Holdet 2024 3g La - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Latin B
Lærer(e) David Taub Pedersen
Hold 2024 3g La (3g La)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Phaedrus
Titel 2 Petronius og Seneca (fortsat fra 2. g)
Titel 3 Cæsar (fortsat fra 2. g)
Titel 4 Catul  (fortsat fra 2. g)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Phaedrus

Om Phaedrus' liv og fabelgenren (egent tekst i Phaedrus-kompendium)

Latinske tekster (læst KURSORISK):

Phaedrus om sine fabler (Prologus til I. bog)
Om fabelgenrens oprindelse (Prologus til III. bog)
Lupus et agnus (I. bog, fabel 1)

Latinske tekster (læst STATARISK):

Rana rupta et bos (I. bog, fabel 24)
Asinus ad senem pastorem (I. bog, fabel 15)
Vacca et capella, ovis et leo (I. bog, fabel 5)
Vulpes et aquila (I. bog, fabel 28)

Perspektiverende tekster:

William Caxton: The fables of Aesop (1484) (med illustrationer):
Of the lyon and of the cowe / of the goote and of the sheep
Of the Egle and of the foxe

La Fontaine: Le loup et l'agneau

Danske og engelske oversættelser af Phaedrus

Desuden et udvalg af tegninger, der viser hvordan fablerne igennem tiderne er blevet fortolket og anvendt til fx politisk satire.

Eksempler på dyremotiver i romersk kunst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Petronius og Seneca (fortsat fra 2. g)

Indholdsfokus:

Vi har talt om slaver, frigivne og frie borgere, kejser Nero, Senecas og Petronius' forhold til kejser Nero. I læsningen af Satyricon har vi bl.a. interesseret os for Trimalchios selvforståelse som sin egen lykkes smed, hans behov for at imponere med sin velstand, tricks og illusionskunster samt "dannelse", hans optagethed af sin egen død og sit eftermæle mm.
   I Fellinis Satyricon har vi set romanens virkelighed levendegjort som en næsten science-fiction-agtig blanding af drøm, virkelighed og myte.
   Vi har også været inde på vulgærlatinske træk (fx tab af neutrum, udviklinger i ordforråd) i dialogerne i Satyricon.
   I 3. g har vi lært Seneca og den stoiske filosofi nærmere at kende.

LÆST I 2. G:

Latinske tekster (læst STATARISK):

Petronius' Satyricon kap. XXVIII (=28):  Ankomst til Trimalchios hus
Petronius' Satyricon kap. XXIX (=29) (fortsat): Ankomst til Trimalchios hus (fortsat)
Petronius' Satyricon kap. LXXI (=71), linje 1-9 (Trimalchios testemante og gravmæle)
Petronius' Satyricon kap. LXXI (=71) (fortsat) (Trimalchios testamente og gravmæle)

Perspektivering og baggrundsviden:

Fellini: Satyricon (vi har set middagsscenen)
Seneca, brev nr . 47 til Lucilius (i dansk oversættelse)
Indledning om Seneca
Indledning om Petronius (Harals Voetmann), herunder Tacitus' beskrivelse af Petronius
Uddrag på dansk af Petronius: Satyricon (overs. Harald Voetmann), med fokus på middagsscenen.

Dokumentarfilm om Nero (Ancient Rome - The Rise and Fall of an Empire, BBC))
Tekst om Nero (Ribe Katedralskole).

LÆST I 3. G:

Latinske tekster (læst STATARISK):

Af Senecas brev nr. 47 til Lucilius er læst §1, 2, 3, 4, 10, 11, 12, 13, 16 og 17.

Resten af brevet er læst kursorisk og i dansk oversættelse.

Petronius' Satyricon kap. LXXI (= 71) læst til ende.

Kap. LXXV (75), LXXVI (76) og LXXVII (77)  læst kursorisk med paralleloversættelse.

Baggrundsviden:

Af Jesper Carlsen: Romerriget er læst kapitlet om "Slaver" på s. 60-78.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Cæsar (fortsat fra 2. g)

Indholdsfokus:

Vi har arbejdet med overgangen fra republik til kejserdømme (principat), Cæsars vej til magten, optimater og popularer, Pompejus, borgerkrigen mm. I læsningen af De bello Gallico har vi fokuseret på de etnografiske ekskurser, dvs. Cæsars beskrivelse af gallernes og germanernes samfund. Vi har i den forbindelse talt om kulturelle idealer, dekadence-teori, interpretatio Romana og klientelisme (patroner og klienter).

LÆST I 2. G:

Latinske tekster (læst statarisk):

Cæsar: De bello Gallico
I, 1, §1-4 ("Gallia est omnis divisa...")
VI, 13, §1-4 (om gallernes samfund og samfundsklasser)
VI, 17 (gallernes guder)
VI, 21, §1-5 (om germanerne)

Baggrundsviden og oversættelse:

Danske oversættelse (ved Bo Grønbech) af Gallerkrigen, 6. bog, kap. 11-28
Tekst om Cæsar på Ribe Katedralskoles hjemmeside.
Link om keltisk religion
Dokumentarfilm om Cæsar og borgerkrigen (Ancient Rome - The Rise and Fall of an Empire, BBC)

LÆST I 3. G:

Latinske tekster:

Cæsar, De bello Gallico VI, 22 (om germanernes samfund)

Perspektiverende antik tekst:

Sueton: Divus Julius (§81-83 om varslerne op til Cæsars død og om mordet).

Perspektiverende efter-antik tekst:

Georg Brandes: Gaius Julius Cæsar (uddrag af kapitel 1), læst på Ribe Katedralskoles hjemmeside.

Dokumentar:

Julius Cæsar - en diktator fødes 1-3. BBC. 2024.
https://www.dr.dk/drtv/saeson/julius-caesar-_-en-diktator-foedes_503852

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Catul (fortsat fra 2. g)

Vi har arbejdet med Catuls biografiske baggrund (embedskarriere contra livet som digter), forholdet til "Lesbia", den "skandaløse" Clodia, litterære forbilleder (Sapfo), digte som "socialt medium", forholdet mellem realitet og fiktion, kvindesyn mm.

LÆST I 3. G:

LATINSKE TEKSTER (læst statarisk):

Catul digt nr. 3 (Lugete o Veneres, Cupidines-que)
Catul digt nr. 8 (Miser Catulle, desinas ineptire)
Catul digt nr. 51 (repeteret fra 1. g)

Catul-digte i oversættelse ved Harald Voetmann: Nr. 30, 40, 42, 43, 48, 49, 50, 52, 73

PERSPEKTIVERING:

Antikke tekster:

Sapfo 1, 5, 31, 48, 49, 50, 58, 94 (Signe Andersen et. al.)
Sulpicia: Digte nr. 13-18 (overs. af Harald Voetmann)
Lukrets: Om verdens natur, heraf afsnittet om "Elskovskvaler"

Efter-antikke tekster:

Foreskellige gendigtninger af Catul på dansk, spansk og engelsk (brugt til at sammenligne med originalen og som eksempler på antikreception):

Vilhelm Andersen, Axel Juel og Otto Gelsted: Catul 3 og 8
Spansk oversættelse af Catul 8
Lord Byron: Ye Cupids, droop each little head

LÆST I 2. G:

LATINSKE TEKSTER (læst statarisk):

Digte af Catul:

Nr. 5 ("Vivamus, mea Lesbia...")
Nr. 51("Ille mi par esse...")
Nr. 58 ("Caeli, Lesbia nostra...")
Nr. 72 ("Dicebas quondam...")
Nr. 85 ("Odi et amo")

Perspektiverende tekster/musik:
Sapfo: Digt 1 og 31 (oversat af Signe Andersen)
Forskellige danske oversættelser af Catul-digte
Thomas Campion: My Sweetest Lesbia (tekst og musik)
Carl Orff: Tibulli Carmina: "Odi et amo", "Vivamus mea Lesbia", "Caeli, Lesbia nostra"

Baggrundsviden:
Tekster om Catul og Sapfo på Ribe Katedralskoles hjemmeside
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer