Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Franz Thomsen
|
Hold
|
2023x Fy (1x Fy, 2x Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Varmelære
Stof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning. Brændværdi.
- indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer: Kelvinskalaen, specifik varmekapacitet, specifik smeltevarme og fordampningsvarme, opvarmningskurve f.eks. for vand. Partikelmodel til beskrivelse af faser og faseovergange.
Forsøg med lods specifikke varmekapacitet og vands specifikke smeltevarme.
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Teorinote til isens smeltevarme
|
04-12-2023
|
Journal: Varmekapaciteten af fast stof
|
13-12-2023
|
Journal: Isens smeltevarme
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Elektriske kredsløb
Stof:
̶ simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning: Ohms lov, elektrisk effekt og Joules lov, effekt i el-pærer i serie- og parallelkobling (fællesforsøg), serie- og parallelkobling af resistorer (beregning af erstatningsresistans).
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgsæt 4
|
25-04-2025
|
Journal: Resistans og temperatur
|
29-04-2025
|
Metaltråds resistans
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den nære astronomi og kosmologi
Stof:
̶ Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener: Middagssolhøjdes og dagslængdes variation p.g.a. Jordaksens hældning ift. ekliptika, sollysets intensitet på jordoverfladen og afhængigheden af solhøjde, månebanen og måne- og solformørkelser.
Afstandskvadratloven med lys (fællesforsøg).
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afstandskvadratloven
|
15-04-2024
|
Det Kosmologiske Princip
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger og lyd
Stof:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, svingningstid/periode, udbredelsesfart (bølgeligningen) og interferens. Længdebølger og tværbølger. Lyd, vandbølger og snorbølger som eksempler på bølger.
- Stående bølger på en snor (snorbølgeforsøg til eftervisning af bølgeligningen). Grundsvingning og oversvingninger. Kort om resonansrør.
- Dopplereffekt.
Faglige mål:
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bølgeligningen
|
29-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomer og lys
Stof:
– atomers opbygning: Bohrs atommodel.
– fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre (kobling mellem atoms energiniveaudiagram og spektrum).
– lys som eksempel på bølger: Gitterligning (grundtræk af udledning, modelforsøg med ringbølger på transparenter. Desuden 3 forsøg med laser).
– det elektromagnetiske spektrum: Synligt område, UV, IR, m.m.
Faglige mål:
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– gennem eksempler og i samspil med andre fag kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Laserlysets bølgelængde
|
09-09-2024
|
Afstandsmåling med lys
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kernefysik
Stof:
– radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven
– ækvivalensen mellem masse og energi, herunder energifrigivelse ved kernereaktioner. Kort om grundstoffernes dannelsehistorie.
– Supplerende stof om teknologisk og samfundsrelevant emner: Beskyttelse mod stråling (afstandskvadratloven og absorption af stråling).
- Henfaldets tilfældige natur (model af henfald ved terningekast).
Faglige mål:
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. Herunder usikkerheder, brugen af fejlfaner og betydende cifre.
– kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ba-137
|
10-11-2024
|
Absorption af stråling
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mekanik
Stof:
– kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift. Trykket i væskesøjle og Archimedes' lov.
– Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension: F.eks. resulterende kraft ved trækkraft og gnidning, resulterende kraft som årsag til acceleration.
- Coulombs gnidningslov. Forsøg og opgaver i projektet "en person glider".
Faglige mål:
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. Herunder usikkerheder, brugen af fejlfaner og betydende cifre.
– kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Basisfysik B; sider: 40-41, 44-46, 127, 132, 138-139, 146, 148-149, 151-153, 166-169, 182
Af M.C. Andersen og M.A. Jensen. Haase Forlag, 1.udg. 2018.
-
Løs opg 1, 2 og 3 på ark udleveret sidst.
-
Vernier Video Analysis
-
Løs hjemme opgaver på ark fra sidst.
-
coulomb gnidningslov med kraftmåler.docx
-
Afsnit
-
trykopgaver.pdf
-
Opgaver fra sidste (Tryk fra elefant og kvinde)
-
Teori til det skrå kast
-
Opg om skrå kast.pdf
-
Ingen lektie
-
Opgave 1 på arket fra mandag
-
Færdiggør hjemme opg 2 på opgavearket om skrå kast
-
Link til spørgetime
-
Løs opgave fra timen om opdrift på oliedråbe i vand
-
Opgaver
-
How taking a bath led to Archimedes' principle - Mark Salata
-
Archimedes lov undersøgelse af opdrift.pdf
-
Genlæs bog/noter om trykket i væskesøjle og Archimedes' lov (opdrift) og lav en kort disposition til vedhæftede eksamensspørgsmål nr 9.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation: Coulombs gnidningslov
|
10-01-2025
|
SRO: Skrå kast
|
07-02-2025
|
Journal: Trykket i væskesøjle
|
18-02-2025
|
Jornal: Archimedes' lov og Newtons 3. lov
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamling og repetition
Valgfrit eksperimentelt forløb, hvor tidligere forsøg repeteres og demonstreres af elever.
Orientering om eksamen. Eksempler på foreløbige teoretiske spørgsmål, gruppearbejde med og præsentationer af enkelte spørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090591309",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090591309",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60090591309"
}