Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Bjarke Ledskov
|
Hold
|
2022v HI (1v HI, 2v HI, 3v HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
romerriget - republikkens fald
i dette forløb har vi beskæftiget os med den romerske republiks fald og dannelsen af det tidlige kejserdømme under Augustus.
grundbog: verden før 1914 kapitel 2 (30 sider)
film: BBC- Tiberius Gracchus. (=10 sider)
kilder:
polyp om den romerske statsforfatning
cicero om valgkamp
Plutarch : Tiberius Gracchus
Sallust om forholdet mellem senat og folk
Augustus´ politiske testamente (res gestæ)
Sueton: Divus Augustus (10 sider)
i alt 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
renæssance og opdagelser
i dette forløb skal vi beskæftige os med renæssancen og opdagelserne og hvordan verdensbilledet ændrede sig og om hvordan portugiserne og spanierne opbyggede koloniriger i henholdsvis Asien og Amerika.
overblik - kapitlet om renæssancen. kapitel 6
verden før 1914 kapitel 6 side 21 sider
læste tekster:
Duarte pacheco pereira: om rejser mod syd og vest
Gomes Dannes de Azurera
Roteiro : Da Gamas rejse til Indien
Duarte Barbossa : om handlen i Indien
Columbus om sin første rejse.
Bernal Diaz de Castillo: om indtoget til Tenochtitlan
Bernadino de Sahagún: om spaniernes indtog i Tenochtitlán
Las Casas om indianernes egenskaber
Sepúlveda om indianernes egenskaber
film om Columbus
i alt 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO - demokratiseringen af Danmark
I dette forløb som lægger op til DHO, skal vi beskæftige os med Danmark i første halvdel af 1800-tallet. i Historie er der fokus på demokratiseringen af Danmark. der vil være fokus på liberalisme og nationalisme og hvordan standsbesvidsthed spillede ind.
læste tekster på timen: (elverne har også arbejdet med kilder i forbindelse med selve DHO-opgaven)
brev fra bondedeputeret i stænderforsamlingen.
akademikernes adresse til Christian 8.
grundbog: den danske revolution side 12-60
i alt: 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
den spanske borgerkrig (studietur)
i dette forløb skal vi beskæftige os med den spanske borgerkrig og og de forskellige politiske grupper og strømninger der mødes i den konflikt. I dette forløb skal vi også på studietur til Barcelona.
kilder:
Francos proklamation 17. juli 1936. (fra bogen)
fra hjemmesiden: www.his2rie.dk
om industrikollektivisering et konkret eksempel fra Barcelona.
dansk: lov om ikke intervention.
https://www.his2rie.dk/kildetekster/den-spanske-borgerkrig-mellem-stormagtspolitik-og-idealisme/tekst-19/
Georg Orwell: om forfølgelse af POUM. (uddrag af hyldest til Catalonien)
francos lig flyttes. (nyhedartikel tv2 nyheder) oktober 2019.
spanske borgerkrig i tilbageblik
om højrefløjens ideologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
fra enevælde til revolution
I dette forløb skal vi beskæftige os med den europæiske enevælde. med fokus på udviklingen i Frankrig og i Danmark.
Grundbog: verden før 1914 kapitel 7 22 sider
film Ludvig d. 14.
kilder:
Boussuet: om enevælden.
Saint Simon: om livet ved versailles
Hobbes: Leviathan
ophævelsen af protestanternes frihed
saint Simon om ophævelsen af protestanternes frihed
Frederik d. stores religions politik
den amerikanske uafhængighedserklæring.
i alt 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
dem franske revolution
i dette forløb arbejder vi med den franske revolution. vi starter med skriftlige kilder, til optakten men fortsætter med billedmateriale til belysning af selve revolutions forløbet.
grundbog: verden før 1914 kapitel 8. 30 sider.
læste kilder:
Sieyés: hvad er 3. stand , 1789
Ludvig 16 indkalder stænderne
Paris´ valgbrev 1789
uddrag af protekollen fra boldhuseden
Billedmateriale til den franske revolution.
i alt 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
nazistaten
i dette forløb skal vi have om nazistaten og den nazistiske ideologi, hvor vi beskæftiger os med den nazistiske ideologi herunder fjendebilleder.
grundbog: det tredje rige, Peter frederiksen : kap 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11 og 13
læste tekster:
- versailles-trakttaten
- kampen mellem racerne
- kommunist eller nazist
- bemyndigelsesloven
- De nazistiske førerskoler
- Hitler om kunstens funktion
- tysk skolepige om Jøderne
- rigsbogerloven
- Konrad Heinleins krav (sudeterkrisen)
- Chamberlain om Sudeterkrisen.
samling af propaganda materiale.
i alt 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
det tredje rige -fællesskab og forbrydelse; sider: 7-19, 21-27, 29-35, 37-53, 75-79, 89-97, 109-111, 124-126, 133-135, 137-140, 144-146, 161-163, 174-175, 183-184, 196-197
-
k1 og k2 spørgsmål Det tredje rige.docx
-
k3 Spørgsmål til det tredje rige kap 3.docx
-
k4 Spørgsmål til det tredje rige kap 4 s.29-35.docx
-
k5 Det tredje rige kapitel 5.docx
-
k6 Spørgsmål til kapitel 6 side 45-53 og tekst 10 og 11 .docx
-
k9 Spørgsmål til kapitel 9 og kilde 28 og 29 + kap 13.docx
-
k11 Spørgsmål til kapitel 11 og kilde 38 og 40.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
den kolde krig start og slutning
vi skal i dette forløb beskæftige os med den kolde krigs start og afslutning
læste kilder:
Truman doktrinen
Kom-inform oprettes
Marshall planen præsenteres
sovjets svar på Marhsall planen
kontrol rådet bryder sammen
Hans Hedtoft om Nato medlemsskab og kuppet i Prag.
Waszawa landene forsvare Berlinmuren
Sovjets fremstilling af den kolde krigs start.
Gorbatjov om Perestrojka , 1987
Ophævelsen af Brezjnev doktrinen.
verden efter 1914: kap 6 og kap 10
i alt 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
den danske velfærdstat efter 1945
i dette forløb skal vi beskæftige os med udviklingen af den danske velfærdsstat fra 1945 og frem til i dag. der vil blive arbejdet i grupper ud fra et arbejdspapir og kilderne vil derefter blive gennemgået på klassen.
grundbog: verden efter 1914 kapitel 8 sider : 26
grundbog til danmarkshistorien kapitel 9 sider: 12
kilder:
den danske velfærdsstat og dens kritikere J.O. Krag 1956
VK-planen 1959
Peter brixtofte: den liberale krig ud af krisen. 1977
Socialdemokratiets partiprogram 1977
Erik Hoffmeyer: Sådan nærmer vi os afgrunden. 1980
det går ufatteligt godt - berlingske tidende 1992.
Socialdemokratiets bud på fornyelse af den offentlige sektor, 1989.
Anders Fog Rasmussen: tale på venstres landsmøde.
Socialdemokratiet er bedst for Danmark. Kronik af ledende socialdemokrater, 2012.
sider: 12
sider i alt 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
europæisk middelalder
et lille hurtigt forløb om middelalderen. de vigtigste institutioner og konflikterne imellem dem. forløbet hører også sammen med det lille forløb og kirketuren i 1.g.
kilder:
grundbog verden før 1914 kapitel 3 : 25
vikingeangreb i Paris, 845
biskop fulbert om vasallens pligter, 1020
vasaleden, 858
bertrand de Born: jeg elsker vårens skønne tid, ca. 1200
Pave gregors diktat
kejser Henrik afsætter paven
pave gregor lyser paven i band.
st. olmers privilegier og selvstyre, Flanderen 1127.
erik klippings håndfæstning, 1282
sider i alt: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
mellemøst konflikten 1890- idag
i dette forløb skal vi beskæftige os med mellemøstkonflikten. I skal arbejde i grupper og lave problemstillinger og oplæg på klassen.
grundbog: verden efter 1914 kapitel 11: 26 sider.
kilder:
Balfour erklæringen, 1917
Albert Einstein om jødernes, 1938
den arabiske højkomites brev til FN´s generalsekretær. 1948
den Israelske syn på det palæstinensiske flygtningeproblem, 1955
Nasser om Palæstinakrigens lærer, 1955
Stabschef Yitzhak Rabin om seksdageskrigen, 1967
PLO´s charter, 1968
Arafat : olivengrenen og geværet, 1974
Israels FN ambassadør, 1974
Sadats tale i Knesset, 1977
Begins svartale, 1977
Hamas´charter, 1984
Osloaftalen 1993.
Krasnik om jødestaten.
sider 20
i alt 46 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
repetitionsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690612710",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690612710",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690612710"
}