Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty 3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Svend Jørgen Lyngberg-Larsen
Hold
2023 Ty 3 (
1g Ty 3
,
2g Ty 3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Korte tekster til intro og basisgrammatik
Titel 2
Advent & Weihnachten
Titel 3
Das Wunder von Bern
Titel 4
Jung in der Nazizeit
Titel 5
Forløb#5
Titel 6
Schicksal oder Zufall ?
Titel 7
Alte Texte
Titel 8
Advent und Weihnachten 2
Titel 9
Tekster efter 2015
Titel 10
Krimi
Titel 11
Mod eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Korte tekster til intro og basisgrammatik
Indhold
Kernestof:
Velkommen til tysk 🇩🇪
Bichsel Ein Tisch ist ein Tisch.pdf
Ingen lektier, men ...
Angelika Mechtel - Marthas kleine Reise.pdf
Læs af Angelika Mechtel "Marthas kleine Reise" t.o.m. linje 46: "Sie hat Zeit"
Læs i "Marthas kleine Reise" fra linje 45 "Es ist ein Zufall..." til linje 103 "Nein, ich fahre nur bis Augsburg, sagt Martha."
Vi læser linje 104 - slut i "Marthas kleine Reise"
Læs (og lyt) til Josef Reding-Jeden Tag ein Brief.pdf linje 1 - 39
Afsnit
Vi lytter til 120-sekunders oplæg fra Anna & Caroline - gerne på grundlag af fx foto fra ugen, weekenden, arbejde, fritidsaktivitet etc., etc. ... Fri, tysk tale uden oplæsning eller stikord 👩🎓👨🏼🎓👍
Vi læser et stykke mere af "Jeden Tag ein Brief ..." sammen i timen.
"Jeden Tag ein Brief aus Windworth" - Læs linje 85 - slut.
Vi lytter til 120 sek. oplæg på basis af billede fra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Advent & Weihnachten
Indhold
Kernestof:
Kom glad. Hvis nogen holder 120 sek. oplæg, selv om det ikke har stået på Lectio, er det rigtig fint 👍
Die 10 beliebtesten Traditionen zu Weihnachten in Deutschland.pdf
Kom glad 🎄🧑🎄🤶
I skal have noget tøj med / på, som kan tåle lidt griseri 🐖, fx en gammel skjorte, et forklæde med ærmer, eller eller ...
Vi skal lige runde "Jeden Tag ein Brief..." af 😁 (Det bliver kort 👍)
Vi hører et eventyr på tysk - og i tegner og fortæller (fire forskellige kunstneriske udtryk fra klassen 😲)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Das Wunder von Bern
Udgangspunkt i filmen 'Das Wunder von Bern' samt udvalgte dele af drejebogen (Tyskforlaget)
Dokumentar fra Youtube med
'Spätheimkehrer'
'WM Endspiel 1954'
'Wirtschaftswunder'
Indhold
Kernestof:
Godt nytår 🎉 Vi starter på et forløb om 50erne, Wirtschaftswunder og noget om fædre, mødre og fodbold 👍Ses 🙂
Vi ser "Das Wunder von Bern" til enden. (Ca. en time)
Vi går i gang med systematisk grammatik. Lær §§ 5, 6 & 7 om 'sein', 'haben' og 'werden' så godt som muligt i "Elementær tysk grammatik" (se nedenfor) 🇩🇪
Elementær-tysk-grammatik.pdf
Vi hører 120 sek. oplæg på grundlag af (eget) selvvalgt foto fra
Læs / genlæs om sein, haben, werden i 'Elementær grammatik' Elementær-tysk-grammatik.pdf og løs så mange af opgaverne på nedenstående dokument, som du kan nå på ca. 20 min.
Sein - haben - werden - opsamling.pdf
Wir erzählen die kleine und die große Geschichte im Film "Das Wunder von Bern" 1) Die Familie Lubanski, die Familie Ackermann, die Nationalelf 2) Das Wirtschaftswunder der 50er Jahre, die Spätheimkehrer, das geteilte Deutschland
Die Familie Ackermann: Wer sind die Mitglieder ?; Was machen sie ? Beruf, Interesse; Was ist für die einzelnen Personen charakteristisch ?
Wunder von Bern: 10:10 - 12:00, 17:15 - 19:35
Was ist das deutsche Wirtschaftswunder ? 5 Überschriften, 5 Bilder
Wir hören und sehen von allen Gruppen: Was ist das deutsche Wirtschaftswunder ? 5 Überschriften, 5 Bilder.
Alle bereiten einen "Klein-Vortrag" vor: 120 Sekunden über den Film "Das Wunder von Bern". Thema: eine Person (z.B. Christa, Boss ...), eine Szene (z.B. am Bahnhof, im Hause von der Familie Ackermann ...), Bezug auf die historischen Tatsachen (z.B. d
Während der kleinen Vorträge macht ihr bitte die folgende kleine Übung:
Fortsat 120 sek. oplæg om "Wunder von Bern "
Husk at have jeres sætninger med svage verber klar. Vi lytter til besvarelser, systematiserer grammatikken.
Wunder von Bern - 1.pdf
I forbereder inden timen en scene efter eget valg fra dokumentet "Wunder von Bern - 1" som I skal opføre for klassen. Som 'benspænd' skal alle have en eller anden form for 'udklædning' fx en hat, en frakke, en taske, kuffert, avis eller eller eller .
Vi skriver en lille opgave i timen. Medbring blyant og viskelæder. Hvis du er dyslektiker (ordblind), skriver du naturligvis på din computer med sædvanlige hjælpemidler :-)
Wunder von Bern - 2.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jung in der Nazizeit
Med udgangspunkt i tre film, der beskeiver tre forskellige skæbner, undersøger vi, hvilke udfordringer unge mennesker mødte, hvis de skulle leve og navigere i en fascistisk og autoritær stat: Gå med (Napola); Indre flugt (Swing Kids); Modstand (Die weisse Rose).
Filmenes udsagn underbygges af dokumentarisk materiale.
Indhold
Kernestof:
Vi ser minsandten lige en rigtig god film 😲🎥🥸🇩🇪
Vi ser filmen "Das schweigende Klassenzimmer" færdig. De, der ikke fik set de første 1:16:52 af filmen kan se den på "Filmcentralen", hvor I borde kunne logge ind med jeres 'unilogin' 👍
Hvis nogen af jer har fået lavet et remake (🎥 film) af "Wunder von Bern", skal vi se det. Hvis ikke, får I tid til at arbejde med det.
Og vi skal gerne nå en lille (daglig) dosis med grammatik 😍
Wunder von Bern - 2.pdf
Vi skal forhåbentlig se jeres remake af en scene fra 'Wunder von Bern'
Vi skal øve noget grammatik: Stærke verber, se princip og endelser i 'Elementær tysk grammatik' §9.
Jeg har en tekst med om den virkelige historie bag film 'Das schweigende Klassenzimmer' (da: 'To minutters stilhed' - kan ses eller genses på Filmcentralen med unilogin.)
Scanner_20240226_120942.pdf
Das Schweigende Klassenzimmer.pdf
Vi ser de sidste to film.
Stærke verber Lille tysk.pdf
Medbring de nye grammatikbøger (Grundbog og 'Einfach so!)
Karoline holder mini-oplæg om sin fantastiske rejse til Cuba 🇨🇺✈️🏖️🌞👍😀
Vi ser slutningen af filmen. I udarbejder derefter i grupper et dokument med væsentlige temaer fra filmen inkl. ordliste.
Evt. kort sekvens med grammatik.
Vi skriver en oversættelse i lektionen. I skal læse på 'stærke verber' i nutid og på 1. gruppe af stærke verber (ei - i/ie - i/ie) - Husk blyant og viskelæder 📝 og andet relevant værktøj 🪚🎈🪄😅
Vi ser på propagandaplakater for Hitler Jugend og en 'kunstnerisk' fremstilling af føreren (Filmklip)🎥
Adolf Hitler über Jugenderziehung-3.pdf
Læs den korte tekst om Hitlers syn på opdragelse af ungdommen. Stil gerne spørgsmål til svære sætninger ...
Vi arbejder med grammatik: stærke verber gruppe 2 ie - o - o - fx biegen - bog - gebogen; fliegen - flog - geflogen
Vi arbejder gruppevis med sangen fra 'Napola': "Unsre Fahne flattert uns voran" - Hvilke idealer fremhæves i sangen ? - Med hvilke midler prøver teksten at vinde unge menneskers begejstring ?
Vorwärts vorwärts.pdf
Vi ser 'Swing Kids' til ende. Medbring gerne grammatik og 'Einfach so'
Swing Kids Bilder.docx
I skal øve jer på stærke verber med 'i' som stamvokal, fx trinken: er trinkt, er trank, er hat getrunken. Se grammatik s. 45 (gruppe 3 a og b)
Verfolgung der Swing Kids.docx Læs teksten til de tre første billeder. Skriv stikord ned, så du kan fortælle frit (dvs. uden oplæsning) om billederne.
Vi ser film om modstandsbevægelsen "Die weiße Rose"
Vi ser 'Die weiße Rose' færdig.
Flugblätter der weissen Rose.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Vi vender tilbage til jeres gruppearbejde om diskursanalyse af sjette flyveblad fra "Die weiße Rose". Find jeres notater. Vi bruger lige 10 min. sammen i grupperne, før vi fremlægger.
Sechstes Flugblatt.docx
Vi lytter til små mundlige oplæg fra, Cecilie P., Tilde og Meise.
Medbring 'Tysk grundbog' (grammatik) og 'Einfach so'
Hvis du lige har 15 min. tilovers, kan du tjekke (og måske også øve) stærke verber gruppe 4 (a,b og c) - dem med 'e' i stammen. pptx-filer ligger på Lectio under dokumenter/stærke verber 🤓
Vi lytter evt. til oplæg ?
Thema: Schicksal - Glaubst Du an Fügung und Schicksal ? Was sagt der Film 'Im Juli' zum Thema ? Der Film lässt sich auf 'google drive' sehen 👍
Vi hører et 180 sek. oplæg på tysk fra Erik, gerne ledsaget af eget billede(r)
Jeg prøver at introducere jer for en "rigtig" bog
Jeg giver jer en kort præsentation af, hvad tysk sprogdiplom, DSD II går ud på
Frisch Homo Faber.pdf
Medbring 'Einfach so !' & 'Ny grundbog ...' Læs hjemmefra gerne på stærke verber gruppe 5a (s. 47-48 i grundbog) og 5b (s.48 i grundbog)
Vi kigger lidt mere på 'Homo Faber' af schweizeren Max Frisch, som har skæbne som emne i flere af sine tekster.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Schicksal oder Zufall ?
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter sommerferien !
Se nedenstående video. Bemærk, at man på tysk ofte fortæller i perfektum (før nutid), mens vi på dansk fortæller i præteritum (datid). Notér så mange verber fra videoen, som du kan nå på ca. 20 minutter. Notér infinitiv (navneform) og betydning
Was hast du in den Ferien gemacht? | Das Perfekt | Deutsch lernen
Was hast du in den Ferien gemacht.docx
- Se eller gense den lille video om tyskernes ti foretrukne feriedestinationer i Tyskland. Forbered med din walk-and-talk-makker et mini-oplæg om 'jeres' destination. Min. fem selvvalgte billeder med min 30 sek. omtale pr. billede på tysk (naturligv
Regional reisen! - Die Top 10 Reiseziele Deutschlands
Die Top 10 Reiseziele Deutschlands.docx
Karte_Bundesrepublik_Deutschland.svg(1).pdf
Ingen lektie, men se på vedhæftede opgaver til DSD II. Mange af jer burde relativt let kunne klare prøven, tænker jeg. Se på det, så I har et kvalificeret grundlag for at melde til.
Jeg har delt opgaven til DSD 2 (2019) med jer på Google drev.
Tysk grundbog; sider: 65-66, 73-74
Læs om konjunktiv former i præsens og brug i indirekte tale
Einfach so !; sider: 128
Læs opgave-instruktion 109 og overvej et løsningsforslag til første seks sætninger i opgave 109.1
Hej fantastiske tysk-venner ! Håber, I har fundet ud af, om I vil prøve at tage DSD 2 ? P.t. har to af jer sendt positiv besked 👍 Tak for det 😀 Send bare en besked på Lectio
Vi ser sammen hele filmen 'Lola rennt'
Lola rennt.docx
Die Entdeckung der Schnelligkeit.docx
Genlæs om præsens konjunktiv (§§ 62-63) og om indirekte tale i tysk grundbog (§§ 76-78)
Skriv et oversættelsesforslag til resten af øvelse 109.1 (fra lin. 28 'Taxachaufføren ...) og den første sætning af øvelse 109.2 (t.o.m. '... fødselsdag ?'
Forbered på tysk: Læs de to dokumenter på timen mandag 2.9. og giv et bud på, hvilket budskab Tom Tykwer bringer med 'Lola rennt'
I skal hjemmefra forberede en præsentation af enten version 1, 2 eller 3 af historien om Lola og Manni. Hvad er det, der gør, at de tre versioner får så forskellig en drejning?
Vi skriver i lektionen den delopgave af DSD 2, som hedder 'Schriftliche Kommunikation', hvor vi fortsætter med at træne konjunktiv. Det er den opgave, jeg allerede har delt med jer.
Was hast du auf der Klassenreise gemacht?
Besøg af en håndfuld tyske elever - Walk-and-talk
Vi skriver en mindre opgave i lektionen
Lola - Alternative Lebensläufe.pdf
Vi ser første del af filmatiseringen af Max Frischs roman 'Homo Faber'
Vi ser resten af 'Homo Faber' - og jeg giver jer nogle centrale tekststeder fra romanen
Vi gennemgår den sidste oversættelse: 'Trine fortæller' - indirekte tale - medbring gerne både tysk grundbog (grammatik) og einfach so! (øvebog)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Alte Texte
Indhold
Kernestof:
Homo Faber Auswahl-2.docx
I forbereder jeres stikord eller mindmap, som I viser på skærmen, mens I holder jeres korte oplæg om 'Homo Faber' - HELT UDEN oplæsning 😀
Rapunzel.pdf
Læs eventyret til ende. Forbered at genfortælle plottet på basis af et mindmap/sprogblomst - eller hvad der giver bedst mening.
Medbring grammatik og øvebog
Læs om det finite (personbøjede) verbal i hovedsætninger og bisætninger, inkl. sammensatte verballed.
Tysk grundbog; sider: 135-137, 225-229
Se hjemmefra på opgave 16.1 og 16.2 i 'Einfach so !'
Einfach so !; sider: 44-45, 48
Se på dit eget (og evt. andres) mindmap/din egen sprogblomst ... og genfortæl Rapunzel. Notér eventyrtræk.
Lies bitte das Märchen 'Rumpelstilzchen'. Mache bitte ein Wortblümchen.
Rumpelstilzchen.pdf
IMG_4627.jpeg
Forberedelsestid hjemme ca. 15 min.:
Forberedelsestid hjemme ca. 20 min.:
Intro til næste grammatiske emne.
Til sidst 5 min. om DSD-2 emner til mundtlig præsentation. Se den 'Handreichung,' jeg har sendt i sidste. uge.
Blomst.pdf
Blomst-kopi.pdf
Blomst-kopi 2.pdf
Husk grammatik og øvebog. Vi skal arbejde med possessive pronomener. §§ 163-169 Hvis du vil forberede de øvelser, vi laver i timen, er det 14.4 og 14.6 (s. 45-46 i 'Einfach so!')
Vi læser i lektionen (ikke lektie - men det er lovligt at kigge) en gammel kending mere fra eventyrbogen:
Til brug i lektionen (og hvornår det ellers skal være...)
Aktanenschema Aktantenschema nach Algirdas Julien Greimas.docx
Læs eller genlæs 'Schneewittchen' Schneewittchen.docx og brug aktantskemaet Aktantenschema nach Algirdas Julien Greimas.docx til at beskrive de forskellige personers funktion. Find endvidere så mange eventyrtræk som muligt Maerchenmerkmale.pdf 😀
Læs hjemmefra om bisætninger indledt af konjunktion (bindeord) §§ 292-293 (repetition) I lektionen løser vi opgave 16.5 i 'einfach so!'
Vi prøver også at nå at se på relative pronomener (+ bisætning) §§ 186-190
Schneewittchen - frei nach Sigmund Freud.pdf
Det er en 'vulgær-psykologisk' genfortælling, dvs. at man fortæller en meget forsimplet version af eventyret med fokus på de forhold der evt. kan fortolkes som den folkelige omskrivning af forskellige elementære relationer af seksuel karakter.
Vi arbejder med 'emne-ord' til eventyr-tema. Se pdf.:
Wortschatz zum Thema Märchen.pdf
Læs om relative pronomener (+ bisætning) - §§ 186-190 - medbring grammatik og øvebog. Hvis du har tid at kigge på øvelserne vi bruger i timen er det 33.1, 33.3 og 34.2
Vi skriver opgave i lektionen
Zur Überlegung: Wie kann man die Märchen interpretieren ? "Schneewittchen" ? "Rumpelstilzchen" ? "Rapunzel" ?
Husk grammatik og øvebog 📚 Vi ser mere på relative pronomener. Skriver 34.4. i lektionen.
Vi kigger, hvis vi kan nå det, på den forbudte kærlighedsroman fra 1774 om Werther.
Vi ser den tyske film 'Goethe !' fra 2010
Vi ser filmen 'Goethe !' til ende - vi sluttede 1:05:00 inde i filmen, der kan ses på 'filmstriben.'
Læs gerne hjemmefra to af de digte, som Goethe-figuren fremsiger i filmen: 'An den Mond' (som faren ikke accepterer) og 'Willkommen und Abschied' (som han improviserer for Lotte).
An den Mond.docx
Willkommen und Abschied.docx
Spørgsmål til 'Wilkommen und Abschied'
Husk grammatik og øvebog :-)
Genlæs Goethes digt 'An den Mond,' som l læste til sidste time i onsdags.
Spørgsmål til 'An den Mond':
Werther - Auszug - Johann Wolfgang von Goethe.docx
Werther DA.docx
Vi arbejder med Werther - der kommer nogle arbejdsspørgsmål til udvalgte dagbogoptegnelser.
Tag grammatik og øvebog med. Vi øver mere med præpositioner i modulet.
Fragen zum
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Advent und Weihnachten 2
Indhold
Kernestof:
Vi skriver opgave i lektionen
Zur Überlegung: Wie kann man die Märchen interpretieren ? "Schneewittchen" ? "Rumpelstilzchen" ? "Rapunzel" ?
Husk grammatik og øvebog 📚 Vi ser mere på relative pronomener. Skriver 34.4. i lektionen.
Vi kigger, hvis vi kan nå det, på den forbudte kærlighedsroman fra 1774 om Werther.
Vi ser den tyske film 'Goethe !' fra 2010
Vi ser filmen 'Goethe !' til ende - vi sluttede 1:05:00 inde i filmen, der kan ses på 'filmstriben.'
Læs gerne hjemmefra to af de digte, som Goethe-figuren fremsiger i filmen: 'An den Mond' (som faren ikke accepterer) og 'Willkommen und Abschied' (som han improviserer for Lotte).
An den Mond.docx
Willkommen und Abschied.docx
Spørgsmål til 'Wilkommen und Abschied'
Husk grammatik og øvebog :-)
Genlæs Goethes digt 'An den Mond,' som l læste til sidste time i onsdags.
Spørgsmål til 'An den Mond':
Werther - Auszug - Johann Wolfgang von Goethe.docx
Werther DA.docx
Vi arbejder med Werther - der kommer nogle arbejdsspørgsmål til udvalgte dagbogoptegnelser.
Tag grammatik og øvebog med. Vi øver mere med præpositioner i modulet.
Fragen zum
Vi hygger med noget kakao og nogle æbleskiver ...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tekster efter 2015
Indhold
Kernestof:
Medbring gerne jeres grammatik og øvebog.
Vi ser mere ‘Im Westen nichts Neues‘
Vi ser den sidste ende (ca. 20 min.) af "Intet nyt fra Vestfronten."
Til læsning - vedhæftet begyndelsen og slutningen af romanen. Læs eventuelt også gerne fx samme uddrag på dansk. Findes på eReolen - også som lydbog.
Overvej mulige aktuelle årsager til at investere store summer i en filmatisering af en så gammel anti-krigsroman (1928). Giv gerne konkrete idéer og henvisninger.
Medbring grammatik og øvebog. Vi skriver en lille aflevering i slutningen af lektionen.
Vi lytter til hinandens svar på spørgsmålet om, hvorfor nogen vil investere store summer i en re-filmatisering af en 100 år gammel anti-krigsroman.
Vi arbejder mere med konjunktiv II - irrealis og høflig brug.
For de særligt aktive: læs uddrag af romanen. Kan lånes på biblioteket på dansk - både som e-bog og som lyd-bog 👍
Erich Maria Remarque.docx
Læs hjemmefra det første kapitel af 'Im Westen nichts Neues.' Kan lånes på dansk på eReolen som læse- eller lytte-bog.
I får naturligvis nogle minutter til start til at gøre klar 😅 Husk, at I i grupperne får et stykke af kapitlet som udgangspunt for samtalen 🙂 Max. 7 - 12 min. alt efter gruppens størelse...
Fragen zum Text für Montag, den 27. Januar:
Individuelt arbejde - læs hele tekstuddraget fra 'Im Westen nichts Neues' - øve spontan sætningsdannelse sammen med arbejdsmakker ud fra fx listen med substantiver i forbindelse med temaet.
Vedhæftede pptx indeholder en række substantiver til emnet 'Im Westen nichts Neues' og kan bruges til at træne ordforråd og spontantale. Sig fx en sætning med det tyske ord. Kan bruges både forfra (ty -> da) og bagfra (da -> ty). Det tyske ord læses
Wortschatz - Westen.pptx
Nedenfor 48 almindelige svage verber, dvs. verber, der ikke skifter vokal under bøjning i tid og skaber datid med mærket '-te' - Virker kun forfra: 1. klik -> dansk verbum, 2. klik -> tysk verbum
Svage verber.pptx
I fremlægger i grupper et kapitel eller eventuelt noget fra flere kapitler af det uddrag, I har fået af ‘Im Westen nichts Neues‘. I fokus er fri tale på basis af sprogblomst, mind map, eller…
Vi øver grammatik, så medbring Ny grundbog og Enfach so ! 🙂
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Krimi
Indhold
Kernestof:
Kom glad til nyt emne: Krimi
TATORT - VIER LEBEN (2025).docx
TATORT - Vier Leben (2).docx
TATORT - Vier Leben (3).docx
I fremlægger jeres præsentation af jeres artikel om 'Vier Leben' fra serien 'Tatort'
Vi ser krimien til ende. I kan smugkigge - eller gense krimien på nedenstående link.
Tatort: Vier Leben - hier anschauen
Vi ser ‘Vier Leben’ til ende.
Medbring grammatik og ‘einfach so!’
Første ca. 10 minutter læser I hinandens anmeldelser. Så får I ca. 15 minutter til at holde redaktion på egen opgave.
Krimimerkmale.docx
Vi ser 'Im Netz der Lügen' (Tatort) til ende. I skal igen forberede anmeldelse af episoden til en fremlæggelse - denne gang foran klassen. Fokus igen på plot, dramaturgi og skuespil.
Tatort: Im Netz der Lügen - hier anschauen
Fan - Im Netz.docx
Spiegel - Im Netz.docx
Wer ist Justine ? Marquis de Sade: Justine ?
Medbring grammatik og øvebog 👍
Håber, I har nogle spændende anmeldelser af ‘Im Netz der Lüge‘ - Spiegel - Fan - Justine ?
Skriv hjemmefra jeres anmeldelse (Rezension) af 'Im Netz der Lügen' færdig og lav et kvalitets-tjek på sprog.
Medbring grammatik og øvebog; vi arbejder videre med personlige pronomener (Einfach so, s. 42, opg. 11.4) samt possessiv pronomener.
Tysk grundbog; sider: 125-128, 143-144
Tjek op på possessive pronomener.
Einfach so !; sider: 46-47
Skriv opgave 14.7 færdig.
Titel
Vælg en kort krimi på ovenstående link. Læs og genfortæl kort, hvad den korte krimi går ud på. Giv en anmeldelse af novellen med fokus på plot og dramaturgi. (Er det en god historie og er der en god spændingskurve.)
Vi hører jeres referat og anmeldelse af en Krimi Kurzgeschichte fra ovenstående link. (I får max. 5 min til at gøre klar, men ikke mere, da I havde ca. 60 min. mandag)
Læs om 'kein', der bøjes som det ubestemte kendeord (ein).
'einfach so !' øvelse 15.2 - så meget som du kan skrive på ca. 15 min.
Vi læser en kort krimi i fællesskab senere ...
Medbring grammatik og øvebog (de blå).
KRIMI - film
Ov, vi skal se jeres krimier 😊
Letzte Gedanken.docx
Nyttige-vendiger-til-tysk-eksamen-2-1.doc
Vi skal se en schweizisk film. Den varer 103 minutter, så
Skriv hjemmefra tre lister: Én for Tyskland, én for Østrig, én for Schweiz - alle med de 10 ting, du kommer i tanker om, når du tænker på hvert af de tre lande 🇩🇪🇦🇹🇨🇭😀
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Mod eksamen
Indhold
Kernestof:
Velkommen igen efter påskeferien :-) Vi repeterer og skriver små tekster sammen, som kan bruges i eksamenssammenhæng.
Vi skriver en kort test i hånden uden hjælpemidler(45 min .), som omfatter:
Alle forbereder hjemmefra at fortælle i ca. 120 sek. - helt uden manus 😳 - om én af personerne fra 'Wunder von Bern' og sætter personen i relation til et af emnerne 'Wirtschaftswunder,' 'Familie in den 50ern,' eller 'Fußball.' Begynd fx med: "Die Ha
Spätheimkehrer im Durchgangslager Friedland 1956
Se på Google drev uddrag af filmen "Napola, Elite für den Führer" 04:00 - 30:00. Fokus på Friedrich Weimer, men også sidepersonerne: Friedrichs far, Heinrich Vogler, Christoph Schneider, sportslæreren, Justus von Jaucher
Schreibt einen kurzen Text, in dem ihr den Anfang des Films zusammenfasst. Ihr solltet euch aber vor allem um die unterschiedlichen Personen konzentrieren und das Miljö und die Ideale der Schule ins Zentrum stellen.
Se eller gense evt. noget af dokumentaren om Napola-skolerne
Herrenkinder - Dokumentation über Napola Schulen - ZDFinfo
I ser hjemmefra en bid af 'Swing Kids' - mindst 24 minutter, fx 29:52 - 53:52 (ligger på Google drev), gerne mere, hvis I har tid og lyst. Forbered at præsentere jeres oplæg til 'Napola' og inddrag 'Swing Kids,' så I viser kontrasten mellem de to måd
13.3 og 18.3. 2024: Der ligger tekst om 'Jugenderziehung,' interview med Hitler hhv. teksten til 'Vorwärts, vorwärts'
Vi indleder med en lille test (ca. 30 min.), hvor I skriver en kort oversættelse individuelt i hånden. Samme grammatiske emner som sidst: ledsætning indledt med konjunktiv. eller rel.pron. samt brug af personlige og possessive pronomen.
Nedskriv gauleiterens tale studenterne på Münchens Universitet ca. 1:20 - 1:24.
Vi kigger sammen på et mindre afsnit af filmen 'Im Juli' under synsvinklen 'Fügung und Schicksal' (Tilskikkelse og skæbne) - dvs. troen på prædestination, altså at eksistensen er bestemt forud for vores liv.
Vi læser sammen et par afsnit af 'Homo Faber' og sammenfatter et par pointer.
Frisch Homo Faber.pdf
Om eksamen 🤞👍😀
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179375376", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179375376", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179375376" }