Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Trine Bentsen
|
Hold
|
2022v id (1v id, 2v id, 3v id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning og træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klassiske danse
Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for klassiske danses opbygning, rytme og sociale element.
Målet er, at eleverne får en forståelse for de centrale elementer i udvalgte klassiske danse. Forløbet er bygget op i to dele:
En del med introduktion og tilvænning til folkedanses trin, opbygning og forskellige dansefatninger, hvor vægten er lagt på bøndernes folkedanse.
En del med introduktion og tilvænning til Les Lanciers, herunder trin, rytme og udtryk samt opbygning af de 5 ture.
Teoretisk fokus
Et overordnet indblik i folkedanse og Les Lanciers historiske udvikling koblet med samfundets generelle udvikling.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin i takt til musikken, f.eks. chassétrin, gåtrin og polka.
- Vise musikforståelse. Du skal f.eks. kunne høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter.
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne følge og huske de forskellige danse, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
Litteratur
Fælleslitteratur:
· YuBio - Idræt C + B;
Folkedansens historie 31.1
Les lanciers 31.2
Traditionelle folkedanse 31.3
31.3.1 Totur til Vejle (polka)
31.2 Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte
discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 3 discipliner. Spydkast, kuglestød og sprint med start fra startblok. Eleverne får introduceret hver øvelse og derefter arbejdes der i grupper. Hver elev skal aflevere video af alle tre teknikker. Det arbejder vi med de sidste to gange af forløbet.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i de tre discipliner
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de tre discipliner
- Kunne udføre et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. Basale boldtilvænningsøvelser, driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes
sammen til sidst, hvor sammenspil og taktik er fokus.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lindy hop
Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen lindyhop. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du med bounce giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med, hvordan dumed variationer af allerede eksisterende figurer, autentiske jazztrin eller måske dit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk. Du skal også lære og erfare, hvordan du mest hensigtsmæssigt fører og bliver ført. Det er specielt vigtigt, når dansen ikke er koreograferet på forhånd, og du skal føre/følge din partner. Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet lindyhop i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by"
- Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Flagfootball eller volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volleyball 2.0
I skal til eksamen fremvise tekniske og taktiske færdigheder i volleyball med fokus på spillet med 4 mod 4 spillere eller 3 mod 3 på en badmintonbane. I kan vælge om I vil spille med teen1 (hvor andenbolden kan gribes) eller om I vil spille teen2 (hvor alle berøringer skal være volleyslag). I skal vise både rene tekniske øvelser og mere spilnære øvelser og spille det færdige spil.
I forhold til bedømmelsen skal du
- Kunne udføre fingerslag, baggerslag med højde og præcision
- Vise forståelse for regler og rotationssystem
- Placere dig hensigtsmæssigt på banen
- Spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelserne (styrkemæssigt og motorisk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Performance
Forløbet fokuserer på dans og bevægelse som udtryksmiddel. Der vil blive arbejdet med forskellige bevægelsesformer, -kvaliteter og retninger. Teorien vil tage udgangspunkt i Labans bevægelseslære: BESS - og der vil blive arbejdet med især Effort-konceptet. Målet er at eleverne får forståelse for hvad bevægelse også kan være, og hvordan det kan omsættes til et formidlingsredskab. Derudover skal eleverne aktivt arbejde med at udtrykke sig kropsligt og gerne udvikle et større bevægelses-repertoire end det der var deres udgangspunkt.
Forløbet afsluttes med gruppearbejde ift at skabe en performance (på 3-5 min) med udgangspunkt i et selvvalgt 'værk' (billede, skulptur, film, roman, musical/musikstykke). Værket skal eleverne i samarbejde fortolke og sammen (individuelt) formidle denne fortolkning for resten af klassen. Det kan være formidling af en historie, følelse, udtryk i musik (lyd) og/eller tilsvarende.
Labans EFFORT kategori:
tid - langstrakt eller hurtig
vægt - let eller stærk/kraftig
rum - fleksibel/indirekte eller fokuseret/direkte
flow - fri eller kontrolleret
HVAD SKAL JEG KUNNE?
i den endelige udførelse af jeres/din performance, skal du kunne vise at du har ....
- evnen til at tilpasse sine bevægelser efter rytmen og stemningen i musikken
- evnen til at skabe koreografier med fokus på kommunikation af stemning eller historie
- evnen til at variere forskellige bevægelsestyper, ved hjælp af kraft, rum, niveauer osv. Altså
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Akroyoga
Yogaforløbet er ligeligt delt mellem klassisk yoga med fokus på solhilsen og akroyoga med fokus på samarbejde og kropslig kontrol. I akroyoga er det Bird, Chair, High flying whale og Foot to shin der er undervist i. Desuden er der undervist i overgange mellem forskellige positioner.
HVAD SKAL JEG KUNNE:
Kunne gennemføre en solhilsen med de modifikationer som din krop skal bruge
Vise positiv kommunikation både verbalt og nonverbalt
Kunne bidrage til et trygt rum
Kunne vise at du behersker de fem gyldne regler for spotting
Kunne spotte korrekt
Kunne holde kropsspænding og balance i positioner og overgange.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Refetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697714372",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697714372",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697714372"
}