Holdet 2022c id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Trine Bentsen
Hold 2022c id (1c id, 2c id, 3c id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning og træningsbasis
Titel 2 Klassiske danse
Titel 3 Grundtræning
Titel 4 Kano og naturbrug
Titel 5 Floorball
Titel 6 Lindy hop
Titel 7 Flagfootball eller volleyball
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Volleyball 2.0
Titel 10 Performance
Titel 11 Akroyoga
Titel 12 Refetition
Titel 13 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Klassiske danse

Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for klassiske danses opbygning, rytme og sociale element.
Målet er, at eleverne får en forståelse for de centrale elementer i udvalgte klassiske danse. Forløbet er bygget op i to dele:
En del med introduktion og tilvænning til folkedanses trin, opbygning og forskellige dansefatninger, hvor vægten er lagt på bøndernes folkedanse.
En del med introduktion og tilvænning til Les Lanciers, herunder trin, rytme og udtryk samt opbygning af de 5 ture.
Teoretisk fokus
Et overordnet indblik i folkedanse og Les Lanciers historiske udvikling koblet med samfundets generelle udvikling.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin i takt til musikken, f.eks. chassétrin, gåtrin og polka.
- Vise musikforståelse. Du skal f.eks. kunne høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter.
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne følge og huske de forskellige danse, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
Litteratur
Fælleslitteratur:
·        YuBio - Idræt C + B;
Folkedansens historie 31.1
Les lanciers 31.2
Traditionelle folkedanse 31.3
31.3.1 Totur til Vejle (polka)
31.2 Les Lanciers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Floorball

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. Basale boldtilvænningsøvelser, driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes
sammen til sidst, hvor sammenspil og taktik er fokus.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lindy hop

Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen lindyhop. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du med bounce giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med, hvordan dumed variationer af allerede eksisterende figurer, autentiske jazztrin eller måske dit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk. Du skal også lære og erfare, hvordan du mest hensigtsmæssigt fører og bliver ført. Det er specielt vigtigt, når dansen ikke er koreograferet på forhånd, og du skal føre/følge din partner. Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet lindyhop i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by"
- Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Volleyball 2.0

I skal til eksamen fremvise tekniske og taktiske færdigheder i volleyball med fokus på spillet med 4 mod 4 spillere eller 3 mod 3 på en badmintonbane. I kan vælge om I vil spille med teen1 (hvor andenbolden kan gribes) eller om I vil spille teen2 (hvor alle berøringer skal være volleyslag). I skal vise både rene tekniske øvelser og mere spilnære øvelser og spille det færdige spil.
I forhold til bedømmelsen skal du
- Kunne udføre fingerslag, baggerslag, smash og serv med højde og præcision
- Vise forståelse for regler og rotationssystem
- Placere dig hensigtsmæssigt på banen
- Spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelserne (styrkemæssigt og motorisk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Performance

Forløbet fokuserer på dans og bevægelse som udtryksmiddel. Der vil blive arbejdet med forskellige bevægelsesformer, -kvaliteter og retninger. Teorien vil tage udgangspunkt i Labans bevægelseslære: BESS - og der vil blive arbejdet med især Effort-konceptet. Målet er at eleverne får forståelse for hvad bevægelse også kan være, og hvordan det kan omsættes til et formidlingsredskab. Derudover skal eleverne aktivt arbejde med at udtrykke sig kropsligt og gerne udvikle et større bevægelses-repertoire end det der var deres udgangspunkt.
Forløbet afsluttes med gruppearbejde ift at skabe en performance (på 3-5 min) med udgangspunkt i et selvvalgt 'værk' (billede, skulptur, film, roman, musical/musikstykke). Værket skal  eleverne i samarbejde fortolke og sammen (individuelt) formidle denne fortolkning for resten af klassen. Det kan være formidling af en historie, følelse, udtryk i musik (lyd) og/eller tilsvarende.

Labans EFFORT kategori:
tid - langstrakt eller hurtig
vægt - let eller stærk/kraftig
rum - fleksibel/indirekte eller fokuseret/direkte
flow - fri eller kontrolleret

HVAD SKAL JEG KUNNE?
i den endelige udførelse af jeres/din performance, skal du kunne vise at du har ....
- evnen til at tilpasse sine bevægelser efter rytmen og stemningen i musikken
- evnen til at skabe koreografier med fokus på kommunikation af stemning eller historie
- evnen til at variere forskellige bevægelsestyper, ved hjælp af kraft, rum, niveauer osv. Altså
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer