Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022b id - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Mette Hårbøl
Hold
2022b id (
1b id
,
2b id
,
3b id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kropsbasis
Titel 2
Klassiske danse
Titel 3
Kano
Titel 4
Jive
Titel 5
Floorball
Titel 6
Crossfit
Titel 7
Træningsprojekt + Softball
Titel 8
Volleyball
Titel 9
Performance
Titel 10
Volley genoptaget
Titel 11
Yoga
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kropsbasis
- Opvarrning
- Cirkeltræning
- Crossfit-inspireret grundtræning
- Corestabilitet
Indhold
Kernestof:
Vi har idræt indendørs i hallen. Medbring indendørs idrætssko (og tøj naturligvis). Vi starter festen med en bip-test, som vi skal bruge til et projekt, så medbring vandflaske og masser af energi :)
bip-test - resultatoversigt.doc
Opvarmning + cirkeltræning. Medbring indendørssko, idrætstøj (ikke for varmt...) + drikkedunk+ naturligvis håndklæde! Vi skal svede lidt :)
Vi er i hallen - kostelever tager naturligvis udesko på mellem kostskolen og hallen og indendørsskoene med i hånden.
Medbring et musiknummer fra hver i gruppen, der kan passe til jeres del af opvarmning. Gruppen vælger et nummer i fællesskab i timen og laver 2 minutters øvelser til det nummer.Sving - Netwerksfamilie 1+2+3
Netweksgrupper og makkerpar i 1b Nov.docx
Medbring et musiknummer fra hver i gruppen, der kan passe til jeres del af opvarmning. Gruppen vælger et nummer i fællesskab i timen og laver 2 minutters øvelser til det nummer.
Medbring et musiknummer fra hver i gruppen, der kan passe til jeres del af opvarmning. Gruppen vælger et nummer i fællesskab i timen og laver 2 minutters øvelser til det nummer.Sving - Netwerksfamilie 2+4+5Styrke - Netwerksfamilie 6+7Hop - Netwerksfa
HUSK lektie: 2 x puls-styrke (se link)
Puls-styrke
Medbring en vægt/"sandflaske" el lign som vægt til øvelser i dagens træning
Medbring computer til timen
Læs artiklen "Ny forskning viser markante tal" + genlæs øvelsesvejledningens nederste del på FF1-siden (de står begge i nederste række af materialebanken. Følg linket herunder:
FF1-side
Ingen idrætstøj - vi har teori. Medbring til gengæld computer + oplader
Testresultater anonymt.xlsx
YuBio
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klassiske danse
Forløbsbeskrivelse Klassiske danse:
Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for klassiske danses opbygning, rytme og sociale element.
Målet er, at eleverne får en forståelse for de centrale elementer i udvalgte klassiske danse. Forløbet er bygget op i to dele:
En del med introduktion og tilvænning til folkedanses trin, opbygning og forskellige dansefatninger, hvor vægten er lagt på bøndernes folkedanse.
En del med introduktion og tilvænning til Les Lanciers, herunder trin, rytme og udtryk samt opbygning af de 5 ture.
Teoretisk fokus
Et overordnet indblik i folkedanse og Les Lanciers historiske udvikling koblet med samfundets generelle udvikling.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin i takt til musikken, f.eks. chassétrin, gåtrin og polka.
- Vise musikforståelse. Du skal f.eks. kunne høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter.
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne følge og huske de forskellige danse, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
Litteratur - YuBio - Idræt C + B;
- Folkedansens historie 31.1
- Les lanciers 31.2
- Traditionelle folkedanse 31.3
- 31.3.1 Totur til Vejle (polka)
- 31.2 Les Lanciers
Indhold
Kernestof:
Opvarmning ved : Daniel, Carl, Marcus, Sophie, Sigrid
Yubio; sider: 0
Læs 31.1 Folkedansens historie + 31.3 Traditionelle folkedanse i Yubio
Opvarmning ved: Theodor, Lucas, Silas, Sarah, Dagmar
Opvarmning ved: Gustav, Valdemar, Hannah, Andrea
Square dance
Opvarmning ved: Selma, Krista, Mosawer, Luka, Johan
FF1-samtale gruppevis
B opgave Miss Makie Waits (23).docx
Les Lanciers + vals
YuBio - Idræt C + B
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kano
Kano:
Formålet med dette forløb er, at eleven opnår praktiske kompetencer indenfor kanosejllads. Forløbet er centreret om mestringen af styringen af kanoen.
Du skal kunne:
Mestre fejetag
Kende til j-tag og kunne anvende det i lav fart
Mestre styretag når j-taget ikke fungerer
Mestre powertag
Mestre styringen af kanoen i fart (Kunne ro på en lige linje)
Udvise generel balance (Kunne padle knælende)
Have kendskab til Makkerredning (X-redning) og kunne entre egen kano efter redning
Kernestof:
29.6 Kano
29.6.1 Sikkerhed ved kanosejlads
29.6.2 Udstyr
29.6.3 Teknik
Evaluering:
Sikkerhed
Fremdrift
Balance
Manøvrering
Indhold
Kernestof:
Velkommen retur til en ny sæson :)
Vi sejler mere kano
YuBio - Idræt C + B; sider: 0
Læs afsnit 29.6.3 Teknik
YuBio-link
Kæntring-entring + balance. Se video på YuBio, så du ved, hvad der skal ske. Medbring tørt tøj :)
YuBio - video 29.D2, 29.D3, 29.D4, 29.D5
Kano: slalom - (gen)se videoerne i YuBio om styretag. Du skal vide, hvordan j-taget udføres ... og gerne kunne udføre det
Kano & kajak - "nyd årstiden" (håber jeg). Man må gerne medbringe en termokop med kaffe/te til en lille hyggestund på søen undervejs :)
Vi er indendørs i hallen og starter med danseforløb. Medbring indendørssko.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jive
Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen Jive. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med variationer af allerede eksisterende figurer og måske dit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk.
Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet Jive i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- grundtrin
- Figurerne "damedrejning", "vindmølle", forskellige kick
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
Indhold
Kernestof:
YuBio - læs afsnit 32.3 Jive + se video 32.B1 Grundtrin + 32.B2 Damedrejning +32.B3 Chassé ved siden af hinanden +32.B4 Kick I +32.B5 Kick II + 32.B6 Vindmøllen.
Og her musik, så du kan øve dig i grundtrin og tempo hjemme :)
Elle King - Exs and Os (Official Video)
Hav helt styr på grundtrin. Du skal kunne dem, når vi mødes til timen.
Se og øv kick + chassé hjemmefra
Drejebog Jive - skabelon.docx
Alle grupper er klar til fremvisning af drejebog inkl egenproducerede koreografi af jive. I skal selv have styr på og kunne afspille jeres musik.
Alle grupper fremviser drejebog i Jive inkl gruppens egen koreografi (ca 2 min). Tid pr gruppe ca 7 min.ALLE møder naturligvis op! :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Floorball
Indhold
Kernestof:
Medbring indendørssko. Du kan ikke være med (og får dermed fravær), hvis du ikke har sko på. Sikkerhed frem for alt
Læs hjemmefra Yubio afsnit 14.1 Floorballs historie + 14.2 Regler, ide & organisering - eller lyt (det tager i alt 11½ minut). Klik YuBio-ikonet øverst i højre hjørne af siden, så kommer du til lydfiler med indlæst tekst
Marcus + Theodor Jive-drejebog
Se videoklip i YuBio om Greb, Aflevering/trækskud, Dribling og Håndledsskud (s. 636-637), så du er skarp på at øve dem i timen
Floorball - spilbarhed + øvelser til forløbsprøve
Forløbsprøve Floorball
Drejebog til floorball 2b.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Crossfit
Indhold
Kernestof:
Cirkeltræning. Basisstyrketræning med egen kropsvægt
Hoppe- (plyometrisk) træning. SKO + drikkedunk og god energi
Læs i YuBio om Crossfit: Afsnit 25.1 X-Fits historie + afsnit 25.2 Regler, ide & organisering
Vi er i hallen - iført indendørssko + drikkedunk. Hvis nogen vil stå for et opvarmningsprogram, kan I lige skrive en besked til mig
YuBio - Idræt C + B
Læs afsnit 2.2 inkl underafsnit 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4 om åndedrætssystemet. Det tager til sammen 9 minutter at høre i YuBio. HUSK at kigge på figurerne
Læs eller lyt til YuBio afsnit 2.3 inkl underafsnit 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4. Det tager max 8 minutter at høre. HUSK at kigge på figurerne
Udformning af drejebog til crossfit + udførelse. Medbring gerne en drikkedunk
Drejebog Crossfit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Træningsprojekt + Softball
Testning (Cooper-test + Yoyo-test), sammenligning og vurdering af test.
Intervaltræning
Softball:
- kaste-gribe-øvelser
- batting
- regler
- spillets ånd og struktur
Indhold
Kernestof:
Udendørs løbesko og tøj til løbetest + vanddunk. Vi starter træningsprojekt op
Læs i YuBio om træningsprojektet. Læs afsnit 20.1 "Formål" + afsnit 20.3 "Forløbet". Hvis du ikke gider at læse, kan du lytte. Vælg YuBio-knappen i øverste højre hjørne -> vælg højtaler-ikonet -> vælg de relevante afsnit
Medbring indendørssko til Bip-test/yoyotest + computer. Vi arbejder med træningsprogram efter testning
Læs hjemmefra (eller lyt ved at trykke på højtalerikonet øverst til højre og vælge afsnittet):
Yubio
YuBio: Afsnit 3.1 Superkompensation + afsnit 3.2 Arbejdets tre faser
30-60-intervalløb + Softball. UDE
Læs YuBio afsnit 3.4 Aerob træning inklusiv underafsnit. Kig især på figur 3.8.
Theodor + Dagmar: Blå-bog-hytte?
Læs/lyt YuBio afsnit 3.5 Anaerob træning + kig på figur 3.10 (står ved afsnit 3.4.4)
Test 2 - Dem, der vil teste Bip-test, medbringer indesko - dem, der vil teste Cooper-test, går ud og løber den. Vi spiller alle softball ude bagefter testene
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Volleyball
Indhold
Kernestof:
Lanciers + Vals
Mulighed for at løbe sin Test 2 (bip-test eller Cooper-test) fra 13.40 for dem, der var til fodbold/var skadede/var syge/pjækkede i uge 41
Volley intro. HUSK indendørs idrætssko - det er et krav
Volley 2 + sluttest for dem, der mangler (i slutningen af timen).Medbring langærmet bluse
Se videoerne i YuBio med grundslag i volley: 13.3 Øvelser - Baggerslag+Fingerslag+underhåndsserv+blokade+smash
Volley 4 - serv + spil med 3 berøringer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Performance
Forløbsbeskrivelse: performance
Forløbet fokuserer på dans og bevægelse som udtryksmiddel. Der vil blive arbejdet med forskellige bevægelsesformer, -kvaliteter og retninger. Teorien vil tage udgangspunkt i Labans bevægelseslære: BESS - og der vil blive arbejdet med især Effort-konceptet. Målet er at eleverne får forståelse for hvad bevægelse også kan være, og hvordan det kan omsættes til et formidlingsredskab. Derudover skal eleverne aktivt arbejde med at udtrykke sig kropsligt og gerne udvikle et større bevægelses-repertoire end det der var deres udgangspunkt.
Forløbet afsluttes med gruppearbejde ift at skabe en performance (på 3-5 min) med udgangspunkt i et selvvalgt 'værk' (billede, skulptur, film, roman, musical/musikstykke). Værket skal eleverne i samarbejde fortolke og sammen (individuelt) formidle denne fortolkning for resten af klassen. Det kan være formidling af en historie, følelse, udtryk i musik (lyd) og/eller tilsvarende.
Labans EFFORT kategori:
tid - langstrakt eller hurtig
vægt - let eller stærk/kraftig
rum - fleksibel/indirekte eller fokuseret/direkte
flow - fri eller kontrolleret
HVAD SKAL JEG KUNNE?
i den endelige udførelse af jeres/din performance, skal du kunne vise at du har:
- evnen til at tilpasse sine bevægelser efter rytmen og stemningen i musikken
- evnen til at skabe koreografier med fokus på kommunikation af stemning eller historie
- evnen til at variere forskellige bevægelsestyper, ved hjælp af kraft, rum, niveauer osv. Altså jeres brug af Labans bevægelseslære.
Kernestof:
labans bevægelseslære kap 30.8
smidighedstræning kap 3.7
figur
30.7
Indhold
Kernestof:
Vi starter på Performance - tag langt tøj på, så du kan holde varmen ved lidt lavere intensitet
Øv din CPR-dans, så du kan den til timen
CPR-dans.pdf
HUSK at besvare spørgeskema, hvis du har idræt C
Performance 3 - brainstorm gerne hjemme på mulige temaer for en performance
Performance-grupper:
Performance vurderingskriterier.docx
Yubio
Læs i YuBio afsnit 30.8 Labans bevægelseslære inkl figur 30.7
Performance - Laban oversigt.docx
Labans BESS-koncept skemaoversigt.pdf
YuBio
Performance - øve i grupper
Fremvisning af performance. De første 30 minutter får I til lige at øve en enkelt gang igennem
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Volley genoptaget
Spilformationer - spilstruktur
Det færdige spil med 3 berøringer
Serv-modtagning-hævning-smash-blokade
Indhold
Kernestof:
Fremvisning af de sidste performance + volley opdatering (repeter videoer om fingerslag-baggerslag-serv fra YuBio)
Volley - spilformationer, kommunikation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Yoga
Indhold
Kernestof:
Medbring det gækkebrev (eller flere), som du har fået. Du viser dit gækkebrev - gætter på 3 fra klassen. Gætter du rigtigt, modtager du et påskeæg sammen med din SRP-formulering fredag morgen - gætter du forkert, medbringer du et påskeæg til afsender
Læs hjemmefra i YuBio afsnit 3.7 Smidighedstræning
Links til Yoga
Yoga for begyndere | Kom godt i gang med grundlæggende øvelser | Hverdagsyoga
Solhilsen for Begyndere | Trin-for-Trin Guide til Yoga | Hverdagsyoga
Læs hjemmefra i YuBio afsnit
Klar til yoga - ingen sko, tøj der kan strækkes
Yogaøvelser for begyndere, der er nemme at gå til | Hverdagsyoga
Månehilsen | Rolig Yoga-praksis til Mørke Aftener | Hverdagsyoga
3 krigere - Warrior Series in Yoga
3 krigere - Warrior Flow
POWER YOGA WARRIOR POSES 1 2 3
3 eksempler på "3 Krigere" - fokus på benstilling - fokus på ansigt-skulder-hofte + flow med vejrtrækning - fokus på overgang fra Hundestilling til Kriger 1, til Kriger 2, til Kriger 3 (dansende kriger) - vælg én af de tre Kriger 3-variationer
I jeres performancegrupper skal I lave drejebog til følgende forløb:- Klassiske danse (1.g)- Crossfit (2.g)- Jive (2.g)- Floorball (2.g)- Volley (3.g)- evt yoga (3.g)Nå så meget som muligt - upload i ét samlet dokument pr gruppe i Lectio (opgaven lig
Få Pulsen Op med Cardio-Yoga | Sjove Øvelser til Energi & Styrke | Hverdagsyoga
Solhilsen A og B.docx
AI-spørgeskema
Link til de tre krigere - Yogaøvelser for begyndere - lav yogastillinger derhjemme
Vi gennemgår teori fra sidste gang og i dag. Bagefter øver I jeres flow (sol-måne-kriger), så I får den lært, og så I kan få respons af hinanden i gruppen og af mig i løbet af timen
Vi gennemgår teori - noter spørgsmål hjemmefra, hvis der er noget, du ikke forstår. Så varmer vi op med en polka og en jive i ½ time. Så spiller vi floorball i ½ time og volley i ½ time. Kom glad med sko + drikkedunk - vi er i HALLEN
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697708751", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697708751", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697708751" }