Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty 4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
David Taub Pedersen
Hold
2023 Ty 4 (
1g Ty 4
,
2g Ty 4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
EKSAMEN Deutsche Wissenschaftler 1. g
Titel 2
EKSAMEN Übernatürliche Wesen
Titel 3
Hitlerjunge Salomon
Titel 4
EKSAMEN Leben mit Behinderungen
Titel 5
EKSAMEN Deutsche Wissenschaftler 2. g:
Titel 6
Deutsche Politik
Titel 7
EKSAMEN Flucht und Migration
Titel 8
Repetition / eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
EKSAMEN Deutsche Wissenschaftler 1. g
Læst i 1. g:
Achim Seiffart: Albert Einstein (bog)
Læst i 2. g:
Clara Immerwahr (film)
Genie und Wahnsinn - wer war Fritz Haber? (video)
Albert Einstein - die Zunge des Genies (artikler på helleskoepfchen.de)
Elevoplæg om forskellige selvvalgte tyske videnskabsmænd og -kvinder.
Indhold
Kernestof:
TYSK SCREENING 2023 (TY4)
Herzlich willkommen im Fach Deutsch! Gruß David
Hør Kopi af Kapitel 1 - Der Kleine Albert.mp3 og læs kapitel 1: Der kleine Albert i Albert Einstein - Der kleine Albert - Ein schlechter Schüler.pdf (som du også har som kopi). Prøv at læse med, mens du hører. Notér 5 ord fra teksten, som er transpar
Læs kapitel 2: Ein schlechter Schüler i "Albert Einstein" på s. 18-23 og LYT til oplæsningen: Kopi af Kapitel 2 - Ein schlechter Schüler.mp3 Prøv også selv at læse op, når du læser. Det er sjov! Prøv at "overdrive" udtalen, når du læser op. - Notér 5
Lyt til Kopi af Kapitel 3 - Die Schweiz und Italien.mp3 og læs kapitel 3 på s. 30-35 i Albert Einstein. OPGAVE: Skriv 3 informationer fra teksten ned på tysk. - Til timen: Eine kleine Grammatik.pdf Svage og stærke verber OVERSIGT.doc
Læs s. 41-42 (de første to sider af kapitel 4: Die Relativitätstheorie) i Albert Einstein og hør hele kapitlet: Kopi af Kapitel 4 - Die Relativitätstheorie.mp3 Lyt, mens du følger med i teksten. Notér 3-5 informationer fra teksten! - Fra sidste gang:
Læs resten af Kapitel 4: Die Relativitätstheorie (fra side 43) i Albert Einstein og hør hele kapitlet: Kopi af Kapitel 4 - Die Relativitätstheorie.mp3 Notér 2 stærke og 2 svage verber fra kapitlet. Findes der andre verber end stærke og svage? (nogle
Læs kapitel 5: Einstein als Star på s. 53-58 og HØR lydfilen Kapitel 5 - Einstein als Star.mp3 Notér 5 gloser fra teksten og medbring dem til timen! Vælg gloser, som er helt eller delvist nye for dig, også gloser, som du gerne vil blive bedre til at
Kig på s. 7-10 i Eine kleine Grammatik.pdf Øv dig på modalverbernes bøjning, så du kan det udenad! Lav øvelsen på s. 27 i Albert Einstein færdig (I fik også siden som kopi - kig i mappen). HUSK: 1) Mappe. 2) Dit hæfte. 3) Luk din computer, når timen
Læs s. 63-69 (Einstein der Kämpfer) og LYT til kapitlet her: Kapitel 6 - Einstein, der Kämpfer.mp3 Notér 3 informationer og 3 gloser og tag dem med!
Læs s. 74-78 (Einstein wird Amerikaner) og lyt til kapitlet her: Kapitel 7 - Einstein wird Amerikaner.mp3 Notér 3 nye gloser fra teksten og 3 informationer.
Bare husk mappe, hæfte og Albert Einstein.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
EKSAMEN Übernatürliche Wesen
Læst i 1. g:
Goethe: Erlkönig (Kunstballade)
Rammstein: Dalai Lama (moderner Songtext)
Brüder Grimm: Rumpelstilzchen (Volksmärchen)
Brüder Grimm: Frau Holle (Volksmärchen)
Projekt med egne eventyrfilm (moderniserede udgaver af eventyr af brødrene Grimm)
Trickfilme: Rumpelstilzchen und Frau Holle (youtube)
Læst i 2. g:
Die Brüder Grimm und die Romantik (artikel)
Typische Märchenzüge (oversigt)
Franz Xaver von Schönwerth: Die Geldmühle (Volksmärchen)
Franz Xaver von Schönwerth (artikel)
Indhold
Kernestof:
Prosit Neujahr! Bitte folgendes mitbringen: 1) Albert Einstein. 2) Dein Deutsch-Heft. 3) Deine Deutsch-Mappe!
Læs kapitel 8: Die Atombombe i Albert Einstein og lyt til teksten her: Kopi af Kapitel 8 - Die Atombombe.mp3 Notér 5 verber fra teksten og slå deres bøjning op på Ordbogen.com NB: Husk mappe, hæfte og bog!
Brug 20 min. på Albert Einstein - Abschlusstest.pdf og se, hvor meget du når. Øv dig også på bøjningen af verbet gefallen: gefällt (3. p. sing. præsens) - gefiel (1./3. p. - hat gefallen. Præsens: ich gefalle - du gefällst - er/sie/es/man gefällt. -
HUSK STIL. Aflevér den i timen. - LEKTIE: Wir fangen mit einem neuen Thema an! Schau dir das Märchen Rumpelstilzchen hier Rumpelstilzchen - Märchen und Geschichten für Kinder | Brüder Grimm | Deine Märchenwelt an! (Vielleicht sollst du es dir zweimal
NB: Bitte eine Schere [saks] mitbringen! (Medbring en saks!). Læs Rumpelstilzchen færdig. Husk mappe og hæfte.
Genlæs linje 50-103 i Rumpelstilzchen TEXT.pdf og færdiggør disse sætninger:
Kig på skemaet Den bestemte og den ubestemte artikel i ét skema.docx og lær nominativ og akkusativ udenad. Læg mærke til, at det kun er maskulinum, der ændrer sig i akkusativ. - HUSK: Din tyskmappe og dit hæfte! Du skal også have en blyant (eller en
Ret så meget du kan i din stil og tag den med. Tag også Erlkönig med. I timen skal vi skrive digte. Hav skriveredskaber med. Husk mappe og hæfte.
Læs Erlkönig op for dig selv! Erlkönig.doc Hvilke ord er nye for dig? Notér dem i dit hæfte og medbring dem i timen. Hvilke substantiver kan du se kønnet på i teksten?
Husk stil! Og tyskmappen!!
Læs Rammstein Dalai Lama.doc igennem, så du kan oversætte digtet, OG prøv at genfortælle det på tysk. Lav en liste på 5-10 gloser, du skal bruge til at genfortælle med.
Vi gennemgår sætningerne med det personlige pronomen fra sidste gang. Øv dig på det personlige pronomen (kig på det skema, du udfyldte, eller slå op i Eine kleine Grammatik.pdf)
Læs s. 2 af Frau Holle (Frau Holle.docx). Brug disse spørgsmål som læseorientering (læs et spørgsmål, læs i teksten til du har svaret, læs næste spørgsmål etc.). Medbring dine svar på spørgsmålene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hitlerjunge Salomon
Indhold
Kernestof:
Læs s. 3-4 i Frau Holle.docx Wie endet das Märchen?
Medbring 10 ord/vendinger, du har lært ved at læse Frau Holle. Husk din tyskmappe - vi skal bruge arbejdsarket fra sidste gang.
Bare vær klar til at arbejde videre med jeres Märchen-Filme.
Hav jeres manuskripter klar. Jeg regner med at I kan nå at optage jeres film i modulet (af 2-3 minutters varighed).
Wir sehen die letzten Märchen-Filme (seid bereit - vær parate!). Læg filmene ind i google-mappen "Deutsche Märchenfilme 1gTyF 4" Märchenfilme . - LEKTIE: Svar på tre spørgsmål om din påskeferie (Oster-Ferien):
Til timen: Präpositionen mit Akkusativ Präpositionen mit Dativ
Lies noch einen Artikel in Vitamin.de. Erzähle der Klasse drei Informationen (Pointen) aus dem Artikel. Notiere Sätze mit Präpositionen aus dem Artikel, den du gelesen hast.
Læs én til artikel fra Vitamin.de. Notér 3 gode gloser fra din artikel. Det skal være gloser, som er: 1) nye for dig, og 2) som du kan bruge til noget, og 3) som du gerne vil huske.
Wir sehen den letzten Teil des Films "Ich war Hitlerjunge Salomon" UND wir fangen an, den Deutsch-Aufsatz (tyskstil) zu schreiben. NB: Bitte das Heft zum Film mitbringen!!
Husk stil! Medbring hæftet til "Ich war Hitlerjunge Salomon". Ich war Hitlerjunge Salomon FILMHÆFTE UDDRAG OCR-scannet.pdf
Læs s. 49-50 (scenen "Die anderen Deutschen") i filmhæftet: Ich war Hitlerjunge Salomon FILMHÆFTE UDDRAG OCR-scannet.pdf Slå 5 ord op og medbring dem i timen.
Læs scenen "Lenis Mutter" på s. 49-50 i Ich war Hitlerjunge Salomon FILMHÆFTE UDDRAG OCR-scannet.pdf Du skal kunne oversætte, hvad der står. Medbring de ord, du har slået op. - NB: HUSK hæftet med opgaver til præpositioner. - I sidste time talte vi
Læs scenen Die Fahrt durchs Ghetto på s. 51 i filmhæftet (Ich war Hitlerjunge Salomon FILMHÆFTE UDDRAG OCR-scannet.pdf (Det er scenen, hvor Sally leder efter sine forældre i ghettoen i Lodz i Polen). NB: Der er en replik på polsk: "Otwierac okna...".
Husk filmhæftet "Ich war Hitlerjunge Salomon" - das ist alles!
Læs en artikel i Vitamin.de og fortæl 3 ting om den på tysk, gerne en pointe. - HUSK hæftet til Ich war Hitlerjunge Salomon. - Sørg for, at du kan den bestemte artikels endelser:
Vi begynder med at gennemgå øvelsen, I lavede på trappen (dén her: Dobbeltstyrende præpositioner Tankeretning.docx
Brug 20 min. på at rette så meget du kan på din stil. Medbring din stil i timen - og dine eventuelle spørgsmål til samme. - Wir beginnen ein neues Thema!!
Læs første side af Mit allen Tics - Studieren mit Tourette-Syndrom.docx og notér 10 informationer om Olaf Blumberg.
Læs s. 2 i Mit allen Tics - Studieren mit Tourette-Syndrom.docx og notér 5 gloser fra teksten (som du synes kan bruges til noget) og 5 sætninger om indholdet. Brug ordbog.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
EKSAMEN Leben mit Behinderungen
Mit allen Tics: Studieren mit Tourette-Syndrom (Artikel im Spiegel 3/8 2011)
Autismus: Oft wünschte ich die Menschen wären numeriert (Artikel im Spiegel 27/1 2013)
Geboren ohne Arme und Beine (Artikel mit Video über Janis McDavid im Spiegel 31/10 2016)
Elias Canetti: Die Fackel im Ohr (über den Gelähmten Thomas Marek)
Youtube: Gewitter im Kopf: Pizza bestellen (youtube)
Indhold
Kernestof:
Brug 20 min. på at rette så meget du kan på din stil. Medbring din stil i timen - og dine eventuelle spørgsmål til samme. - Wir beginnen ein neues Thema!!
Læs første side af Mit allen Tics - Studieren mit Tourette-Syndrom.docx og notér 10 informationer om Olaf Blumberg.
Læs s. 2 i Mit allen Tics - Studieren mit Tourette-Syndrom.docx og notér 5 gloser fra teksten (som du synes kan bruges til noget) og 5 sætninger om indholdet. Brug ordbog.
Herzlich willkommen zurück im Deutschkurs!1) Beantworte 5-8 von den unten stehenden Fragen zu Deinen Sommerferien. Bring Deine Antworten mit in die Klasse!2) Such den Text "Mit allen Tics - Studieren mit Tourette-Syndrom" + Arbeitsblatt (arbejdsark).
Hav dine svar fra sidste time klar (til s. 3-4 i Mit allen Tics) og vær parat til at fortælle. Sørg for, at du har fået læst s. 3-4, hvis du ikke nåede det i timen. Du finder spørgsmålene her: Mit allen Tics - Arbeitsblatt.docx - Til timen: Mit allen
Lies die erste Seite von Autismus Oft wünschte ich die Menschen wären nummeriert.docx Notiere 5 Vokabeln (gloser) und 5 Informationen aus dem Text. Til timen: Autismus .... ARBEITSBLATT.docx Til timen: Eine kleine Grammatik.pdf Konjunktiv i hypotetis
Lies Seite 2-3 von Autismus Oft wünschte ich die Menschen wären nummeriert.docx Notiere 5 Vokabeln (gloser) und 5 Informationen aus dem Text. UND: Lær de første fem verber på listen udenad De hyppigste stærke verber på tysk fra top 500.pdf (samme lis
Øv dig på at fortælle om Natalie og Christine ud fra svarene til artiklen (dine egne og læs også mine: Autismus .... ARBEITSBLATT + Antworten.docx Øv dig på verberne til uge 1 i Uregelmæssige verber Træningsplan efter vokalmønster.pdf Eksempel e/i(e)
Læs og forstå linje 1-42 af Geboren ohne Arme und Beine.docx Notér 5 informationer og 5 ord fra teksten. Vælg ord, du kan bruge til noget, eller ord, som du ikke forstod.
Læs og forstå linje 44-92 (slut) af Geboren ohne Arme und Beine.docx Notér 5 informationer og 5 ord fra teksten. Vælg ord, du kan bruge til noget, eller ord, som du ikke forstod.
Øv dig på uge 2 i verbetræningsplanen Uregelmæssige verber Træningsplan efter vokalmønster.pdf. Medbring øvelsesarket til Geboren ohne Arme und Beine. Brug 15 min. på opgave V: Geboren ohne Arme und Beine - Aufgaben.docx Introduktion til stil i timen
Herzlich willkommen zurück! Erzähle über deinen Studienausflug: Was war das Beste oder Schönste? Was war das Überraschendste? Was war das Schlimmste?
Canetti Die Fackel im Ohr - forkortet - MED GLOSER.docx Øv dig på ugens verber: finden - befinden - gelingen - beginnen - gewinnen. De bøjes med vokalerne i - a - u (eller o): Fx findet - fand - gefunden. Beginnt - begann - begonnen. Find ud af, hvad
Læs s. 5 i Canetti Die Fackel im Ohr - forkortet - MED GLOSER.docx og forsøg at svare på disse spørgsmål:
Læs s. 7 i Die Fackel im Ohr og svar på så mange af følgende spørgsmål som muligt:
Canetti Die Fackel im Ohr - forkortet - MED GLOSER.docx Tag din stil med og kig på rettelserne derhjemme. Vi gentager lektien fra mandag: Læs s. 7 i Die Fackel im Ohr og svar på så mange af følgende spørgsmål som muligt:
Fortæl 3 ting om din efterårsferie. Husk "Die Fackel im Ohr", så læser vi den færdig i timen.
Lav spørgsmålene til Die Fackel im Ohr færdige og tag svarene med til timen.
Wir beginnen ein neues Thema über die berühmten Chemiker Fritz und Clara Haber (geboren: Immerwahr). Bring einen Stift (skriveredskab) mit. Lektie: Øv dig på disse verber (betydning og bøjning):
Lektie: Øv dig på disse verber (betydning og bøjning):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EKSAMEN Deutsche Wissenschaftler 2. g:
Læst i 1. g:
Achim Seiffarth: Albert Einstein (bog)
Læst i 2. g:
Clara Immerwahr (film)
Genie und Wahnsinn - wer war Fritz Haber? (video)
Albert Einstein - die Zunge des Genies (artikler på helleskoepfchen.de)
Elevoplæg om forskellige selvvalgte tyske videnskabsmænd og -kvinder.
Indhold
Kernestof:
1) Vælg tre citater ud og fortæl om dem på tysk. Prøv at fortælle, hvilke temaer de berører, og hvad de siger om temaet, og hvorfor det er interessant.
NB: Medbring hæftet med opgaver til det relative pronomen (fra sidste time).
Forbered dig på at fortælle kort på tysk om de to scener, du (din gruppe) har valgt. Til timen: Redemittel für die Prüfung.docx
Vær parate til at fortælle om jeres scener fra filmen. Du skal kunne tale frit uden at læse op! Du må gerne støtte dig til billeder (screenshots fra filmen), hvis du vil.
De, som ikke har fremlagt, skal være parate til at fremlægge.
Øv dig på det relative pronomen. Find det i Eine kleine Grammatik.pdf Du må gerne besvare spørgeskemaet om undervisningsevaluering. Til timen: Porträts von deutschen Wissenschaftlern.docx
Brug 20 min. på at fortælle om den Wissenschaftler(in), som du har valgt. Øv dig især på at fortælle FRIT (kun ud fra enkelte stikord - eller endnu bedre: fra hukommelsen) uden at læse op. I får tid i timen til at forberede det færdigt. Porträts von
Vær parat til at fortælle om din Wissenschaftler(in). Øv dig derhjemme, så du kan det frit (uden oplæsning). - Til timen: Genie und Wahnsinn - Wer war Fritz Haber? - Porträt Fritz Haber - Genie und Wahnsinn.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Deutsche Politik
Indhold
Kernestof:
Vi hører de sidste oplæg. Brug 20 min. på at øve dig på verberne på listen her De hyppigste stærke verber på tysk fra top 500.pdf Sæt kryds ved dem, der er nye for dig.
Brug 20 min. på Fejlsætninger.docx Stol på din intuition! Du behøver ikke være sikker. Slå op efter behov i Eine kleine Grammatik.pdf - Til timen: Fritz Haber - Genie und Wahnsinn.docx Porträts von deutschen Wissenschaftlern.docx
Lav Fejlsætninger.docx færdig, så godt du kan. Medbring den. - Til timen: Der Bundestag Der Bundestag - Aufgaben und Zusammensetzung AUFGABE.docx
Lies Der Bundestag - Aufgaben und Zusammensetzung.pdf . Notiere 5 interessante Vokabeln und 5 interessante Informationen aus dem Text.
Wir schreiben! Bring einen STIFT mit.
Afsnit
Hav øvelsen fra sidste time om "Die deutschen Parteien" parat. Så kigger vi på den. - Til timen: Weihnachten in Deutschland.pptx Weihnachten in Deutschland.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EKSAMEN Flucht und Migration
FLÜCHTLINGE IN DEUTSCHLAND (aus der Ukraine, aus Syrien und aus Ostpreussen):
Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht (Artikel)
Wir wollen unser Land nicht aufgeben - ukrainische Flüchtlinge im Interview (Artikel)
Deutschland als neue Heimat - warum junge Syrer hier bleiben wollen (Artikel)
Flucht aus Ostpreussen - wir waren auch nicht willkommen (Artikel)
GASTARBEITER:
Almanya - willkommen in Deutschland (Film)
Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde (aus dem Filmheft des Goethe-Instituts)
MIGRATIONS-POLITIK:
Wahlprogramm der AfD 2025
Alice Weidel im Porträt - wie tickt die AfD-Kanzlerkandidatin (Artikel)
Angela Merkel: Wir schaffen das (youtube-Video)
Indhold
Kernestof:
Prosit Neujahr! Vi gennemgår jeres prøve. Ingen lektie.
Læs s. 3-4 (om svage og stærke verber) og s. 19-20 (om præpositioner) i Eine kleine Grammatik. Du skal kunne bøje svage og stærke verber OG du skal kunne de forskellige grupper af præpositioner udenad (dem, vi skrev på tavlen). Øv dig på det! - MEDBR
Læs om Viktoria på s. 2 i hæftet "Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht" (Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht.docx). Fortæl lidt om Viktoria på tysk (mindst 5 informationer).
Læs om Viktoria på s. 2 i hæftet "Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht" (Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht.docx). Fortæl lidt om Viktoria på tysk (mindst 5 informationer). NB: HUSK øvelsen fra sidste gang. Vi ge
Lies über Serhii (Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht.docx). Erzähle kurz von ihm? Was ist interessant?
NB: Wir treffen uns wie immer im AG5. - Læs op på følgende (brug Eine kleine Grammatik), så du kan det UDENAD:- Bøjningen af sein, haben og werden (s. 3)- Bøjningen af svage og stærke verber (s. 4-5)- Den bestemte og den ubestemte artikel (s. 10)- Ka
Læs om Sascha og Dascha på s. 6-8 i Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht.docx Notér 3 interessante informationer om hver af dem. - Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht AUFGABEN.docx
Lav stikord og øv dig på at fortælle kort om din person fra Fünf Jugendliche aus der Ukraine berichten über Flucht.docx :
Læs Wir wollen unser Land nicht aufgeben - ukrainische Flüchtlinge im Interview.docx Den har været brugt som eksamensspørgsmål. Læs først "Die Aufgabe" (opgaveinstruktionen). Når du læser den tyske tekst, skal du understrege oplysninger, der er relev
Forbered dig på stilen (se opgaveformulering under Opgaver i lectio).
1) Forbered et spørgsmål på tysk til vores gæster om deres liv i Tyskland, fx skole, interesser, familie, fremtiden, valget i Tyskland mm.
Deutschland als neue Heimat - warum junge Syrer hier bleiben wollen.docx
Lies den Artikel Deutschland als neue Heimat - warum junge Syrer hier bleiben wollen.docx zu Ende (ab Zeile 43). -Notiere 5-8 Informationen aus dem Artikel UND 5-8 neue und/oder interessante und/oder nützliche (nyttige) Vokabeln (gloser).
Lav opgaverne færdige til Deutschland als neue Heimat (Deutschland als neue Heimat - AUFGABEN.docx). - Svar på følgende: Welche Ähnlichkeiten (ligheder) gibt es zwischen Firad und Aref? - Til timen:
Lies über die AfD-Vorsitzende Alice Weidel hier Alice Weidel im Porträt: Wie tickt die AfD-Kanzlerkandidatin? Notiére 5 interessante Informationen! Til timen:
Vi kigger på de sidste Repetitionssætninger tysk.docx Bare hav dem med. - Nach russischem Angriff 1,1 Milionen Ukrainer in Deutschland.docx Nach russischem Angriff 1,1 Milionen Ukrainer in Deutschland AUFGABEN.docx
Wir sehen einen Film über Migranten.
Wir sehen den Film zu Ende. NB: Bringt HEFTE mit.
Øv dig lidt på at fortælle om personerne i Almanya - willkommen in Deutschland ud fra det Stammbaum, du lavede i timen. Til timen: Almanya Willkommen in Deutschland Goethe-Institut.pdf
Almanya - willkommen in Deutschland SZENEN.docx Øv dig på at fortælle lidt (sammenhængende!) om Gastarbeiter ud fra artiklen, I læste sidste gang, og de tilhørende spørgsmål. I timen skal vi arbejde med scener fra filmen. Til timen: [url]https://mitc
Øv dig på at fortælle sammenhængende om filmen ud fra de fire scener, vi har genset. Brug dine svar til spørgsmålene som udgangspunkt (Almanya - willkommen in Deutschland SZENEN.docx) Til timen: Hoved- og bisætningsindledere.doc
Lies die erste Seite von Flucht aus Ostpreussen Wir waren auch nicht willkommen.docx Du kannst dir auch den Text hier anhören: Flucht aus Ostpreußen - "Wir waren auch nicht willkommen"Notiere mindestens fünf Informationen über Elfriede Schneider!
Skriv et par sætninger i skemaet på s. 2 i opgavearket Flucht aus Ostpreussen AUFGABEN.docx og prøv at fortælle lidt på tysk om Elfriede. Was findest du an ihrer Geschichte interessant? Til timen: Flüchtlingsströme des Zweiten Weltkriegs Planet Wisse
Erlkönig - Franz SchubertRumpelstilzchen TEXT.pdf Vi repeterer Märchen. Find dine tekster og noter frem. Læs dette: Typische Märchenzüge.docx og dette Märchen repetition vs. 2.docx Hvad kan du anvende på de eventyr, vi har læst? - Tekster: Frau Holle
1) Læs teksten om Die Brüder Grimm und die Romantik.docx Til timen: Die Gebrüder Grimm - Leben & Werke | Einfach erklärt!
Læs Überblick und Vokabeln DEUTSCHE WISSENSCHAFTLER.docx og find dine noter til emnet frem. Find også dit foredrag frem om en tysk Wissenschaftler(in). HUSK MINDMAP til Übernatürliche Wesen. - Tag bogen Albert Einstein med (den lille sorte). - Fra ti
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Repetition / eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Øv dig på at fortælle sammenhængende om filmen ud fra de fire scener, vi har genset. Brug dine svar til spørgsmålene som udgangspunkt (Almanya - willkommen in Deutschland SZENEN.docx) Til timen: Hoved- og bisætningsindledere.doc
Lies die erste Seite von Flucht aus Ostpreussen Wir waren auch nicht willkommen.docx Du kannst dir auch den Text hier anhören: Flucht aus Ostpreußen - "Wir waren auch nicht willkommen"Notiere mindestens fünf Informationen über Elfriede Schneider!
Skriv et par sætninger i skemaet på s. 2 i opgavearket Flucht aus Ostpreussen AUFGABEN.docx og prøv at fortælle lidt på tysk om Elfriede. Was findest du an ihrer Geschichte interessant? Til timen: Flüchtlingsströme des Zweiten Weltkriegs Planet Wisse
Erlkönig - Franz SchubertRumpelstilzchen TEXT.pdf Vi repeterer Märchen. Find dine tekster og noter frem. Læs dette: Typische Märchenzüge.docx og dette Märchen repetition vs. 2.docx Hvad kan du anvende på de eventyr, vi har læst? - Tekster: Frau Holle
1) Læs teksten om Die Brüder Grimm und die Romantik.docx Til timen: Die Gebrüder Grimm - Leben & Werke | Einfach erklärt!
Læs Überblick und Vokabeln DEUTSCHE WISSENSCHAFTLER.docx og find dine noter til emnet frem. Find også dit foredrag frem om en tysk Wissenschaftler(in). HUSK MINDMAP til Übernatürliche Wesen. - Tag bogen Albert Einstein med (den lille sorte). - Fra ti
Læs Die Geldmühle + Schönwerth.pdf og svar på spørgsmålene på teksten. Forbered stikord til svarene. Der er gloser til eventyret her: Die Geldmühle VOKABELN.docx . I timen skal I lave et eksamens-rollespil, hvor I prøver at være eksaminator og eksami
Vi repeterer Flucht und Migration. Find tekster, noter og arbejdsark. Hvilke tekster kan du sige noget om på tysk? Oversigt over tekster/film mm. Til timen: Überblick und Vokabeln FLUCHT UND MIGRATION.docx
Læs Überblick und Vokabeln LEBEN MIT BEHINDERUNGEN.docx og på dine tekster og noter. Øv dig på at sige noget på tysk om de forskellige tekster. Start med din yndlingstekst. Hvilke temaer kan du se i teksterne?
Schlagball!
Modulet er for dem, der skal til tyskeksamen. Hvis du ikke skal til tyskeksamen, behøver du ikke at komme. Hvis ingen skal til tyskeksamen, aflyses modulet. Til timen: Redemittel für die Prüfung.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179376499", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179376499", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179376499" }