Holdet 2022c EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Peter Christensen
Hold 2022c EN (3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spectators
Titel 2 US Election 2024
Titel 3 7. Rule Britannia
Titel 4 8. Dystopia
Titel 5 Shakespeare (Drama and poetry)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spectators

Spectatorsforløbet er baseret på materialet i Wider Contexts-antologien og søger at give eleverne et indblik i mennesket som 'agens' blandt andre mennesker. Forløbet indledes med afklaring af klassiske psykologiske adfærdsforsøg, hvorefter der dykkes ned i mennesket og dets ageren som både deltager og betragter af verden med et fokus på at behandle i nogen grad afklare, hvad det er, der gør, mennesker i visse situationer handler, som de gør. Forløbet arbejder med fiktions- såvel som non-fiction-tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 US Election 2024

Eleverne introduceres til det amerikanske præsidentvalg. Eleverne stifter bekendtskab med kandidaterne og deres fokusområder i valgkampen. Eleverne oparbejder desuden viden om det politiske system i USA og strukturerne og principperne bag den amerikanske tre-deling af magt.

Forløb: US Election
Tekster (kernestof):
• Fra: Genefke, Nue og Wich. Election Year (Systime/Columbus):
• Chapter 3 – Truth Social Classics
• Remarks by President Biden in Statement to the American People
• Vice President Harris’ Acceptance speech
• Donald Trump’s RNC Acceptance speech
• Donald Trump - MAGA Rally, New Mexico, Nov. 1, 2024 (https://singjupost.com/full-transcript-trumps-maga-rally-in-new-mexico/?singlepage=1)

Supplerende stof:
• Fra: Mette Holm. Being American – Identity, Politics, and Contemporary Society. Gyldendal
• Chapter 2: American Government
• Chapter 3: Presidential Elections
• US Election glossary (handout)
• The Declaration of Independence
• Elevfundne artikler om Trumps valgsejr
• Donald Trump speaks at the RNC: Full Speech (https://www.youtubeeducation.com/watch?v=qc5NgBZXdtI)
• Donald Trump - MAGA Rally, New Mexico, Nov. 1, 2024 (https://www.youtube.com/watch?v=7k_KgB9FyNU)
• Vice President Harris’ Acceptance speech (https://www.youtubeeducation.com/watch?v=61HY9atD2H4)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 7. Rule Britannia

Forløb: Rule Britannia

Et forløb om det britiske imperies historie set gennem tre linser:
- Koloniherrernes
- De koloniserede
- Da imperiet kom hjem - om indvandringens følger i UK efter de-kolonialisering.

Forløbet har fokus på:
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og  andre engelsksprogede regioner.

Tekster (kernestof):

Voices of the Colonizers:
• James Thomson: Rule Britannia
• Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (Wider Contexts)
• William Shakespeare: The Tempest (Wider Contexts)
• George Orwell: Burmese Days (Wider Contexts)

The Empire Writes Back:
• Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (fra "Angles", systime)
• Mahatma Gandhi: Speech at Benares University (Timeless Themes)

The Empire Comes Home:
• Enoch Powell: Rivers of Blood (fra: "Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain," systime)
• Doris Lessing: The Mother of the Child in Question
• Ken Loach: The Old Oak
• Niall Ferguson: Empire: How Britain made the modern world (uddrag fra: "Angles", systime)

Supplerende Materiale:
• Fra: Timeless Themes: India the History of Colonisation
• Fra: Det britiske imperium – Fra Englands ekspansion til Commonwealth – Commonwealth og det multikulturelle England

Ved siden af det litterære stof er gennemført skrive- og grammatikmoduler i et omfang svarende til det litterære stof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 8. Dystopia

Forløb Dystopia

Forløbet fokuserer på forskellige versioner af Dystopiske samfund i fiktionens verden, hvor der er arbejdet med dystopiske samfundsstrukturer og teknologi som et dystopisk omdrejningspunkt. I forløbet trækkes der tråde til historiske og kontemporære samfundsmæssige forhold i både Storbritannien og USA.

Fokus i kernestof:
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

Kernestof:
• George Orwell - 1984 Chapter 1
• Kurt Vonnegut - Harrison Bergeron
• Bruce Miller - The Handmaid’s Tale
• Ray Bradbury - The Veldt

Supplerende stof:
• Per Stig Møller - De sletteste, mest skamløse mennesker har fået overdraget magten (politiken artikel 14/2 2025 https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art10286611/De-sletteste-mest-skaml%C3%B8se-mennesker-har-f%C3%A5et-overdraget-magten)
• Harvard Gazette - Q/A with Shoshana Zuboff (4/3 2019 https://news.harvard.edu/gazette/story/2019/03/harvard-professor-says-surveillance-capitalism-is-undermining-democracy/)
• Dystopia defintions (handout)
• TedEd - How to recognise a dystopia (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0)
• Time Magazine: Ray Bradbury Didn’t Love All Tech, but He Loved What Mattered Most
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Shakespeare (Drama and poetry)

Shakespeare (Drama and poetry):
Forløbets primære fokus er oparbejdelsen af kendskab til forfatteren William Shakespeare, hans liv, forfatterskab og brug af sproglige virkemider gennem et udvalg af hans værker: et uddrag af tragedien Macbeth og to sonnetter (Sonnet 18 og sonnet 116). I forløbet er desuden læst litteratur, der introducerer eleverne til forfatterens samtid (optakten til Macbeth forfattet af Ole Juul Lund) og til hans poesi (uddrag af Juul Lunds ‘Shakespeare Lives and Works'), så eleverne fra et solidt fundament kan springe ud i forfatterskabet. Tragedien og dens potentielle effekt/funktion i sin samtid behandles mod forløbets afslutning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer