Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Poul-Erik Jørgensen
|
Hold
|
2024 2g eø 1 (2g eø 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedsbeskrivelse- virksomheden og omverdenen
En kort beskrivelse af selvvalgt virksomhed i grupper på max.4.
Kort rapport og fremlæggelse PPT i klassen
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Virksomhedens samspil med omverden, interessentanalyse, globalisering.
Beskrivelse af forskellige virksomheder.
Kompetencer:
Kunne redegøre for virksomhedens samspil med omverdenen.
Læreplanens mål:
Virksomheden og dens omverden
Progression:
Analyse af virksomheder ud fra en helhedsorienteret synsvinkel
Ca. 10 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovation og iværksætteri
Fokus på de faglige mål:
- at kunne redegøre for problemstillinger i forbindelse med idegenerering og etablering af en virksomhed
- at kunne forholde sig reflekterende til implementering af ideer
- at kunne overskue problemstillinger ved etablering af egen virksomhed og analysere styrker og svagheder ved nye virksomhedsetableringer og virksomhedsformer
- at kunne redegøre for interessenternes interesse i en virksomhed
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt national og internationale rammevilkår
-Opstart af egen virksomhed.....Startup-virksomheden
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprojekt
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi , strategi og markedsføring
Kompetencer:
Anvende viden om en virksomheds afsætningsmæssige forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse.
Læreplanens mål
Virksomhedens parametermiks og konkurrencesituation
Progression:
Anvendelse af viden om afsætningsparametre, målgrupper og markedsanalyser
Kompetencer:
Anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vur-dere virksomhedens målopfyldelse.
Læreplanens mål:
Økonomistyring, herunder regnskabsforståelse
Progression:
Via cases gennemgå de begreber, der indgår i en virksomheds årsregnskab, og som danner grundlag for en egentlig analyse af den enkelte virksomheds øko-nomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ledelse og organisation- motivation og kultur
Opnå viden om, forståelse for, og anvende viden om en virksomheds organisatoriske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder.
Kompetencer:
Kunne anvende viden om organisatoriske forhold til at diskutere virksomhedens udviklingsmuligheder
Læreplanens mål:
Organisationsstrukturer og ledelse
Progression:
Analysere samspillet mellem ledelsesform, organisationsform og kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294526199",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294526199",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294526199"
}