Holdet 2022y HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jannick Ulram Olsen, Marianne Reese
Hold 2022y HI (1y HI, 2y HI, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Middelalderen
Titel 3 Enevælden fokus de Vestindiske Øer
Titel 4 DHO Kolonitiden: De Vestindiske Øer
Titel 5 De Store Opdagelser
Titel 6 Romerriget
Titel 7 Industrialiseringen
Titel 8 1. Verdenskrig
Titel 9 Det Tredje Rige
Titel 10 Den Kolde Krig
Titel 11 Vietnamkrigen
Titel 12 kronologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

lære om kildekritik og hvordan vi bruger det i historie. Hvilket materiale har vi til emnet og skelne mellem de forskellige typer.
lære at lave problemstillinger til materialet samt besvare disse.
få overblik og forståelse af vikingetiden, herunder samfundsstruktur, hvorvidt Danmark var et samlet rige, hvorfor overgang til kristendom, hvorfor vikingerne drog på togt og hvorvidt vikingerne havde trælle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Enevælden fokus de Vestindiske Øer

Redegøre for centrale udviklingslinier og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskab og historieskabende

anvende metodisk-kritisk tilgang til det udvalgte materiale: grundbog, artikler, kilder, billeder
formulere historiske problemstillinger og besvare disse

demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO Kolonitiden: De Vestindiske Øer

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 De Store Opdagelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romerriget

Romerriget

I dette forløb er der særlig vægt på introduktion af kildekritik og historiebrug med fokus på den romerske republiks opståen og fald, det tidlige kejserdømme, Romerrigets fald og særligt slavesystemet.
Hvem var slaverne, hvor kom de fra, kategorier og deres betydning for Romerriget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Industrialiseringen


INDUSTRIALISERINGEN
Fokus: årsag – forløb – konsekvens af den danske industrialisering
            Storbyerne/KBH fabrikker, børnearbejde, partier opstår, fagforeninger
            Landet: omlægning af landbruget, andelsmejerier derefter andels-
            mejerier/slagterier/brugsforeninger, jernbanenet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 1. Verdenskrig

1. VERDENSKRIG
1. Verdenskrig
Fokus: 1. Verdenskrigs begyndelse, Tysklands selvforståelse 1870-1914
Men skal også vide: kort om forløb, afslutningen, Versaillestraktaten
samt fokuser på konsekvenserne af krigen og hvordan verden ændrede sig fundamentalt i perioden op til 1. Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det Tredje Rige

I dette forløb ser vi på hvordan nazisterne kom til magten og hvorfor.  Vi ser på den nazistiske ideologi og hvordan det lykkedes nazisterne at cementere den nazistiske ideologi og holde magten i 12 år.  Vi har også særligt fokus på den nazistiske jødepolitik og de efterfølgende faser, der til sidst kulminerede i holocaust. endvidere ser vi på Hitlers krigspolitik og hvorvidt han havde en plan eller ej.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den Kolde Krig

DEN KOLDE KRIG
Den kolde krig 1945-89 (1991)
her undersøger vi skiftet fra den multipolare verden til den bipolare: årsager og forklaringer
fokus på USA og Sovjetunionen og de to systemer de hver repræsenterer, dvs den frie vestlige verden overfor den kommunistiske verden, det økonomiske og politiske, forsvarsmæssige sammenslutninger (NATO, Warzawapagten, SEATO),  Europas deling og særligt Tyskland og Berlins deling, blokaden af Berlin 1948-49, murens fald i 1989, og herunder betydningen af de to statsledere Gorbatjov og Reagan.

Fokus: den kolde krigs begyndelse, fokus på Berlin 1945-1949, Berlinmuren og murens fald

Kilder:
- den 17. Juni 1953. Østtysk historiebog
- den  17. juni 1953  Vesttysk historiebog
- vesttysk historiebog om bygning af muren
- Østtysk historiebog om bygning af muren
- Willy Brandts nye østpolitik
- artikel Vi vandt den kolde krig af Palle Roslyng-Jensen
- Kohls 10 punkter

- DR2 Dokumentar "24 timer vi aldrig glemmer - Berlinmurens fald"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer