lydefterlignende ord - disse ord skal vi arbejde videre med:)
T. Kristensen, Middag, 1920.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2 Den personlige stemme i brevet
Vi undersøger den personlige stemme i et brev fra Fronten under 1. verdenskrig, den personlige stemme i Tom Kristensens digt: Middag - sproglige og litterære virkemidler - din egen personlige stemme i en beskrivelse af byens puls mm
Indhold
Kernestof:
Anna Von Sperling_Jeg kunne ikke sove... (Information, 11. januar 2019)-1.pdf
Din personlige stemme.pptx
Den skriftlige dimension i dansk,
Husk håndbog til dansk + faglige forbindelser ( den er grøn). Husk strømstik
Elementer i tekstlæsning : Personligt og abstrakt sprog
Den mundtlige fortælletradition.docx
Vi fortsætter 1. time med skriftlighed - eksempler på andres brevskrivning. ( brev fra 1. verdenskrig. Husk altid Håndbog til dansk.
Forbered den scene, I i klassen er startet på, (i brevet fra Hugo). Find mindst 3 steder i afsnittet, som I synes, virker godt. Husk Håndbog. Vi starter med skrivetime med jeres stil. Hav tvivlsspørgsmål med
Gør klar til at aflevere din danske stil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Konflikten som fænomen og drivkraft i li
Konflikten som fænomen og drivkraft i litteraturen, med nedslag i en kronologisk læsning.
Tyngden vil lægges på saga, folkevise og folkeeventyr i middelalder (indvid versus slægt), på rationalismen ( overtro versus viden og fornuft) på romantikken og det moderne gennembrud ( på det fortrængte / idyl- ish versus det realistiske) med fokus på det konfliktstof, der ligger i disse tidsdyk
Forløbet når kun folkevisen - fortsætter derfor efter DHO
Indhold
Kernestof:
Den norrøne digtning(1).pptx
Introduktion til mennesket i krise(1).docx
Ravnkel Frøjsgode Saga.pdf
Riesman for samfundsopbygning-1.pdf
Hr Ebbes døtre, komparativ analyse, remediering.docx
overblik ældre tid(3).docx
Læs de to tekster: Hr. Ebbes døtre er fra Middelalderen, mens Sagnet er skrevet ned i 1800-tallet. Det kan være en fordel at starte med sagnet, som er lettere at læse end folkevisen. Streg under, hvad du ikke forstår. Vi gennemgår det i klassen. Hr E
Du har ikke noget nyt for. Vi fortsætter med at remediere folkevisen fra i fredag.
Det er snart længe siden. Vi skal arbejde med de to versioner af hr. Ebbes døtre og arbejde med remediering. Husk strømstik og håndbog til dansk.
Opg1: May, Tristan og OscarOpg. 1: Lance, Niels , MaltheOpgave 2: Elaine, Dina, Ellen, Marie og JulieOpg. 2: Hannibal, Elliot, Milo, TheodorOpg 3: Carla, Klara, Tilde, DitlevOpg. 4: Siri, Jasmin, Josefine, Mathilde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Toning af DHO
Indhold
Kernestof:
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 1:8. Dansk Kultur i 100 år (1900-1918).
Om stemning.docx
stemning — sproget.dk
Vi starter på at tone forløbet i DHO om 1. verdenskrig - Vi ser sammen Digtere, divaer og dogmebrødre. Læs Thøger Larsens digt fra 1904 - Tom Kristensens digt, Middag, kender du allerede - men kan du ikke huske det, så læs det lige igen. Larsens di
Larsen og Kristensen.pdf
Arbejdsside til MiddagTitel
Husk Håndbog til dansk
Krigens fortællere, gruppearbejde.udg.2.docx
Nærlæs det første digt af Apollinaire, Krig.pdf
KrigensFortaeller.pdf
Titel
Den bearbejdede virkelighed, krigen.doc
Reportagen.pdf
Bangs reportagestil.doc
Nærlæs s. 27 og s. 28 (Fra "krigens fortællere"), som giver to eksempler fra reportager, skrevet af hhv. Bredahl, s. 28 og Cavling s. 29. Prøv at nærlæse de to reportage-udsnit og overvej, hvilke virkemidler, der bliver anvendt. Derefter får I lov ti
Introduktion til DH0. Formalia og krav, problemformulering mm.
Vi går materialebanken igennem i dansk - og derefter selvstændig arbejde
Tag "Faglige forbindelser" (den tykke - du har to) med, + læs Manden i huset.pdf
Hold 1: arbejder med kortprosaen ud fra nykritisk metode (15 min) ude og vælger selv fokuspunkter i tekstanalysen (induktivt), mens hold 2 arbejder inde og vi bruger begreberne: panoramisk/scenisk stil, brud på fiktionen (illusionsbrud), hurtigt/lang
Læs i antologien (Faglige forbindelser, den grønne tynde) "Madeleine - eller lille trist roman". Overvej, hvilke metoder der er bedst at bruge?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Afslutning på konflikter i litteratur
Indhold
Kernestof:
Arbejdssp. til Bjergmandens Karl.docx
Vi skal tilbage til tiden, før DHO skrivning - og samle op på vores forløb om konflikter gengivet i litteratur - din lektie er studieplanen fra sidste år - kan du huske teksterne, og hvad formålet med teksterne var? Læs Bjergmandens Karl i Falkenstje
Vi arbejder videre med bjergmandens karl. Humoren som overlevelsesmekanisme og magtsproget.
Relationen mellem asymmetriske relationer
Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf 2022 0.pdf
Overvej, hvilke temaer der ligger i Bjergmandens karl. Og hvad kan overføres til vedlagte eventyr. Læs Den kloge bondepige
Oversigt over de tre skriftlige gener.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Værklæsning med Holberg
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter sådan set konflikter i dansk litteratur, men nu belyst i en anden og mere oplyst tidsalder, nemlig rationalismen. Undersøg, hvad denne -isme gik ud på: Brug din Litteraturens Veje, den korte version finder du under leksikonafsnittet - d
Holbergberg-studier - søg og du skal finde(10).doc
Tid.docx
Erasmus Montanus. Prøv at læse prologen.
Genvej til Holberg studier
Samme lektie som sidste gang - og kik det materiale igennem, jeg lagde der om Holberg. Vi skal arbejde med prologen:)
Vi fortsætter med Erasmus Montanus
Læs Løjtnantens epilog i selve komedien - ligger fra uge 36.
Erasmus Montanus, Løjtnantens afsluttende ord til Erasmus.docx
spørgsmål til Erasmus Montanus af Holberg,1.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Naturoplevelser i dansk litteratur og det romantis
Forløbet arbejder bl.a. med følgende danskfaglige mål og kernestof: Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster. Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund, kanonforfattere, litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer.
Indhold
Kernestof:
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
ROMANTIKKEN forside modul 3 (2).doc
romantikken - en oversigt.doc folkevisen, Stub, Oehlenschläger og Ørntoft:
Hvad er romantik?
Baggrundstekst til.docx
Analyse af folkevise.doc
Forløb, Oversigt over naturen formidlet igennem litteraturen.docx
Læs Folkevisen, Sthen og Stubs digte, ligger i kompendiet efter oversigten
Forløb, Oversigt over naturen formidlet igennem litteraturen(1).docx
En kommentar til Stubs, Den kedsomme vinter.pdf
Uddrag af Stein, Rampen.pdf
romantikken - en oversigt.doc
Nyplatonisme - dansk litteratur
Læs i kompendiet von Staffeldts digt: Indvielsen. Du kan læse om Staffeldt i Litteraturens Veje, brug stikordsregistret
Danmarks fuglestemmer - video
Læs Præludium. Hvad handler digtet om - hvilke semantiske skemaer er i spil, hvilke romantiske træk ses. Scan digtsamlingen: trækfuglene igennem - er der nogle af fuglene, du ikke kender? Vælg den fugl, du kunne tænke dig at arbejde med.
Familien Kahlen ser sin fortid i øjnene - gemmer på et drama
Kaptajnen og Ann Barbara
Sproglige virkemidler tomt skema.docx
Så ikke noget for:)
Afsnit
Fuglegrupper.docx
Om Blichers Trækfugle.docx
Fremlæggelser af jeres analyser - se sidste gang. Hvad kan vi samlet sige om Blichers digte. Lægger op til næste stil i uge 1
Rifbjergs digte om solsorten, fra Voliere, 1962.docx
Blicher og Ingemann
I sne står urt og busk i skjul
Vi skal jo have åbent hus om aftenen - og jeg vil som sagt meget gerne bruge jeres billeder i forbindelse med de to vinterdigte. Vil I hjælpe mig med at stable en collage op bestående af jeres billeder og linjer fra digtene. Til dansk har jeg fået en
Læs I.P. Jacobsen: To verdener
Hvilke spørgsmål vil du stille forfatteren? Hvad vil du lægge vægt på i din analyse? Hvordan ser dit motiv ud?
