Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Mette Kaagaard
|
Hold
|
2024 3g fi (3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lykke
Filosofi om lykke og tre positioner for hvordan mennesket kan forholde sig
- Aristoteles - det antikke Grækenland, det pragmatiske, hverdagslige livsregnestykke. Antikken eudaimonistisk, dvs. at lykke anses for det højeste gode. Der var enighed om, at der i det gode liv er harmoni. Lykke forstod man naturalistisk, dvs. den har sin grund i menneskets natur, med fornuften kan mennesket leve rigtigt.
- d'Holbach - oplysningstidens naturvidenskabelige determinisme (versus fri vilje). Mennekset er bare en brik i naturens system. Og kan ikke sætte sig ud over naturens love, årsag - virkning. Hændelser som dominoeffekt.
- Kierkegaard - eksistentialisme og det enkelte menneskes ansvar og valg. 1800-tallets idealisme. Nyplatoniske tanker om ideernes verden versus fænomenernes verden. Romantikkens tanker om det sande, det gode og det skønne. Naturen som ideal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik
Tre positioner
- Nytteetik: Bentham - udregne konsekvenser. Utilitarisme
- Pligtetik: Kant - medfødt god vilje, den gode intension vigtigere end konsekvenser, for man kan alligevel ikke regne dem ud, vil du gøre det til en universel lov?
- Dydsetik: Aristoteles - at gøre det gode skal læres. Man skal gøre det til en vane at gøre det gode. At være et godt menneske. Handlingen er det vigtigste - hvad er det gode at gøre i situationen - mere pragmatisk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Logik og argumentationsteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Politisk filosofi
Det filosofiske spørgsmål: hvordan indretter vi det bedste samfund?
Efter hvilke kriterier vurderer vi? Hvad er det gode? Retfærdigt? Lighed? Stabilitet? Demokrati? Lederskab? Hvordan fordeler vi goderne?
Styreform
Fordeling af goder
Menneskesyn
Flokken, tv2 - fordeling af goder
Triangle of sadness - magten systemisk og socialkonstruktivistisk
Machiavelli - Fyrsten - det snedige og manipulerende
Mencius Om medlidenhed - den gode konge-tanken
Hobbes - Leviathan - naturtilstand alle mod alle. samfundskontrakt, afgive egen magt til suveræn for beskyttelse
Locke - demokrati, menneskerettigheder (frihed og lighed), magtens tredeling
Marx - kommunisme, arbejdets fremmedgørelse
Rawls - socialliberalisme - socialdemokratisk, uvidenhedens slør som fairness
Nozick - libertarianisme - berettigelsesteori - er det retfærdigt at staten omdistribuerer?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Erkendelse, bevidsthed og kunstig intelligens
Emnets overordnede spørgsmål
- Hvordan erkender mennesket? Hvordan får vi viden? Hvad kan vi være sikre på at vide?
- Hvad er karakteristisk for menneskelig bevidsthed? En sjæl, forstanden, en hjerne?
- Hvad er karakteristisk for kunstig intelligens? Hvordan opnår den viden?
- Kan man en dag principielt lave kunstig intelligens helt lig menneskets?
Positioner - erkendelses-teori
- Descartes - Rationalisme: menneskets fornuft den sikreste kilde til erkendelse, cogito ergo sum, det metodiske tvivl, voksargumentet
- John Locke - Empirisme: erfaring af sansningens materiale vejen til erkendelse. starter som tabula rasa, bevidstheden fyldes med først simple ideer og efterhånden komplekse ideer (ved at kombinere simple ideer, sammenligne og abstrahere komplekse ideer)
- Turing - Stærk kunstig intelligens, behaviorisme, viden er det jeg kan se og høre (mere kan jeg ikke vide)
Positioner - bevidsthedsteori
- Dualisme: sjæl/legeme Descartes og John Locke
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294543125",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294543125",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294543125"
}