Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022a HI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Poul-Erik Jørgensen
Hold
2022a HI (
1a HI
,
2a HI
,
3a HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvad er historie Lange linjer/Antikken
Titel 2
Danmarks tilblivelse og middelalder
Titel 3
Holocaust i forbindelse med studietur
Titel 4
Renæssance og Reformation
Titel 5
Enevælde,oplysningstid og industriel revolution
Titel 6
Industrialisering og forfatningskamp
Titel 7
Den kolde krig og tysklandsspørgsmålet
Titel 8
Det moderne Kina- fra Mao til money
Titel 9
Kolonisering/Afkolonisering
Titel 10
Krisen i 30èrne USA og Danmark
Titel 11
1973 - før og efter
Titel 12
Rep: Brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvad er historie Lange linjer/Antikken
Faglige mål:
- viden om de væsentligste politiske forhold i Romerriget
- at kunne diskutere Romerrigets politiske udvikling og betydning
Forløbet vil fokusere på især to store fænomener: styreformer og geografisk ekspansion
Følgende problemstillinger vil blive behandlet:
- Hvordan grundlægges Rom, og hvilken identitet har den romerske bystat?
- Hvorfor blev Romerriget så mægtigt, hvorfor bestod det så længe og hvorfor faldt det sammen?
- Hvilken rolle spillede slaverne for Romerriget?
- Hvorfor blev Romerriget et kejserdømme, når romerne var så stolte af republikken?
- Hvorfor vandt kristendommen indpas?
- Hvordan bruges Romerriget i dag?
Kernestof (fra bekendtgørelsen):
- hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas historie
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Materiale:
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime, 2010. Side 37-66.
- En dag med Augustus. Carlsberg Glyptotek
ca.75 ns
Indhold
Kernestof:
Historiekanon - GRUNDSKOLE | emu danmarks læringsportal
Historiekanon 1.a.docx
Romernes historie (side 14-25) (1).pdf
Antikkens Rom #20: Rom lever videre overalt i nutiden
Spm. til Roms grundlæggelse.docx
Innan du fortsätter till Google Sök
Hvad kan vi lære af romerne (1).docx
Titel
Konger og konsuler.docx
Tekster til romerriget plus forfatning2014 (1).docx
I skriver i 2. lektion som oplæg til Romerriget en lille individuel historie med titlen : Hvad ved jeg om Romerriget ?
Verden før 1914 (Carl-Johan Bryld); sider: 37-52
Kap._3_-_Romerriget (2).pptx
Arbejdsspøgsmål til Romerriget.docx
Historisk oversigt.docx
Fønikerne Hannibal de puniske krige Historie nr 13 2016.pdf
Cornell Metoden.pdf
Det forsømte forår (1993) - Lektor Blomme ruller sig ud
De puniske krige.docx
Netwerksgrupper, 1a, 221122 (3).docx
Centurion follows the Roman army’s infamous Ninth Legion as it moves forward from Hadrian’s wall into Scotland to destroy the Picts, a violent and barbarous race that plagued the Romans throughout their time in Britain.
Verden før 1914 s 47-52.docx
I skal i dag opstille problemstillinger i materialet om republikken
en_dag_med_augustus_-_ny_carlsberg_glyptotek_2013 (1).pdf Ikke lektie
Lektie : I hører en podcast hjemme:
romerrigets styreformer (webquest).pdf
Roms styreformer (1).pptx
1. a romerriget.docx
augustus intro.htm
oversigt romerriget.pdf
Overblik:Verdenshistorien i korte træk; sider: 33-43
En lille test i Romerriget
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmarks tilblivelse og middelalder
•Indsigt og viden om Danmarks tilblivelse med fokus på centralmagtens opståen og udvikling samt overgangen til kristendommen
• Viden om Danmarks udvikling i middelalderen herunder etableringen af forholdet mellem kongemagt og kirke.
Særklig fokus på Valdemarerne
•Viden om sociale forhold, familie og kønsroller
•Stifte bekendtskab med arkæologisk materiale og oldtiden i
•Styreformer. Forklare måder at forme, styre samfund på herunder konsekvenser for individet
•Mennesket som historieskabende/historieskabt
-Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
- Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
- Viden forskellige om samfundsformer
- Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. Nationalt, regionalt, europæisk, globalt
ca 52 ns
Indhold
Kernestof:
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 13-22, 27-37
DRTV - Historien om Danmark: Stenalder
Én fascinerende historie om tusindvis af år, hvor vores land bliver skabt ud af is og vand, og hvor de første danskere ankommer til vores egn. Det bliver en rejse ind i urtiden og det liv, som urtidsjægerne har levet i skovene og ved havet og helt fr
Ibn Fadlan om vikingerne.docx
Vikingetiden, ca. 800-1050
Arabere på opdagelse i Europa rejsen til de ækle vantro middelalderen, Historie nr. 4 2017.pdf
I arbejder med disse når I har læst teksten.docx
Lars Mikkelsen fortæller om én af de mest berygtede tider i dansk historie; Vikingetiden. En epoke så fascinerende og krigerisk, at den til evig tid har placeret vores land på verdenskortet. Det er historien om, hvordan danske bønder bliver nogle af
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Vikingetogterne 32-37 (3).docx
Historiebrug af vikingetiden
DRONNINGENS GOBELINER Vikingetid.htm
Gruppearbejde om Sorø Akademi.docx
Sorø Akademi.pdf
Sorø Akademi (1).pdf
Middelalderen (12).docx
Intro til DHO
Verden før 1914 (Carl-Johan Bryld); sider: 69-91
Vi gennemgår i dag hele pensum fra s.69 og frem via vedhæftede arbejdsspørgsmål- I kan se på dokumentet hvilke spm. I har ansvaret for . I afleverer jeres korte gennemgang på lectio
Middelalder Europa.pdf
DRTV - Mord i middelalderen: Mordet på Knud Lavard
Mordet på Knud Lavard i 1131. Billedet er fra Illustreret Danmarkshistorie 1898
Orienter jer i mappen DHO, der ligger i to dele under dokumenter historie. Læs s. 2 ,25,30-36
Konge og kirke (Absalon og Valdemar)
DRONNINGENS GOBELINER Aeldre Middelalder.htm
Bek- Gobelinernes Danmarkshistorie.pdf
Hvis I vil bruge filmen- I har set i dansk -som historisk kilde- skal I læse dette
Saxos_Danmarkshistorie (5).docx
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_145567.
Kirketur 24 maj.html
DHO - mundtlig årsprøve på Mulernes Legatskole
dho-som-mundtlig-aarsproeve-2020.pdf
DHO- årsprøve
Vi mødes på Store Plads med funktionsdygtige cykler, hjelm og madpakke .
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Holocaust i forbindelse med studietur
Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Versailles
- Den økonomiske krise i 20ère og 30èrne
- Nazismens opståen og forløb
- Jødespørgsmålet
I alt 105 s.
Indhold
Kernestof:
Antisemitisme i Europa og Tyskland
Om snublesten | Snublesten i Danmark
Nat og tåge
Erindringshistorie og erindringssteder.docx
DÖW - Erinnern - Fotos und Dokumente - 1938 - 1945 - Deportationen Wien - Opole, Februar 1941: "... in diesem elenden Nest" - Hermine Schönfeld, Charlotte Schönfeld, Kurt Schönfeld: Eiskalt, kein Essen, keine Verdienstmöglichkeiten, kein Licht
Tekst 16
Vejen til folkedrab, Berlau m.fl Columbus 2022; sider: 22-29, 31-35, 40-47, 58-75, 105-112, 184-193
Vejen til Folkedrab.pdf
Nazisme .pdf
Hitlers vej til magten.docx
The Path to Nazi Genocide
index.html
Farlige forestillinger.pdf
Holocaust i Wien.docx
Farlige forestillinger.docx
I skal endvidere gennemlæse inden studieturen
Arbejdsspørgsmål til Kap.7..docx
Restriktioner og rettigheder.docx
nazi germany.html
Restriktioner og rettigheder (8).docx
Stantons model: Folkedrabets 10 stadier
Gedenk- und Bildungsstätte Haus der Wannsee-Konferenz
Titel
Da nogle følte sig snydt sidst for muligheden for fremlæggelse - fremlægger :
DRTV - Kriminelt: De nye nazister
Nynazisme.docx
Nazistisk symbolik Arkiv - Researchkollektivet Redox
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Renæssance og Reformation
Faglige mål:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- anvende metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- samfundsforandringer i renæssancen og hvordan renæssancen kan tolkes og forstås i en nutidig kontekst.
- udviklingen i teknologi, videnskab og det nye menneskesyn.
- Luthers reformation i lyset af renæssancefilosofiens menneskesyn
Arbejde med den europæiske Middelalder og de brud, som kommer i slutningen af perioden med Renæssancen og
Reformationen.
- nye verdensbilleder
- brud og kontinuitet i dansk og europæisk historie
- hovedlinjerne i Europas historie fra antikken til i dag
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Reformationen med perspektivering til Dansk historie. Religionskrige og overgang til Oplysningstiden i 1600-tallet.
Fokus
Humanismen, det moderne verdensbillede, naturvidenskab over for tro, renæssancen i Danmark.
Martin Luther, den katolske kirke, afladsbreve, andre reformatorer, bondeoprør, religionskrige, reformationen i Danmark.
Ca. 55 ns
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance
Overblik:Verdenshistorien i korte træk; sider: 68-78
Renæssancen - verdenshistorie
I arbejder med disse i timen (5).docx
Film om Maren Splids
tidstavle timeline renaissance.htm
Renæssancen til gennemgang .docx
Josefine Clara Jung Jensen(k)Karl Oskar FrøslevIda Marie Melkersen Schmidt(k)Rigmor Østbirk Bencard(k)Mathilde Kristin JohnsenMia Janerka OlsenMathilde Vestergaard Mortensen(k)Sara Lisa Trummer HansenAlberte Fortner HansenMalte Hejlskov LykkeSmilla L
Historisk billedanalyse
Medbring bogen Folkedrab og aflever den i bogkælderen eller på Stengangen i boksen
https://www.dr.dk/studie/historie/liv-i-renaessancen
verden før 1914 129 ff..pdf
Verden før 1914 (Carl-Johan Bryld); sider: 129-141
I har haft læsetid i onsdags- fokus på 132 ff
Luthers opgør med afladshandlen - 95 teser, der indledte reformationen
Den naturvidenskabelige revolution.docx
Fra konflikt til fællesskab (Del 2: Reformationen)
Genstart | Jøde i skjul | DR LYD
Antisemitisme handlingsplan.pdf
I skal diskutere antisemitisme i dag i Danmark- evt. årsager m.m.
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-regeringen-vil-bekaempe-joedehad-men-afviser-forholde-sig-til-haard-kritik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Enevælde,oplysningstid og industriel revolution
Sammenhænge og modsætninger mellem nutidige og historiske samfund.
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie, med vægt på styreformerne
-Enevælde og oplyst enevælde
Adelsvælde, Enevælde, repræsentativt og direkte demokrati.
Industriel revolution England
ca.40 ns
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Verden før 1914 (Carl-Johan Bryld); sider: 181-192
Den franske enevælde endelig.docx
Tekster til enevælden-1 (1) (5) (3).docx
Overblik:Verdenshistorien i korte træk; sider: 102-110
Tekster til enevælden-1 (1) (5) (3) (2).docx
England - s 189 ff .docx
Auschwitz-dag - Wikipedia, den frie encyklopædi
Vejen til folkedrab - Før, under og efter Holocaust | Uddannelsesblad
Stanton: Folkedrab som stadier
Redegør kort for Magna Carta og dets betydning for England og diskuter hvorfor den er relevant at inddrage i den danske demokratikanon https://static.uvm.dk/publikationer/2008/demokratikanon/kap03.html
Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd.2.; sider: 73-78
Tjekspm til lektien Hvad forstås ved ”forlagssystem”?Hvad forstås ved ”Bill of Rights”?Beskriv årsagerne til omlægningen af det engelske landbrug – beskriv tabellen side 75Hvad forstås ved ”manufaktur”?Hvordan adskiller udviklingen i England sig fra
Den industrielle revolution.pdf
CFU-login
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Industrialisering og forfatningskamp
Danmarks industrialisering og modernisering, herunder landbrugets
udvikling fra landboreformer til andelsbevægelse. Vægt på erhvervsudvikling,
landbrug og industri og arbejds- levevilkår, specielt. industrielle.
Familietyper og levevilkår o. 1900 Udblik på industrialiseringen
i andre lande.
Politiske ideologier i samarbejde med samfundsfag
ca.65 ns
Indhold
Kernestof:
Bystationen og slagteriet i 50´erne Absalonsgade nederst, Ra_dhusvej øverst th og Holbergsvej th (1).jpg
Lunge (1).pdf
Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd.2.; sider: 79-83
Spørgsmål til industri.docx
Modernisering, internationalisering og urbanisering
2.a Industralisering.docx
Ændring af planen til eksaminatorisk øvelse i begyndelsen af timen - skriv 2 sider om centrale økonomiske, politiske, demografiske og sociale forhold i perioden 1847-1914 i Danmark- afleveres på lectio afleveres efter 1 del af timen
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 153-167
2.a Industralisering (4).docx
Tv-serien: Grundloven, folket og magten
Gruppearbejde 2.a.docx
Produkt: I skal inddrage min. en kilde og fremlægge 20.3. (ca. 15 minutter og aflevere i mappen industrialisering et par sider til brug for klassen til en evt. eksamen)
1. Grundlovene 1849,1866,1915 – forudsætninger og konsekvenser- tager vi senere
1800-tallet på vrangen 1. del
Tidslinje: Det danske industrisamfund i udvalgte årstal
Grundbog til Danmarkshistorien s.161.docx
Lunge (7).pdf
Sorø 2.a.docx
Det moderne Danmarks tilblivelse (1).pdf
Boligerne omkring århundredeskiftet | Arbejdermuseet
Plads til os alle - Fra baggård til beton (5. del)
Charlie Chaplin i filmen Modern times | Compass Academy
Om aftenen den 1. oktober 1943 indleder den tyske besættelsesmagt interneringen af de danske jøder og udlændinge med jødisk baggrund. Lykkeligvis undslipper langt de fleste af de 7.000 jøder, der dengang boede i Danmark. Dog må under 500 jøder i fang
Myte eller fakta: Sådan foregik aktionen og redningen af de danske jøder
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den kolde krig og tysklandsspørgsmålet
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie.
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Delingen af Tyskland
- Berlinblokade
- Muren
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
60 s.
Indhold
Kernestof:
Titel
Verden efter 1914; sider: 149-161
Den kolde krig.docx
Vi henter bog i depotet og mødes der 8.10.
Som et begynderoverblik ser vi "Historien om den kolde krig del 1"
Ideologiernes kamp.pdf
Gennemgang af spm fra i går og lad os i fællesskab tale om :
Tidslinie kold krig.htm
Atlantic Charter OWI 50.jpg
Klos:Tyskland 1871-2000; sider: 96-102
Den kolde krig
Emner om Tyskland endelig.docx
PotsdamkonferencenMarshallplan og Trumandoktrin (forudsætninger og konsekvenser for TysklandBerlinspørgsmåletValutareform – blokade og airliftBerlin- den delte byBerlinkrisen 1958-1961Afmilitarisering og afnazificering og NürnbergprocessenDelingen af
Intro til Kinaforløb
Hvad ved I om Kina - historisk og aktuelt- medbring noget at skrive med..... så tager vi den analogt unden pcèr
Tidslinje Kina.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det moderne Kina- fra Mao til money
Eleverne opnår indsigt i udvalgte samfundsmæssige,
historiske, politiske og kulturelle forhold af betydning for
det moderne Kina og for forståelsen af landets
udviklingsdynamik og de globale konsekvenser heraf.
Fokus på Kina fra begyndelsen af 1900-årene og frem til i dag:
Kejserdømmets fald, borgerkrig, japansk besættelse, kommunisterne og nationalisternes kamp om Kina, Mao Zedong,
Det store spring fremad,
Kulturrevolutionen, rødgardisterne, Deng Xiaoping, socialisme med særlige kinesiske kendetegn, det kinesiske samfunds indretning og styreform op gennem 1900-tallet frem til i dag, kønsroller, den flydende befolkning, familiepolitik = statspolitik, demokratikampen, miljøet og Kina, globaliseringen og stigende rolle på den internationale arena.
Ca. 45 s.
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd 3; sider: 232-250
Kina fra kejserdømme til Folkerepublik (4).docx
Kina på tærsklen til det 21 århundrede; sider: 25-69
Føge Madsen
The Great Leap Forward (1958-62)
Maos Kina og Det store spring fremad.docx
308880969_192225019842480_6192778711150365846_n.jpg
Titel
Kildekritik Rigsarkivet Guldbog 2015.pdf
NOMOS - Rød terror: Maos Kina 1926-1976
Mao styrede KIna med jernha_nd (1).pdf
kilder-til-kinas-historie.pdf
Den store proletariske kulturrevolution.docx
Tidslinje Kina.docx
DRTV - Verdens brændpunkter: Beijing 1989
Xi says China will safeguard world peace
Den store proletariske kulturrevolution
Efter kulturrevolutionen.docx
Mao: ”Bombarder hovedkvarteret” 5/8/196639 Under et ti dage langt møde i partiledelsen hvor der var store diskussioner mellem Maos radikale fløj og de moderate (Liu Shaoqi, Deng Xiaoping) omkring den igangværende Kulturrevolution, opsatte Mao nedenst
How Deng Xiaoping Changed China Forever
Derefter arbejder I -også hjemme til næste gang - med problemstillinger til Oprettelsen af Folkerepublikken, Det store spring fremad, Kulturrevolutionen, Dengs økonomiske reformer , 1989 eller arbejdsspørgsmål til Kina efter Mao
Kina efter Mao.docx
Vi- (hvis I finder det nødvendigt)begynder med at gennemgå disse:
One Child Nation (2019) Watch HD - Vídeo Dailymotion
Og læser om den til i morgen - onsdag
Et forudsigeligt Kina i en uforudsigelig verden • POV International
Tjekspøgsma_l til Kina i dag (1).docx
FN: Kinas behandling af etniske minoriteter kan være en forbrydelse mod menneskeheden – Danwatch
Hvorfor giver Kina sine borgere point?
China: facial recognition and state control
Udsyn | DR LYD
Den-nye-Silkevej_-Update-01-500x400.jpg
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kolonisering/Afkolonisering
Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold- Britisk imperialisme med fokus på Afrika-
Kernestof:Med udgangspunkt i kobberminerne i Zambia og transfer- pricing ser vi på årsagerne til delingen af Afrika og konsekvenserne frem til og efter afkoloniseringen i 1950èrne og frem
Ca. 51 .s.
Indhold
Kernestof:
Spm I kan arbejde med- mens I ser filmen:
Tyveriet af Afrika
Bankerot Zambia lægger arm med mineselskaberne - Fagbladet3f
Zambias handelsminister: Kina bedst til at skabe vækst i Afrika
Rostow m.fl .docx
Imperialismens højdepunkt (2).docx
Verden efter 1914; sider: 9-14, 183-194
I får læse- og arbejdstid. Jeg havde rodet i Verden før og Verden efter
Zambia: Under Chinese influence | Reporters Plus • FRANCE 24 English
Titel
Verden ifølge Gram | Lever vi i Afrikas århundrede? | DR LYD
Afrikas århundrede
MÅLING: Danskerne mangler kendskab til Afrika - og vi har brug for en ny fortælling
Afrika.pdf
Africa poised to leverage China's vast consumer market potential
Kinas ambassadør: Det er arrogant at fortælle afrikanerne, hvordan de skal føre politik
Afrika (2).pdf
Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd 3; sider: 167-174
Medbring Kina fra Kejserdømme....til aflevering......
Peg på årsager til, at kolonifrigørelsen sker senere og anderledes i Afrika end andre steder.
Afkolonisering af Afrika (4) (2).docx
Xiplomacy: How Belt and Road cooperation paves way for shared global development
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Krisen i 30èrne USA og Danmark
Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fokus:
Det politiske system i USA i historisk perspektiv-krisens udbredelse
Perioden i mellemkrigstiden fra 20èrne
(Præsidentvalg 2024)
Indhold
Kernestof:
Det store krak i 1929
Indholdsbeskrivelse:USA tjente tykt på at sælge våben og fødevarer til England og Frankrig under Første Verdenskrig. Opsvinget forsatte med rasende fart efter krigen, og Amerika dansede charleston og drak smuglersprit gennem de brølende tyvere. Både
Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd 3; sider: 90-102
Mellemkrigstiden (3).pdf Mallamkrigstiden.pdf Scanner_20241004_081848.pdf Materiale til forløbet- I kan få det i print også
Remember 1929 (1).docx
Vi kan tage den lige fra hoften i dag.docx
The Great Depression Explained in 11 Minutes
Elever.docx
Mallamkrigstiden (1).pdf
I får 1. del af (efter I har lyttet til BBC )modulet til at arbejde i 8 grupper med de 8 kilder.
Things We Forgot to Remember - Series 6 - The Great Depression in the USA - BBC Sounds
New Deal får stadig sindene i kog
New Deal ‑ Programs, Social Security & FDR
New Deal - 3.a.docx
Stat og klasser, 1914-1945
Landbrugsliberalismens tid (2) (4).docx
Eksamen historie.pdf
Landbrugsliberalismens tid
Kanslergadeforliget | Arbejdermuseet
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 187-192
Kanslergadeforliget (6) (4).docx
Velfærdsstatens fundament blev støbt
Kilder -statsmagt og krise.pdf
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Danmark voksede efter verdenskrigen
DRTV - Danmarkshistorien fortalt af Erik Kjersgaard: Krise og krig
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
1973 - før og efter
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- dokumentere viden om forskellige samfundsformer
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers
forestillingsverden
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- 1973 ses som et markant brud i Danmarkshistorien økonomisk, politisk , kulturelt og socialt- således behandles energikrise, jordskredsvalg
- Optakten til 1973 og konsekvenser
- Danmark under Den Kolde Krig
Ca. 40 ns
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Titel
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 217-225, 231-235
Lektion 8: Velfærdsstaten
Og vi samler op på forudsætningerne for velfærdsstaten- I medbringer nogle forslag, som I har arbejdet med hjemme
Grundbog til Danmarkshistorien s.docx
I 1950’erne var der en debat i offentligheden om velfærdsstaten, og hvordan den skulle indrettes. Tegningen »Dana-idernes kar« af Herluf Jensenius fra Blæksprutten i 1956 viser finansminister Viggo Kampmann som en djævel, der byder en borger indenfor
De glade 60ère.docx
Anna Thygesen har store personlige tragedier og en af de mest omtalte erhvervsskandaler i bagagen: “Nogle folk synes, jeg er en rimelig anstrengende type, men det er jeg egentlig ligeglad med”
Reformationen kirke krig og kongemagt ungdomsudd.pdf
I fåe endvidere tid til at arbejde med jeres arbejdsopgaver til ekskursionen
Martin Luther, the Reformation and the nation | DW Documentary
Det moderne Danmark s.133 ff.pdf
Gruppearbejde om perioden omkring 1973.docx
Fremlæggelser d.26.3.
DRTV - Gamle Danmark
Fordeling af lange linjer ...
Kronologisk Repetitionsforløb 3 (6).docx
Historieeksamen.docx
Titel 1Hvad er historie Lange linjer/AntikkenTitel 2Danmarks tilblivelse og middelalderTitel 3Holocaust i forbindelse med studieturTitel 4Renæssance og ReformationTitel 5Enevælde,oplysningstid og industriel revolutionTitel 6Industrialisering og forfa
Periodisering.docx
Supplerende stof:
Semper Ardens.pdf
Program for ekskursion Hi og Ol den 4. marts 2025.docx
Primaportastatuen.pdf
Opgaver ekskursion 4_3-25.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Rep: Brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper
I slutningen af 3.g gennemføres et kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede treårige
forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
Indhold
Kernestof:
Historieeksamen.docx
Kronologisk Repetitionsforløb 3.docx
Hvad er historie Lange linjer/Antikken Danmarks tilblivelse og middelalder Holocaust i forbindelse med studietur Renæssance og Reformation Enevælde,oplysningstid og industriel revolution Industrialisering og forfatningskamp Den kolde krig og tyskland
Eksamen historie.pdf
Gode råd til historieksamen
Prøveform
CornellNotes-Notepad2d-1024x1018.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690520835", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690520835", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690520835" }