Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Marianne Reese, Mikkel Ullerup Olsen
|
Hold
|
2023v En (1v En, 2v En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Social Media
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb vil vi arbejde med emnet Social Media. I forløbet vil vi have fokus på at snakke om de fordele og ulemper der er ved vores øgede brug af sociale medier. Eleverne vil blive introduceret for det retoriske pentagram og appelformerne, som de så skal bruge til at analysere de tekster, vi arbejder med i klassen.
Anvendt materiale: (angives i sider/procent)
- Reklamer på YouTube:
- Facebook: Groups - Ready to Rock? - 2020 Super Bowl Commercial
- Snapchat | Wait’ll You See This
- Why I quit social media (artikel udgivet på Medium.com)
Sprogligt indhold:
- Get it right om kongruens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
New York City/The American Dream
A theme that reflects the American Dream. What is it? What does it mean? Has the meaning changed?
Several of the texts have special focus on NYC and what it is like to live in this city that never sleeps. Is there a special New York attitude?
The study consists of a mixture of texts: poems, articles, songs and short stories that all in one way reflect the American Dream and/or life in America's largest city.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hemmingway Short Stories
This will be a study of the man and author Ernest Hemingway and how his personal has inspired many of his stories.
Focus: Hemingway's style of writing and how his life is reflected in his writing.
We will read and analyze the following short stories:
A Very short story
Indian Camp
The Doctor and the Doctor's Wife
Up in Michigan
The Short Happy Life of Francis Macomber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
True Crime. non-fiction
I dette for forløb skal vi arbejde med non-fiction tekster
I skal lære hvilke metoder man bruger når man skal analysere non-fiction tekster både mundtligt som skriftligt.
Teksterne er fra:
Narrating Truth (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Of mice and men - a John Steinbeck novel
I dette forløb skal I stifte bekendtskab med værklæsning. Værket skal sættes ind i en historisk kontekst (USA i 1930'rne)
Of mice and men by John Steinbeck (1937)
Vi laver løbende tekst/fiktionsanalyse med særlig vægt på karaktererne og deres drømme.
Vi afslutter med at se filmen Of mice and men (1992)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Canada inkl. Lingua Franca
Survey study of Canada's history and culture with special focus on the indigenous people and the Canadian school policy concerning the indigenous people and the consequences of this.
We will be reading and analysing different types of texts: articles, short stories, poem, song, tv commercial, 60 minutes episode
Lingua Franca er kort introduceret:
Focus: What is a global language? Why is English the global language?
English as a world language. Vi skal se en dokumentar om English as a global language.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Man-woman relationship
Gender roles over time with special focus on GB and the USA.
We will analyse short stories with this specific focus: what is the man-woman relationship, type of character, social background etc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
repitition forløb og grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090518231",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090518231",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090518231"
}