To verdener - hvad er jeres vigtigste pointer, og hvilke træk i teksten løftede teksten op til forståelse - vi kikker lige på det afsluttende digt igen.
Genvej til :Memes til to verdener:
Læs om tendenserne inden for økolitteratur i vedhæftningen - dan dig overblik - hvad fremhæves:
Det senmoderne og naturssyn.pdf
Læs Havbrevene
Naturen som tema i nyere tekster.docx
Kritikerprisen 2016 til Rasmus Nikolajsen.docx
Sammenlign uddrag af Victoriaparken med Michael Strunges digt: Det kommende
Husk at evaluere dette natur/miljøforløb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Overvej, hvad forskellen er mellem genfortælling, referat, resume og redegørelse? Hvad vil det sige at argumentere (Toulmins model)? Og hvordan påvirker ens holdninger det sproglige (diskursanalyser)? Alt dette skulle vi gerne komme igennem på tirsd
FAQ om de skriftlige genrer i dansk - Dansk - STX | Emu.dk
Det moderne gennembrud.ppt
Darwin og Brandes - undersøgelse af diskurser.docx Afsnit
Læs de to tekster. Genopfrisk meget gerne Toulmin/ Ciceros model
Brandes, af Hovedstrømninger, ren.pdf
Opsamling på jeres gruppearbejde om Darwin og Brandes. Hvad sagde nyhedspressen og dens genrer i Det moderne gennembrud. Mød Cavling, ham der lægger navn til Cavlingprisen i:
Vi nåede ikke lektien fra sidste gang, så genkik lige jeres oplæg. Dvs. : Hannibal kort om Nietzsche,klassen kort om Darwins argumentation - herunder hjemmel og diskurs, og Brandes tale, hvor I også fokuserer på Brandes underliggende hjemmel og disku
Skriv under elevfeedbacken her på siden: Hvilke træk fra Cavlings reportage synes du, fungerer særlig godt: særligt ordvalg, særlige scener, særlig opbygning, særlige fortællerpositioneringer, fx at en alvidende fortæller brydes ved et 'jeg'.
Fremlæggelser af jeres analyse af Katastrofen. Kreativ skriftlighed og intertekstualitet: Hvilke virkemidler ville du bruge, hvis du skulle skabe en reportage ud fra begivenheden: Børsens brand. I skal ikke skrive reportagen, men tale om, hvordan I v
Ekstra opgave. Under Åget er fra 1885, mens En vandringsmand er fra 1899. Hvad betyder det for en fortælling, at fortælleren er en jeg-fortæller eller en 3 p. fortæller?Fokuser især på indledningen
Pontoppidan, Under Aaget.pdf
Streg de ord under, du ikke forstår. Hvad betyder de? Hvordan vil du analysere den - hvilke fagbegreber vil du undersøge
Impressionisme.doc
I har ikke noget for, men vi skal arbejde med en særlig stilart, kaldet impressionisme
Vi skal samle op på de danske stil - som forberedelse til årsprøven. Vi skal også afrunde skoleåret med at samle op. Og allerede nu får I lektie for til næste skoleår - til august 2024.Reflekter over din egen skriveproces i år. Hvad synes, du har det
skriftlighed i dansk,, eksamen 1.pdf Den analyserende artikel 2.pdf Den debatterende artikel, 3-1.pdf Den reflekterende artikel, 4.pdf Ret din artikel, 5.pdf
Bedømmelsesskema
Riesmanns oversigt for mentalitet.pdf Astrids oversigt.pdf Oversigt over den litterære udvikling i DK fra 30'erne til 70'erne.pdf overblik ældre tid.docx Litterære perioder og stilretninger.pdf Litteraturhistoriskeperioder (2).ppt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Intro til 3.g
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det moderne Gennembrud fortsat
Indhold
Kernestof:
Se tirsdags skema, samme
De tre år - kronologi, 1. udkast, 3x.docx
Sæt de to tekster ind i kommunikationsmodellen, hvilken hensigt har afsender (Overby og Pio). Hvilken betydning har arbejderbevægelsen i 1870-erne og frem,
Målet er fuldt-1.pdf, tale af Pio, holdt på Fælleden i Kbh.
Uddrag af Love fra Dampvæveri.pdf
Gruppe 1
Argumentation.pptx
Præsentation af DANSK til SRP.pptx
Vi mangler Pios tale. Husk kapitel 4.9 og 4.10 i Håndbog til dansk. Fra arbejderlitteratur går vi videre til fokus på ægteskabet og kvindernes forhold i slutningen af det 19. årh.
Vi fortsætter med Foran Alteret af Bang:Han skriver med en afsløringsteknik. Find stederne, hvor væsentlige episoder afsløres.
Pil Dahlerup, Om Patriarkatet.pdf
Tidsliste over kvindevilkår fra Phil Dahlerup(1).docx
Transaktionsanalyse.pdf Afsnit
Inspiration: Arbejdsspørgsmål til Ibsen et dukkehjem, 3x.doc
Gruppen om feministisk metode mangler at redegøre.
Lærernoter til Et dukkehjem - forklarende.pdf
Det naturalistiske teater, lærernoter.pdf
Naturalistisk teater, kap. 3.pdf
Vi fortsætter med Et dukkehjem
Tag Håndbog til dansk med og læs om kommunikationsanalyse og sproghandlinger s. 176-181 i Håndbog til dansk
Det moderne gennembrud.ppt
Fra Håndbog til dansk.docx
Det moderne Gennembrud, 2.pptx
Vi arbejder videre med Et dukkehjem. Læs akt 1, scene 1med Helmer og Nora, inden Christine Linde kommer på scenen og akt 5, fra s. 47 og ud. Manuskriptet ligger på sidste tirsdagstime.
Sammenlign de to akter/scener med fokus på:
Læs følgende tekst, og streg under, hvad du ikke forstår. Spørgsmålene er ment som inspiration til din læsning
Skram, Indledning til Forrådt, 1892.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Ekspressionisme og 20'erne
Indhold
Kernestof:
Æventyr i den fremmede Stad, Jensen, 1911, ren.pdf
Om ekspressionisme.pdf
Sproglige virkemidler eksemplificeret ved hjælp af Paa Memphis Station tomt skema.docx
Repetition fra DHO: Hvad er ekspressionisme - og hvordan så de tidligste ekspressionistiske tekster ud? Læs på Memphis Station, 1906
J. V.Jensen, På Memphis station, 1906, ren.pdf
Kristensen, Tom - Det Blomstrende Slagsmaal.docx Hovedteksten i dag
Sæt jer ind i den nye stil: læs oplægget og teksterne i de 3 første oplæg. I skal nemlig vælge en af disse analyserende artikler til næste stil. Vælg jeres stil, så I kan stille spørgsmål - og få lyst til at skrive:)
Fremlæggelser med de vigtigste pointer fra Blod. Og så skal vi lige trække Bønnelycke frem - før 1. verdenskrig, inspireret af Marinetti og futuristerne, som nogle af jer arbejdede med under DHO.
Vi mangler et digtfremlæggelse af en enkelt gruppe. Torsdagslektien, sidste torsdag, er til i dag. Dvs. vi runder futurismen, der var starten på ekspressionismen - og i det hele taget modernismen. så tjek lektierne i torsdags:)
Bønnelycke, 1918, Århundredet , ren.pdf
Du har ikke noget for, men vi skal i timen arbejde med Reklameskibet af Gelsted
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Dokumentargenren + remediering
Indhold
Kernestof:
Vi skal afslutte ekspressionismen. Lad os lige samle op på de vigtigste pointer. Og så går vi i gang med dokumentargenren og om Strunges liv - det ville vi - men der manglede 12 elever pga. sprogrejse + praktik. Udsættes til næste gang
Mellemkrigstiden - en oversigt(1).doc
Vi starter på forløbet om dokumentargenren, remediering og Strunge. Væbnet med ord og vinger
Oversigt over digtene i filmen. Væbnet med ord og vinger.docx
Analyse af remediering.pdf Om multimodalitet og remediering, fra Krydsfelt.pdf
Projektarbejde ud fra dokumentaren Væbnet med ord og vinger, nu med grupper.docx
Analyse af digt fra Væbnet med(5).docx
Projektarbejde ud fra dokumentaren Væbnet med ord og vinger.docx
Husk at læse oplægget til stilen d. 14. 11. Det er stadig samme stilhæfte, men den debatterende, nr 4.
Tjekliste til den debatterende artikel.docx
I skal arbejde videre med dokumentaren, se uge 44. I har ikke noget nyt for, men vi skal fremlægge på torsdag, så måske skal I aftale i gruppen nogle arbejdsopgaver. Jeres produkt skal kunne deles med klassen, enten i form af googledocx, PPTX
Fremlæggelser af remedieringer og nedslag i dokumentaren
Vi nåede til gr. 4, Johannes og Noah og resten af grupperne, dvs. 5 og 6 holder oplæg. Læg jeres besvarelser på dette googledocx dokument. Husk Håndbog til dansk
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Eksistens og begyndende velfærd
Indhold
Kernestof:
Kierkegaard og valget
DRTV - Melodien der blev væk
Også skal vi i gang med eksistentialismen i en litterær sammenhæng, juhu!!!
Afsnit
Overvej: hvilke normer I genkender i stykket - ses disse normer stadig? Skriv de steder ned, I finder. Hvordan afviger Abells stykke fra det realistiske/naturalistiske teater (jf. fx Et Dukkehjem). Hvordan kommer Abells kritik frem.
Læs næste stiloplæg, den reflekterende artikel og de tilhørende artikler. Vi bruger tid på dette. Hvis du har mere tid, må du gerne læse videre om de næste stadier hos Kierkegaard, jf. teorimaterialet sidste gang.
Melodien, der blev væk, arbejdsspørgsmål, 2024.doc
Vi fortsætter, hvor vi slap, nemlig d. 28. 11. Her nåede vi ikke at samle op på de scener, vi så fra Melodien, der blev væk. Men vi skal have karakteriseret Abells eksperimenterende scenekunst og hans kritisk/ironiske tilgang til borgerskabet. Så, hv
Om Heretica og eksistens i efterkrigstidslitteratur.pdf
Ekstra fra sidste forløb: Hvad er remediering Hvad er remediering, fra Remediering af Malmberg og Mann Christensen.pdf
Att döda ett barn
At doda et barn-1.pdf At slå et barn ihjel - Stig Dagerman - oversat(3)-2.pdf
Agerhønen, spørgsmål.docx Eksistentiel analyse af Agerhønen.pdf
Læs af Agerhønen af Marin A. Hansen - og prøv at forbinde teksten med eksistentialismen
Læs Ringen af Blixen - du skal nok sætte 3 kvarter af til læsningen. Hvordan kommer det eksistentielle ind, og hvilke andre metoder kunne bruges?
Vi skal samle op på jeres oplæg og metoder til at undersøge Ringen. Hvis I kan bruge noget fra følgende analyse, så brug det - men hav kilde med og diskuter evt. analysen.Metodiske analyser af Ringen.pdf
Opsamling af Ringen:
Læs Om Camus i teksten, der ligger d. 22.11. Kan I kæde Camus' teori sammen med Uro i forstæderne. Læs : De mange af Villy Sørensen
Læs endnu en tekst fra starten af 60'erne fra konfrontationsmodernismen. Igen bruger vi bl.a. Camus' begreber
3x- hvad er fagligheden i den stillede opgave.docx
Nu skal vi arbejde med Hullet. Alle skal have læst den. To har desuden læst Det ukendte træ. Hvis vi når det, inddrages den også
Camus absurditet, vigtigste begreber.docx
Vi skal samle op på dette forløb - om eksistens i 1900 tallet - hovedsageligt efter 2. verdenskrig. Som teoretikere har vi anvendt Kierkegaards teori om valget og de tre positioner,heretica, samt en analysemodel, baseret på nuet, Camus og absurditet
Vi ser så meget vi kan nå af dogmefilmen: Festen- og dermed bevæger vi os over i 90'ernes minimalistiske stil.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Minimalismen og 90'erne
Indhold
Kernestof:
Vi ser Festen færdig - og arbejder med festen:
Filmanmeldelse af Festen, Aktuelt.doc Filmanmeldelse af Festen, Weekend-Avisen.doc Om anmeldelser og anbefalinger.pdf filmanmeldelse af Festen, politiken.doc
I får 20 min. til at gøre jeres undersøgelser færdig. Hvis I skønner, det ikke er tid nok, skal I sætte tid af derhjemme. Vi samler op på jeres undersøgelser af Festen.
Titel Om Minimalismen, litterært set
Fælles googledocx dokument, hvor I kan lægge jeres arbejdsnoter: Analyse af Festen, dogme og minimalisme for 3x
Læs Der er ikke flere Sennepsmarker i Danmark og To kilometer
Oversigt over minimalisme, kortprosa.pdf
Igen er der et lille fællestema for de to kortere tekster, du skal læse til i dag.
