Holdet 2024c bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Martin Just Majlund
Hold 2024c bi (1c bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De små ting i livet
Titel 2 Er sundhed en myte?
Titel 3 Hvorfor ligner vi vores forældre?
Titel 4 Sorø søkologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De små ting i livet

Formål:
- At eleverne lærer om de forskellige celletyper, vigtige organeller og deres funktion samt vækstfaktorer.

Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: respiration og gæring

Øvelser:
- Osmose i kartofler (Journal)
- Bakterier på hænderne
- Ballonforsøg med gær

Materiale:
- Biologi i udvikling (2. udg.) s. 14-18 + 21-27 + 33-41

Evaluering:
- Journal
- Figurtræning og begrebstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Er sundhed en myte?

Formål:
- At forstå opbygning og funktion af næringsstoffer, fordøjelsessystemet, lunge- og blodkredsløbet, samt sætte det i relation til sundhed og motion.
- At forstå kønsorganers opbygning, hormonel regulering (sædcelleproduktion og menstruationscyklus), samt kunne vejlede i sikker sex og forebyggelse af kønssygdomme.

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
- supplerende stof: sundhed og medicin

Øvelser:
- Ændring af sundhedsvane
- Energiskattejagt (varedeklaration og energiberegning)
- Enzymøvelse
- Spirometri og peak flow
- Blodtryk ved forskellige aktiviteter
- Spredning af kønssygdomme

Materiale:
- Biologi i udvikling (2. udg.) s. 19-21 + 55-78 + 85-104 + 153-175

Evaluering:
- Præsentation af kønssygdomme og prævention
- Udfyldelse af fagbegrebsliste
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor ligner vi vores forældre?

Formål:
- At forstå de bagvedliggende principper for nedarvning og hvordan nedarvning og mutation kan lede til evolution.

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Øvelser:
- Oprensning af DNA fra jordbær
- Byg en drage
- Stamtavler
- 1-gens nedarvning i majsplanter
- Survival of the fittest (journal)

Materialer:
- Biologi i udvikling (2. udg.) s. 117-120 + 126-133 + 136-143 + 195-204

Evaluering:
- Journal
- Udfyldelse af begrebsliste
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sorø søkologi

Undervisningsbeskrivelse:
Formål:
- At forstå økologiske grundbegreber gennem arbejde med søen og vandløbet som økosystem.

Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet

Supplerende materiale:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse

Øvelser:
- Fotosyntese i vandplanter
- Makrofaunaindeks af Sorø sø

Evaluering:
- Journal over makrofaunaindeks
- Mundtlig oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer