Holdet 2024 3g Bi 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Martin Just Majlund
Hold 2024 3g Bi 1 (3g Bi 1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kropskommunikation
Titel 2 Dræberbakterier, virus og slangegift
Titel 3 Fra celle, til vugge, til grav
Titel 4 Mad og biologi
Titel 5 Blod, muskler og træning
Titel 6 Skovens økologi
Titel 7 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kropskommunikation

Formål:
- At forstå hvordan kroppen bruger nervesystemet og hormonsystemet til at kommunikere med, samt hvilken effekt rusmidler har på disse processer.

Kernestof:
- cellebiologi: eukaryote celletyper og membranprocesser
- fysiologi: nervesystem, hormonel regulering

Supplerende materiale:
- sundhed (rusmidler)

Øvelser:
- Hånd i isvand
- Knærefleks
- Reaktionstid og nerveledningshastighed
- Smag- og lugtesans

Evaluering:
- Afsluttende projekt om rusmidlers effekt på kroppen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dræberbakterier, virus og slangegift

Formål:
- At forstå hvordan patogene organismer formerer sig og hvordan kroppen bekæmper infektioner.

Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af prokaryote celler
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering

Supplerende materiale:
- sundhed, sygdom og medicin
- biologisk produktion
- bioetik

Øvelser:
- Bakterier på hænderne
- Fermentering af sauerkraut
- Fight the bite (LIFE fonden)

Evaluering:
- Projektarbejde om farlige bakterier og virus
- Skriftligt produkt om 'Fight the bite'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra celle, til vugge, til grav

Undervisningsbeskrivelse:
Formål:
- At forstå genetiske principper med fokus på nedarvning, mutationer og evolution.

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer

Supplerende materiale:
- sundhed, sygdom og medicin

Øvelser:
- Blodtypebestemmelse
- Gelelektroforese
- Menneskedyret og evolution

Evaluering:
- Skriftlige afleveringer
- Mundtlige oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mad og biologi

Undervisningsbeskrivelse:
Formål:
- At forstå biologiske processer i forbindelse med mad og fordøjelsen.

Kernestof:
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- biokemiske processer: respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, blodkredsløb, hormonel regulering

Supplerende materiale:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Biologisk produktion

Øvelser:
- Fødevareholdbarhed
- Spytamylase
- Blodsukkermåling
- Cidergæring

Evaluering:
- Skriftlige afleveringer
- Mundtlige oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Blod, muskler og træning

Undervisningsbeskrivelse:
Formål:
- At forstå hvad der sker i kroppen under bevægelse og motion.

Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb

Supplerende materiale:
- Sundhed, sygdom og medicin

Øvelser:
- Hæmatokritværdi
- Dissektion af svinehjerte
- Håndstyrketest ved forskellige positioner
- VO2-max test, wingate-test, hoppehøjde, sprinttid, kropsmåling, håndstyrke

Evaluering:
- Stopmotion over tværbrocyklus
- Mundtlige oplæg
- Skriftlig aflevering efter ekskursion til LIFE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skovens økologi

Undervisningsbeskrivelse:
Formål:
- At forstå økologiske grundbegreber gennem arbejde med skoven som økosystem.

Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af eukaryote celler, eukaryote celletyper
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og
biodiversitet.

Supplerende materiale:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse

Øvelser:
- Vækst hos melorme
- Respiration og fotosyntese i skovbunden
- Biotopundersøgelse med fokus på biodiversitet

Evaluering:
- Journaler
- Mundtlige oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer