Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Peter Christensen, Thomas Skou Olsen
|
Hold
|
2023b En (1b En, 2b En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Violence
Kernestof
Jonna Engberg-Pedersen et al: Contexts, 2004 Gyldendal
• Rendezvous (short story)
• Warning, (article)
• They are lethal, unfeeling…. (article)
Raymond Carver: Tell the Women We're Going
William Boyd: My Girl in Skin Tight Jeans (short story)
Laurence Lerner: Them (poetry)
First we take Manhattan. (poetry set to music)
Supplerende stof: (Aktualitet om ungdom og vold) i form af talte tekster/videoer.
Ved siden af det litterære stof er gennemført skrive- og grammatikmoduler i et omfang svarende til det litterære stof.
Litteratur:
Tornøe: Engelsk Grammatik
Tornøe og Juul Lund: Write away
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identity and education, værklæsning
Roman: Dead Poets Society. Litterær analyse og fortolkning
Film. Dead Poets Society.
Modulerne er på 100 min som fordeles mellem litteratur, grammatik og skriveteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skriveværksted
Gennemgang af og træning i skrivning af eksamensopgaver -grammatik, summary og analytical essay.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. South Africa
South Africa-forløbet arbejder med Sydafrika; med landets historie og dets europæiske og særligt engelske forbindelser. Undervejs i forløbet arbejdes desuden blandt andet med apartheidpolitikken og politikkens konsekvenser. Undervejs behandles også Nelson Mandela og hans rolle i og arbejde med afskaffelsen af systemet, før der spoles frem til et nutidigt perspektiv på landet med indførelsen af reelt demokrati og de udfordringer, landet nu står overfor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. US Election 2024
Eleverne introduceres til det amerikanske præsidentvalg. Eleverne stifter bekendtskab med kandidaterne og deres fokusområder i valgkampen. Eleverne oparbejder desuden viden om det politiske system i USA og strukturerne og principperne bag den amerikanske tre-deling af magt.
Forløb: US Election
Tekster (kernestof):
• Fra: Genefke, Nue og Wich. Election Year (Systime/Columbus):
Chapter 1 – How the system works
Chapter 3 – Truth Social Classics
• Remarks by President Biden in Statement to the American People
• Vice President Harris’ Acceptance speech
• Donald Trump’s RNC Acceptance speech
• Text 1: Liz Peek, Fox News. Good riddance to Joe Biden. The legacy he leaves behind includes some shocking failures. (Aug. 20, 2024 - https://www.foxnews.com/opinion/good-riddance-joe-biden-legacy-leaves-behind-includes-some-shocking-failures)
• Text 2: Robert Draper, The New York Times. Six Takeaways From the Magazine’s Profile of Joe Biden. (Aug. 18, 2024 - https://www.nytimes.com/2024/08/18/magazine/biden-presidency-legacy-takeaways.html)
Supplerende stof:
• US Election glossary (handout)
• The Declaration of Independence
• Donald Trump speaks at the RNC: Full Speech (https://www.youtubeeducation.com/watch?v=qc5NgBZXdtI)
• Vice President Harris’ Acceptance speech (https://www.youtubeeducation.com/watch?v=61HY9atD2H4)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bring: A charged computer, 'Get it Right', and a pair of headphones (which work with your computer)
-
2024.10 Grammatikprøve 1 (oplæg) .pdf
-
Bring ‘Get it Right’
-
Make sure that your essay on Nelson Mandela has been shared in the correct folder in Google Drive. If in doubt, ask your class partner for assistance
-
Tag grammatikbogen "Get It Right" med.
-
Vi starter et miniforløb op om US Election - derfor ingen lektier.
-
Vi følger op på spørgsmålene, som vi arbejdede med fredag d. 25/10. Lav dem færdig som I mangler hjemme.
-
US Election Compendium; sider: 4-17, 25-38, 40-45
-
Text 1: Liz Peek, Fox News. Good riddance to Joe Biden. The legacy he leaves behind includes some shocking failures. (Aug. 20, 2024)
-
29 Oct 2024 agenda and work questions
-
Read Joe Biden's speech in the compendium
-
Program:
-
Read Kamala Harris' DNC Speech in the compendium.
-
2.b Nov. 7 Slides
-
Class Analysis Slides
-
Analysing Speeches compendium.docx
-
No Homework
-
Today's slides
-
Read the middle part of Trump's RNC speech
-
Trump slides continued
-
Trump's Rhetorical strategies
-
Bring Get It Right, computer, and headphones
-
We finish off the topic today
-
Group task: Analysis of the Election outcome
-
US Election slides
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Rule Britannia
Forløb: Rule Britannia
Tekster (kernestof):
Voices of the colonisers
• James Thomson: Rule Britannia
• Rudyard Kipling: The White Man’s Burden
The Empire Writes Back:
• Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle
• Mahatma Gandhi: Speech at Benares University
• Khushwant Singh: Karma
The Empire Comes Home:
• Enoch Powell: Rivers of Blood
• Doris Lessing: The Mother of the Child in Question
• Ken Loach: The Old Oak
Supplerende Materiale:
• “Let’s talk about immigration” (The Guardian, 2016 https://www.theguardian.com/politics/video/2016/jun/16/lets-talk-about-immigration-eu-referendum-video )
• “Miners’ strike – 30 years since the pit crisis of 1984 (https://www.youtubeeducation.com/watch?v=OA-76QeiuSQ)
• Fra: Timeless Themes: India the History of Colonisation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Dystopia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Ernest Hemingway: Author and authorship
Forløbets primære fokus er oparbejdelsen af kendskabet til forfatteren Ernest Hemingway og en mængde af hans værker. Eleverne afdækker viden om forfatter og forfatterskab, før forløbstekstbehandlingen iværksættes, og via en håndfuld behandles såvel tekstindhold og forfatterskab samt i nogen grad også den litterære genre ‘minimalisme’. Forløbet drager paralleller mellem teksterne og forfatterens eget liv og søger at vurdere, om et sådant i givet fald har påvirkning på læseoplevelsen. Forløbsteksterne er fiktionstekster, og analytisk har fokus derfor også været lagt på samme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090467778",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090467778",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090467778"
}