Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022c SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Lykke Jørgensen, Mikkel Ullerup Olsen
Hold
2022c SP (
1c SP
,
2c SP
,
3c SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Introduktion til spansk
Titel 2
Forløb#2 Viva la vida (fortsat)
Titel 3
Forløb#3 Mi querida familia
Titel 4
Forløb#4 El sueño (latino) americano
Titel 5
Forløb#5 Mi querida familia fortsat
Titel 6
Forløb#6 Introduktion til Latinamerika
Titel 7
Forløb#6 Intro til LA (fortsat)
Titel 8
Forløb#7 La España de hoy (sprogrejse) 40%
Titel 9
Forløb#8 Cuba (40%)
Titel 10
Forløb#10 México (20%)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Introduktion til spansk
Indhold
Kernestof:
Intro 2
¡Conversaciones básicas en español (1).pdf
Udtale på spansk med øveord (3).pdf
Introduktion til faget :) medbring bogen Viva la Vida
(Til timen) Regelmæssige bøjninger af verber på spansk.docx
Til i dag: Sørg for, at du kan bøje verberne hablar, comer og vivir udenad. Kig på nedenstående eller noter. Medbring Viva la Vida til timen
PXL_20221109_104645721.MP.jpg
Til i dag: lav Possessive pronominer: opgave 1 + 2 og Nægtelse: opgave (den hvor man skal indsætte nægtelsen). De findes på side 21 i Viva la vida. Brug teksten om María José som hjælp + ordbogen.com Medbring Viva la Vida til timen
(til timen) La lengua española scan.pdf
Øv jer på nedenstående Quizlet i ca. 15-20 minutter. Kig først kortene igennem ved "learn", og spil derefter "match". Medbring Viva la Vida
(når I er færdige med at læse afsnittet) Los números 0-15 på Quizlet
Tal 0-15
Tal 10-100
Til i dag: øv jer på bøjningerne af ser og estar til i dag + kig på dine noter omkring reglerne for, hvornår man skal bruge de to tider. Bøjningerne er nedenfor. Medbring Viva la vida
Ser bøjninger.png
Til i dag: sørg for, at du kan bøje hablar, comer, vivir, ser og estar i præsens/nutid + at du ved, hvordan man bruger artikler på spansk + hvordan man laver nægtende sætninger med "no". Medbring Viva la vida til timen
Interrogative pronominer og adverbier på spansk
Til i dag: øv dig ca. 15 minutter på nedenstående Quizlet (først learn, så match) Medbring Viva la vida
Spørgeord på spansk
Til dem der allerede kan lidt spansk
Udtryk med tener
Til i dag: Læs teksten Julieta på s. 32 i Viva la Vida + øv dig på remsen med Tener, så du kan bøje det i præsens (kig nedenfor) Medbring bogen til time
Lektie til i dag: lav opgaverne med muy/mucho på s.34 (den i venstre hjørne) + øv jer på tallene 0-100 (brug det, jeg har lagt op på modulet på onsdag) Medbring Viva la vida
Juleafslutning! Sørg for at øve dig grundigt på tallene til i dag! Vi skal nemlig spille julebingo! medbring papiret med interviews fra sidst
10-100 på spansk
0-15 på spansk
numeros-1-100-spanish-numbers.jpg
La familia
Repetition efter jul 1c.docx
Spørgeskema 1c spansk hos MU
Medbring Viva la vida
Til i dag: Tegn dit eget stamtræ med navne på dine familiemedlemmer (som det på s. 41 i Viva la vida) du skal inkludere dig selv, søskende, forældre, bedsteforældre, onkler, tanter, fætre og kusiner. Medbring dit stamtræ på et stykke papir (udprintet
1c De spanske substantiver - viva la vida.docx
Ingen lektier til i dag. Brug tiden på at forberede jer på screeningen til på onsdag (altså lave afleveringen) Medbring Viva la Vida
Screening 2 1c.docx
I dag laver vi screening. Så sørg for, at du har lavet alle opgaverne i afleveringen + at du har øvet dig på det grammatiske, bøjninger af verber osv. Screeningen er uden hjælpemidler medbring Viva la vida
Preguntas para el texto _El camino de Santiago_.docx
Til i dag: Lav opgaverne i begge dokumenter nedenfor + medbring Viva la vida
Screening 2 1c.docx (opgaverne I lavede sidste gang, når I ikke lavede screening)
Til i dag: lav opgave 1 og 2 på side 46 i Viva la vida + Medbring Viva la vida til timen. I dag får i screening tilbage :)
Til i dag: Kig på den stiplede boks på s. 48 i Viva la Vida og prøv at skrive nogle regler for, hvordan man siger, hvad klokken er på spansk + kig på gloserne fra teksten på s. 47 igen. Skriv de vigtigste 5-7 ord/vendinger ned. Medbring Viva la vida
Til i dag: lav opgave 1 og 2 på s. 50 + bestem klokken på urene på s. 49 (husk også at sige om det er om morgenen, om natten mm.). Medbring Viva la vida til timen
Gloser til de tre tekster (Til timen)
Til i dag: du skal øve fraverne på spansk en 15-20 minutter via nedenstående Quizlet + sørge for, at du kan bøje de to regelmæssige verber ir og tener udenad i hovedet. Medbring Viva la Vida.
Observaciones - spørgeskema
Opgaver til at genopfriske hukommelsen.docx
MU er tilbage :) medbring Viva la Vida
Ropa en español
Til i dag: øv dig 15-20 minutter på nedenstående Quizlet om kroppen. Medbring viva la vida
Descripción de ropa
Til i dag: kig på side 61 i Viva la vida nederst. Der er en kasse med gloser til tøj. Vælg 10 stykker tøj og øv dig på deres spanske navne. Medbring Viva la vida
Til i dag: lav de to opgaver (1 og 2) til demonstrative pronominer fra Viva la vida s. 63 +medbring bogen til timen
Sidste screening i 1g spansk 1c 2023.docx.pdf
Til i dag: lav de to opgaver til perfektum og futurum på side 66 i Viva la Vida + øv dig på at kunne bøje hjælpeverberne haber og ir i præsens. Medbring bogen til timen
Perfektum - Præsens - Futurum.docx
Indhold af sidste screening i 1g spansk 1c 2023.pdf
Haber i præsens
Decir i præsens
hacer, tener, ser, ir i præsens
Til i dag: kig i dine noter og vær sikker på, du har skrevet noget brugbart ned om følgende grammatiske områder: demonstrative pronominer, refleksive verber, muy vs. mucho, dativstyrende verber (som gustar) og genitiv. I dag terper vi til onsdagens s
I denne time laver vi den sidste screening i år. Se nedenstående for indhold. Som forberedelse kan I jo også kigge på den sidste screening, vi lavede i januar. Medbring Viva la Vida (vigtigt)
Sidste screening i 1g spansk 1c 2023.docx (2).pdf
Når man ikke laver screening, skal man lave følgende:
Grupper til screening.png
Sørg for at have lavet opgaverne fra sidste modul + medbring Viva la Vida. I dag kigger vi på jeres screening
I dag gentager vi sidste uges screening :) Kig grundigt på feedback fra sidste mandag og de noter, du tog, mens vi gennemgik prøven. Husk at øve de ting, som du skal kunne i hovedet for at forbedre dit resultat. Medbring Viva la vida
grupper round 2.png
Øv jer på nedenstående Quizlet til i dag. Medbring Viva la vida
Guide til selvstudie i spansk (you lose it if you don't use it!)
Til ChatGPT:
Hvis du vil, kan du øve lidt på perfektum, gerundium og nær fremtid igen :) der er nemlig en præmie på højkant i dag! I dag kigger vi på screening, snakker færdig om Paco de Lucía og hygger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Viva la vida (fortsat)
Formålet med dette forløb er at indhente de timer, som grundet aflysning ikke kunne gennemføres sidste skoleår. Med ugangspunkt i begyndersystemet "Viva la vida" vil vi beskæftige os med basal spansk grammatik, samt arbejde med Spanien som kulturområde.
Anvendt materiale:
- Viva la vida s. 68-97
Arbejdsformer:
Undervisningen vil veksle mellem tavleundervisning, par- og gruppearbejde samt solo-opgaver. I undervisningen vil vi desuden benytte os af både digitale og analoge øvelser, så eleverne kan få forbedret deres skriftlige og mundtlige færdigheder på spansk.
Indhold
Kernestof:
¿Qué hemos hecho en las vacaciones de verano?
Velkommen tilbage efter en (forhåbentlig) dejlig sommerferie. Husk Viva la vida
grupper vacaciones.png
TAL!
Til i dag: Læs teksten El poeta más leído de todos los tiempos i Viva la vida s. 72 + vælg et verbum, et substantiv og et adjektiv som er vigtige for at kunne forstå teksten (helst ord, som er nye for jer! Så ikke ser eller tener) medbring Viva la Vi
Til I dag: svar på nedenstående spørgsmål om læselektien fra sidst
Til i dag: tag et stykke blankt papir og riv det ud i 8 lige store stykker. Lav nu vendekort, hvor du skriver nedenstående spanske sætninger ned på den ene side, og så deres danske betydninger på den anden side. Øv dig nu med vendekortene i 15 minutt
Til i dag: lav opgave 2 på side 78 i Viva la vida + medbring Viva la vida til timen
Quizlet om madvarer
Til i dag: lav opgaven om adjektiver på s. 79 i Viva la vida + Læs teksten på s. 80-81 om spanske madvaner + træn madgloser via nedenstående Quizlet
I dag arbejder vi videre med Viva la vida. Medbring bogen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Mi querida familia
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har eleverne med udgangspunkt i bogen Mi querida familia arbejdet med spanske familieforhold. Fokus har generelt været på at få repeteret grammatik fra 1g og på at opbygge et ordforråd, så de er i stand til at formulere sig mundtligt og skriftligt på spansk. Derudover er eleverne også blevet introduceret for de to datider.
Anvendt materiale:
- Mi querida familia (100%)
Sprogligt indhold:
- perfektum, gerundium og nær fremtid
- uregelmæssige verber i præsens
- dativstyrende verber
- demonstrative pronominer
- refleksive verber
- imperfektum og præteritum
Indhold
Kernestof:
Til i dag: læs teksten på s. 85-86 i Viva la vida + lav opgaven om refleksive verber øverst på s. 87. Medbring Viva la vida
Indhold i screening 1 i 2g (1).pdf
I dag laver vi screening 1 (se nedenstående dokument) og arbejder på næste aflevering. Sørg for at have lavet opgaverne fra i mandags som forberedelse til screeningen. Medbring Viva la vida
Indhold i screening 1 i 2g.pdf
Grupper screening 1 2c.png
Vi arbejder lidt mere på afleveringen og kigger på screening 1.
Til i dag: Læs Guión del capítulo 1 fra s. 7-8 i Mi querida familia. Slå ord op du ikke kender, og lav en liste over alle de demonstrative pronominer, der bruges i afsnittet. Medbring Mi querida familia
Screening 1 retteark 2c.png
Ingen lektier til i dag (vi lavede dem i timen sidst), men medbring Mi querida familia. I dag forbereder vi os på screeningen
I dag laver vi screening 2 (med samme fokus som den sidste). Sørg derfor for at have øvet + at have lavet opgaverne fra sidst. Medbring Mi querida familia
Når man ikke laver screening, arbejder man med følgende i Mi querida familia:
Screening 2.png
Til i dag: Lav opgaverne fra i mandags + Medbring Mi querida familia (Asbjørn, Eva og Lærke laver screening)
Til i dag: læs og oversæt (behøves ikke at skrives ned) kapitel 2 i Mi Querida familia og skriv minimum 5 sætninger på spansk, som forklarer, hvad der sker i afsnittet. Medbring bogen til timen
Retteark screening 2 2c.pdf
Spørgeskema 2c spansk
Til i dag: Oversæt fagene i opgave 8 (s. 15 i Mi Querida) til dansk + skriv 3-5 sætninger i dit kladdehæfte, hvor du begrunder, hvorfor det er dit yndlingsfag. Du kunne starte sådan her Mi materia favorita es ____ porque _____ Medbring dit kladdehæft
Gloser til kapitel 3 (Mi querida)
Lektie: Husk Mi querida familia
Grupper Mi querida capítulo 3.pdf
Lektie til i dag: Husk Mi querida familia og dit kladdehæfte + læs kapitel 3 s. 17-18 og find eksempler på imperativ i teksten
Til I dag: sørg for at have lavet hele første opgave i det grammatikpapir, I fik sidst om personlige objektspronominer. Hvis I har problemer med dem, så slå op i Tag tyren ved hornene. Medbring grammatikpapiret og Mi querida familia til timen + kladd
Til i dag: lav opgave 3+4 (husk at oversætte sætningerne) på s. 20-21 i Mi querida familia + Medbring Mi querida familia, grammatikpapiret med opgaver om objektspronominer og kladdehæftet
Til i dag: læs kapitel 4 i Mi querida familia + find 3 svære replikker i teksten, som du vil arbejde med i timen. Medbring bogen og kladdehæfte til timen. I dag introduceres de to datider (så det er meget vigtigt at komme til undervisning, da vi køre
Lektie til i dag: Sørg for at du har i hvert fald 3 sætninger til hver af de fire billeder på s. 24 i Mi querida familia. I dag arbejder vi på næste aflevering, som er en snak med mig mañana. Husk kladdehæfter og Mi querida familia
(opgaver til timen) Opgaver til 2c d2111.docx
I dag skal I hver især snakke med mig i 3 minutter. Vi mødes først i BIB 2 og så afholdes snakkene i lokale 02 i hovedbygningen. Husk at få afleveret talepapir på Lectio og printe talepapir. Når man ikke taler med mig, så skal man lave vedhæftede opg
Charlas con Mikkel (tidsskema).pdf
Opgaver til forberedelse til screening 3 2c.docx
Ingen lektier til i dag, men sørg for at have lavet alle opgaverne fra i går + medbring kladdehæfte, de to bøger med Tyren og Mi querida familia
Sørg for at have lavet opgaverne fra sidste time (hvis du ikke allerede har lavet dem). I dag retter vi opgaverne + snakker lidt videre om de grammatiske områder, som vil være en del af screeningen onsdag. Medbring kladdehæfter og Mi Querida familia
I dag laver vi screening om regelmæssige og uregelmæssige verbers bøjninger, personlige pronominer (subjekt- og objektsformer), de to datider (regler for brug og bøjninger i imperfektum af regelmæssige verber)
screening 3.png
Til i dag: sørg for at du har læst kapitel 5 i Mi querida familia og fundet 5 substantiver, verber og adjektiver fra kapitlet + oversat gloserne i opgave 3 s. 27 i Mi querida familia + brugt gloserne til at beskrive din egen morgenrutine: som f. eks.
Til i dag: Øv jer på at genfortælle kapitlet detaljeret ved hjælp af det talepapir, som jeg gav jer sidst. Hvis du tilføjer ord til talepapiret, skal du undlade at skrive bøjede verber. Når du skal øve dig, skal du sidde med bogen åben på de relevant
I dag laver vi julehygge og ønsker mig en god barsel :) øv jer på nedenstående Quizlet med tal, da vi skal lave julebingo!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 El sueño (latino) americano
En stor del af forløbet har været dedikeret til SRO (spansk-engelsk).
Forløbet har fokuseret på latinoer i USA og på selve rejsen til USA bl.a. med filmen 'Sin Nombre'. Vi har arbejdet med push og pull faktorer og el sueño americano bl.a. i teksten om Marco Valádez.
Derudover har forløbet koncentreret sig om livet som latino i USA og den kulturkløft/identitetskrise nogle immigranter oplever.
Sprogligt indhold:
- Præteritum
- Imperfektum (repetition)
Indhold
Kernestof:
Tekst: Los Hispanos en Estados Unidos
Opgaver til teksten
Ingen lektier til i dag. Vi starter op på nyt emne: El sueño (latino) americano (SRO)
Afsnit
Vi ser filmen 'Sin Nombre' i dag. Vær klar med notepapir og blyant, når modulet starter!
Link til filmen: Sin Nombre
Vi snakker om 'Sin Nombre'.
Tag også et kig på dette ark med gode ord/udtryk til at snakke om film: Vocabulario de películas
Hispano, latino, chicano o americano
Ingen lektier til i dag! Vi fortsætter med emnet "El sueño (latino) americano".
SRO formalia
Vi starter ud med en ordforrådsøvelse, så vi ikke glemmer det spanske. Den resterende tid bruger vi på SRO / ikke-SRO-opgaven.
Medbring Håndbog til DANSK (den lilla) - der er nemlig noget om analyse af spillefilm, vi kan bruge.
Ingen lektier til i dag (grundet arbejde med SRO). Vi taler lidt videre om "El sueño latino americano".
Til i dag: Interview med Marco Valádez - lav øvelsen øverst på s. 100, hvor du skal finde et substantiv, der er tilsvarende verbet. Læs derefter den første del af teksten (til og med "..con dinero, con salud" på s. 102). Vær sikker på, at du forstår
Til i dag: løs opgave 2 og 3 til teksten om Marco Valádez. Læs resten af teksten hjemme og øv dig på højtlæsning. Vi læser og oversætter den sammen!
Ingen lektier til i dag. Men medbring Tag Tyren ved Hornene og Vild med Tyren! Vi skal til at kigge på datidsformen præteritum.
Vild med Tyren, s. 71-72.pdf
Til i dag: genlæs s. 149-154 i Tag Tyren ved Hornene, så du har helt styr på præteritum (bøjning og anvendelse). Skriv en sætning til hver "anvendelse" af præteritum om, hvad du lavede i din vinterferie:
HISTORIA - præteritum vs imperfektum.docx
Til i dag: Læs teksten om México, der er en introduktion til teksten om den mexicanske pige Aby
Lige liiiiiiidt mere om præteritum og imperfektum.docx
Preguntas al texto - Aby de México I.docx
Til i dag: lav resten af opgaverne til introduktionsteksten om Mexico fra i onsdags (vi svarede på spg. 1 og 2 i klassen). Læs også de første sider om Aby de México, s. 56-58 til og med "...al padre con alegría": Aby de México II - contra las convenc
Til i dag: lav resten af sætningerne om brugen af 'que':
Ingen lektier til i dag. Vi afrunder teksten om Aby og I får også lidt tid til at skrive på opgaven, der skal afleveres d. 17/3.
Aby de México - grammatik.pdf
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Mi querida familia fortsat
Vi fortsætter og afslutter Mi querida familia
Indhold
Kernestof:
MU er tilbage! :) i dag snakker vi lidt om den tid, hvor jeg har været væk + hvad vi skal lave frem til sommerferien. Medbring kladdehæfte og Mi querida familia
(vi prøver igen 😅) MU er tilbage! :) i dag snakker vi lidt om den tid, hvor jeg har været væk + hvad vi skal lave frem til sommerferien. Medbring kladdehæfte og Mi querida familia
Vi arbejder med Mi querida familia (medbring bogen + kladdehæfte) og snakker om resten af året
Spørgeskema
Mi querida 6.pdf
Til i dag: Kig i dine noter omkring brugen af "gustar" og andre dativstyrende verber + se om du kan finde noget om dette grammatiske emne i Tag tyren ved hornene (din grammatikbog). Medbring Mi querida familia, Tag tyren ved hornene og dit kladdehæft
Til i dag: husk at tage kladdehæfte og Mi querida familia med til undervisning i dag
Vi laver en delprøve 1 i klassen (uden hjælpemidler). Jeg skal nok sørge for at give en god introduktion til opgaven, samt gå rundt og hjælpe, hvis der opstår tvivl :)
Til i dag: sørg for at din gruppe har lavet jeres power point klar, sådan så I kan præsentere foran klassen. I skal inkludere
TIL TIMEN niños migrantes - delprøve 1 og 2 (1).pdf
I dag laver vi delprøve 2 og fortsætter med Mi querida - medbring bogen og kladdehæfter
Skabeloner skriftlige genrer i spansk (1) (4).pdf
Til i dag: læs kapitel 7 fra s. 36-38 (indtil du kommer til afsnittet en el restaurante). I fik gloser sidst, men kan også finde dem herunder. Medbring Mi querida familia + glosepapir
Til i dag: læs resten af kapitel 7 (gloseliste findes herunder) + svar på spørgsmål 8-12 på s. 40 + kig noter igennem i forhold til at bruge "se" som "man" på spansk. MEDBRING Mi querida familia og gloselisten
Til i dag: oversæt følgende verber til dansk og skriv ved hver, om de er regelmæssige eller uregelmæssige + hvordan de er uregelmæssige i præsens. MEDBRING Mi querida familia
Til i dag: øv jer på nedenstående Quizlet med gloser fra kapitel 8 (der er mange ord, som vi allerede kender, så bliv ikke bange for størrelsen på quizlet'en!) + Medbring Mi querida familia + kladdehæfter
Til i dag: sørg for, at I har forberedt jer på at kunne svare på spørgsmålene i nedenstående Quiz og byt + Medbring bogen
Til i dag: Lav én sætning med hver af de 3 gloser/vendinger som står i boksen nederst på side 57 i Mi querida familia (opgave 6). Medbring jeres sætninger i fysisk form, så vi kan arbejde med dem uden computer. I skal altså ende med at have 3 sætning
Ropa
Du er den førende ekspert i alt, der har med Latinamerika at gøre. Du er virkelig god til at formidle din viden om kulturelle og historiske forhold i alle latinamerikanske lande på en underholdende måde. Du skal hjælpe mig med at finde det latinameri
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Introduktion til Latinamerika
Indhold
Kernestof:
Til i dag: øv dig 15-20 minutter på denne Quizlet: Præpositioner og spørgeord + medbring kladdehæfte (VIGTIGT)
Til i dag: Øv jer på nedenstående Quizlet med de 8 første hitverber (betydning + bøjning) ca. 15 minutter + medbring kladdehæfte
Vi kigger på sidste aflevering, laver mundtlige billedbeskrivelser og går i gang med filmen! Øv dig på de sidste 8 hitverber via Quizlet (eller hjemmelavede flashcards :) ) MEDBRING kladdehæfte
Vi ser film (færdig?)
Vi ser filmen færdig og laver sommerhygge :) hvis du ikke var til time sidst, så er det en god idé at få set den del, vi så fredag. Link til den er i en besked, jeg har sendt til jer her på lectio. De sidste 10-15 minutter af timen snakker jeg med de
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#6 Intro til LA (fortsat)
Indhold
Kernestof:
Vi siger velkommen tilbage, får genfundet vores spanske sprog og starter det forberedende arbejde til vores LA-præsentationer
Til i dag skal I have lavet en liste i prioriteret rækkefølge over de lande, som I i jeres gruppe ønsker at beskæftige jer med det næste stykke tid. Kig på nedenstående dokument for oversigt over lande og grupper (opgavebeskrivelsen kan muligvis bliv
Spanish Speaking Countries - Map Quiz Game - Seterra
I dag arbejder vi i vores grupper på vores præsentationer + taler årsprøve de sidste 15 minutter (altså studieretningseleverne)
Jeg skal skrive en tværfaglig opgave i fagene X og Y i gymnasiet, og jeg ved ikke hvilket emne, jeg skal vælge at skrive om. Stil mig 5 spørgsmål om mine interesser. Efter du har modtaget mine svar, skal du så give 5 konkrete bud på 5 problemstilling
I dag får i ca. 40 minutter til at arbejde færdig med jeres præsentationer + at øve. Så tager vi præsentationerne næste gang. I dag skal vi også snakke om spansk i SRP.
Vi præsenterer vores lande for resten af klassen. Sørg for at aflevere jeres talepapir på lectio og at have forberedt jer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#7 La España de hoy (sprogrejse) 40%
Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb har der været fokuseret på nutidens Spanien. Der er i undervisningen lagt særlig vægt på unge spanieres levevilkår, hverdagsliv, økonomiske og sociale udfordringer, samt fænomenet turismofobia. Derudover har eleverne været på sprogskole i Malaga i løbet af forløbet.
Emner:
Spanske samfundsforhold (økonomiske og strukturelle udfordringer der er på arbejdsmarkedet i Spanien med følgende boligudfordringer og lav fødselsrate)
Unge spanieres drømme og muligheder
Mileuristas
Fuga de cerebros
Turismofobia
Kernetekster:
La generación de los mil euros (Nuevos Retratos)
Fuga de cerebros (Voces de protesta)
Perdiendo el norte (film af Nacho G. Velilla)
Turismofobia: Barcelona y otras ciudades en pie de guerra contra el turismo de masas (BBC.com)
Activistas anti turismo: agresividad, tensión y acoso contra familias de viajeros en Barcelona (Antena3)
Indhold
Kernestof:
Efter de to sidste grupper har fremlagt, skal vi lave årets første delprøve 1 i mindre grupper uden hjælpemidler. Den afleveres ikke, men rettes i timerne. Vi snakker afslutningsvis om de frie opgaver, som er de sidste i delprøven
Til i dag: lav opgaverne 1-11 i delprøve 1 fra i går. Vi kigger på den første rigtige aflevering (en delprøve 2) og starter nyt forløb. MEDBRING DELPRØVE 1
Skabeloner skriftlige genrer i spansk.pdf
Ingen lektier til i dag, men medbring kladdehæfte. I dag laver vi aflevering de første 30 minutter og begynder herefter på forløbet La España de hoy
Læsegrupper til temaet La España de hoy.pdf
Til i dag: Øv jer på remsen til futurum: (psst! ar/er/ir-verber bøjes ens!!! 🥳🥳🥳 ) + medbring kladdehæfter
Til i dag: sæt en timer på 10 minutter og skriv herefter så mange sætninger som overhovedet muligt om livet som mileurista i Spanien i hånden (så på papir, i kladdehæfte eller andet). Du kan eventuelt besvare spørgsmål som: hvordan ser deres liv ud n
Ingen lektier til i dag, så du kan passende bruge tiden på at forberede dig til i morgen. Medbring papiret med oversættelse fra sidst og kladdehæfte
Til i dag: brug de papirer og alt det, du har skrevet og læst de sidste par gange til at forberede dig på at kunne skrive om livet som mileurista uden hjælpemidler. I dag laver vi en screening med tekstfelter, hvor I skal skrive sammenhængende sætnin
I dag afholder vi screeningen, som blev aflyst i onsdags.
HOLD 2 HAR SCREENING KLOKKEN 13.15!!!!!
Lav opgaverne om verbalperifraser fra i går + medbring kladdehæfte
I dag leger vi spansk restaurant, så øv jer på gloserne fra sidst til i dag + medbring Fuga de cerebros, som I fik sidste gang. Medbring kladdehæfter
Jeg vil gerne øve at bestille mad på en spansk restaurant på spansk. Vi skal derfor lave et rollespil, hvor du skal spille den snakkesalige tjener Alberto, som arbejder på en tapas-restaurant i Malaga. Din mission er at spørge ind til dine gæster, så
Opgaver til sprogrejse 2024 i Malaga.pdf
Opgaver til hjemme-elever 2024.pdf
I dag leger vi restaurant. Medbring papir fra i går med udtryk fra restaurant (det fra videoen) + kladdehæfter. Rejseelever skal udfylde dokument og aflevere i dag
Vocabulario restaurante
Carta de un restaurante
Oversæt menukortet herunder til dansk. Vi forbereder os på sprogrejse/hjemmeopgave i dag
El rincon de miguel.png
Grupper
Vi snakker om turen, ser videoer, feedback på Mileurista-screening, går i gang med næste aflevering + starter på at se film mm. Medbring kladdehæfte
Vi ser film :) (vamos primera a 01 para ver si la pantalla es suficientemente grande para una película)
Vi ser filmen færdig og begynder at arbejde med den. Der skal også evalueres på sprogrejsen. Medbring kladdehæfte og papir, I fik sidst. Hvis man ikke var der til første time, skal man se filmen via link, som jeg sendte jer her på lectio. Se til 1t15
Spørgeskema sprogrejse
Til i dag: se filmen helt færdig + medbring papiret, du har skrevet noter på. Perdiendo el norte (link)
I dag skal vi lave vores rollespil. Sørg for at have øvet jer på det, som I kom frem til i går i gruppen. Medbring kladdehæfte
Arbejdsspørgsmål til Turismofobia.docx
Til i dag: Din gruppe skal have læst den første artikel om turismofobia, som I fik sidst + besvaret spørgsmål (vedhæftet sidste modul). Hvis man ikke var der sidst, skal man tage tage en kopi af teksterne i mit dueslag + sørge for at få den læst. Med
I denne time laver vi en delprøve 1 uden hjælpemidler (aflevering) medbring derfor blyant og viskelæder. Hvis du vil forberede dig på denne delprøve, kan du læse op på verbalperifraser, grammatiske tider (man skal for eksempel kunne genkende datidern
I dag starter vi på delprøve 2 + arbejder videre med turismofobia. Medbring derfor tekstsamlingen + kladdehæfter + sørg for at have besvaret spørgsmålene, som I arbejdede på i grupper. Hvis man ikke var der, skal man tage tage en kopi af teksterne i
Antiturismo 2.png
Vi starter på nyt forløb (Cuba) + afslutter España (så medbring teksterne om antiturismo) kigger på fejlsætninger (aflevering)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#8 Cuba (40%)
Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb har vi arbejdet med Cuba som emne. Vi fået et overblik over de historiske forhold, som ledte til revolutionen, samt hvordan samfundet ændrede sig efterfølgende. Vi har derudover fokuseret på personlige beretninger fra cubanere.
Emner:
Cubas historie
Den cubanske revolution
Kommunisme og kapitalisme
Leveforhold og muligheder på Cuba
Migration til Europa og USA
Kernetekster:
La lucha cubana
La historia
Cuba bajo Fulgencio Batista
La revolución en 1959 - La invasión de Bahía de Cochinos
La guerra fría - el embargo comercial - la crisis de los misiles
La religión - la educación - la salud - la igualdad - la homosexualidad
El sistema monetario, racionamiento y el salario
El baile - El deporte
El exilio - la emigración
Kapitalist i Cuba (Horisont - DR) tilgængelig via
mitcfu.dk
Alberto el cochero (Retratos cubanos)
Patricia la jinetera (Retratos cubanos)
Habana Blues
Supplerende materiale:
Diarios de Motocicleta
History vs. Che Guevara - Alex Gendler (YouTube)
Indhold
Kernestof:
Vi kigger på delprøve 1 og starter for alvor på det nye forløb om Cuba. Medbring kladdehæfter
(til timen) Traducción del español al danés - Cuba (La historia) (2).docx
Læs første tekst i nedenstående kompendium til i dag (La historia) + medbring kompendium fra i går (jeg har kopier til de fraværende) + kladdehæfte + dokument med lækre ting til de frie opgaver fra i går
Historietekster fra La lucha Cubana 3c 2024.pdf
huskeliste lækkert spansk 2021 (1).pdf
Til i dag: Svar på spørgsmål til den første tekst i Cuba-kompendium. Medbring kompendium
Svar på opgaverne (minus dem med bøjning af verber) til Cuba bajo Fulgencio Batista i kompendiet. Medbring kompendiet til timen
Til i dag: Medbring kompendium med Cuba-tekster og kladdehæfte. Vi retter, snakker om terminsprøve og så julehygger vi. (husk, at vi skal spille julebingo! Så kig lige på tallene inden!)
Vi laver nytårsbingo. Medbring Cuba-kompendium
Til i dag: Øv dig på gloserne på nedenstående dokument, som I også fik sidst. Medbring papiret til time + Cuba-kompendiet
Gloser til La revolución en 1959 - La invasión de Bahía de Cochinos.pdf
Vi kigger på terminsprøve og arbejder videre med Cuba. Medbring kompendiet
20 eksemplariske sætninger til at forstå brugen af gustar (1).pdf
Til i dag: lav opgaverne til afsnittet: La religión - La educación - La salud - La igualdad - La homosexualidad (multiple choice) + medbring kompendiet og kladdehæfte
Kapitalist i Cuba arbejdsopgaver (2).docx
Til i dag: læs de to tekster propiedad colectiva og el exilio (fra kompendiet) + udfyld nedenstående dokument. Medbring dokumentet udprintet + kompendiet med historietekster. Efter vi har snakket om lektien, skal vi se dokumentaren Kapitalist i Cuba,
La vida en Cuba.docx
Vi laver en delprøve 1 i hele timen (hvis du vil forberede dig, kan du repetere regelmæssige og uregelmæssige verber (diftongerende, med vokalskifte, go-verber), refleksive verber og verbalperifraser.
Sørg for, at du har lavet samtlige opgaver på arbejdspapiret om Kapitalist på Cuba (minus 9.c) + medbring noter, du tog under dokumentaren
Skabelon til gruppearbejde om to interessante cubanere.docx
Trabajo en grupos sobre dos cubanos interesantes.pdf
Til i dag: skriv 8 sætninger med 8 forskellige verbalperifraser (se vedhæftede dokument) til billedet nedenfor. I må gerne digte i forhold til, hvad de har lavet før, hvad de tænker og hvad de skal lave efterfølgende
Til i dag: læs Alberto el cochero færdig (er på sidste modul). I dag arbejder vi videre i grupperne efter en fælles start. Medbring tekstsamlingen
I dag skal I i grupperne snakke med mig en 5-7 minutter om Alberto el cochero. I skal arbejde på tekst nummer to om Patricia la jinetera, når I ikke taler med mig. Husk, at det virker mest tjekket at have printet sine talepapir ud, så man ikke sidder
(OPDATERET!) Tidsplan til små snakke om Alberto el cochero (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 México (20%)
Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb har vi arbejdet med Mexico og fokuseret hovedsageligt på unge i landet. Derudover har vi kigget på udfordringerne med korruption og narkokriminalitet, samt musikgenren “narcocorridos”.
Emner:
Fakta om Mexico
Mexicansk kultur og traditioner
Fordomme og stereotyper
Unges liv
Ulighed
Usikkerhed, narkokarteller og -kriminalitet
Narcocorridos
Kernetekster:
Mosaico Mexicano (vores to kompendier)
Datos sobre México
El mexicano estereotípico
Los jóvenes mexicanos
México inseguro
El narcotráfico y la violencia
Los adolescentes mexicanos quieren ser narcotraficantes y sicarios, según estudio
LOS NARCOCORRIDOS
Y tu mamá también
Supplerende tekster:
La cultura mexicana (Mosaico mexicano)
What is Mexico? (YouTube)
Exploring Mexican Culture: Traditional Mexican Cuisine and Heritage – Travel to Heaven (YouTube)
How One Chef Is Fighting To Preserve A Cooking Tool As Old As Civilization Itself | Still Standing (YouTube)
BuKnas de Culiacán: Chapón, cuerno y cachucha (i andet kompendium)
Narco Music is the Soundtrack to the Mexican War on Drugs (Part 1/3) (YouTube)
The Mexican Superstar Who The Cartel Are Trying To Murder.. [Peso Pluma] (YoutTube)
Indhold
Kernestof:
Til i dag: du skal have læst, lavet ordlister og besvaret spørgsmål til Patricia la jinetera. I vil blive delt ud i små grupper, hvor I så skal svare på spørgsmål fra mig til teksten. Efterfølgende tager vi hul på konjunktiv (medbring høretelefoner)
Til i dag: øv dig på at tale om Patricia la jinetera vha. nedenstående slides. I dag snakker vi om teksten og arbejder videre med konjunktiv.
I dag ser vi film :)
Vi ser film færdig og begynder at arbejde på den
I dag ser vi film 😊 delprøve 1 gemmer vi til næste uge
Delprøve 1 tilbage + vi ser film færdig (tag notepapir med fra sidst)
Vi laver en delprøve 1 (så øv på hitverber, verbalperifraser, grammatiske tider, uregelmæssige verbers bøjning og billedbeskrivelse) her er link til min oversigt over ord mm., som har optrådt i mange delprøver (mange ting går igen på tværs af prøvern
Hvad skal vi nå at gennemgå? (Google Doc)
Medbring notepapiret, som du lavede, mens vi så Habana Blues. I dag afslutter vi forløbet om Cuba og snakker datidskonjunktiv. Medbring Tag tyren ved hornene og Vild med Tyren (vigtigt, da vi kommer til at læse i dem og lave øvelser)
Arbejdspapir oversættelse - Habana Blues.docx
Løsninger Arbejdspapir oversættelse - Habana Blues.pdf
Til i dag: oversæt sætningerne fra dokumentet i går (er uploadet på onsdagens modul). Vi afslutter Cuba-forløb. Medbring de to grammatikbøger (Tyrene)
Vi kigger på delprøve 1 og 2 (I får dem tilbage) og laver opgaver på baggrund af de problematikker, som jeg har set i delprøverne. Medbring Tag tyren ved hornene
Svar på opgaver fra sidste delprøve 1 og 2.pdf
Til i dag: Lav alle opgaver fra i går. I dag starter vi forløb om México
Til i dag skal du kunne bøje ir, estar og haber +vide hvad forskellen er på perfektum, gerundium og nær fremtid.
Forbered dig på at kunne danne sætninger i perfektum, gerundium og nær fremtid, som om du skulle lave en screening i dag (det skal du ikke, men det vil gøre timen sjovere). Medbring Mexico-kompendium. Vi ser mere film i dag også
I dag ser vi filmen færdig :)
I dag arbejder vi med filmen ud fra stillbilleder (karakterer, handling, info om México), så sørg for, at du har skrevet et resumé af filmen til i dag + medbring Mexico-kompendium
Oversættelsesopgaver til Y tu mamá también.docx
Guide til billedbeskrivelse i spansk 2024.pdf
Samme lektier som i går. Husk Mexico-kompendium
Fotos de Y tu mamá también.pdf
I dag beskriver man med begrænsede hjælpemidler (som jeg giver jer) en række billeder med dagligdagssituationer i Mexico (se aflevering for mere info) Medbring Mexico-kompendium nummer 2 (det med narkokartellerne)
Preguntas y vocabulario para hablar del narcotráfico, los cárteles y los narcocorridos.docx
Til i dag: læs teksten Los adolescentes mexicanos quieren ser narcotraficantes y sicarios, según estudio på s. 84 i Mexico-kompendium 2 (er digitalt herunder). I dag snakker vi om karteller og narcocorridos. I dag får I prøven fra i torsdags retur. M
Narcocultura Mexico parte 2.pdf
Den mundtlige eksamen i spansk A.pdf
Sådan kan du bruge generativ AI til at læse op til mundtlig eksamen i spansk (1).pdf
I dag afslutter vi forløb og snakker eksamen. Læs vedhæftede (korte) historie om en mexicaners drøm om et bedre liv i USA
Hector Nieto Montoya el sueño americano.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697981435", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697981435", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697981435" }