Holdet 2022b id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mette Hårbøl
Hold 2022b id (1b id, 2b id, 3b id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kropsbasis
Titel 2 Klassiske danse
Titel 3 Kano
Titel 4 Jive
Titel 5 Floorball
Titel 6 Crossfit
Titel 7 Træningsprojekt + Softball
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Performance
Titel 10 Volley genoptaget
Titel 11 Yoga

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kropsbasis

- Opvarrning
- Cirkeltræning
- Crossfit-inspireret grundtræning
- Corestabilitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klassiske danse

Forløbsbeskrivelse Klassiske danse:

Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for klassiske danses opbygning, rytme og sociale element.
Målet er, at eleverne får en forståelse for de centrale elementer i udvalgte klassiske danse. Forløbet er bygget op i to dele:
En del med introduktion og tilvænning til folkedanses trin, opbygning og forskellige dansefatninger, hvor vægten er lagt på bøndernes folkedanse.
En del med introduktion og tilvænning til Les Lanciers, herunder trin, rytme og udtryk samt opbygning af de 5 ture.
Teoretisk fokus
Et overordnet indblik i folkedanse og Les Lanciers historiske udvikling koblet med samfundets generelle udvikling.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin i takt til musikken, f.eks. chassétrin, gåtrin og polka.
- Vise musikforståelse. Du skal f.eks. kunne høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter.
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne følge og huske de forskellige danse, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie

Litteratur - YuBio - Idræt C + B;
- Folkedansens historie 31.1
- Les lanciers 31.2
- Traditionelle folkedanse 31.3
- 31.3.1 Totur til Vejle (polka)
- 31.2 Les Lanciers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kano

Kano:

Formålet med dette forløb er, at eleven opnår praktiske kompetencer indenfor kanosejllads. Forløbet er centreret om mestringen af styringen af kanoen.

Du skal kunne:

Mestre fejetag
Kende til j-tag og kunne anvende det i lav fart
Mestre styretag når j-taget ikke fungerer
Mestre powertag
Mestre styringen af kanoen i fart (Kunne ro på en lige linje)
Udvise generel balance (Kunne padle knælende)
Have kendskab til Makkerredning (X-redning) og kunne entre egen kano efter redning

Kernestof:

29.6 Kano
29.6.1 Sikkerhed ved kanosejlads
29.6.2 Udstyr
29.6.3 Teknik

Evaluering:
Sikkerhed
Fremdrift
Balance
Manøvrering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jive

Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen Jive. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med variationer af allerede eksisterende figurer og måske dit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk.
Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet Jive i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- grundtrin
- Figurerne "damedrejning", "vindmølle", forskellige kick
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Performance

Forløbsbeskrivelse: performance

Forløbet fokuserer på dans og bevægelse som udtryksmiddel. Der vil blive arbejdet med forskellige bevægelsesformer, -kvaliteter og retninger. Teorien vil tage udgangspunkt i Labans bevægelseslære: BESS - og der vil blive arbejdet med især Effort-konceptet. Målet er at eleverne får forståelse for hvad bevægelse også kan være, og hvordan det kan omsættes til et formidlingsredskab. Derudover skal eleverne aktivt arbejde med at udtrykke sig kropsligt og gerne udvikle et større bevægelses-repertoire end det der var deres udgangspunkt.
Forløbet afsluttes med gruppearbejde ift at skabe en performance (på 3-5 min) med udgangspunkt i et selvvalgt 'værk' (billede, skulptur, film, roman, musical/musikstykke). Værket skal  eleverne i samarbejde fortolke og sammen (individuelt) formidle denne fortolkning for resten af klassen. Det kan være formidling af en historie, følelse, udtryk i musik (lyd) og/eller tilsvarende.

Labans EFFORT kategori:
tid - langstrakt eller hurtig
vægt - let eller stærk/kraftig
rum - fleksibel/indirekte eller fokuseret/direkte
flow - fri eller kontrolleret

HVAD SKAL JEG KUNNE?
i den endelige udførelse af jeres/din performance, skal du kunne vise at du har:
- evnen til at tilpasse sine bevægelser efter rytmen og stemningen i musikken
- evnen til at skabe koreografier med fokus på kommunikation af stemning eller historie
- evnen til at variere forskellige bevægelsestyper, ved hjælp af kraft, rum, niveauer osv. Altså jeres brug af Labans bevægelseslære.


Kernestof:
labans bevægelseslære kap 30.8
smidighedstræning kap 3.7

figur
30.7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Volley genoptaget

Spilformationer - spilstruktur
Det færdige spil med 3 berøringer
Serv-modtagning-hævning-smash-blokade
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Yoga

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer