Holdet 2023x Fy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Franz Thomsen
Hold 2023x Fy (1x Fy, 2x Fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Varmelære
Titel 2 Elektriske kredsløb
Titel 3 Den nære astronomi og kosmologi
Titel 4 Bølger og lyd
Titel 5 Atomer og lys
Titel 6 Kernefysik
Titel 7 Mekanik
Titel 8 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Varmelære

Stof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning. Brændværdi.
- indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer: Kelvinskalaen, specifik varmekapacitet, specifik smeltevarme og fordampningsvarme, opvarmningskurve f.eks. for vand. Partikelmodel til beskrivelse af faser og faseovergange.
Forsøg med lods specifikke varmekapacitet og vands specifikke smeltevarme.

Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teorinote til isens smeltevarme 04-12-2023
Journal: Varmekapaciteten af fast stof 13-12-2023
Journal: Isens smeltevarme 18-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Elektriske kredsløb

Stof:
̶ simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning: Ohms lov, elektrisk effekt og Joules lov, effekt i el-pærer i serie- og parallelkobling (fællesforsøg), serie- og parallelkobling af resistorer (beregning af erstatningsresistans).

Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgsæt 4 25-04-2025
Journal: Resistans og temperatur 29-04-2025
Metaltråds resistans 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den nære astronomi og kosmologi

Stof:
̶ Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener: Middagssolhøjdes og dagslængdes variation p.g.a. Jordaksens hældning ift. ekliptika, sollysets intensitet på jordoverfladen og afhængigheden af solhøjde, månebanen og måne- og solformørkelser.
Afstandskvadratloven med lys (fællesforsøg).

Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afstandskvadratloven 15-04-2024
Det Kosmologiske Princip 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger og lyd

Stof:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, svingningstid/periode, udbredelsesfart (bølgeligningen) og interferens. Længdebølger og tværbølger. Lyd, vandbølger og snorbølger som eksempler på bølger.
- Stående bølger på en snor (snorbølgeforsøg til eftervisning af bølgeligningen). Grundsvingning og oversvingninger. Kort om resonansrør.
- Dopplereffekt.

Faglige mål:
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bølgeligningen 29-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atomer og lys

Stof:
– atomers opbygning: Bohrs atommodel.
– fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre (kobling mellem atoms energiniveaudiagram og spektrum).
– lys som eksempel på bølger: Gitterligning (grundtræk af udledning, modelforsøg med ringbølger på transparenter. Desuden 3 forsøg med laser).
– det elektromagnetiske spektrum: Synligt område, UV, IR, m.m.

Faglige mål:
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– gennem eksempler og i samspil med andre fag kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Laserlysets bølgelængde 09-09-2024
Afstandsmåling med lys 04-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kernefysik

Stof:
– radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven
– ækvivalensen mellem masse og energi, herunder energifrigivelse ved kernereaktioner. Kort om grundstoffernes dannelsehistorie.
– Supplerende stof om teknologisk og samfundsrelevant emner: Beskyttelse mod stråling (afstandskvadratloven og absorption af stråling).

- Henfaldets tilfældige natur (model af henfald ved terningekast).

Faglige mål:
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. Herunder usikkerheder, brugen af fejlfaner og betydende cifre.
– kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ba-137 10-11-2024
Absorption af stråling 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mekanik

Stof:
– kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift. Trykket i væskesøjle og Archimedes' lov.
– Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension: F.eks. resulterende kraft ved trækkraft og gnidning, resulterende kraft som årsag til acceleration.

- Coulombs gnidningslov. Forsøg og opgaver i projektet "en person glider".

Faglige mål:
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. Herunder usikkerheder, brugen af fejlfaner og betydende cifre.
– kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation: Coulombs gnidningslov 10-01-2025
SRO: Skrå kast 07-02-2025
Journal: Trykket i væskesøjle 18-02-2025
Jornal: Archimedes' lov og Newtons 3. lov 14-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Opsamling og repetition

Valgfrit eksperimentelt forløb, hvor tidligere forsøg repeteres og demonstreres af elever.

Orientering om eksamen. Eksempler på foreløbige teoretiske spørgsmål, gruppearbejde med og præsentationer af enkelte spørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer