Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jakob Østerberg Meibom, Jørgen Grønlund
|
Hold
|
2022a id (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
3. Grundtræning
Indledning: hvad er grundtræning?
- målsætning
- genrel overfor specifikt/funktionel
- intervaller
- aerob/anaerob
- cirkeltræningsprogrammer med forskellige intervaller
- overvejelser omkring hvilken betydning længden af arbejdet og pauserne har
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
4. Klassiske danse
Folkedans, eng.vals og Les Lanciers.
I folkedans med fokus på takt og i mindre grad på trin.
I engelsk vals fokus på trin og holdning, i lidt mindre grad på takt.
I Les Lanciers fokus på takt og trin, i mindre grad på holdning og stil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
5. Badminton
Fokus på clearslag og netspil samt taktiske overvejelser i forbindelse med spil. Herunder bevægelsen på banen.
I mindre grad fokus på slagserien clear-drop-lob
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
6. Ultimate
Fokus på baghåndskast og forhåndskast, kort præs. af hammerkast
Desuden arbejde med timing via bl.a. smørklatøvelsen og 'karrusellen', med flere deltagere og lidt mere afstand.
Spil med fokus på timing.
Mindre fokus på regler og fairplay konceptet, da det tages op senere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kano
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jive, cha-cha-cha og vals
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basket og anaerobe træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basket
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
kano(afslutning)
Fokus
I dette undervisningsforløb introduceres eleverne til grundlæggende færdigheder i kanoroning. Fokus er på korrekt ro-teknik, styring af kanoen, sikkerhedsforanstaltninger og samarbejde. Eleverne lærer at manøvrere kanoen fremad, bakke og dreje ved brug af forskellige padletag. Der arbejdes også med balance og kommunikation mellem makkerne. Undervisningen inkluderer træning i makkerredning, hvor eleverne øver sig i at hjælpe hinanden sikkert op i kanoen efter en kæntring. Forløbet foregår i roligt vand og med fokus på tryghed og sjov. Afslutningsvis gennemføres små øvelser og lege på vandet for at styrke færdighederne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Trænningsprojekt
Fokus
I dette træningsprojekt arbejder eleverne med at planlægge og gennemføre et personligt træningsprogram.
Forløbet omfatter grundlæggende viden om træningsprincipper, anatomi og fysiologi.
Eleverne fastsætter egne mål og dokumenterer progressionen gennem træningslog.
Teoretisk undervisning kombineres med praktiske øvelser og refleksion.
Evaluering sker på baggrund af refleksionsopgave og træningsresultater og hvor de laver bibtest før og efter deres træningsprojekt
Målet er at øge forståelsen for kroppens tilpasning til træning og sund livsstil.
Litteratur: yubio 67-86
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Volley(første del)
Fokus
Undervisningen i volleyball har fokus på grundlæggende teknikker som baggerslag, fingerslag og serv. Eleverne arbejder med samarbejde, kommunikation og placering på banen.
Yubio 572-602
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Perforrmance
Fokuspunkter
Labans bevægelseslærer
Arbejde med BESS(R), der står for Body, effortt, shape, space og relation
Herunder: energi, vægt, flow, nonstop bevægelser og koreograferede bevægelser, kreativ dans, improvisation, alene, parvis og i grupper. Lave deres egen performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Volley(anden del)
Fokus
Undervisningen i volleyball har fokus på grundlæggende teknikker som baggerslag, fingerslag og serv. Eleverne arbejder med samarbejde, kommunikation og placering på banen.
Yubio 572-602
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Basket(aden del)
Litteratur
Yubio 534-557
Fokus på:
Regler, forsvar, angreb, taktik, lay up, skud på kurv, driplinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697687364",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697687364",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697687364"
}