Holdet 2022v HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Bjarke Ledskov
Hold 2022v HI (1v HI, 2v HI, 3v HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 romerriget - republikkens fald
Titel 2 renæssance og opdagelser
Titel 3 DHO - demokratiseringen af Danmark
Titel 4 den spanske borgerkrig (studietur)
Titel 5 fra enevælde til revolution
Titel 6 dem franske revolution
Titel 7 nazistaten
Titel 8 den  kolde krig start og slutning
Titel 9 den  danske velfærdstat efter 1945
Titel 10 europæisk middelalder
Titel 11 mellemøst konflikten 1890- idag
Titel 12 repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 romerriget - republikkens fald

i dette forløb har vi beskæftiget os med den romerske republiks fald og dannelsen af det tidlige kejserdømme under Augustus.

grundbog: verden før 1914 kapitel 2 (30 sider)

film: BBC- Tiberius Gracchus. (=10 sider)

kilder:

polyp om den romerske statsforfatning

cicero om valgkamp

Plutarch : Tiberius Gracchus

Sallust om forholdet mellem senat og folk

Augustus´ politiske testamente (res gestæ)

Sueton:  Divus Augustus (10 sider)

i alt 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 renæssance og opdagelser

i dette forløb skal vi beskæftige os med renæssancen og opdagelserne og hvordan verdensbilledet ændrede sig og om hvordan portugiserne og spanierne opbyggede koloniriger i henholdsvis Asien og Amerika.

overblik - kapitlet om renæssancen. kapitel 6  
verden før 1914 kapitel 6 side 21 sider  
læste tekster:

Duarte pacheco pereira:  om rejser mod syd og vest

Gomes Dannes de Azurera

Roteiro : Da Gamas rejse til Indien

Duarte Barbossa : om handlen i Indien

Columbus om sin første rejse.

Bernal Diaz de Castillo: om indtoget til Tenochtitlan

Bernadino de Sahagún: om spaniernes indtog i Tenochtitlán

Las Casas om indianernes egenskaber

Sepúlveda om indianernes egenskaber     

film om Columbus

i alt 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - demokratiseringen af Danmark

I dette forløb som lægger op til DHO, skal vi beskæftige os med Danmark i første halvdel af 1800-tallet. i Historie er der fokus på demokratiseringen af Danmark. der vil være fokus på liberalisme og nationalisme og hvordan standsbesvidsthed spillede ind.

læste tekster på timen: (elverne har også arbejdet med kilder i forbindelse med selve DHO-opgaven)

brev fra bondedeputeret i stænderforsamlingen.

akademikernes adresse til Christian 8.

grundbog: den danske revolution side 12-60

i alt: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 den spanske borgerkrig (studietur)

i dette forløb skal vi beskæftige os med den spanske borgerkrig og og de forskellige politiske grupper og strømninger der mødes i den konflikt. I dette forløb skal vi også på studietur til Barcelona.

kilder:
Francos proklamation 17. juli 1936. (fra bogen)

fra hjemmesiden: www.his2rie.dk
  
om industrikollektivisering et konkret eksempel fra Barcelona.

dansk: lov om ikke intervention.
https://www.his2rie.dk/kildetekster/den-spanske-borgerkrig-mellem-stormagtspolitik-og-idealisme/tekst-19/


Georg Orwell: om forfølgelse af POUM. (uddrag af hyldest til Catalonien)

francos lig flyttes. (nyhedartikel tv2 nyheder) oktober 2019.   
spanske borgerkrig i  tilbageblik

om højrefløjens ideologi      
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 fra enevælde til revolution

I dette forløb skal vi beskæftige os med den europæiske enevælde. med fokus på udviklingen i Frankrig og i Danmark.

Grundbog: verden før 1914 kapitel 7 22 sider
film Ludvig d. 14.

kilder:
Boussuet: om enevælden.

Saint Simon: om livet ved versailles

Hobbes: Leviathan

ophævelsen af protestanternes frihed

saint Simon om ophævelsen af protestanternes frihed

Frederik d. stores religions politik

den amerikanske uafhængighedserklæring.    

i alt 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 dem franske revolution

i dette forløb arbejder vi med den franske revolution. vi starter med skriftlige kilder, til optakten men fortsætter med billedmateriale til belysning af selve revolutions forløbet.

grundbog: verden før 1914 kapitel 8. 30 sider.

læste kilder:
Sieyés: hvad er 3. stand , 1789

Ludvig 16 indkalder stænderne

Paris´ valgbrev 1789

uddrag af protekollen fra boldhuseden

Billedmateriale til den franske revolution.

i alt 50 sider.    
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 nazistaten

i dette forløb skal vi have om nazistaten og den nazistiske ideologi, hvor vi beskæftiger os med den nazistiske ideologi herunder fjendebilleder.

grundbog: det tredje rige, Peter frederiksen : kap 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11 og 13   

læste tekster:

- versailles-trakttaten

- kampen mellem racerne

- kommunist eller nazist

- bemyndigelsesloven

- De nazistiske førerskoler

- Hitler om kunstens funktion

- tysk skolepige om Jøderne

- rigsbogerloven

- Konrad Heinleins krav (sudeterkrisen)

- Chamberlain om Sudeterkrisen.


samling af propaganda materiale.  


i alt 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 den kolde krig start og slutning

vi skal i dette forløb beskæftige os med den kolde krigs start og afslutning

læste kilder:

Truman doktrinen

Kom-inform oprettes

Marshall planen præsenteres

sovjets svar på Marhsall planen

kontrol rådet bryder sammen

Hans Hedtoft om Nato medlemsskab og kuppet i Prag.

Waszawa landene forsvare Berlinmuren

Sovjets fremstilling af den kolde krigs start.

Gorbatjov om Perestrojka , 1987

Ophævelsen af Brezjnev doktrinen.

verden efter 1914: kap 6 og kap 10

i alt 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 den danske velfærdstat efter 1945

i dette forløb skal vi beskæftige os med udviklingen af den danske velfærdsstat fra 1945 og frem til i dag. der vil blive arbejdet i grupper ud fra et arbejdspapir og kilderne vil derefter blive gennemgået på klassen.

grundbog: verden efter 1914 kapitel 8 sider : 26

grundbog til danmarkshistorien  kapitel 9 sider: 12

kilder:

den danske velfærdsstat og dens kritikere J.O. Krag 1956

VK-planen 1959

Peter brixtofte: den liberale krig ud af krisen. 1977

Socialdemokratiets partiprogram 1977

Erik Hoffmeyer: Sådan nærmer vi os afgrunden. 1980

det går ufatteligt godt - berlingske tidende 1992.

Socialdemokratiets bud på fornyelse af den offentlige sektor, 1989.

Anders Fog Rasmussen: tale på venstres landsmøde.

Socialdemokratiet er bedst for Danmark. Kronik af ledende socialdemokrater, 2012.

sider: 12

sider i alt 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 europæisk middelalder

et lille hurtigt forløb om middelalderen. de vigtigste institutioner og konflikterne imellem dem. forløbet hører også sammen med det lille forløb og kirketuren i 1.g.


kilder:

grundbog verden før 1914 kapitel 3 : 25

vikingeangreb i Paris, 845

biskop fulbert om vasallens pligter, 1020

vasaleden, 858

bertrand de Born: jeg elsker vårens skønne tid, ca. 1200

Pave gregors diktat

kejser Henrik afsætter paven

pave gregor lyser paven i band.


st. olmers privilegier og selvstyre, Flanderen 1127.

erik klippings håndfæstning, 1282

sider i alt: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 mellemøst konflikten 1890- idag

i dette forløb skal vi beskæftige os med mellemøstkonflikten.  I skal arbejde i grupper og lave problemstillinger og oplæg på klassen.

grundbog: verden efter 1914 kapitel 11: 26 sider.

kilder:

Balfour erklæringen, 1917

Albert Einstein om jødernes, 1938

den arabiske højkomites brev til FN´s generalsekretær. 1948

den Israelske syn på det palæstinensiske flygtningeproblem, 1955

Nasser om Palæstinakrigens lærer, 1955

Stabschef Yitzhak Rabin om seksdageskrigen, 1967

PLO´s charter, 1968

Arafat : olivengrenen og geværet, 1974

Israels FN ambassadør, 1974

Sadats tale i Knesset, 1977

Begins svartale, 1977

Hamas´charter, 1984

Osloaftalen 1993.

Krasnik om jødestaten.

sider 20

i alt 46 sider     
   

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 repetitionsforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer