Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023a Ty - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Svend Jørgen Lyngberg-Larsen
Hold
2023a Ty (
1a Ty
,
2a Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Korte tekster til intro og basisgrammatik
Titel 2
Advent & Weihnachten
Titel 3
Das Wunder von Bern
Titel 4
Jung in der Nazizeit
Titel 5
Reisen
Titel 6
Schicksal oder Zufall ?
Titel 7
Märchen, alte Texte
Titel 8
Advent und Weihnachten 2
Titel 9
Tekster efter 2015
Titel 10
Krimi
Titel 11
Op mod eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Korte tekster til intro og basisgrammatik
Indhold
Kernestof:
Velkommen til første tysktime siden folkeskolen ... I skal medbringe jeres computer med høretelefoner, airpods, eller hvad I nu bruger :-)
logo! am Donnerstag, 02.11.2023 - Nachrichten, einfach erklärt
Vi læser lidt af fortællingen 'Ein Tisch ist ein Tisch'. Samler ord om boligen og påklædning.
Bichsel Ein Tisch ist ein Tisch.pdf
Læs linie 8 - 38 i "Ein Tisch ist ein Tisch"
Prøv at se, hvor mange af disse substantiver du kan huske
Ein Tisch ist ein Tisch (Kurzfilm)-SD-kopi.mp4
Velkommen til tysk.
I skal øve adjektiver fra teksten "Ein Tisch ist ..."
Ein Tisch ist ein Tisch - (Adjektiv).pptx
I skal øve at genfortælle linjerne 8 - 45 af Bichsels lille historie:
Vi hører små oplæg uden oplæsning/stikord fra
Du skal øve dig på substantiver og adjektiver fra teksten. Brug power-point-filerne 😀
Ein Tisch ist ein Tisch (Subst.).pptx Substantiver.
Angelika Mechtel - Marthas kleine Reise.pdf Læs til og med linje 30. Noter, hvad vi hører om Martha. Hvad konkluderer vi om Martha på denne baggrund ?
Vi hører små oplæg fra Isabell + Tilde, Kirstine, Leopold, Liva & Malte - gerne på grundlag af eget foto.
Vi hører mini-oplæg fra Nikolaj,Olivia,Oscar,Sigurd &Sofie på basis af foto 😀
Vi hører jeres sætninger om lærer-streike i Tyskland. Kan genses på https://www.zdf.de/kinder/logo fra 28.11.
Læs eller genlæs Linje 1 - 30 af "Marthas kleine Reise" og lær ordene i power-pointen
Læs "Marthas kleine Reise" linje 31 - 70
Vi hører mini-oplæg på basis af eget foto fra Stephanie Valdemar Villads &William
Vi lytter til 120 sek. mini-oplæg fra
10 minutter til evaluering
Vi gennemgår sammen i timen "Marthas kleine Reise" linje 71 - 114. Teksten ligger under "Dokumenter"
Vi hører 120 sek. oplæg fra
Vi skal se alle jeres små film fra timen onsdag. Alle skal vise den for Svend; også super, hvis nogle stykker tør vise den for klassen.
Vi læser sammen i timen resten af "Marthas kleine Reise" (Linje 115 - slut.) Tænk på at kunne skrive en tidslinje for Martha. Vi hjælper hinanden med at finde ret sikre angivelser i teksten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Advent & Weihnachten
Indhold
Kernestof:
Vi hører noget om tyske jule-traditioner.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Das Wunder von Bern
Indhold
Kernestof:
Godt nytår 🎉 Vi starter på et forløb om 50erne, Wirtschaftswunder og noget om fædre, mødre og fodbold 👍Ses 🙂
Vi ser filmen "Das Wunder von Bern" til ende (ca. en time).
Vi begynder med systematisk grammatik. Læs på §§ 5, 6, og 7 i præsens/nutid i "Elementær tysk grammatik"
Elementær-tysk-grammatik.pdf
Læs eller genlæs om verberne sein, haben og werden i 'Elementær grammatik' som ligger på timen 10.1.: Nutid, datid og før nutid.
Sein - øvelser.pdf
Vi repeterer sein, haben og werden (§§ 5, 6 og 7)
Vi arbejder med "Das Wunder von Bern"
Skriv jeres sætninger om Lubanski-familien færdige. Mindst tre om hver ad de fem personer.
Beskriv scenen på banegården, da Richard vender hjem fra krigsfangenskab, og scenerne på den første dag efter Richards tilbagekomst (kaffebord, bar, soveværelse) - Skriv mindst tre væsentlige iagttagelser i hver af de fire scener. (Tidskode 12:00 - 1
I skal forberede et mini-foredrag på ca. 120 sekunder om fx en person, en familie, en hændelse ...
Vi hører de sidste 120 sekunders mini-foredrag om "DasWunder von Bern". Hvis I har være på, skal I arbejde videre med opgaven, som ligger på lektionen onsdag, 24.1. 🙂
Husk lige at skrive til mig, hvilket emne du er med til, og hvem du arbejder sammen med 🙂
I arbejder de første 50 min. med jeres præsentationer. Efter en kort pause lytter vi til jeres oplæg, som I holder for hele klassen.
Vi skal høre og se jeres præsentationer om Tyskland efter 2. Verdenskrig.
Vi skal også dyrke lidt skriftlighed. 'Elementær grammatik' ligger under holdets dokumenter.
Vi arbejder med nogle udvalgte scener fra drejebogen til 'Wunder von Bern' 😀
I forbereder hjemmefra jeres replikker til den scene, som I opfører for klassen. HUSK: ALLE skal have en eller anden beklædningsgenstand som udklædning, og ALLE skal have en yderligere rekvisit til scenen 🎭 - I får lige 10-15 minutter til at øve med
I skal hjemmefra (som elevtid) øve jer på at kunne bøje 'haben' i nutid, datid og før nutid. Se 'elementær grammatik' §7 - Vi skriver en lille oversættelse dansk-tysk. Vi skriver i hånden og ingen elektroniske hjælpemidler.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jung in der Nazizeit
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde med en scene fra "Das Wunder von Bern - 2", som I finder her nedenfor, og som I skal lave et remake af
Wunder von Bern - 2.pdf
I skal blive færdige med jeres optagelser i løbet af lektionen. Jeres film skal vises mandag morgen, hvor I ikke får ekstra tid.
Vi ser jeres film. Alle grupper skal være klar ved lektionens begyndelse, og I skal have filmen på en af jeres egne computere, som kan dele skærm til projektor.
Vi repeterer 'sein', 'haben' og 'werden'
Vi ser filmen 'Napola' færdig
Vi arbejder i lektionen med grammatik - svage verber.
Vi læser sammen noget af drejebogen til 'Napola'
Indsæt præsens etc af verbum.docx
Vi skriver sammen i hånden en oversættelse, hvor vi bruger 'svage verber'. I skal kunne de 13 verber, der forekommer i det dokument, vi arbejdede med i sidste uge, og I skal kunne bøje verberne i nutid, datid og før nutid.
Husk noget at skrive med, fx blyant og viskelæder 🙂
Vi ser en bid af en dokumentar om 'Napola'-skolerne
I skriver i jeres netværksgrupper 10 sætninger om filmen 'Napola'. De 10 sætninger skal give mening i sammenhæng om fx en scene, en person, en hændelse eller lignende.
Husk at have jeres 10 sætninger fra i mandags klar
Swing Kids Bilder.docx
Verfolgung der Swing Kids.docx
Vi skriver opgave i lektionen.
Vi ser noget af en film mere om at være ung under nazismen i Tyskland.
Vi skal se filmen om Sophie Scholl til ende. Så må vi se, om vi når så meget mere ...
3 Filme: Napola, Swing Kids, Sophie Scholl: Schreibt zu jedem Film mindestens 5 Sätze (gerne mehr 🙂), in denen ihr beschreibt, wie junge Leute im NS-Staat gelebt haben.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Reisen
Indhold
Kernestof:
KOM TIDLIGT OG PRÆCIST - Vi ser en tysk roadmovie: "Im Juli" - den varer lige 100 min., så nul pause 🫢😲
Vi skriver opgave om ‘Im Juli’ i lektionen. (Gen-)se gerne ‘Im Juli’, der kan findes under titlen på ‘Google drive’
HUSK at forberede jeres lille præsentation af en rejse (Netwerks-par) 5 stikord på papir 😇
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Schicksal oder Zufall ?
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferien
Vi starter i timen med at se den korte video på linket nedenfor. Det drejer sig om at fortælle i perfektum (før nutid). Notér derefter så mange af verberne (udsagnsordene) som du kan nå på ca. 20 minutter. Bemærk, at tyskerne fortæller i før nutid, m
Was hast du in den Ferien gemacht? | Das Perfekt | Deutsch lernen
I arbejder hjemmefra videre med jeres ordliste fra i torsdags, så I har mindst 25 verber (udsagnsord). Prøv at lave sætninger med ordene i både nutid og førnutid. I timen skal I med jeres makkerskabs-makker øve ordenes betydning og at lave sætninger
Was hast du in den Ferien gemacht.docx
- Se eller gense den lille video om tyskernes ti foretrukne feriedestinationer i Tyskland. Forbered med din netværks-gruppe et mini-oplæg om 'jeres' destination. Min. to selvvalgte billeder per person og min 45 sek. tale på tysk (naturligvis) og (he
Regional reisen! - Die Top 10 Reiseziele Deutschlands
Vi skal høre de to sidste oplæg om tyskernes top 10 rejsemål
Læs det korte resumé af filmen 'Lola rennt' af Tom Tykwer (1998)
Lola rennt.docx
Læs teksten om 'Lola rennt' igen og prøv at oversætte den, så du kan genfortælle tekstens indhold
Vi starter med en mini-opgave om perfektum. (Meget brugbar tid til mundtlig eksamen) 😅
Se i jeres 'Elementær tysk grammatik', hvordan man danner perfektum (før nutid) §§ 5, (6), 7, 8, 9, 10
Genlæs og læs nedenstående to dokumenter om 'Lola rennt'
Die Entdeckung der Schnelligkeit.docx
Sørg for at arbejde med jeres version af historien om Lola og Manni. I skal gerne bruge ca. 30 minutter derhjemme.
Was hast du auf der Klassenreise gemacht?
Vi bruger en del tid på at øve spontan tale på baggrund af 'Logo' - die Kindernachrichten fra zdf.de
logo! am Mittwoch, 25.09.2024 - Nachrichten, einfach erklärt
Vi skriver en mindre opgave i lektionen
die Nachrichten.docx
Lola - Alternative Lebensläufe.pdf
I skal forberede kort spontan tale på baggrund af jeres research om baggrunden for filmen 'Christiane F.' Øve samtale i makkerpar.
Vi ser 'Christiane F - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo'
Vi ser resten af 'Christiane F. - wir Kinder vom Bahnhof Zoo'
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Märchen, alte Texte
Indhold
Kernestof:
Christiane F. Wir Kinder - TEXT.docx
I øver kort i starten jeres oplæg (ca. 10 min.) - derefter præsenterer I jeres tekst-uddrag for klassen: Kort på dansk, bredere udfoldet på tysk uden oplæsning.
Læs begyndelsen til Grimms eventyr om Rapunzel. Læs til side 2, linje 30: "Er ritt heim." NB: eventyret er ikke som hos Disney.
Rapunzel.pdf
Vi skriver en kort oversættelse i hånden om Christiane F.
I forbereder hjemmefra den genfortælling af eventyret 'Rapunzel,' som I forberedte tirsdag. Stadig kun 1.del, side 2 linje 30.
Rapunzel, 2. halvdel:
Læs eventyret om 'Rumleskaft': Rumpelstilzchen.pdf
Rumpel Blomst 1.pdf
Rumpel Blomst 2.pdf
Rumpel Blomst 3 2.pdf
Schneewittchen.docx
Vi arbejder med nogle 'basis-ord' og nogle 'emne-ord' til eventyr-tema.
I læser eller gen-læser de første 90 linjer af "Schneewittchen." Tegn også en sprog-blomst, et mind map eller det, der giver bedst mening for dig - men kun for linje 1 - 90, altså.
Wortschatz zum Thema Märchen.pdf
- Læs "Schneewittchen" til ende (begynd linje 90: "Und da sann und sann sie aufs neue, ...")
- Træn hjemmefra ordforråd: 'Substantive zum Thema Märchen' ved hjælp af nedenstående pptx 😀
Thema - Märchen - Wortschatz - Subst.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Advent und Weihnachten 2
Indhold
Kernestof:
Vi skriver "opgave 4" i lektionen 😀
Kom glad 🙂 Vi øver noget grammatik (efter opfordring fra en af jeres kloge kammerater)
Vi læser noget tekst sammen 📚
Henførende stedord.pdf
Johann Wolfgang Goethe: 'Der Fischer'
Goethe - Der Fischer.pdf
Goethe - Der Fischer-TY+DA.pdf (Parallel oversættelse)
Johann Gottfried von Herder.docx
I arbejder ca. 40 minutter med jeres remediering af 'Herr Oluf' / 'Erlkönigs Tochter'
Vi hører og ser jeres produkter :-)
Jeg har ‘underholdning’ med 😁
I arbejder ca. 40 minutter med jeres film, der skal være helt færdig kl. 9:00.
Vi skal naturligvis se den film, vi ikke nåede sidste gang 🙂
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tekster efter 2015
Indhold
Kernestof:
Vi ser 'Das schweigende Klassenzimmer' til ende. Filmen kom i DK til at hedde 'To minutters stilhed' og kan ses på Filmcentralen.
I arbejder i grupper med præsentation af filmen ‘Das schweigende Klassenzimmer‘
Vi øver grammatik og sætningsstruktur 👍
Das Schweigende Klassenzimmer.pdf
Scanner_20250116_091439.pdf
Scanner_20250116_091640.pdf
Vi læser uddrag af den virkelige historie om 'Das schweigende Klassenzimmer'
Som vi aftalte i tirsdags: Læs eller genlæs første afsnit i artiklen fra Spiegel Geschichte om virkelighedens tavse klasseværelse. Ligger på modulet 21.1. 😀
Læs hjemmefra de to afsnit 'Das hat gesessen' og 'Wir igelten uns ein' (lin. 75 - 147). Og forbered mindst én sprog-blomst til hvert af de to afsnit.
Medbring jeres 'nye' blå grammatik og øvebog 🤓
Sprogblomst-pdf-blank.pdf
Wortschatz - Das schweigende Klassenzimmer.pptx
Du skal hjemmefra øve dig i spontan tale med ordene til 'Das schweigende Klassenzimmer,' som ligger i pptx-filen. Kan øves forfra (ty -> da) og bagfra (da -> ty).
Konjunktioner + bisætning.pdf
2025-02-04 11-06.pdf
2025-02-04 11-20.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Krimi
Indhold
Kernestof:
Konjunktion med bisætning-1.pdf
Konjunktion med bisætning-2.pdf
I skal hjemmefra have skrevet sætningerne på tysk i opgave 16.3 (starter på 1.pdf og slutter på 2.pdf.)
Arbejdsopgaver til KRIMI:
Vi ser 'Tatort' episoden 'Im Netz der Lügen' til ende. I skal derefter udarbejde et referat af episoden og til referatet lave et antal sprogblomster (plot, hovedperson, team'et, ...?), som skal præsenteres for klassen.
Anmeldelse af 'Im Netz der Lügen' skal behandle følgende punkter:
I skriver færdig i modulets første 30 minutter
Tatort: Im Netz der Lügen - hier anschauen
Læs eller få oplæst den øverste tekst (VIER LEBEN (2025) - Læs eller få oplæst så meget af den anden tekst, som du kan nå på ca. 20 minutter. Notér så mange detaljer til plottet, som du kan huske eller læser om (10 - 15 min)
TATORT - VIER LEBEN (2025).docx
TATORT - Vier Leben (2).docx
I modulet skriver I (i grupper) jeres egen anmeldelse (Rezension) af episoden. Kræver lidt hjemmearbejde (elevtid).
Medbring jeres grammatik og øvebog (de blå)
KRIMI - film
I arbejder med jeres krimi :-)
Dette er det sidste modul, I kan bruge til at færdiggøre jeres krimi.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Op mod eksamen
Indhold
Kernestof:
Velkommen igen efter påskeferien :-) Vi repeterer og skriver små tekster sammen, som kan bruges i eksamenssammenhæng.
Das Ruhrgebiet und mehr.pdf
Vi arbejder med korte præsentationer i forbindelse. med 'Wunder von Bern'
Erzähle von einer Person aus dem Film "Das Wunder von Bern" und setze diese Person in Beziehung zu einem der Themen:
Spätheimkehrer im Durchgangslager Friedland 1956
Se på Google drev uddrag af filmen "Napola, Elite für den Führer" 04:00 - 30:00. Fokus på Friedrich Weimer, men også sidepersonerne: Friedrichs far, Heinrich Vogler, Christoph Schneider (værelsesleder), sportslæreren, Justus von Jaucher (præfekt)
Vorwärts vorwärts.pdf
Gør jeres tekster om 'Napola' færdige. Brug noget af dokumentaren om Napola-skolerne, teksten til sangen 'Vorwärts, vorwärts' eller Hitlers udsagn om børneopdragelse til at underbygge jeres udsagn.
Adolf Hitler über Jugenderziehung.pdf
I ser hjemmefra en bid af 'Swing Kids' - mindst 24 minutter, fx 29:52 - 53:52 (ligger på Google drev), gerne mere, hvis I har tid og lyst. Forbered at præsentere et kort oplæg om 'Swing Kids,' så I viser kontrasten mellem de to måder at være ung i na
Vi skriver en lille oversættelse i modulet 😅
Vi genser et kort stykke af filmen 'Sophie Scholl, die letzten Tage', som handler om den tysken modstandsgruppe 'Die weisse Rose', som med ikke voldelige midler tog afstand fra nazismen.
Dialog Morgen 20. Febr. 1943
I forbereder at skulle præsentere 'Sophie Scholl - die letzten Tage.'
Om eksamen 🤞👍😀
Nyttige-vendiger-til-tysk-eksamen-2-1.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179379419", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179379419", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60179379419" }