Holdet 2022c SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Lykke Jørgensen, Mikkel Ullerup Olsen
Hold 2022c SP (1c SP, 2c SP, 3c SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til spansk
Titel 2 Forløb#2 Viva la vida (fortsat)
Titel 3 Forløb#3 Mi querida familia
Titel 4 Forløb#4 El sueño (latino) americano
Titel 5 Forløb#5 Mi querida familia fortsat
Titel 6 Forløb#6 Introduktion til Latinamerika
Titel 7 Forløb#6 Intro til LA (fortsat)
Titel 8 Forløb#7 La España de hoy (sprogrejse) 40%
Titel 9 Forløb#8 Cuba (40%)
Titel 10 Forløb#10 México (20%)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til spansk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Viva la vida (fortsat)

Formålet med dette forløb er at indhente de timer, som grundet aflysning ikke kunne gennemføres sidste skoleår. Med ugangspunkt i begyndersystemet "Viva la vida" vil vi beskæftige os med basal spansk grammatik, samt arbejde med Spanien som kulturområde.

Anvendt materiale:
- Viva la vida s. 68-97

Arbejdsformer:
Undervisningen vil veksle mellem tavleundervisning, par- og gruppearbejde samt solo-opgaver. I undervisningen vil vi desuden benytte os af både digitale og analoge øvelser, så eleverne kan få forbedret deres skriftlige og mundtlige færdigheder på spansk.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Mi querida familia

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har eleverne med udgangspunkt i bogen Mi querida familia arbejdet med spanske familieforhold. Fokus har generelt været på at få repeteret grammatik fra 1g og på at opbygge et ordforråd, så de er i stand til at formulere sig mundtligt og skriftligt på spansk. Derudover er eleverne også blevet introduceret for de to datider.

Anvendt materiale:
- Mi querida familia (100%)

Sprogligt indhold:
- perfektum, gerundium og nær fremtid
- uregelmæssige verber i præsens
- dativstyrende verber
- demonstrative pronominer
- refleksive verber
- imperfektum og præteritum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 El sueño (latino) americano

En stor del af forløbet har været dedikeret til SRO (spansk-engelsk).

Forløbet har fokuseret på latinoer i USA og på selve rejsen til USA bl.a. med filmen 'Sin Nombre'. Vi har arbejdet med push og pull faktorer og el sueño americano bl.a. i teksten om Marco Valádez.
Derudover har forløbet koncentreret sig om livet som latino i USA og den kulturkløft/identitetskrise nogle immigranter oplever.

Sprogligt indhold:
- Præteritum
- Imperfektum (repetition)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Mi querida familia fortsat

Vi fortsætter og afslutter Mi querida familia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 La España de hoy (sprogrejse) 40%

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb har der været fokuseret på nutidens Spanien. Der er i undervisningen lagt særlig vægt på unge spanieres levevilkår, hverdagsliv, økonomiske og sociale udfordringer, samt fænomenet turismofobia. Derudover har eleverne været på sprogskole i Malaga i løbet af forløbet.

Emner:
Spanske samfundsforhold (økonomiske og strukturelle udfordringer der er på arbejdsmarkedet i Spanien med følgende boligudfordringer og lav fødselsrate)
Unge spanieres drømme og muligheder
Mileuristas
Fuga de cerebros
Turismofobia

Kernetekster:
La generación de los mil euros (Nuevos Retratos)
Fuga de cerebros (Voces de protesta)
Perdiendo el norte (film af Nacho G. Velilla)
Turismofobia: Barcelona y otras ciudades en pie de guerra contra el turismo de masas (BBC.com)
Activistas anti turismo: agresividad, tensión y acoso contra familias de viajeros en Barcelona (Antena3)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8 Cuba (40%)

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb har vi arbejdet med Cuba som emne. Vi fået et overblik over de historiske forhold, som ledte til revolutionen, samt hvordan samfundet ændrede sig efterfølgende. Vi har derudover fokuseret på personlige beretninger fra cubanere.

Emner:
Cubas historie
Den cubanske revolution
Kommunisme og kapitalisme
Leveforhold og muligheder på Cuba
Migration til Europa og USA

Kernetekster:
La lucha cubana
La historia
Cuba bajo Fulgencio Batista
La revolución en 1959 - La invasión de Bahía de Cochinos
La guerra fría - el embargo comercial - la crisis de los misiles
La religión - la educación - la salud - la igualdad - la homosexualidad
El sistema monetario, racionamiento y el salario
El baile - El deporte
El exilio - la emigración
Kapitalist i Cuba (Horisont - DR) tilgængelig via mitcfu.dk
Alberto el cochero (Retratos cubanos)
Patricia la jinetera (Retratos cubanos)
Habana Blues

Supplerende materiale:
Diarios de Motocicleta
History vs. Che Guevara - Alex Gendler (YouTube)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 México (20%)

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb har vi arbejdet med Mexico og fokuseret hovedsageligt på unge i landet. Derudover har vi kigget på udfordringerne med korruption og narkokriminalitet, samt musikgenren “narcocorridos”.

Emner:
Fakta om Mexico
Mexicansk kultur og traditioner
Fordomme og stereotyper
Unges liv
Ulighed
Usikkerhed, narkokarteller og -kriminalitet
Narcocorridos

Kernetekster:
Mosaico Mexicano (vores to kompendier)
Datos sobre México
El mexicano estereotípico
Los jóvenes mexicanos
México inseguro
El narcotráfico y la violencia
Los adolescentes mexicanos quieren ser narcotraficantes y sicarios, según estudio
LOS NARCOCORRIDOS
Y tu mamá también

Supplerende tekster:
La cultura mexicana (Mosaico mexicano)
What is Mexico? (YouTube)
Exploring Mexican Culture: Traditional Mexican Cuisine and Heritage – Travel to Heaven (YouTube)
How One Chef Is Fighting To Preserve A Cooking Tool As Old As Civilization Itself | Still Standing (YouTube)
BuKnas de Culiacán: Chapón, cuerno y cachucha (i andet kompendium)
Narco Music is the Soundtrack to the Mexican War on Drugs (Part 1/3) (YouTube)
The Mexican Superstar Who The Cartel Are Trying To Murder.. [Peso Pluma] (YoutTube)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer