Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Jannick Ulram Olsen, Marianne Reese
|
Hold
|
2022y HI (1y HI, 2y HI, 3y HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetiden
lære om kildekritik og hvordan vi bruger det i historie. Hvilket materiale har vi til emnet og skelne mellem de forskellige typer.
lære at lave problemstillinger til materialet samt besvare disse.
få overblik og forståelse af vikingetiden, herunder samfundsstruktur, hvorvidt Danmark var et samlet rige, hvorfor overgang til kristendom, hvorfor vikingerne drog på togt og hvorvidt vikingerne havde trælle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Middelalderen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Enevælden fokus de Vestindiske Øer
Redegøre for centrale udviklingslinier og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskab og historieskabende
anvende metodisk-kritisk tilgang til det udvalgte materiale: grundbog, artikler, kilder, billeder
formulere historiske problemstillinger og besvare disse
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
De Store Opdagelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romerriget
Romerriget
I dette forløb er der særlig vægt på introduktion af kildekritik og historiebrug med fokus på den romerske republiks opståen og fald, det tidlige kejserdømme, Romerrigets fald og særligt slavesystemet.
Hvem var slaverne, hvor kom de fra, kategorier og deres betydning for Romerriget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Industrialiseringen
INDUSTRIALISERINGEN
Fokus: årsag – forløb – konsekvens af den danske industrialisering
Storbyerne/KBH fabrikker, børnearbejde, partier opstår, fagforeninger
Landet: omlægning af landbruget, andelsmejerier derefter andels-
mejerier/slagterier/brugsforeninger, jernbanenet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
1. Verdenskrig
1. VERDENSKRIG
1. Verdenskrig
Fokus: 1. Verdenskrigs begyndelse, Tysklands selvforståelse 1870-1914
Men skal også vide: kort om forløb, afslutningen, Versaillestraktaten
samt fokuser på konsekvenserne af krigen og hvordan verden ændrede sig fundamentalt i perioden op til 1. Verdenskrig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det Tredje Rige
I dette forløb ser vi på hvordan nazisterne kom til magten og hvorfor. Vi ser på den nazistiske ideologi og hvordan det lykkedes nazisterne at cementere den nazistiske ideologi og holde magten i 12 år. Vi har også særligt fokus på den nazistiske jødepolitik og de efterfølgende faser, der til sidst kulminerede i holocaust. endvidere ser vi på Hitlers krigspolitik og hvorvidt han havde en plan eller ej.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2.y læseplan historie 2024 Nazismen (2).docx
-
Afsnit
-
Det Tredie Rige; sider: 55-73, 75-79, 89-97, 99-107, 109-111, 152-153, 158-160, 174-175, 179-181, 187-189, 191-192, 201-202, 205-206, 212-213
-
Verden efter 1914
-
2.y læseplan historie 2024 Nazismen (2) (4).docx
-
2.y læseplan historie 2024 Nazismen (2) (4) (2).docx
-
2.y læseplan historie 2024 Nazismen (2) (4) (2) (1).docx
-
2.y læseplan historie 2024 Nazismen (2) (4) (1).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Den Kolde Krig
DEN KOLDE KRIG
Den kolde krig 1945-89 (1991)
her undersøger vi skiftet fra den multipolare verden til den bipolare: årsager og forklaringer
fokus på USA og Sovjetunionen og de to systemer de hver repræsenterer, dvs den frie vestlige verden overfor den kommunistiske verden, det økonomiske og politiske, forsvarsmæssige sammenslutninger (NATO, Warzawapagten, SEATO), Europas deling og særligt Tyskland og Berlins deling, blokaden af Berlin 1948-49, murens fald i 1989, og herunder betydningen af de to statsledere Gorbatjov og Reagan.
Fokus: den kolde krigs begyndelse, fokus på Berlin 1945-1949, Berlinmuren og murens fald
Kilder:
- den 17. Juni 1953. Østtysk historiebog
- den 17. juni 1953 Vesttysk historiebog
- vesttysk historiebog om bygning af muren
- Østtysk historiebog om bygning af muren
- Willy Brandts nye østpolitik
- artikel Vi vandt den kolde krig af Palle Roslyng-Jensen
- Kohls 10 punkter
- DR2 Dokumentar "24 timer vi aldrig glemmer - Berlinmurens fald"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Verden efter 1914; sider: 151-180, 223-229, 275-294
-
VVH 3 s. 126-138 Europas deling.pdf
-
3.g Historie-læseplan 3Y (1) (1).docx
-
Stormagtspolitikken 1945-1982; sider: 16-20, 22-24, 27-40, 83-86, 112, 118-119
kilder til den kolde krig
-
Adenauer og Brandt
-
Blokdeling
-
Arbejdsspørgsmål:
-
Ghandhi - India times.docx
-
Indiens forskellige veje.docx
-
Scanner_20241001_124729 (1).pdf
-
Vores Verdens Historie 3; sider: 149-157, 167-174
-
Løsninger/modsvar på opstilling af missiler på Cuba
-
Filmanalyse
-
The Bay of Pigs: What in the Hell Happened?
-
Løsninger på Cubakrisen
-
Cubakrisen og Danmark
-
Cubakrisen i 1962
-
Tre billedkilder - grp. arb.
-
3.g Historie-læseplan 3Y. Opdateret d. 8.11.24.docx
-
Tale og billede
-
Polen: En fredelig revolutionær
-
Kære ChatGPT. Vi skal lege en rollespilsleg. Du bor i Polen under kommunismen under den kolde krig i årene 1970-1989, og dit fokus skal især være på de arbejderopstande som var i tiden, og jeg bor i Vesten og jeg har svært ved at forstå det polske sa
-
Kildeintroduktioner
-
Skema for kriser og krig
-
Opgaveformulering
-
Blokdelingens ophør (1) (5).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vietnamkrigen
Vietnamkrigen er en del af kolonialiseringen. Vi ser på de forskellige faser, hvordan krigen er en del af den kolde krig, USAs voksende engagement og konsekvenserne af krigen.
Vi læser forskellige typer kilder og ser dokumentaruddrag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vietnam fra drage til tiger; sider: 8-15, 23-39, 41-47, 53-59, 71-77, 88-89, 94-97, 100-101, 103-109, 118-119, 127-131, 137-141, 150-153
Peter Frederiksen, 2 udg. 2000.
-
Opgave:Læs tekst 3 og 4 s. 19-21 i bogen. Lav kildekritik. Opstil 1-2 spørgsmål som kilderne kan besvare + besvar spørgsmålene.
-
Den franske forbindelse :)
-
opgave
-
Opgave:
-
IMG_3453.jpeg
-
Summe spg. Sidst:Hvorfor genopstillede Johnson ikke i 1968?Hvordan udviklede situationen sig i Vietnam i 65 til 68?Hvorfor udviklede situationen sig som det gjorde?
-
Summe spørgsmål:Sidst: Hvorfor fik My Lai massakren indflydelse på den amerikanske befolknings holdning til Vietnamkrigen?
-
Film og koldkrigsskoler
-
Filmanalyse i historie
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
kronologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690621310",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690621310",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690621310"
}