Holdet 2022v SA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jane Larsen, Rolf Kaad Johansen
Hold 2022v SA (1v SA, 2v SA, 3v SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik, magt og medier
Titel 2 Samfundsøkonomi og velfærdsstat
Titel 3 Identitetsdannelse, socialisering og ulighed
Titel 4 Primærvalget i USA og amerikansk politik.
Titel 5 EU og Danmark
Titel 6 International politik med et fokus på Ukraine
Titel 7 Klimaproblematik og klimapolitik
Titel 8 Handelsteori, valutapolitik og globalisering
Titel 9 Skriftlige og mundtlige øvelser og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik, magt og medier

Formålet med forløbet er at eleverne skal få indblik i hvordan det politiske system i Danmark fungerer. Først og fremmest tager forløbet afsæt i det tidligere forløb i grundforløbet og arbejder videre med partiernes historie samt vælgeradfærd. Teorier og begreber som class voting, issue voting, nær- og retningsmodellen, rational choice teori, politisk socialisering og Michigan modellen er i fokus i forløbets start. Derudover skal eleverne selv udarbejde en vælgerundersøgelse, der har til formål at klarlægge hvorfor folk stemmer som de gør og ligeledes få eleverne til at reflektere over metoden "interview" og dens muligheder og begrænsninger.
Vi gennemgår valgmetoderne forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse samt forskellige opstillingsmetoder diskuterer fordele og ulemper ved disse. I den forbindelse sammenligner vi også det politiske system i Danmark og USA og kigger derfor også på parlamentarisme vs. præsidentialisme, et-kammer- og to-kammer systemet, lovgivningsprocessen i de to lande og magtens tredeling - fokus er dog på Danmark. Eleverne arbejder med Eastons model over det politiske system, den parlamentariske styringskæde og vi diskuterer kort om der er nogle demokratiske udfordringer ved den reelle parlamentariske styringskæde. Vi snakker om hvordan de som borgere kan være med til at påvirke den politiske beslutningsproces. Da der i forløbet er folketingsvalg i Danmark fylder folketingsvalg også en del i forløbet, og vi snakker om valgresultatet, regeringsdannelse og ministerposter. Eleverne laver også en kreative øvelse, hvor de inddeles i partier og skal forsøge at danne en regering på baggrund af mandatfordelingen efter valget d. 1/11.

Centrale begreber:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark
- politisk meningsdannelse
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data


Materiale:

Kernestof i tillæg til "Indhold": (jf. Jane, 1v SA)
-- Artikel: ”Kenneth Thue: Matematisk retfærdighed i valgsystemer” (uddrag)

Supplerende stof i tillæg til "Indhold": (jf. Jane, 1v SA)
- Podcast "de utro vælgere" - Genstart
- Afsnit 1 af tv-serien "Matador" (de første 40 minutter)
- Artikel: https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/vi-
gaar-allesammen-rundt-med-et-fundament-som-vores-holdninger-hviler-paa
- https://klassesamfund.dk/hvor-bor-klasserne
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-02-20-landkort-viser-forskelle-i-partiernes-stemmeandele
- Tabel over familiernes indkomster efter landsdele
- Tabel over befolkningens højeste uddannelsesniveau efter landsdele
- Artikel "Ulighed mellem land og by er blevet et valgkampstema. Ifølge ekspert er den også̊ reel"
- Artikel: "Radikale imod Støjbergs ”københavnske saloner” – nu åbner de jysk salon som modsvar"
- Tabeller/figurer om partiernes vælgerprofil
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
- Video om Eastons model: https://www.youtube.com/watch?v=mXk6tWsJt5I
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Samfundsøkonomi og velfærdsstat

Vi har beskæftiget os med nationaløkonomiske problemstillinger i relation til velfærdsstaten.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identitetsdannelse, socialisering og ulighed

Udgangspunktet for dette forløb er identitetsdannelse og socialisering som forklaringsfaktor for ulighed og fattigdom.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Primærvalget i USA og amerikansk politik.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 International politik med et fokus på Ukraine

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer