Holdet 2023z En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Maj-Britt Kjær Lindeblad
Hold 2023z En (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Theme 1 - Health and the importance of community
Titel 2 Theme 2: Growing Up - Adolescence (EKSAMEN)
Titel 3 Theme 3: Violence (EKSAMEN)
Titel 4 Theme 4: culture and learning (EKSAMEN)
Titel 5 Theme 5: Rhetorics (EKSAMEN)
Titel 6 Theme 6: Aspects of America (EKSAMEN)
Titel 7 Theme 7 - Aspects of India (EKSAMEN)
Titel 8 Theme 8 - Global English
Titel 9 Brush up

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Theme 1 - Health and the importance of community

Forløbsbeskrivelse
Fokus er på temaet 'Health and the importance of community'. Vi undersøger hvad der påvirker menneskets helbred, både det fysiske og mentale - igennem læsning af forskellige tekster. Teksterne dækker forskellige genrer - så en del af målet med forløbet er at kende til og afprøve forskellige engelskfaglige metoder.


nøgleord: Physical and mental health - abuse - neglect

Kernemateriale:

Article
Contexts, Gyldendal: Kid's TV gets green light to plug junk food (

Move Your Way Campaign (kampagnevideo)
https://www.youtube.com/watch?v=owpwsnBTpP8&t=2s

Article: American Health Care Is Broken. Major Hospitals Need to Be Part of the Solution, TIME - ideas/ health, May 2023
https://time.com/6281957/american-health-care-is-broken-major-hospitals-solution/

- Dress-Up Day by Andrew Vachss, 1999 - short story
https://www.vachss.com/av_books/short_stories/dressup.html

- 'More Worse When I Cry' by Caycay Jennings, November 2017 - poem https://www.poetrysoup.com/poem/more_worse_when_i_cry_965617


Supplerende materiale:
Analytiske metoder og værktøjer på websitet 'Engelsk på Sorø Akademi'

Centers for Disease Control and Prevention -
Physical Activity and Health: A Report of the Surgeon General Executive Summary. 1999:
Adolescence and Young Adults
https://archive.cdc.gov/#/details?url=https://www.cdc.gov/nccdphp/sgr/adoles.htm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Theme 2: Growing Up - Adolescence (EKSAMEN)

Værklæsning

Emne: Growing up (part 2) - Adolescence
Forløbet har fokus på værklæsning - logbogskrivning og skriftlighed - vi trækker tråde til forløbet 'Growing up' fra grundforløbet og 'Theme 1 - Health and the importance of community'. Kernetekster fra grundforløbet opgives sammen med dette emne.

Kernestof:
Stephen Chbosky: The Perks of Being af Wallflower (232 s)

nøgleord: coming of age, adolescence, mental health, sexuality, epistolary novel

fagligt fokus:
- genrekendskab: romanen som genre - the epistolary novel
- tekstlæsning og -analyse
- udvide elevernes ordforråd
- notatteknik/ logbogskrivning
- perspektivering til selvvalgt materiale fra grundforløbet (+ komparativ analyse)

- læsefokus (fordybelse) + lytteøvelse - lytte til lydfiler til romanen

skriftlighed: summary - characterization

grammatik: kongruens + verbets form og tider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
small assignment 10-03-2024
Essay - EN B 2019 August 21-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Theme 3: Violence (EKSAMEN)

I dette forløb undersøger vi begreberne 'violence'. Forløbet fokuserer på forskellige aspekter af vold herunder hvad menneskers bevæggrunde er for at begå vold. Forløbet tager udgangspunkt i skønlitterære tekster: noveller. Med særlig fokus på at opnå kompetence i at læse og analysere skønlitterære tekster, og blive fortrolige med tekstanalytiske begreber på engelsk. Der er i særdeleshed fokus på 'character' og 'atmosphere'.


Kernetekster
Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf, Gyldendal 2005:
- Rendezvous, 1985 (2,9 ns) - short story
- Good Girl, 2001 (10,2 ns) - short story

- My Girl in Skin Tight Jeans by William Boyd, 1981 - short story

- ‘Violence against women and girls: enough is enough’, Oxfam international, 2024 - article (campaign)
https://www.oxfam.org/en/take-action/campaigns/say-enough-violence-against-women-and-girls/violence-against-women-and-girls-enough-enough


Supplerende materiale
• I Don’t Like Mondays by Bob Geldorf (1979)
http://www.metrolyrics.com/i-dont-like-mondays-lyrics-boomtown-rats.html

• Documentary about Brenda Spencer:
https://www.youtube.com/watch?v=fZ67srYZf6g

https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_in_literature


Wider contexts - se theme 1
- Dress-Up Day by Andrew Vachss, 1999 - short story
https://www.vachss.com/av_books/short_stories/dressup.html

- 'More Worse When I Cry' by Caycay Jennings, November 2017 - poem https://www.poetrysoup.com/poem/more_worse_when_i_cry_965617


Fokuspunkter:
- ordforråd - orddannelse
- analyse: hvad er det vi undersøger? hvordan undersøger vi det?
- Hvad er engelskfaglig metode

grammatik: verbets former og tider + genitiv + tællelighed (GIT kap 4 + kap 10.1-10.8)

lærerstyret - par-arbejde - gruppe arbejde
aktiv lytning - sproglig opmærksomhed - skriftlig reproduktion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Theme 4: culture and learning (EKSAMEN)

The course focusses on learning and what it takes to grow and develop academically. We look at different aspects of and perspectives on learning.

core material
- Butler and Hope: The Pleasures of Study from Manage Your Mind (2007) - non-fiction
- Gloria Steinem: The Royal Knights of Harlem from Revolution Within (1992) - non-fiction
- Amy Chua: Battle Hymn of the Tiger Mother' (2011) - extract from the biography with the same title
- Malcolm Gladwell: Caroline Sacks from David and Goliath (2013) - non-fiction

Arbejdsformer
tavleundervisning og gruppearbejde
Skriveopgaver - individuelt og i par

Fokus
skriftlige genrer

WA 10 Stavning og orddannelse
GIT kap 10 substantivet fortsat +
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Theme 5: Rhetorics (EKSAMEN)

Forløbsbeskrivelse
Retoriske grundbegreber, Ciceros pentagram, klassisk dispositio, Toulmins argumentationsmodel, sproglige stilfigurer anvendt på taler og tekster som relaterer sig til efterfølgende tema "Aspects of the USA".

Litteratur - kernestof:
John F. Kennedy: Ich Bin Ein Berliner, speech 26. jun 1963.
Link til video:John F. Kennedy's speech in Berlin
(pentagram, strukturanalyse, sproglige stilfigurer)

Martin Luther King: I Have a Dream, Speech 28. aug 1963.
Link til video: I Have a Dream speech by Martin Luther King .Jr HD (subtitled)
(pentagram, strukturanalyse, sproglige stilfigurer)

Jennifer L. Eberhardt, “How racial bias works - and how to disrupt it”, a TED talk from TED website, June 2020.
https://www.ted.com/talks/jennifer_l_eberhardt_how_racial_bias_works_and_how_to_disrupt_it?subtitle=en
Eksamensopgave ENB august 2021 (aflevering)


Supplerende materiale:
- Nana Flindt Quist: On Purpose - Rhetorical analysis of non-fiction, Gyldendal 2009 - chapter 1-3 (side 6-19)

- Håndbog til dansk, Systime - kapitel 4.9 - retorik
https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c606

- Helle Borup, Ud Med Sproget, Frydenlund 2007 - kapitel 2. Den retoriske arbejdsform.


Arbejdsformer
De retoriske analysebegreber gennemgås som klasseundervisning.

Fokuspunkter i kernestof:
principper for tekstopbygning
kommunikationsstrategier
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster

GIR kapitel 5 - verbets 5 hovedtider
GIR kapitel 6 - udvidet tid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Theme 6: Aspects of America (EKSAMEN)

Gun laws and gun violence

The first US area study deals with the Second Amendment, American gun laws, and the various consequences of these.


Kernestof:
Declaration of Independence (extract)

6 basic American Values and beliefs
https://vintageamericanways.com/american-values/

Short story: ‘The Stone Boy’ by Gina Berriault ( ...)

Documentary: "Gun Nation", The Guardian 16 Sep 2016. Dir. Zed Nelson
Gun Nation – America’s deadly love affair with firearms (10 p.)

Speech: "Florida student Emma Gonzalez to lawmakers and gun advocates: We call BS” , (transcript) CNN Staff, February 18, 2018 (4 p.)
https://www.youtube.com/watch?v=ZxD3o-9H1lY

blog post
https://sites.uab.edu/humanrights/2024/02/16/the-state-of-gun-violence-in-the-united-states/

Antal sider i alt: ca. …


Suppl. materiale:
Short introduction to Revolutionary War, Declaration of Independence and the American Constitution

Video: How should we interpret the Second Amendment? Washington Post 5. apr. 2018 - How should we interpret the Second Amendment? (1.8 p.)


Fokuspunkter i kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster.
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag væsentlige historiske
- kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

GIR kapitel 6 - verballedet - udvidet tid
GIR kapitel 7 - aktiv og passiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 3 28-11-2024
2z En skr. prøve 12-12-2024
summary + disposition 07-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Theme 7 - Aspects of India (EKSAMEN)

Vi arbejder med Indien - kultur, sprog, litteratur - og ser især på kvindens position i det indiske samfund. Arbejder med gruppearbejde ifm. undersøgelsen af kulturen hvorefter viden deles af eleverne ved individuelle fremlæggelser.

kernetekster:
kilde: Emerging India - Flensted et al., økonom 2004:
The Rare Woman (feature)
Case of the Stolen Boys (feature)
Teenage lovers Hanged in Public (news article)
Nine More Held for Hanging of Teenage Lovers (news article)
Caste Struggle (feature)
A Bride's Ire Over Dowry Brings Fame and Proposals (news article)
Banish Charity

kilde: Gateway to India afs Inger Henneberg (ed), Systime 1992):
The Meeting (short story)


supplerende:
kilde: Emerging India - Flensted et al., øknom 2004
pp 9-13
pp 41-42
p 56

arbejdsformer
tavleundervisning - opsamling på lektie
gruppearbejde (3og3) på kernematerialet

fokuspunkter
forskel på news article og feature
mundtlig gennemgang og præsentation i mindre grupper

omlagt skriftlighed - øget fokus på summary og body paragraphs

grammatik i kopimateriale fra Fejlstøvsugere
- hjælpeverber og modalverber
- pronomen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Theme 8 - Global English

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til begrebet ‘Lingua Franca’.
Nøgleord: Global English, Lingua Franca, dispersal, ENL, ESL, EFL, pidgin, creole, mother-tongue, indigenous population, associate official language


kernetekster
The English Handbook - 2 kapitler fra e-bog version:
‘English as a Lingua Franca’
‘The Two Dispersals of English’

Eksamensopgave - ENG.B-31052018 del 2.pdf (non-fiction):
- ESOL Nexus, ‘British worst at learning languages’, British Council website, 2015
- Michael Skapinker, ‘British business will need its foreign language speakers’, Financial Times website, August 2, 2017
- David Thomas, ‘Why do the English need to speak a foreign language when foreigners all speak English?’, Daily Mail website, August 2, 2017

supplerende
David Crystal, Global English - https://drive.google.com/file/d/1r26-bagFuWCbljp-FMKbWhm-YxucBTpg/view?usp=drive_link

David Crystal, New Englishes, Systime - https://drive.google.com/file/d/1SHWj9SCw7HYekVAHglwK8GTJ6IRoqmBu/view?usp=sharing

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Brush up

Brush-up på eksamensemner
- Growing-up + adolescence: Anima (short story)
- Rhetorics: speech on theme: culture and learning (speech)
- Violence + Aspects of America - Gun violence: Gun Nation (documentary)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer