Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023z Ma - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Peter Henrik Ørsøe Rasmussen
Hold
2023z Ma (
1z Ma
,
2z Ma
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Deskriptiv statistik
Titel 2
Rentesregning
Titel 3
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Titel 4
Vektorer del 1
Titel 5
Funktioner
Titel 6
Annuitetet
Titel 7
Vektorer og geometri
Titel 8
Funktioner
Titel 9
Binomialfordeling
Titel 10
Differentialregning
Titel 11
Analytisk geometri
Titel 12
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Deskriptiv statistik
Indhold
Kernestof:
Lærer printer til alle: 200402-stx-mat-B-formler-2-udg-web-oktober-2019.pdf
I vil få lidt tid i 2. halvdel til Opgavesæt 1
Medtag din nye Matematik-bog, papir, blyant og en lommeregner.
Gennemgås: Side 22 i bogen: Ligninger 5-9: Lav b) i alle (og kun b)).
Kernestof Mat 1 STX; sider: 46-55
Besvar øvelse 12 og 13 side 47 i bogen (TIP: Se eksempel 7).
HUSK kladdehæfte, bog, lommeregner og formelsamling.
Besvar øvelse 27 side 51.
Til timen Boxplot i GeoGebra: https://www.youtube.com/watch?v=cEL28BCKPbc
Til timen (sumkurve): https://www.youtube.com/watch?v=2Z-SnD9xEsE
Til timen: 1z Ma Opgavesæt 1 Løsningsforslag.docx
ØVELSER: 1. Kig på figur opgave 316. Er der "outliers" i A? I B? (Se formel 152). 2. Øvelse 35 side 53 (OBS! Der er facit til øvelserne bagi bogen
Hvis du ikke allerede har GeoGebra og WordMat, må du meget gerne downloade dem!
https://www.google.dk/search?q=sumkurve+%2B+intervaller+%2B+geogebra&sca_esv=583328628&source=hp&ei=JmBXZYHdHYWNxc8Pq7-KkAc&iflsig=AO6bgOgAAAAAZVduNoTAnF2gEvFxoIGV0aKfdv2cwCG3&ved=0ahUKEwiBiI33h8uCAxWFRvEDHaufAnIQ4dUDCAo&uact=5&oq=sumkurve+%2B+interv
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Rentesregning
Indhold
Kernestof:
EGO: Inden næste emne (%): Regn resten af træningssiderne.
Se video med Intervaller i GeoGebra: https://www.google.dk/search?q=sumkurve+%2B+intervaller+%2B+geogebra&sca_esv=583328628&source=hp&ei=JmBXZYHdHYWNxc8Pq7-KkAc&iflsig=AO6bgOgAAAAAZVduNoTAnF2gEvFxoIGV0aKfdv2cwCG3&ved=0ahUKEwiBiI33h8uCAxWFRvEDHaufAnIQ
ØVELSER: 1. KUN MED PAPIR: SIDE 22-23: a) spørgsmål i nr. 10, 11, 12 og 14 (men KUN a)-erne)
Kernestof Mat 1 STX; sider: 6-7, 112-119
Se også formel (1), (2) og (3) side 5 i Formelsamlingen.
OPGAVER: Side 120: 612 c). Side 115: Øvelse 20.
Til TIMEN: Holberg Video (Oplæg til Kahoot!!):
EGO: Send elever til køkkenet efter lagkage og kakao kl. 13.10.
Læs igennem: 1z Ma Opgavesæt 2 Løsningsforslag.docx
Regn øvelse 26 side 117.
Til EGO: NYT: Læs i timen; lektier opgave + indskriv noter på pc
Afsnit
OPGAVER: Hvordan forlænges og forkortes brøker (LÆS de tre linier midtpå side 23 under overskrift "BRØKER"). BESVAR Opgave 23 b) og c); Opgave 24 b) og c) samt 25 b) og c).
Brug renteformlen til at besvare Opgave 650 a) og opgave 659 i bogen side 126 og 127.
EVALUERING!
Regn lidt på dagens lektie. NOGET ALGEBRA: KVADRATSÆTNINGER!! Henvis til formel (15) og (16) o.a. fra Træningssider 2 og 3
OPGAVER: Øvelse 36 og 37 side 119
HUSK LOMMEREGNER OG FORMELSAMLING!
Kig igennem: 1z Ma Opgavesæt 3 Løsningsforslag.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Indhold
Kernestof:
Gennemgå elev-evaluering.
Medbring Grundforløbsbog! (Lad den anden ligge hjemme). HUSK lommeregner, papir og skriveredskab.
MAT Grundforløb; sider: 78-80
Afsnit
OPGAVER: 1. Side 65 i Mat Kernestof: Brug kvadratsætning (15), (16) og (17) til at udregne 14 a) og b) samt 15 a) og b)
Kernestof Mat 1 STX; sider: 66-75, 78-79
Øvelse 8 side 67.
Kl. 13.50: Talent-info ved PB
besvar opgave 424 side 82. TILLÆG: Hvor mange måder vil der være tale om, hvis der SKAL tages hensyn til rækkefølgen.
OPGAVE: a) ØVELSE 48 side 73, men KUN a) og e). b) En mønt kastes 80 gange og der fås 35 plat. Beregn den frekvensbaserede sandsynlighed for plat.
Kig igennem: 1z Ma Opgavesæt 4 Løsningsforslag.docx
OPGAVER: Øvelse 59 og 60 side 75
OPGAVER fra SIDST:
76-77
Opgave til dagens tekst: Øvelse 69.
EGO: Regn "Træningsopgaver"
OPGAVER: side 85: Opgave 440, 445 og 456.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Vektorer del 1
Indhold
Kernestof:
Til timen (mellem to punkter): https://www.google.dk/search?sca_esv=601079603&q=vektorer&tbm=vid&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwj28d_Tn_aDAxU6GRAIHfNpBykQ0pQJegQIDBAB&biw=1317&bih=673&dpr=1.35#fpstate=ive&vld=cid:815a5e79,vid:63gVIIaMreY,st:0
Til timen: VEKTORER MED WORDMAT (10 min. Til sidst): https://www.google.dk/search?sca_esv=601079603&q=vektorer&tbm=vid&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwj28d_Tn_aDAxU6GRAIHfNpBykQ0pQJegQIDBAB&biw=1317&bih=673&dpr=1.35#fpstate=ive&vld=cid:f6666d62,vid:UPp6B
Undervejs: En tur til bogdepotet! Læg nye sæt ud ca. 15.20 => regn på det
Til timen: 1z Ma Opgavesæt 5 Løsningsforslag.docx
START med at se denne: vektorer - Google-søgning
NOTE FØR LÆSNING (fremgår af videoen): En "vektor" er en pil, dvs. der er en retning og en længde. Hedder vektoren a, skrives det som a med en pil over. Eks 1: F.eks. er "hastighed" en vektor: Hvis en bil kører med 80 km/t fra Sorø mod Slagelse, er
Kernestof Mat 1 STX; sider: 90-93
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Funktioner
Indhold
Kernestof:
VI MØDES VED BOGDEPOTET
Kernestof Mat 1 STX; sider: 94-101, 130-139, 150-153, 162-167, 170-171, 234-235
Se disse 2 min (LÆNGDEN AF EN VEKTOR): https://www.google.dk/search?sca_esv=601079603&tbm=vid&q=L%C3%A6ngden+af+en+vektor&sa=X&ved=2ahUKEwjj1d6HofaDAxUGPRAIHUmsAMUQ1QJ6BAgHEAE&biw=1317&bih=673&dpr=1.35#fpstate=ive&vld=cid:357f0ca6,vid:z2kGty3Q_zg,st:
Der bliver lidt tid til opgavesættet (30 min)
Til gennemgang: 1z Ma Opgavesæt 6 Løsningsforslag.docx
Opgaver til side 100-101: 1. Opgave 553, 2. Brug vektorerne b og c fra opgave 557 side 108: Beregn det(b,c)) og find arealet af det parallelogram de udspænder. 3. Opgave 556 (kun D1) og
Vi gennemgår: Side 89: 14 og 15 samt side 111: . 12 og 13.
Til timen: Eksponentiel udvikling med terninger.docx
Øvelse 17 side 133. Opgave 707 side 140.
Genopfrisk regneregel 3. side 238. Regn opgaver (fra timen ti torsdags): Side 244 Opgave 1224 a) , b) og c). Opgave 1226 a).
Læs beviset for nr. 34 ("antal terminer n") side 119 og regn øvelse 37 side 119.
SIDE 144: Opg 722 f1 og 723 f1.
EGO: Der er kun 2 gange tilbage inden ferien.
OPGAVER: 1. Opgave 14 og 15 side 138.
Til gennemgang: 1z Ma Opgavesæt 7 Løsningsforslag.docx
Til timen: 1z Ma Opgavesæt 8 Løsningsforslag.docx
Opgave 918 og opgave 921 side 174.
EGO: Afslut potens-funktion (ikke moduler i næste uge). HUSK %-% vækst a la opgaver sidst. HUSK at sammenlign de tre vækstformer. Opgave 932.
Lav opgave med "x øges med 20%, Hvad med y"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Annuitetet
Indhold
Kernestof:
Du gennemgår 248-251 (Opsparing) inkl. Regneark
Læses grundigt, sammen med din rettede opgave:1z Ma Opgavesæt 9 Løsningsforlag.docx
Kig disse to igennem for spørgsmål til testen tirsdag: 1z Ma Opgavesæt 7 Løsningsforslag.docx 1z Ma Opgavesæt 8 Løsningsforslag.docx
Fælleskab: 252- 255
TEST. PAPIR TIL BESVARELSEN UDLEVERES! 60 min kun med lommeregner, bøger og noter. Du må IKKE benytte PC, så print de noter du skal bruge der fra.
PENSUM: Eksponentielle funktioner og Potensfunktioner. Bogen side 130-137 og side 162-167, side 234-235 og side 238. Desuden kan side 116-118 gøre gavn.
PENSUM til testen.docx
Kernestof Mat 1 STX; sider: 248-255
I timen: Regneark gennemgås. Rest tid: Regn på sæt 10.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Vektorer og geometri
Indhold
Kernestof:
Til timen: UDVALGTE TING FRA KLASSISK GEOMETRI.pdf
Til timen: Noter til klassisk geometri og enhedscirkel.pdf
LEKTIE: BRUG 1/2 time på OPGAVESÆTTET. Så klar med spørgsmål. I får 15-20 min til det.
.MEDBRING PASSER OG LINEAL.
Til timen; 1z Ma Opgavesæt 10 Løsningsforslag.docx
HUSK Vinkelmåler, lineal og PASSER!
Kig dem igennem: UDVALGTE TING FRA KLASSISK GEOMETRI.pdf
OPGAVE 1: Opgave 1010 og 1013 side 4 i noterne ovenfor.
Kernestof Mat 1 STX; sider: 182-201
til timen: 1z Opgaver til vektorer og trigonometri.docx
OPGAVER. Brug formel fra sidst:
EGO: Den retvinklede trekant
Skim side 184-189 med henblik på de to nedenstående opgaver.
Regn opgave 3 og 4: 1z Opgaver til vektorer og trigonometri.doc
EGO: Husk mulighed for to løsninger ved sin(v) = a. KONSTRUKTION: Side 191 to muligheder. VIS DET MED WORDMAT SOM OPTAKT.
TILPAS LEKTIER! sin: 2 løsninger. Brug af cos-relation. Omskriv til vinkler
Bevis cosinus-relationer.
OPGAVE 1: En trekant har siderne a = 4, b = 9 og c = 5.
Til gennemgang: 1z Ma Opgavesæt 11 Løsningsforslag.docx
Til timen: Afsluttende opgaver til trigonometri.docx
Vi gennemgår lektie opgaven fra i går
Oplæg til mundtlig årsprøve. OPLÆG TIL 2g: TEMPO OG SVÆRHEDSGRAD (har potentiale)
EGO PROGRAM: Dagens lektieopgave, et KORT bevis (T = |det(a,b)|). dvs det = absin(v)
Regn opgave 2 og 3: Afsluttende opgaver til trigonometri.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Funktioner
Polynomier.
Regning med funktioner.
Trigonometiske funtkioner med fokus på CAS.
den naturlige logaritmefunktion og e^x.
Indhold
Kernestof:
Til brug i timen og gennemgås der:
Husk at møde i Bogdepotet! Derefter går vi lige på.....
Kernestof Mat 1 STX; sider: 210-215, 230-233
HAV EN LANG LINEAL MED!
Til brug i timen: 2z Indledende opgaver til 2 gradsligninger.docx
ØVELSER: 1. Øvelse 8 side 211. 2. Øvelse 18 side 213 og 3. Øvelse 28 side 215.
Til brug i timen (IKKE lektie): KONSTANTERNES BETYDNING I ET 2 gradspolynomium (1).docx
Sidst i timen (efter opsamling): Læs side 230-233
TIL EGO: Efter "leg" og læsning, så gennemgå Toppunkt og rødder (viser betydning og vigtighed af d)
Lav opgave 1 og Opgave 2 (KUN nr. 2, 3 og 4): 2z Indledende opgaver til 2 gradsligninger.docx
T
Til brug i timen: Toppunkter og nulpunkter.docx
HUSK DIN PC!
Læs side 8-10 og side 12: Andengradspolynomier.pdf
OPGAVE: Givet 2. gradspolynomiet p(x) = 4*x^2 -3x -1.
Læs side 11 og side 13 (Sætning 21" er på side 12): Andengradspolynomier.pdf
OPGAVER: Øvelse 9 side 9 og øvelse 25 side 13 (KUN for g og h, IKKE f) i noterne fra før.
I PAUSEN: GÅTUR TIL BOGDEPOT. OBS! OBS!! I må IKKE skrive navn i bogen; de skal leveres tilbage næste år. Så IKKE skrive i bogen, men læg en papirlap med dit navn
LEKTIE: Installer Maple OG "Gym-Pakke":
Kernestof mat 2 STX; sider: 8-17, 24-30, 32-33, 40-47, 52-54
Til genenmgang: 2z Ma Opgavesæt 1 Løsningsforslag.docx
Lettere løsning af visse 2. gradsligninger:
Ego: Maple expand og factor. nulpunkter for 5*(x-3)*(x+2)*x som udgangspunkt
OPGAVER i Kernestof 2 side 20-21: 1. Opgave 120 d), 2) Opgave 124 og 3) opgave 127 b) (TIP: find først a, b, c og d og find rødderne. Brug så formel (82))
OPGAVER: Med CAS: 1. Opgave 128 a) (brug "factor") og opgave 122 d) (brug "expand")
EGO: Hvordan omdannes et Maple til pdf?
Til timen: Brug metoden med "evalf" på opgave 8 sæt 3
OPGAVER: Øvelse 47 side 17. Side 21: Opgave 130, opgave 131 d).
Læs følgende: HVORDAN UDREGNES TALVVÆRDI AF.docx
OPGAVER: 1. Side 19: nr 114 b). Find også toppunktet. 2. side 18: Opgave 106. 3. Side 21: Opgave 132 a)
Til gennemgang:2z Ma Opgavesæt 2 Løsnigsforslag.docx
Afsnit
OPGAVER: Side 27 øvelse 19 (fra sidst).
EGO: Udled toppunktsformlen (76)
EGO: Udled toppunktsformel OG HVORDAN LAVES REGRESSION I MAPLE
GENKIG SIDE 30-33. (Side 33: h(x) = f(x-c) er jo sammensat af (x-c) og så f. Derfor bliver grafen samme som f, blot forskudt). Kig også på formel (76), hvor toppunkt kan aflæses til (h,k).
OPGAVE 1: et 2. gradspolynomium er givet ved:
Til gennemgang: 2z Ma Opgavesæt 3 Løsningsforslag.mw
Problem med Maple? Så START hos IT-manden og duk op i AG7 bagefter.
Til brug i timen: 2z Ma HARMONISK SVINGNING konstanternes betydning.docx
EGO: Opgave 310-314 uden, 315-319 med CAS
EGO; HUSK AT NÆVNE FREKVENS OG 50 Hz Vekselstrøm. SAMT BETYDNING AF phi
GIV LIDT TID TIL SÆT 4. (Upload sæt 5 ved samme lejlighed)
Gennemgå dine noter til 2z Ma HARMONISK SVINGNING konstanternes betydning.docx
Besvar følgende opgaver: UDEN hjælp: opgave 2, 3 og 4 i "Harmonisk svingning....." ovenfor. MED CAS: Opgave 316 side 49 i bogen.
EGO: Ti ltimen opg 310-318 OG opgave 6 i noten
Enkeltlog papir (ferie-spas :-)). Find opgaver med exp-regression
Til timen: Logaritmer og logaritmisk papir.docx
Med CAS: Opgave 316 side 49 i bogen (fra sidst). UDEN CAS: Opgave 311
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Binomialfordeling
Indhold
Kernestof:
Til timen: Decibelskala.pdf
Til timen: Logaritmiske papirer.docx
Kig igennem: 2z Ma Opgavesæt 4 Løsningsforslag.pdf
Kernestof mat 2 STX; sider: 52-54, 58-59, 66-75
Løs følgende ligninger (lommeregner OK):
Peter skal nok bage en supersnasket brunsviger :-)
EGO: Mind om formel (18)-(20).
til timen: 2z Ma Opgavesæt 4 Løsningsforslag.pdf
Besvar opgave 9 a) og b): Logaritmiske papirer.docx (hvis du ikke har dit dobbeltlog papir, så kan du printe det nedenfor)
Til evt. kopiering: Dobbeltlogaritmisk papir (3).pdf
FRIVILLIGT: Hvis du vil "smuglæse" er det side 58-69. MEN: Jeg gennemgår beviserne og så får i tid til at læse dem i timen.
OPGAVE: 1. Bevis 26.2 med log (den har de sprunget over). 2. Bevis 26.1 med ln (Trick: x = e^(ln(x)). 3. Løs ligningen 1,5^x = 2,25 (lommeregner ok)
Se formler side 30 i Formelsamlingen: Formel (171)-(175) sammen med side 66-68
OPGAVER: Øvelse 11 side 67 og opgave 501 side 76
Efter test: Middelværdi og spredning samt Binomial
TEST. 25 min KUN med formelsamling og 25 min med NOTER OG LOMMEREGNER (ikke pc). PENSUM: Bog 2 side 8-17, side 24-33, side 52-53. Der kommer således IKKE noget med harmonisk svingning eller sandsynlighedsregning (og beviser skal ikke kunnes)
EGO: Maple-kommandoer og normal + exceptionel udfald. TID TIL SÆT 6.
Øvelse 21 side 69
Til timen:
OPGAVER: Øvelse 21 side 69 og Øvelse 37 side 73.
EGO: Oplæg til binomialtest
Øvelse 38 side 73; Øvelse 47 side 75
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Differentialregning
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Til gennemgang: 2z Ma Opgavesæt 6 Løsningsforslag.pdf
Til timen (forsøg med terninger): MINI journal om binomialtest.docx
Kernestof mat 2 STX; sider: 44-45, 82-87, 92-103, 110-117, 140-143
Øvelse 6 side 83 (gentag "5" side 83 med de nye tal)
Højresidet test: 5-er slås om: 6-er? dvs 7/36. 100 kast pr gruppe; 900-1000 i alt
OPGAVER: 1. Øvelse 7 side 83.
Til timen: Guidede opgaver til binomialtest.docx
Til timen: MINI journal om HØJRESIDET binomialtest.docx
En 1/2 time med sæt 7: Vi går opgaverne igennem og skriver "TIPS" op til alle opgaver.
1. Besvar opgave 2 og 3 fra sidst: Guidede opgaver til binomialtest 2z.docx
Der afsættes lidt tid til sæt 7 (men ikke meget, da vi gennemgik det i onsdags!)
Til gennemgang af dagens lektie:Worksheet til sammenligning af binomial- og normal-fordeling.mw
Til timen: 2z Ma Opgavesæt 7 Løsningsforslag.mw
Til timen: OPGAVER TIL konfidensintervaller.docx
Til timen: OPGAVER TIL RESIDUALER.docx
Hvorfor matematik er vigtigt: post21.jpeg
OPGAVER:
Til timen: Chi-i-anden test: Har 2z samme blodtypesammensætning som resten af Danmark: Blodtypefordeling i 2z 24_25.xlsx
FÆRDIGHEDSOPGAVER (20 min)
Lav opgave 3:OPGAVER TIL konfidensintervaller.docx
Se denne (3 minutter): Maple - Regression og residualer
Lav opgave 2 (med "Old Faithful"). Bilag nedenfor (følg videoen): VEJLEDENDE OPGAVER TIL REGRESSIONMat_stx_B LÆS INTRO OM ÆNDRING.pdf
Gennemgang af Maple-kommandoer "so far". OBS! Brug af HJÆLP og MAL Kommandoer og HØJREKLIK.
TB kommer ca. 12.50-13.10 ang terminsprøver
TERMINSPRØVE I MATEMATIK B.docx
TIL AT GEMMES (Vi gennemgår dem i dag): Oversigt over diverse Maple-kommandoer.mw
SØRG FOR AT HAVE MAPLE INSTALLERET.
Besvar opgave 4: OPGAVER TIL konfidensintervaller.docx
LAv OPGAVEN fra onsdag (Nr 2: den med Old Faithful: SVAR på de spørgsmål der står!) OldFaithful.xlsx
FORSKELLIGE FÆRDIGHEDSOPGAVER
Evaluering fra 9.25
Læs denne: 2z Ma Opgavesæt 8 Løsningsforslag.pdf
SPÆND HJELMEN: Vi starter på differential-regning!
Til timen: INDLEDENDE OPGAVER TILDIFFERENTIALREGNING.docx
Opsamling på evaluering
Repetitions-opgaver: Side 90-91: Besvar DEN FØRSTE i hver af opgaverne 1, 2, 3 (reduktion); og DEN FØRSTE i hver af opgave 14, 15, 16, 17 og 18 (Brøker).
Lidt om A-niveau.
Besvar opgave 701 og 702 side 104 i bogen.
HUSK at fortælle om A-niveau
OPGAVER: f(x) = 3, g(x) = -4x +2 og h(x) = -3x^2. Finde f' , g' og h'.
Der gives omlagt tid til sæt 9
VIDEO TIL ax^2:
VIDEO TIL x^2:
Opgave 705 side 104.
LINK til timen ax+b:
LINK TIL 1/x:
Til hurtig gennemgang: 2z Ma Opgavesæt 9 Løsningsforslag.pdf
Se video med tre-trinsregel brugt på f(x) = 1/x: (side 103)
Besvar øvelse 10 side 111. MED CAS: Definer f(x) i Maple og skriv blot f'(x) og så Enter! Se sæt 9 løsning opgave 6b)
omlagt tid / spørgetid til sæt
Til gennemgang: 2z Ma Opgavesæt 10 Løsningsforslag.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Analytisk geometri
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Til timen: find toppunkt for f(x) = x^2 - 6x + 2 vha differentialregning
Besvar denne opgave: Opgave fra Berlingske Tidende.docx
Kernestof mat 2 STX; sider: 116-117, 122-131, 158-172
Find f' af følgende funktioner i hånden:
HUSK at bruge QR-koderne i bogen!
Til timen:
HUSK at bruge bogens QR-koder
OPGAVER:
Øvelse 24 (MED CAS) og
HUSK at bruge bogens QR-koder!
Til gennemgang (Lektie): 2z Ma Opgavesæt 11 Løsningsforslag.pdf
KORTE OPGAVER SIDE 156-157: Opg 1 a) (brug side 34 i Formelsamling til 14^2 osv), Opg 3: Kun a, d og f, Opg. 5 a), Opg 7 a).
EGO: 10 moduler inden ferie, 6 efter og inden karakter og så 3 moduler efter. Til eksamenstræning og eksamenssæt
Find en opgave
Til timen: Syntaks til "to ligninger med to ubekendte"
Fra fredag:
EGO: Vinkel mellem linjer, ortogonale linjer og cirklen
Opgave 1: opg 1105 side 178 (tip til b): se eksempel 17 side 161). EKSTRA: tjek løsning i a) med Maple.
Til gennemgang: 2z Ma Opgavesæt 12 Løsningsforslag.pdf
Opgaver fra fredag:
Fra sidst: Side 181: Opgave 1127 c) og opgave 1129 c).
Side 167 (efter grå kasse): Brug af kvadratsætningerne (omvendt). GENNEMGÅS GRUNDIGT
kl. 8.10-9:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition
Indhold
Kernestof:
Næstsidst inden påske
Til gennemgang: 2z Ma Opgavesæt 13 Løsningsforslag.pdf
Kernestof mat 2 STX; sider: 172-177
OPGAVER side 171: (Se dine noter fra sidste time).
Så er pensum færdigt!
Find centrum og radius for ligningen x^2 - 12x + y^2 -4y- 9 = 0
Hvis tid: 2. gradspolynomier
EKS 1 B Vektorer Optimering.pdf
EKS 2 B Funktioner Modellering Hvordan kører legetøjsbilen.pdf
Start REP: Funktioner. Lineære, Potens og Eksponetielle.
TEST. 20 min kun med formelsamling. 30 min med noter, bøger og lommeregner (du må gerne bruge din pc til at kigge i noter, men opgaverne skal laves med lommeregner og afleveres på papir).
1/2 modul: Lån, opsparing (Peter gennemgår)
Kig igennem: 2z Ma Opgavesæt 15 Løsningsforslag.pdf
Rep: 2. gradsligninger og logaritmer
Eksp-funktioner og potens-funktioner
TEST mandag?
Udfyld eksamens forside:
Skr Matematik omslag og ark.pdf
Vi taler om eksamen: EKSAMEN I MATEMATIK B.docx FORSLAG TIL EKSAMENSSPØRGSMÅL Mat B.docx
Til regning af de der skal have A-niveau: 2024 august.pdf Datterselskaber.xlsx
REGN PÅ SÆT 16 (i stedet for læse-lektie). Og tænk over: Er der noget bestemt du savner i mit "Maple-kommando-dokumnet"?
PROGRAM FOR I DAG: Vi træner kort udfyldelse af eksamensark. Så gennemgår vi detaljer om eksamen og forslag til eks-spm.
Vi regner lidt på 2024 december.pdf
Til hurtig gennemgang: 2z Ma Opgavesæt 16 Løsningsforslag.pdf
Jeg gennemgår eksponentielle og potensielle funktioner. Betydning f a og b i forskriften. Bevis for a og b udfr a to punkter. Løsning af ligninger c = b*a^x og c = b*x^a Kig evt på dem i Kernestof 1.
Vi gennemgår 2. gradspolynomier.
2024 december.pdf
Vi regner på et gruppe-spm (UDSKUDT TIL MANDAG): EKS 1 B Vektorer Optimering (2).pdf EKS 2 B Funktioner Modellering Hvordan kører legetøjsbilen.pdf
Vi regner på EKSAMENSSÆT UDEN HJÆLPEMIDLER. Se mappen "2z Ma => Eksamenssæt".
Vi gennemgår binomialfordeling og binomial-test
REP: Differentialregning. Regneregler og beviser (VIGTIGT at få repeteret, også for Jer der skal have A-niveau)
LEKTIE-OPGAVER: Find f' af følgende tre funktioner:
Ekamens-treæning. Regn følgende:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60105962825", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60105962825", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60105962825" }