Holdet 2022b EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Deborah Sommer
Hold 2022b EN (1b EN, 2b EN, 3b EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 FF1 idræt og engelsk Equal and fair?
Titel 2 Violence
Titel 3 Immigrants
Titel 4 Lingua Franca, Global Eng./, Asian English EKSAMEN
Titel 5 Aspects of India and Marriages in India
Titel 6 Mind Your Body / Body Image
Titel 7 Twisted Minds
Titel 8 The Great Gatsby and the American Dream EKSAMEN
Titel 9 LOVE AND GENDER ROLES. (Shakespeare)  EKSAMEN
Titel 10 Postmodernism EKSAMEN
Titel 11 Horror EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 FF1 idræt og engelsk Equal and fair?

Overordnet problemformulering:

Skabes der mere lige og fair konkurrence ved at fritstille kønsbegrebet i sportens verden?



1. Redegør for og undersøg det biologiske køns betydning for muskelstyrke
Hvad er styrke, og hvordan er musklen opbygget?
Undersøg forskellen på piger og drenges styrke i henholdsvis grebsstyrke og kropshævninger.


2. Lav en retorisk analyse af Tekst 1 + Tekst 2
Analysen skal:
Indeholde en kort præsentation af hver af de to tekster.
Afklare skribenternes holdning til transkønnede atleters deltagelse i konkurrencer.
Afklare skribenternes brug af sproglige virkemidler i de to tekster.
Afslutningsvis skal de to tekster sammenlignes (komparativ analyse).
‘Hvem gør det mest redeligt’?

I analysearbejdet skal følgende begreber inddrages: Afsender, appelformer og intention.


3. Diskutér, hvorvidt det er rimeligt, at transkønnede kvinder konkurrerer i samme kategori som biologiske kvinder
Med udgangspunkt i redegørelse og analyse ønskes en diskussion af rimeligheden i, at transkønnede kvinder konkurrerer i samme kategori som biologiske kvinder.
Diskussionen skal indeholde resultaterne fra jeres idrætsfaglige undersøgelse og indeholde pointer fra den engelskfaglige analyse, herunder forskellige vinkler på problematikken. Hvad taler for og imod?
Andre kilder kan inddrages.



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Violence

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Aspects of India and Marriages in India

Værklæsning:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 The Great Gatsby and the American Dream EKSAMEN

2. The Great Gatsby and the American Dream. EKSAMEN
Focus: "The American Dream"  in connection with an analysis of the novel "The Great Gatsby" and the time period. (the 20's) and how the "American Dream" is looked upon today.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 LOVE AND GENDER ROLES. (Shakespeare) EKSAMEN

Love & Gender Roles in Elizabethan times (Macbeth - Shakespeare) and today In this course we investigate and discuss  'gender roles', and how these have been portrayed in English literature from Shakespeare's 'Macbeth" in the Renaissance to articles in the 21st century.   What norms and ideals exist in different periods, when speaking of gender roles? We have also looked at love in connection with the relationship between Macbeth and Lady Macbeth and how love is expressed in later literary works.
Different groups have explored varius aspects of the Elizabethan Times.
They have made powerpoints which were presented to the rest of the class.
The Elizabethan world picture and the chain of being/ Elizabeth I of England / James 1 and his role in Shakespeare’s time/ Religion in Shakespeare’s time. / Shakespeare’s Life:/ The Globe: What did it look like? Elizabethan and Jacobean drama. Actors and Acting. Props/ lighting/ the audience/ Costumes and sets, Public theatre and Private theatre / staging the plays. / Language in Macbeth:
Udtale, sammentrækninger, pauser (enjambement/run on sentences) rhyme, rhythm, old fashioned words, iambic pentameter.  Metaphors, Soliloquies, monolgues, rhyming couplets, etc. Examples from the text. / Elizabethan women in the Elizabethan Era
The students used the book “Macbeth” edited by Ole Juul Lund and the internet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Horror EKSAMEN

First of all, the focus was mostly on Poe and from there we studied modern works in different genres to study how horror is portrayed and how it reflects on the earlier works by Poe.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer