Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Martin Just Majlund
|
Hold
|
2024c bi (1c bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De små ting i livet
Formål:
- At eleverne lærer om de forskellige celletyper, vigtige organeller og deres funktion samt vækstfaktorer.
Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: respiration og gæring
Øvelser:
- Osmose i kartofler (Journal)
- Bakterier på hænderne
- Ballonforsøg med gær
Materiale:
- Biologi i udvikling (2. udg.) s. 14-18 + 21-27 + 33-41
Evaluering:
- Journal
- Figurtræning og begrebstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er sundhed en myte?
Formål:
- At forstå opbygning og funktion af næringsstoffer, fordøjelsessystemet, lunge- og blodkredsløbet, samt sætte det i relation til sundhed og motion.
- At forstå kønsorganers opbygning, hormonel regulering (sædcelleproduktion og menstruationscyklus), samt kunne vejlede i sikker sex og forebyggelse af kønssygdomme.
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
- supplerende stof: sundhed og medicin
Øvelser:
- Ændring af sundhedsvane
- Energiskattejagt (varedeklaration og energiberegning)
- Enzymøvelse
- Spirometri og peak flow
- Blodtryk ved forskellige aktiviteter
- Spredning af kønssygdomme
Materiale:
- Biologi i udvikling (2. udg.) s. 19-21 + 55-78 + 85-104 + 153-175
Evaluering:
- Præsentation af kønssygdomme og prævention
- Udfyldelse af fagbegrebsliste
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor ligner vi vores forældre?
Formål:
- At forstå de bagvedliggende principper for nedarvning og hvordan nedarvning og mutation kan lede til evolution.
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Øvelser:
- Oprensning af DNA fra jordbær
- Byg en drage
- Stamtavler
- 1-gens nedarvning i majsplanter
- Survival of the fittest (journal)
Materialer:
- Biologi i udvikling (2. udg.) s. 117-120 + 126-133 + 136-143 + 195-204
Evaluering:
- Journal
- Udfyldelse af begrebsliste
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sorø søkologi
Undervisningsbeskrivelse:
Formål:
- At forstå økologiske grundbegreber gennem arbejde med søen og vandløbet som økosystem.
Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
Supplerende materiale:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
Øvelser:
- Fotosyntese i vandplanter
- Makrofaunaindeks af Sorø sø
Evaluering:
- Journal over makrofaunaindeks
- Mundtlig oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65283210079",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65283210079",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65283210079"
}