Peer Hultberg, Naturligvis undrede det ikke, ren.pdf
Læs de to tekster, der begge tilhører genren: kortprosa. Fokuser på fælles tema. Inddrag så mange faglige begreber fra især nykritikken som muligt
Læs vedlagte tekst: Biller, skrevet af Weitze, Biller, ren, 1996.pdf
Minimalisme.doc
Hvad kendetegner en senmoderne tid?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Nyeste tid -herunder podcast
Indhold
Kernestof:
Læs de to teorier om senmodernitet
Senmodernitet Acceleration og disruption.docx
Opsamling på podcasten, vi lyttede til i torsdag
Om Podcast fra den digitale udgave af Håndbog til dansk.docx Virkemidler i forbindelse med Podcast.docx
I får ½ time til at gøre jeres analyse færdig. Fremlægges af podcastanalyse: Fokuser på de forskellige "lag". Inddrag Ciceros/kommunikationsanalyse: afsender, hensigt, målgruppe, interesse. Overvej, hvordan I kan aktivere jeres kammerater forud for o
Vi mangler de sidste fremlæggelser fra jeres podcastundersøgelser. Læg jeres noter på vores oversigt over podcast, googledocx. Læs følgende langdigt af Caspar Eric
Samme lektie som i går
Opsamling på I refresher: Vi mangler oplæg om sproget, om psykoanalysen i senmoderniteten, teksten som en civilisationskritik - og kan eksistensen indgå? Tendenser i tiden? Inddrag jeres værker, I læste i efteråret fra de seneste 5 år
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Kanonforfatter?Hvad er litterær kvalitet?
Indhold
Kernestof:
Du skal ikke læse så meget til i dag, men du skal reflektere over følgende ud fra dine erfaringer med fiktion: Hvad er litterær kvalitet? Brug danskfaglige referencer og begreber. Læs Svært at sætte ord på god litteratur(1).docx Vi starter med Folkev
Marianne Larsen, Profitabel kvinde har mange navne, ren.pdf Torbens datter.docx
https://docs.google.com/document/d/1-HKugztT5RYMSD_q_ZiBXF3yXAG5jV15CrHhj5PS2f4/edit?tab=t.0 Genvej til vores googledocx om repetition
53. Poul Reumert deklamerer Guldhornene - Dansk Sproghistorie
Vi havde et langt forløb om natur og klima. Vi skal mandag og tirsdag fokusere på de vinkler, der lå i temaet, og i den forbindelse introduceres Oehlenschläger, der som både universalromantiker og nationalromantiker oplagt hører hjemme i temaet. Unde
Fra Gitte (GI):
Vi fortsætter med at samle op på forløbet om naturen og inddragelse af Oehlenschlager.
romantikken - en oversigt.doc Noter til romantikken,1.doc noter til romantikken 2.doc ROMANTIKKEN forside modul 3 (2).doc
Strunge, det kommende.pdf
Repetition af naturtemaet med klima og klimaangst.+ læs Senmodernitet, Victoriaparken.pdf
Spørgsmål: Hvilken periode afspejler teksten ideelt og og hvad afspejler den reelt? Hvordan indgår det autentiske og intense (jf Lucas)
Åndelig rigdom/fattigdom: Kanonforfatteren Grundtvig - hvilken betydning havde han for dansk kulturliv? Er lyset for de lærde blot +
Begreber fra nykritisk prosaanalyse, fra Faglige forbindelser.pdf
Læs H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne + Yahya Hassan. Det er kun det første digt i Yahya Hassan, altså Barndom
Starten af Yahya Hassan(4).pdf
Op i dansk, en manual(1).docx
Klaus Rifbjerg, Det er blevet os pålagt.docx
Læs en En Lønningsdag.pdf , skrevet af Martin Andersen Nexø
Vi repeterer dokumentargenren/filmbegreber - husk Håndbog til dansk.
Afsnit
Henvisning til: I walk
WATCH: Greta Thunberg's full speech to world leaders at UN Climate Action Summit
Vi fortsætter med rep. af taler og reportager: tag Håndbog til dansk med
Oversigten over, hvad vi har læst i dansk, tjekkes igennem
Oversigt over 3x, mundtlig dansk.docx
Åbne sider til eksamen Som sendes til undervisere-1.pdf Det er vigtigt at du får vinget dokumenter i googledocx off-line under indstillinger. Hvis du er mere i tvivl, må du skrive til Me
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689860794", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689860794", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689860794" }