Holdet 2022a HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Poul-Erik Jørgensen
Hold 2022a HI (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er historie Lange linjer/Antikken
Titel 2 Danmarks tilblivelse og middelalder
Titel 3 Holocaust i forbindelse med studietur
Titel 4 Renæssance og Reformation
Titel 5 Enevælde,oplysningstid og industriel revolution
Titel 6 Industrialisering og forfatningskamp
Titel 7 Den kolde krig og tysklandsspørgsmålet
Titel 8 Det moderne Kina- fra Mao til money
Titel 9 Kolonisering/Afkolonisering
Titel 10 Krisen i 30èrne USA og Danmark
Titel 11 1973 - før og efter
Titel 12 Rep: Brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er historie Lange linjer/Antikken

Faglige mål:
- viden om de væsentligste politiske forhold i Romerriget
- at kunne diskutere Romerrigets politiske udvikling og betydning

Forløbet vil fokusere på især to store fænomener: styreformer og geografisk ekspansion

Følgende problemstillinger vil blive behandlet:
- Hvordan grundlægges Rom, og hvilken identitet har den romerske bystat?
- Hvorfor blev Romerriget så mægtigt, hvorfor bestod det så længe og hvorfor faldt det sammen?
- Hvilken rolle spillede slaverne for Romerriget?
- Hvorfor blev Romerriget et kejserdømme, når romerne var så stolte af republikken?
- Hvorfor vandt kristendommen indpas?
- Hvordan bruges Romerriget i dag?

Kernestof (fra bekendtgørelsen):
- hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas historie
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Materiale:
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime, 2010. Side 37-66.
- En dag med Augustus. Carlsberg Glyptotek
ca.75 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Danmarks tilblivelse og middelalder

•Indsigt og viden om Danmarks tilblivelse med fokus på centralmagtens opståen og udvikling samt overgangen til kristendommen
• Viden om Danmarks udvikling i middelalderen herunder etableringen af forholdet mellem kongemagt og kirke.
Særklig fokus på Valdemarerne
•Viden om sociale forhold, familie og kønsroller
•Stifte bekendtskab med arkæologisk materiale og oldtiden i
•Styreformer. Forklare måder at forme, styre samfund på herunder konsekvenser for individet
•Mennesket som historieskabende/historieskabt
-Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
- Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
- Viden forskellige om samfundsformer
- Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. Nationalt, regionalt, europæisk, globalt
ca 52 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Holocaust i forbindelse med studietur

Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Versailles
- Den økonomiske krise i 20ère og 30èrne
- Nazismens opståen og forløb
- Jødespørgsmålet
I alt 105 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Renæssance og Reformation


Faglige mål:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- anvende metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- samfundsforandringer i renæssancen og hvordan renæssancen kan tolkes og forstås i en nutidig kontekst.
- udviklingen i teknologi, videnskab og det nye menneskesyn.
-  Luthers reformation i lyset af renæssancefilosofiens menneskesyn


Arbejde med den europæiske Middelalder og de brud, som kommer i slutningen af perioden med Renæssancen og
Reformationen.
- nye verdensbilleder
- brud og kontinuitet i dansk og europæisk historie
- hovedlinjerne i Europas historie fra antikken til i dag
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Reformationen med perspektivering til Dansk historie. Religionskrige og overgang til Oplysningstiden i 1600-tallet.
Fokus
Humanismen, det moderne verdensbillede, naturvidenskab over for tro, renæssancen i Danmark.
Martin Luther, den katolske kirke, afladsbreve, andre reformatorer, bondeoprør, religionskrige, reformationen i Danmark.
Ca. 55 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Enevælde,oplysningstid og industriel revolution

Sammenhænge og modsætninger mellem nutidige og historiske samfund.
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie, med vægt på styreformerne
-Enevælde og oplyst enevælde
Adelsvælde, Enevælde, repræsentativt og direkte demokrati.
Industriel revolution England
ca.40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Industrialisering og forfatningskamp

Danmarks industrialisering og modernisering, herunder landbrugets
udvikling fra landboreformer til andelsbevægelse. Vægt på erhvervsudvikling,
landbrug og industri og arbejds- levevilkår, specielt. industrielle.
Familietyper og levevilkår o. 1900 Udblik på industrialiseringen
i andre lande.
Politiske ideologier i samarbejde med samfundsfag
ca.65 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den kolde krig og tysklandsspørgsmålet

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie.
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Delingen af Tyskland
- Berlinblokade
- Muren
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
60 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne Kina- fra Mao til money

Eleverne opnår indsigt i udvalgte samfundsmæssige,
historiske, politiske og kulturelle forhold af betydning for
det moderne Kina og for forståelsen af landets
udviklingsdynamik og de globale konsekvenser heraf.

Fokus på Kina fra begyndelsen af 1900-årene og frem til i dag:
Kejserdømmets fald, borgerkrig, japansk besættelse, kommunisterne og nationalisternes kamp  om Kina, Mao Zedong,
Det store spring fremad,
Kulturrevolutionen, rødgardisterne, Deng Xiaoping, socialisme med særlige kinesiske kendetegn, det kinesiske samfunds indretning og styreform op gennem 1900-tallet frem til i dag, kønsroller, den flydende befolkning, familiepolitik = statspolitik, demokratikampen, miljøet og Kina, globaliseringen og stigende rolle på den internationale arena.
Ca. 45 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kolonisering/Afkolonisering

Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold- Britisk imperialisme med fokus på Afrika-
Kernestof:Med udgangspunkt i kobberminerne i Zambia og transfer- pricing ser vi på årsagerne til delingen af Afrika og konsekvenserne frem til og efter afkoloniseringen i 1950èrne og frem

Ca. 51 .s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Krisen i 30èrne USA og Danmark

Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fokus:
Det politiske system i USA i historisk perspektiv-krisens udbredelse
Perioden i mellemkrigstiden fra 20èrne
(Præsidentvalg 2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 1973 - før og efter

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- dokumentere viden om forskellige samfundsformer
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers
forestillingsverden
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- 1973 ses som et markant brud i Danmarkshistorien økonomisk, politisk , kulturelt og socialt- således behandles energikrise, jordskredsvalg
- Optakten til 1973 og konsekvenser
- Danmark under Den Kolde Krig
Ca. 40 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Rep: Brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper

I slutningen af 3.g gennemføres et kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede treårige
forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer