Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022c HI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Poul-Erik Jørgensen
Hold
2022c HI (
1c HI
,
2c HI
,
3c HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvad er historie Lange linjer/Antikken
Titel 2
Danmarks tilblivelse og middelalder
Titel 3
Renæssance
Titel 4
Enevælde og oplysningstid
Titel 5
Holocaust og folkedrab
Titel 6
Industrialisering og forfatningskamp
Titel 7
Kolonisering/Afkolonisering
Titel 8
Krisen i 30èrne USA og Danmark
Titel 9
Det moderne Kina- fra Mao til money
Titel 10
1973 - før og efter
Titel 11
Rep: Brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvad er historie Lange linjer/Antikken
Faglige mål:
- viden om de væsentligste politiske forhold i Romerriget
- at kunne diskutere Romerrigets politiske udvikling og betydning
Forløbet vil fokusere på især to store fænomener: styreformer og geografisk ekspansion
Følgende problemstillinger vil blive behandlet:
- Hvordan grundlægges Rom, og hvilken identitet har den romerske bystat?
- Hvorfor blev Romerriget så mægtigt, hvorfor bestod det så længe og hvorfor faldt det sammen?
- Hvilken rolle spillede slaverne for Romerriget?
- Hvorfor blev Romerriget et kejserdømme, når romerne var så stolte af republikken?
- Hvorfor vandt kristendommen indpas?
- Hvordan bruges Romerriget i dag?
Kernestof (fra bekendtgørelsen):
- hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas historie
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Materiale:
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime, 2010. Side 37-66.
- En dag med Augustus . N.C Glyptotek
- diverse kilder
ca.75 ns
Indhold
Kernestof:
I fremlægger jeres kanonpunkter- først i de gamle makkerskaber og senere i de nye !
- Micha og Cæcilie, Marie og Frederik- Naja og Alberte, William og Katrine- Caroline og Eva, Sylvester R og Lærke- Cathrine og Caya Mia, Maya og Emilia- Valdemar B og Elena, Helene og Emilia L og Lucas- Ida og Valdemar C, Emma og Linus- Ingrid og Na
Spm. til Roms grundlæggelse.docx
Romernes historie (side 14-25) (1) (3).pdf
Hvad kan vi lære af romerne.docx
Kildekritik Rigsarkivet 2015.pdf
Titel
Antikkens Rom #1: Brodermord og voldtægt - skabelsesmyter og #metoo banede vej for republikken
Verden før 1914; sider: 37-52
Kap._3_-_Romerriget (2).pptx
Arbejdsspøgsmål til Romerriget.docx
Romerriget - På sporet af historien
csm_2-3_clientela_65c4d80b5b_csm_logo_1957ec42e6_96ce4707cd.jpg
De puniske krige (1).docx
Fønikerne Hannibal de puniske krige Historie nr 13 2016 (1).pdf
Netwerk lektion 5.docx
Verden før 1914 s 47-52.docx
Vi hører hvis der er tid en podcast på 32 minutter om Augustus:
Tekster til romerriget plus forfatning2014 (3).docx
en_dag_med_augustus_-_ny_carlsberg_glyptotek_2013 (3).pdf
romerrigets styreformer (webquest).pdf
Roms styreformer (1).pptx
Gruppearbejde Romerriget.docx
augustus intro.htm
Augustus politiske testamente år 14.docx
Roms styreformer.pptx
oversigt romerriget.pdf
Overblik til Verdenshistorien; sider: 33-43
En lille test i Romerriget
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmarks tilblivelse og middelalder
•Indsigt og viden om Danmarks tilblivelse med fokus på centralmagtens opståen og udvikling samt overgangen til kristendommen
• Viden om Danmarks udvikling i middelalderen herunder etableringen af forholdet mellem kongemagt og kirke.
Særklig fokus på Valdemarerne
•Viden om sociale forhold, familie og kønsroller
•Stifte bekendtskab med arkæologisk materiale og oldtiden i
•Styreformer. Forklare måder at forme, styre samfund på herunder konsekvenser for individet
•Mennesket som historieskabende/historieskabt
-Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
- Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
- Viden forskellige om samfundsformer
- Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. Nationalt, regionalt, europæisk, globalt
ca 52 ns
Indhold
Kernestof:
Én fascinerende historie om tusindvis af år, hvor vores land bliver skabt ud af is og vand, og hvor de første danskere ankommer til vores egn. Det bliver en rejse ind i urtiden og det liv, som urtidsjægerne har levet i skovene og ved havet og helt fr
Ibn Fadlan om vikingerne.docx
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 27-37, 287-299
Ibn Fadlan om vikingerne (3).docx
Arabere på opdagelse i Europa rejsen til de ækle vantro middelalderen, Historie nr. 4 2017 (1).pdf
I arbejder med disse når I har læst teksten (2).docx
Vikingetiden, ca. 800-1050
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden Lars Mikkelsen fortæller om én af de mest berygtede tider i dansk historie; Vikingetiden. En epoke så fascinerende og krigerisk, at den til evig tid har placeret vores land på verdenskortet. Det er historien
Vikingetogterne 32-37 (2).docx
Historiebrug af vikingetiden
DRONNINGENS GOBELINER Vikingetid.htm
Historisk billedanalyse
Gruppearbejde om Sorø Akademi.docx
Sorø Akademi.pdf
Gruppearbejde 1 (1).docx
Afsnit
kompendium til middelalderen (1) (1).pdf
Verden før 1914; sider: 69-91
Arbejdsspørgsmål s 69 ff (1) (4).docx
Middelalderen.docx
Verden før 1914 s.80 ff.docx
DRTV - Mord i middelalderen: Mordet på Knud Lavard
Mordet på Knud Lavard i 1131. Billedet er fra Illustreret Danmarkshistorie 1898
Mordet på Knud Lavard - kilde og problemformuleringsopgave (1).docx
Skousen & Ingemann - Knud Lavard
Forslag til litteratur.docx
Orienter jer i mappen DHO, der ligger i to dele under dokumenter historie. Læs s. 2 ,25,30-36
DRONNINGENS GOBELINER Aeldre Middelalder.htm
Bek- Gobelinernes Danmarkshistorie.pdf
Saxos_Danmarkshistorie.docx
I arbejder med DHO - og kigger kort på disse evt. kilder til jeres DHO
Hvis I vil bruge filmen (Danmarkshistorien) som kilde skal I læse dette
Kirketur 16 maj - Google Docs.html
Vi mødes på Store Plads ved Klosterporten med funktionsdygtige cykler, hjelm og madpakke . På turen følges jeres grupper ad- venter på hinanden og tager hensyn.
Vi ser videoen Sen Middelalder - i Historien om Danmark
I arbejder i 1. modul med fremlæggelser til 2. modul. I skal lave en powerpoint, der passer til de oplæg I har lavet.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssance
Faglige mål:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- anvende metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- samfundsforandringer i renæssancen og hvordan renæssancen kan tolkes og forstås i en nutidig kontekst.
- udviklingen i teknologi, videnskab og det nye menneskesyn.
Arbejde med den europæiske Middelalder og de brud, som kommer i slutningen af perioden med Renæssancen og
- nye verdensbilleder
- brud og kontinuitet i dansk og europæisk historie
- hovedlinjerne i Europas historie fra antikken til i dag
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Fokus
Humanismen, det moderne verdensbillede, naturvidenskab over for tro, renæssancen i Danmark.
- religionskrige, reformationen i Danmark.
Ca. 55 ns
Indhold
Kernestof:
Overblik:Verdenshistorien i korte træk; sider: 68-78
Afsnit
Renæssancen - verdenshistorie
I arbejder med disse i timen.docx
Billedanalyse fra His2orie.docx
Verden før 1914; sider: 126-128
tidstavle timeline renaissance.htm
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 73-89
DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance
Cornell Metoden.pdf
Værktøj: Cornell Metoden
Grundbog til Danmarkshistorien s 73 ff (1).docx
Netwerk 2.c. Historie.docx
Renæssance - byggestil ca. 1536-1660
I skal i slutningen af timen lave en mind-map om renæssancen- så tænk det gerne igennem og medbring noget at skrive med- anvend gerne Søndberg
Liv i renæssancen
Søndberg .pdf
I napper lige et par renæssancekahoots
Historien om Danmark. Enevælde og........
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Enevælde og oplysningstid
Sammenhænge og modsætninger mellem nutidige og historiske samfund.
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie, med vægt på styreformerne
-Enevælde og oplyst enevælde
Adelsvælde, Enevælde, repræsentativt og direkte demokrati.
Landbrugsrevolutionen i Danmark- landboreformerne
ca.40 ns
Indhold
Kernestof:
Verden før 1914; sider: 181-199
Tekster til enevælden-1 (1) (5).docx
Ludvig 14. den Store - Konge af Frankrig 1643-1715 - lex.dk
Historisk billedanalyse
Den franske enevælde (3).docx
Den franske enevælde med navne.docx
England_under_Borgerkrigen_1642-49 (2).pdf
England - s 189 ff (1).docx
Redegør kort for Magna Carta og dets betydning for England og diskuter hvorfor den er relevant at inddrage i den danske demokratikanon https://static.uvm.dk/publikationer/2008/demokratikanon/kap03.html
Oplysningstiden og den franske revolution kilder Tekstkompendium.pdf
Opplysningstiden
Gruppearbejde. I laæser i timen s.199-202 og besvarer spm. 9-13 på s.203
En kongelig affære Elevark.pdf
I har hentet Folkedrabsbogen ??
Gennemgang i store grupper af spm. 9-13 på s.203, som I har arbejdet med sidste gang
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Holocaust og folkedrab
Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Versailles
- Den økonomiske krise i 20ère og 30èrne
- Nazismens opståen og forløb
- Jødespørgsmålet
I alt 105 s.
Indhold
Kernestof:
Antisemitisme handlingsplan.pdf
Genstart | Jøde i skjul | DR LYD
I diskuterer antisemitisme i Danmark i dag - som oplæg til forløbet om Holocaust
Podcast
Nat og tåge
2001/2 BSF 103, Folketinget
citater.html
Vejen til folkedrab, Berlau m.fl Columbus 2022; sider: 22-29, 31-38, 40-65, 67-93, 95-111, 113-124, 175-184
En ud af fem unge i USA mener at Holocaust er 'en myte'
Holocaust-benægtelse gennem tiden
Holocaustbenægtelse.docx
Antisemitisme i Europa og Tyskland
I får i begyndelsen af timen i grupper 15 minutter til at øve en kort fremlæggelse for klassen.docx
Stage 1 - Classification | The Ten Stages of Genocide by Dr. Gregory Stanton | Genocide Watch
CFU-login
Auschwitz-dag - Wikipedia, den frie encyklopædi
Vejen til folkedrab - Før, under og efter Holocaust | Uddannelsesbladet
Hitlers vej til magten (3).docx
The Path to Nazi Genocide
Hvis der er tid tilovers kan I læse tekster til næste gang om Armenian Genocide
Vi mangler lidt om Hitlers vej til magten- det begynder vi med
Farlige forestillinger.docx
Hitler om racelæren 1924 (1).docx
a. Hvad var Versaillesfreden, og hvad fik den af betydning i Tyskland?
Tyskland 1942. Syttenårige Friedrich er en talentfuld bokser, og hans evner i ringen bliver bemærket af boksetræneren Heinrich Vogler, der tilbyder Friedrich en plads på en af de nazistiske eliteskoler, de såkaldte Napola. Her uddannes de kommende le
Napola - mitCFU.dk
Der er kommet en spændende film- som kan anbefales:Zone of Interest - som omhandler Kommandanten for Auschwitz`s privatliv. Man kan også høre denne https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/kampen-om-historien-familien-ho
Napola m.m. (1).docx
Den visse død En læge får hjertet helt op i halsen, da han erfarer, at hans elskede hustru lider af sclerose og langsomt men sikkert er på vej mod handicap og den visse død.
Nazistisk racekort.docx
Restriktioner og rettigheder (9).docx
Lectio har trukket elever til gennemgang af spm.docx
Vejen til Folkedrab s.48. ff.pdf
Evt. læsetid til næste gang
En lille eksaminatorisk øvelse.docx
Kildekritik Rigsarkivet 2015.pdf
Gegen 23.30 Uhr instruiert Meyer-Quade den Stabführer der "SA-Gruppe Nordmark" Volquardsen in Kiel per Telefon: "Ein Jude hat geschossen. Ein deutscher Diplomat ist tot. In Friedrichstadt, Kiel, Lübeck und anderswo stehen völlig überflüssige Versamml
Wannsee protokollen.do
En lille eksaminatorisk øvelse (8).docx
KZ-lejrenes befrielse - Hitchcocks glemte film
Mod slutningen af 2. verdenskrig nåede fremadtrængende allierede tropper frem til de nazistiske kz-lejre. Og mens lejrenes udhungrede fanger blev befriet, optog troppernes kameramænd de rædselsscener, som verden her blev vidne til for første gang. Do
’Denial’ handler om en injuriesag, som historikeren David Irving anlagde i 2000 mod professor Deborah Lipstadt, efter at hun havde kaldte ham en Holocaust-benægter. Filmen følger Lipstadt (en fremragende Rachel Weisz) og hendes jødiske advokat, Antho
Holocaust på anklagebænken – David Irving versus Deborah Lipstadt
David Irving
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Industrialisering og forfatningskamp
Danmarks industrialisering og modernisering, herunder landbrugets
udvikling fra landboreformer til andelsbevægelse. Vægt på erhvervsudvikling,
landbrug og industri og arbejds- levevilkår, specielt. industrielle.
Familietyper og levevilkår o. 1900 Udblik på industrialiseringen
i andre lande.
Politiske ideologier i samarbejde med samfundsfag
ca.65 ns
Indhold
Kernestof:
tidslinje: Det danske industrisamfund i udvalgte årstal
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 153-167
Industralisering 2.c.docx
Grundbog til Danmarkshistorien s.161.docx
Jernbanenet m.m..pdf
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Lunge (7).pdf
Grundbog til Danmarkshistorien s.161ff
Sorø 2.docx
Armenien
Det armenske folkemord Alt om Historie nr. 3 2015.pdf
Folkedrabet accelererer: Deportationer og dødsmarcher
The Armenian Genocide (arte 2006)
10 vigtigste ting om det armenske folkedrab
Det armenske folkedrab.docx
Armensk folkedrab kulminerede i 1915: Kristeligt Dagblad berettede fra blodets og tårernes land
I forberedelsestiden opstiller og besvarer eksaminanden to til tre relevante problemstillinger på baggrund af det trukne materialesæt og relevant materiale fra undervisningen. Eksaminationen indledes med eksaminandens præsentation på ca. 7-10 minutte
Det Armenske Folkedrab 1915-22 foredrag slides Matthias Bjørnlund 2024 (2).pptx
Afsnit
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kolonisering/Afkolonisering
Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold- Britisk imperialisme med fokus på Afrika-
Kernestof:Med udgangspunkt i kobberminerne i Zambia og transfer- pricing ser vi på årsagerne til delingen af Afrika og konsekvenserne frem til og efter afkoloniseringen i 1950èrne og frem
Ca. 51 .s.
Indhold
Kernestof:
Tyveriet af Afrika
Spm I kan arbejde med- mens I ser filmen:
Bankerot Zambia lægger arm med mineselskaberne - Fagbladet3f
Zambias handelsminister: Kina bedst til at skabe vækst i Afrika
De to tekster får I tid til at læse i dag med gennemgang næste gang
Verden efter 1914; sider: 9-25, 183-200, 266-272
Imperialismens højdepunkt .docx
Zambia - Human Development Index - HDI 2021
Pelle kommer forbi 14.55 valg til elevråd
Zambia: Under Chinese influence | Reporters Plus • FRANCE 24 English
Afsnit
Den_britiske_imperialisme.pdf
Rostow m.fl .docx
Vi taler om de tre tekster fra sidste gang - Powell,Kipling og Ferguson
Verden ifølge Gram | Lever vi i Afrikas århundrede? | DR LYD
Regeringen styrker dansk engagement med de afrikanske lande | Udenrigsministeriet
ANALYSE Regeringens Afrika-strategi har fornem titel, men tyndt indhold
%22The_White_Man%27s_Burden%22_Judge_1899_%28cropped%29.png
Brown mans burden.docx
Afrika-strategi-Faktaark-DK (1).pdf
MÅLING: Danskerne mangler kendskab til Afrika - og vi har brug for en ny fortælling
Ubegribeligt | Opdagelsesrejsende | DR LYD
Afrika og Industrialisering af Europa.docx
Vi gennemgår hurtigt spm. fra sidste gang og jeres problemstillinger til kolonisering/imperialisme
Medbring P.Frederiksen bd.3-og I har hentet bøger på bogdepotet ???
Afrika og Industrialisering af Europa
I skal i dag i grupper på ca. 4 arbejde med følgende : Undersøg den aktuelle situation for et land i Afrika og overvej hvilken betydning koloniseringen og afkoloniseringen har haft for landets situation i dag - Zambia er ikke valgbart
Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd 3; sider: 147-153
Afkolonisering.docx
Jeg har "kvajet mig" I skulle også have læst nedenstående- det får I tid til i 1.del af modulet i dag- så gennemgår vi næste gang
IMG_5690.jpeg
Rækkefølge:
Vi gennemgår teksten med følgende punkter som styrende:
den i bussen- på cykel el. lign Stjerner og striber | Stjerner og striber i D.C. 1:4 - Det Hvide Hus | DR LYD
Det moderne USA.pdf
Historien om: USA
Taler SRP i historie - kort
srp og historiefaget.html
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Krisen i 30èrne USA og Danmark
Formål
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fokus:
Det politiske system i USA i historisk perspektiv-krisens udbredelse
Perioden i mellemkrigstiden fra 20èrne
(Præsidentvalg 2024)
75 s
Indhold
Kernestof:
Det store krak i 1929
Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd 3; sider: 90-102
Remember 1929.docx
Den store verdenskrise.pdf
Mellemkrigstiden.pdf
Mallamkrigstiden.pdf
Det moderne Danmark.pdf
Vores Verdenshistorie BD.docx
Det_Oekonomiske_Kredsloeb_Tegnebraet-1.backdrop.wm.0f6bda1.png
New Deal.docx
Inden I går i gang med opgaverne lytter I til denne - da den trækker tråde tilbage til New Deal - og kan bruges til eksamen i perspektiveringen - så tag noter
checks-and-balances.png
New Deal får stadig sindene i kog
Kronik- New Deal.docx
https://www.youtube.com/watch?v=90pQ0J7STAk Giv et kort referat af denne.Forklar fig. s. 150 i MellemkrigstidenForklar ud fra ”Det økonomiske kredsløb” hvordan en regering kan øge købekraften i befolkningen“Hoover Dam is a concrete arch-gravity dam i
Keynes og nutiden.docx
Medbring Grundbog til Danmarkshistorien
Scanner_20241125_114043.pdf
Landbrugsliberalismens tid (2).docx
Stat og klasser, 1914-1945
1933 Kanslergadeforliget
Kanslergadeforliget | Arbejdermuseet
Kanslergadeforliget.docx
Kilder til det ny Danmark.pdf
Titel-Kildekritik
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 201-207
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne Kina- fra Mao til money
Eleverne opnår indsigt i udvalgte samfundsmæssige,
historiske, politiske og kulturelle forhold af betydning for
det moderne Kina og for forståelsen af landets
udviklingsdynamik og de globale konsekvenser heraf.
Fokus på Kina fra begyndelsen af 1900-årene og frem til i dag:
Kejserdømmets fald, borgerkrig, japansk besættelse, kommunisterne og nationalisternes kamp om Kina, Mao Zedong,
Det store spring fremad,
Kulturrevolutionen, rødgardisterne, Deng Xiaoping, socialisme med særlige kinesiske kendetegn, det kinesiske samfunds indretning og styreform op gennem 1900-tallet frem til i dag, kønsroller, den flydende befolkning, familiepolitik = statspolitik, demokratikampen, miljøet og Kina, globaliseringen og stigende rolle på den internationale arena.
Ca. 45 s.
Indhold
Kernestof:
Som julefilm ser vi "Den sidste kejser"
Tidslinje Kina i nyere tid.docx
Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd 3; sider: 229-241, 243-250
Frank Dikötter | China Since the Communist Revolution
Kina fra kejserdømme til Folkerepublik (4) (1) (2).docx
Riget i midten - Kinas historie #2: Chiang Kai-shek fik næsten kommunisterne ned med nakken, men til sidst måtte han selv tage flugten
2560px-Luding_Bridge_June_07_350D_127.jpg
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-21/
How the Great Leap Forward caused the Great Chinese Famine
Massemorderen med det milde blik
Det forfærdelige bevis for mordet på 45 millioner kinesere
Kina på tærsklen.......pdf
Maos Kina og Det store spring fremad (1).docx
podcast china the great leap forward - Google-søgning
Kina på tærsklen til det 21 århundrede; sider: 41-45
Føge Madsen
Mao styrede KIna med jernha_nd (1).pdf
kilder-til-kinas-historie (1).pdf
Kulturrevolutionen.docx
Eksamen historie.pdf
Redegør kort for Deng Xiaopengs genopretningspolitik efter ”Det store spring fremad”Med sloganet: Bombarder hovedkvarteret (s.42) fik Mao mobiliseret de unge – hvad var årsagen og med hvilke konsekvenser bl.a for Deng - inddrag kilde 44.https://www.y
Angiv nogle årsager til at Mao mente, at bønderne var centrale for revolutionen i Kina og på hvilken måde tilgodeså han bønderne i kollektiviseringenKildekritik på kilden s.36 ?Angiv hovedtræk i aftalen med SovjetunionenAngiv hovedtræk i udviklingen
DRTV - Verdens brændpunkter: Beijing 1989
Tjek om I har styr på overblik s.252
How Deng Xiaoping Changed China Forever
Grundlæggelsen af det moderne Kina.docx
How China’s Surveillance Is Growing More Invasive | Visual Investigations
Et forudsigeligt Kina i en uforudsigelig verden • POV International
China Blue
Has China's Belt and Road Initiative been a success? | FT
Kina.docx
US' protectionism, isolationism and unilateralism will not bring it benefit: China Daily editorial
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
1973 - før og efter
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- dokumentere viden om forskellige samfundsformer
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers
forestillingsverden
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- 1973 ses som et markant brud i Danmarkshistorien økonomisk, politisk , kulturelt og socialt- således behandles energikrise, jordskredsvalg
- Optakten til 1973 og konsekvenser
- Danmark under Den Kolde Krig
Ca. 40 ns
Indhold
Kernestof:
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 217-225, 231-235
Lektion 8: Velfærdsstaten
Titel
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Grundbog til Danmarkshistorien s.docx
Anna Thygesen har store personlige tragedier og en af de mest omtalte erhvervsskandaler i bagagen: “Nogle folk synes, jeg er en rimelig anstrengende type, men det er jeg egentlig ligeglad med”
De glade 60ère.docx
Det moderne Danmark s.133 ff.pdf
Gruppearbejde om perioden omkring 1973.docx
Fremlæggelser d.17.3.
Familieliv,kønsroller og feminismeUngdomsoprøret og politisk aktivisimeUdenrigspolitik og kold krigPartisystemet og opbrudDansk økonomi fra storhed til fald-oliekriseVelfærdsstatens udviklingArbejdsmarkedet og organisering- herunder industrialisering
Vi har 5 moduler til lange linjer - to til forberedelse og 3 til fremlæggelse
DRTV - Gamle Danmark
Dansk dokumentarserie fra 1984. 1968-75. De studerende vil have medbestemmelse, og midlerne er universitetsbesættelser og barrikader. Fristaden Christiania bliver dannet, og i 1972 udråbes Margrethe II til dronning. Samme år overlader Jens Otto Krag
IMG_6294.jpeg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Rep: Brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper
I slutningen af 3.g gennemføres et kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede treårige
forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
Indhold
Kernestof:
Historieeksamen.docx
Kronologisk Repetitionsforløb 3.docx
Vi begynder med besøg af Ann og Marie Louise
Periodisering.docx
https://www.youtube.com/watch?v=1QwFhuRgVR4
Eksamen historie.pdf
Gode råd til historieksamen
Prøveform
CornellNotes-Notepad2d-1024x1018.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690533718", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690533718", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690533718" }