Holdet 2022a id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jakob Østerberg Meibom, Jørgen Grønlund
Hold 2022a id (1a id, 2a id, 3a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 3. Grundtræning
Titel 2 4. Klassiske danse
Titel 3 5. Badminton
Titel 4 6. Ultimate
Titel 5 Floorball
Titel 6 Kano
Titel 7 Badminton
Titel 8 Jive, cha-cha-cha og vals
Titel 9 Basket og anaerobe træning
Titel 10 Basket
Titel 11 kano(afslutning)
Titel 12 Trænningsprojekt
Titel 13 Volley(første del)
Titel 14 Perforrmance
Titel 15 Volley(anden del)
Titel 16 Basket(aden del)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 3. Grundtræning

Indledning: hvad er grundtræning?

- målsætning

- genrel overfor specifikt/funktionel

- intervaller

- aerob/anaerob

- cirkeltræningsprogrammer med forskellige intervaller

- overvejelser omkring hvilken betydning længden af arbejdet og pauserne har
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 4. Klassiske danse

Folkedans, eng.vals og Les Lanciers.
I folkedans med fokus på takt og i mindre grad på trin.
I engelsk vals fokus på trin og holdning, i lidt mindre grad på takt.
I Les Lanciers fokus på takt og trin, i mindre grad på holdning og stil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 5. Badminton

Fokus på clearslag og netspil samt taktiske overvejelser i forbindelse med spil. Herunder bevægelsen på banen.
I mindre grad fokus på slagserien clear-drop-lob
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 6. Ultimate

Fokus på baghåndskast og forhåndskast, kort præs. af hammerkast
Desuden arbejde med timing via bl.a. smørklatøvelsen og 'karrusellen', med flere deltagere og lidt mere afstand.
Spil med fokus på timing.
Mindre fokus på regler og fairplay konceptet, da det tages op senere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kano

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Basket og anaerobe træning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 kano(afslutning)

Fokus

I dette undervisningsforløb introduceres eleverne til grundlæggende færdigheder i kanoroning. Fokus er på korrekt ro-teknik, styring af kanoen, sikkerhedsforanstaltninger og samarbejde. Eleverne lærer at manøvrere kanoen fremad, bakke og dreje ved brug af forskellige padletag. Der arbejdes også med balance og kommunikation mellem makkerne. Undervisningen inkluderer træning i makkerredning, hvor eleverne øver sig i at hjælpe hinanden sikkert op i kanoen efter en kæntring. Forløbet foregår i roligt vand og med fokus på tryghed og sjov. Afslutningsvis gennemføres små øvelser og lege på vandet for at styrke færdighederne.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Trænningsprojekt

Fokus

I dette træningsprojekt arbejder eleverne med at planlægge og gennemføre et personligt træningsprogram.
Forløbet omfatter grundlæggende viden om træningsprincipper, anatomi og fysiologi.
Eleverne fastsætter egne mål og dokumenterer progressionen gennem træningslog.
Teoretisk undervisning kombineres med praktiske øvelser og refleksion.
Evaluering sker på baggrund af refleksionsopgave og træningsresultater og hvor de laver bibtest før og efter deres træningsprojekt
Målet er at øge forståelsen for kroppens tilpasning til træning og sund livsstil.

Litteratur: yubio 67-86
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Volley(første del)

Fokus

Undervisningen i volleyball har fokus på grundlæggende teknikker som baggerslag, fingerslag og serv. Eleverne arbejder med samarbejde, kommunikation og placering på banen.

Yubio 572-602
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Perforrmance

Fokuspunkter
Labans bevægelseslærer
Arbejde med BESS(R), der står for Body, effortt, shape, space  og relation

Herunder: energi, vægt, flow, nonstop bevægelser og koreograferede bevægelser, kreativ dans, improvisation, alene, parvis og i grupper. Lave deres egen performance
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Volley(anden del)

Fokus

Undervisningen i volleyball har fokus på grundlæggende teknikker som baggerslag, fingerslag og serv. Eleverne arbejder med samarbejde, kommunikation og placering på banen.

Yubio 572-602
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Basket(aden del)

Litteratur

Yubio 534-557

Fokus på:
Regler, forsvar, angreb, taktik, lay up, skud på kurv, driplinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer