Holdet 2024 2v if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Kristian Kjeldgaard Hoppe
Hold 2024 2v if (2v if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Programmering med MicroBit
Titel 3 Interaktionsdesign og innovation
Titel 4 Mobil-apps
Titel 5 Databaser
Titel 6 Kryptering og sikkerhed
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Programmering med MicroBit

I forløbet introduceres eleverne til basal programmering af mikrobits med makeCode, som er et blokbaseret programmeringssprog.
Vi kommer ind på variabler, forgreninger, løkker (while) og funktioner.
Der laves små øvelser med programmering bl.a. sten-saks-papir.
Eleverne introduceres til algoritme-begrebet. I første omgang er fokus på at kunne "læse" en algoritme beskrevet med rutediagrammer.

Som afsluttende projekt skulle eleverne lave udvidelser til et simpelt mikrobit spil.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Interaktionsdesign og innovation

Eleverne introduceres til interaktionsdesign i de ting som vi er omgivet af og bruger i dagligdagen. med særlig fokus på IT.

Vi kom omkring Normans designprincipper og Gestaltlovene.

Eleverne introduceres til innovation

Som afsluttende opgave skulle eleverne planlægge og udvikle dele af en brugerflade til en mobilapp efter eget valg. De skulle først lave brainstorm og kravsspecifikation til app'en. Dernæst skulle du lave papirskitser til brugerfladen som de efterfølgende skulle afprøve på en opponentgruppe. Derefter skulle de udvikle dele af brugerfladen i programmet Figma.

Afslutningsvis skulle eleverne bedømme mobilapp'ens grad af innovation ud fra 4p modellen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mobil-apps

I dette forløb udbygger eleverne deres programmeringskompetencer fra Mikrobit-forløbet, men nu i AppLab, som også er blok-baseret.

Som en del af forløbet arbejdes der med at lave en simpel lommeregner uden at have fokus på brugergrænsefladen. Der arbejdes med de basale programmeringsstrukturer og lister (arrays).

Som afsluttende opgave i forløbet laver eleverne et loginsystem til app'en. Her kommer vi omkring sikkerhedsaspekter i forbindelse med brugerlogins.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Databaser

I dette forløb introduceres eleverne til database-begrebet med særlig fokus på relationdatabaser (ER-diagrammer, primær- og fremmednøgle, kardinalitet, relationer).

Eleverne arbejder bl.a. med at udvide en databasemodel for et simpelt elevadministrationssystem.

Som afsluttende opgave i forløbet laver eleverne et ER-diagram for den app, som de lavede brugerflade til i forløb 2 om interaktionsdesign. De skulle også lave "prøvedata" i en række tabeller. Eleverne skulle sørge for at databasen er på 3. normalform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kryptering og sikkerhed

Eleverne introduceres til basal IT-sikkerhed, bl.a. om cookies og passwordsikkerhed. I forløbet er der fokus på kryptering, hvor vi tager udgangspunkt i Cæsar- og Vigènere-kryptering. Her fik eleverne en række øvelser i kryptering og dekryptering. Eleverne skulle lave en simpel krypteringsapp, som skulle kryptere og dekryptere med de to krypteringsalgoritmer.

Afslutningsvis kikkede vi på asymmetrisk kryptering og hashing.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer