Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Franz Thomsen
|
Hold
|
2024 2g3g as (2g3g as)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Planetsystemer
Stof:
Solsystemets opbygning og dynamik. Jordlignende planeter, gaskæmper, kometer (objekter i Kuiperbæltet), asteroider m.m. brugt som baggrund for behandling af Solsystemets dannelse. "Nice-modellen" (supplerende) inddraget til behandling af spørgsmålet om vand på Jorden, de mange kratere på f.eks. Månen (Late Heavy Bombardment) og planetmigration (flytning af planeter fra deres "fødested"). Mulig planetmigration indad p.g.a. "luftmodstand" fra tiloversbleven gas eller udad når planeter slynger kometstykker indad flyttes planeterne selv udad.
Exoplaneter bestemt ved formørkelsesmetoden og Keplerdata. Keplers 3.lov. Betingelser for liv (tid, energi atmosfære og flydende VAND). Undersøgelse af den beboelige zones afh. af albedo (såkaldt "strålingsligevægt" er baggrunden, men ikke formelt behandlet).
Metoder til bestemmelse af afstande i Universet: Paralaksemetoden brugt til bestemmelse af afstanden til Solen (astronomisk enhed fra Merkuspassage) og bestemmelse af afstanden til Månen.
Faglige mål:
– kunne forklare elementære astronomiske fænomener
– kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
– kunne indsamle, bearbejde og fortolke astronomiske data
– have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
– kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden
– kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Exoplaneter
|
30-09-2024
|
Paralakse: Afstanden til Månen
|
28-10-2024
|
Paralakse: Afstanden til Solen
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Solen og andre stjerner
Stof:
Solen som stjerne (specielt atmosfærens opbygning og solaktivitet; supplerende) og dens påvirkning af forskellige objekter i Solsystemet (især CME'ers påvirkning af satelitter omkr. Jorden)
Stjerners udvikling og endelig, herunder grundstofsyntese. Bl.a. om hvor guld kommer fra. Hydrostatisk ligevægt, nødvendigheden af højere temperatur ved fusion af tungere grundstoffer med større ladning. HR-diagrammets opbygning og hvordan stjerners udvikling kan illustreres i/beskrives med diagrammet.
Bestemmelse af Solens omløbstid ("soldøgn") fra solpletobservationer. NB! Opgaven ikke oprettet med elevtimer, men lavet og snakket om i timen d. 15/11.
Bestemmelse af farten af Coronal Mass Ejection (CME).
Bestemmelse af stjernehobes alder fra HR-diagram (overgang/overlap med forløb om Mælkevejen og andre galakser, hvor også hobes afstand er bestemt og deres rolle i bestemmelse af afstanden til Mælkevejens centrum er behandlet).
Faglige mål:
– kunne forklare elementære astronomiske fænomener
– kunne indsamle, bearbejde og fortolke astronomiske data
– have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
– kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
– kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden
– kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Solens diameter
|
09-09-2024
|
CME-varsling
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mælkevejen og andre galakser
Stof
Mælkevejens opbygning. Herunder masse af sort hul i centrum bestemt v.h.a. Keplers 3. lov og lidt om åbne stjernehobe og kuglehobe. Andre spiralgalakser og deres rotationskurve kort nævnt; fokus har været på rotationskurven for NGC2742. Bestemmelsen af mørkt stof i NGC2742 fra rotationskurve udleveret som odt- og cmbl-filer til timen d. 7/3. NB! Ikke oprettet som aflevering, men forventes at indgå i jeres portfolio. Opgaven har I lavet i timerne og vi har snakket den grundigt i gennem efterfølgende.
Naturens grundbestanddele (grundstofdannelse behandlet under stjerners udvikling og stjernedød); her har fokus været det ovenfor nævnte ukendte mørke stof bestemt fra rotationskurve.
Bestemmelse af stjernehobes afstand (lavet i opgaven om "Mælkevejens centrum") og alder (lavet i forløbet om stjerner) fra HR-diagram. Anvendelse af viden fra forløb om stjerner.
Bestemelse af Mælkevejens centrum fra kort over (projiceret) placering af kuglehobe i Mælkevejen (en del af opgaven om "Mælkevejens centrum").
Faglige mål:
- kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
- kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mælkevejens centrum
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kosmologi
Stof:
Big Bang-modellen med fokus på Hubble-Lemaîtres lov, herunder kosmologisk rødforskydning, forskellige modeller for udvikling af skalafaktor og Universets alder. Den kosmiske baggrundsstråling.
Kort om Olbers paradoks: Hvorfor er det mørkt om natten?
Modelforsøg med elastik til undersøgelse af Universets udvidelse og Det Kosmologiske Princip.
Hubble-Lemaîtres lov fra nære og fjerne galakser ("Hubble-konstanten" er ikke konstant; opdagelsen af det accelererende Univers og dermed indførelsen af mørk energi). Kvalitativt om afstandsbestemmelse v.h.a. supernova type Ia.
Faglige mål:
– kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
– kunne indsamle, bearbejde og fortolke astronomiske data
– have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
– kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det Kosmologiske Princip
|
24-03-2025
|
Hubble-Lemaîtres lov
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling og repetition
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65283140812",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65283140812",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65283140812"
}