Titel
8
|
Generation Z - ung i det senmoderne samfund II
Forløbet 'Generation Z' omhandler "identitetsdannelse i det senmoderne samfund" og er elevernes første dybdegående møde med sociologi siden grundforløbet. Et af de vigtigste spørgsmål at stille sig selv er, hvem er jeg? Og hvorfor er jeg sådan? I forlø-bet vil vi arbejde med identitet og socialisation ud fra forskellige teoretikeres opfattelse af individet og samfundet. Forskellige forståelser af og forklaringer på, hvordan indi-videt skabes samt socialiseres ind i forskellige roller i det senmoderne samfund vil være omdrejningspunktet.
I første del af forløbet vil der være mulighed for at få repeteret kernebegreber som identitet og socialisering. Nøglebegreber, som primær og sekundær socialisering, nor-mer, værdier, fordomme og roller, samt livsstil og status i samfundet vil blive under-søgt og diskuteret.
Derudover arbejder vi med og stiller os kritiske over for tanken om ”Frit valg på alle hylder”, i en større diskussion af præstation, (mis)trivsel og stress blandt unge i dag, og hvordan de unge indgår i sociale grupper og sammenhænge.
I forlængelse heraf går vi i dybden med begreber som ’øget refleksivitet’, og hvad det-te betyder for individers valg i forhold til identitetsdannelse - herunder forståelser af køn og ligestilling. Identitetsdannelse diskuteres også i forhold til dets historisk betin-gethed; hvordan forstår vi andre generationer, og hvordan forstås generation Z som produkt af 'senmoderniteten'.
Fagbegreber i fokus:
Primær og sekundær socialisation, dobbeltsocialisering, normer, værdier, roller, aftra-ditionalisering, udlejring af sociale relationer, adskillelse af tid og rum, øget refleksivi-tet, tillid til ekspertsystemer, fremmedgørelse, anerkendelse, refleksivitet, potensering og ontologisering (Ziehe), Præstations- og konkurrencesamfund, neostammer, stress, social acceleration, fremmedgørelse og resonans (Rosa), traditionelle-, moderne- og senmoderne-samfund, knagefællesskaber(Baumann), håndværksmæssighed(Sennett), risikosamfundet (Beck), frontstage og backstage (Goffmann), feminisme, kønsroller og ligestilling
Fagets kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Dan-mark.
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokra-tisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
|