Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Maria Lundborg
|
Hold
|
2024 1g me 3 (1g me 3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Filmiske virkemidler og horrorgenren
Beskrivelse
I dette forløb introduceres de filmiske virkemidler og genrebegreber.
Vi arbejder med næranalyse og træner mediefagets grundlæggende fagbegreber ved at se og analysere diverse citater (filmklip). Vi analyserer de filmiske virkemidler - fra kompositionen af det enkelte billede til mise-en-scene, kameragange, lyd og klipning - og fortolker effekten heraf.
Forløbet fokuserer på horrorgenren og dens typiske genremarkører . De filmiske virkemidler eksemplificeres med klip fra horrorfilm og horror-tv-serier. Der er fokus på psykologisk gys og teenagegys.
Undervejs i forløbet laves korte kameraøvelser med fokus på billedkomposition, beskæring, perspektiver og mise-en-scene. Til disse øvelser anvender eleverne deres mobiltelefoner.
Praktisk: Som afslutning på forløbet laver eleverne (i grupper) et anslag til en horrorfilm af en varighed på 60-90 sekunder.
Filmene optages på elevernes smartphones og redigeres på egne computere/skolens MacBooks.
Tekstmateriale
Olsen og Schou: Levende Billeder (s.12-36):
- Om Billedet (s.14-21)
- Mise-en-scene (s.22-25)
- Kameraet (s.26-28)
- Klipningen (s.29-33)
- Billedeffekter og lydsporet (s.33-36)
Det Danske Filminstitut: Filmgenrer, 2006:
Kapitel 4.5: Horror (s.31-35)
Rikke Schubart: I lyst og nød (artikel fra Samvirke, 1993) - om gysergenrens undergenrer.
Om Gyserfilm på Filmcentralens hjemmeside
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/gyserfilm
FEMO-principper (videoessay)
https://vimeo.com/164808071
Citater (klip fra film og Tv-serier)
Til filmsprog og gys:
- Stranger Things, S1, E1 (Fokus på: beskæringer og perspektiver)
- It, Ch.1, 2017 (Fokus på: beskæringer og perspektiver, mise-en-scène, kameraet)
- Crimson Peak (Fokus på: beskæringer og perspektiver, mise-en-scène, kameraet)
Psykologisk gys, subgenre:
- The Shining (Fokus på klipning)
- Psycho (Fokus på klipning)
Til teenagegys, subgenre:
- Scream (teenagegys)
-Midsommar (psykologisk-, teenagegys)
Desuden: Teenagegys/psykologisk gys:
Bates' Motel, S1, E1 (filmiske virkemidler, subgenrer, intertekstualitet)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i jeres mediefagsbog "LEVENDE BILLEDER" s. 12-21 om billedkomposition, vinkler, perspektiver og beskæring. Vi anvender det både til analyse og til en kreativ øvelse i timen.
-
DIALOG-øvelse_ HORROR.docx.pdf
-
1g me 3
-
I skal læse i Levende Billeder, s 22-28 om kameragang og 'mise-en-scene' - dvs. iscenesættelse (setting, scenografi, kostumer, lys, farver).
-
NÅR TIMEN BEGYNDER:
-
LEKTIE: I har 2 lektier for:
-
Lektie: Læs om klipning i Levende Billeder, s 29-33 (indtil afsnittet 'Billedeffekter').
-
LEKTIE: Læs om fremdriftselementer i Levende Billeder s.42-44. Vi anvender begreberne i analyse i modulet, og I skal selv flette nogle af dem ind i jeres anslag, når I skal lave det næste gang.
-
Læs om 'anslaget' i den vedhæftede tekst. I skal bruge det til den praktiske opgave, I skal arbejde med de næste gange i mediefag.
-
Her er grupperne, I skal lave anslagsøvelsen i:
-
Lektie: I skal fordele afsnittene på side 33-35: Fortælling, Tematik, Setting, Ikonografi og Stil i den vedhæftede tekst, Filmgenrebogen mellem jer i gruppen.
-
Lektier: Optagelser til anslag skal være helt færdige. I skal have klippet det meste af anslaget, men der må gerne være noget tilbage, I laver færdigt i timen.
-
Filmgenrebogen.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
UNGDOM
Under temaet UNGDOM kigger vi på undertemaer som fx kærlighed, venskab, at passe ind i gruppen og ungdomskulturen, seksualitet, familieforhold, kriminalitet, identitet, oprør, osv.
Vi kommer desuden ind på begreber som kulturelt, socialt og psykologisk oprør og Turners passagemodel.
I starten af forløbet har vi fokus på dramaturgi og fremdriftselementer.
Forløbet dækker endvidere både fiktion og fakta, idet vi lægger ud med analyser af tv-serier som Bates Motel, SKAM og DRENGE, fortsætter med analyse af den danske spillefilm Nordvest af Michael Noer og afslutter med et afsnit af Doku-serien Oprør fra Ghettoen, samt ser uddrag fra DR-dokuserierne "100 Falske forelskelser" og "Mit liv er stjålet".
I forbindelse med Oprør fra Ghettoen introduceres dokumentaren som genre.
Vi arbejder desuden med næranalyse af de filmiske virkemidler undervejs i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LEKTIE: Læs om gyserens undergenrer på nedenstående link. (Teksten er også vedhæftet som pdf.) Skriv et par noter til hver undergenre - hvad er typisk for den enkelte undergenre?
-
Gruppe 1
-
I skal arbejde sammen 2 og 2.
-
AKTANTMODEL: Analysér 1. episode af Bates Motel ud fra en aktant-model. Find modellen her på Filmcentralens hjemmeside - læs om de forskellige aktanter under modellen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/aktantmodellen
-
BERETTERMODEL: Analysér 1. episode af Bates Motel ud fra en berettermodel. Find modellen her på Filmcentralens hjemmeside - læs om de 7 faser under modellen:
-
Lektie: vi begyndte på en ANALYSE AF BATES MOTEL, EPISODE 1 ud fra BERETTERMODELLEN i sidste modul. Jeg har sat opgaven ind nedenfor.
-
Var man ikke til time torsdag, skal man se 1.episode af Bates Motel - her er et link: Bates Motel episode 1. Log ind med jeres skolemail og sæt linket ind. Man kan downloade afsnittet til sin computer for en bedre afspilning.
-
SKAM, S1, E1 (20 min.) 1. DRAMATURGISKE BEGREBER:1.1 Lav en aktantmodel, som I forestiller jer, at den kan komme til at se ud for sæson 1.(Levende Billeder, side 57-58)
-
LEKTIE 1: Holdet blev delt op i 3 storgrupper: I må sammen eller parvis eller individuelt løse jeres gruppes opgave:
-
I skal læse side 16-18 i den vedhæftede tekst: "Ungdom – Forløb i medier", Kap.1 2, red.pdf
-
Ungdom Forløb i medier, Kap.1 2, red.pdf
-
Drenge, episode 1
-
LEKTIER: I skal færdiggøre lektierne fra sidste modul, skriv gode noter, så I kan byde godt ind.
-
I arbejdede i nedenstående grupper i timen:
-
Her er grupper til den produktion, I skal lave i december og start januar, I må meget gerne sætte jer i de grupper fra morgenstunden :-).
-
Aktantmodellen
-
LEKTIE:
-
Inden optagelser
-
Optage film
-
Redigering af film. I redigerer jeres film i grupperne.
-
Tutorials til Final Cut Pro X på dansk
-
I skal have forberedt jer på jeres korte fremlæggelse. Vær klar med lille google.præsentation. Fordel stoffet ligeligt mellem jer!
-
Lektie: Læs om fremdriftskomponenter i Levende Billeder s. 60-61. Vi skal bruge det i analysen af Nordvest.
-
Hvis I ikke var til time sidste torsdag, skal I se filmen, Nordvest, færdig (fra 29 minutter inde i den). Vi er i gang med analyse af den. Det er vigtigt, at I ser den - I finder den på linket nedenfor, I skal være logget ind med jeres skolemail.
-
Opgaver, Nordvest, ungdom.pdf
-
Ungdom Forløb i medier, Kap.1 2.pdf
-
Præsentation, Nordvest
-
Lektier: læs i jeres mediefagsbog Levende Billeder s. 13-17: om hvad fiktion og fakta er, om "kontrakter" og om autenticitetsmarkører, som vi især skal bruge i analyserne af dokumentarer.
-
Var man ikke til time i modulet før vinterferien, er det en virkelig god ide at lave en nær-analyse af det citat (uddrag) fra Nordvest, jeres gruppe arbejdede med i modulet. I er inddelt i de samme grupper som til jeres sidste film.
-
Lektie: læs i Levende Billeder s. 199-201 om dokumentargenrer og undergenrer. Vi bruger det i timen. Skriv 3-4 ord ned fra teksten, I synes er vigtige.
-
Oprør fra Ghettoen, opgaver til gruppearbejde 2025 Lu.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
AFSLUTTENDE PRODUKTION
Eleverne producerer film i grupper. I filmene anvender de den indsigt og forståelse for de filmiske virkemidler og genre, som de har opnået i løbet af året.
Udover filmen udarbejdes en præsentation, som grupperne fremfører for klassen.
Skal holdet til eksamen i mediefag, går de blandt andet til eksamen med de afsluttende produktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Lektie 1: Tal med hinanden om grupper til afsluttende produktioner - spørg hinanden, om I må være med i en gruppe, vær gode (god fællesskabsfølelse) til at invitere ind i grupper, vær opmærksom på hinanden, om alle har grupper. Resten hjælper jeg med
-
Lektie1: læs opgaveformuleringen til den afsluttende produktion igennem Afsluttende produktion 1 g C 2025.docx
-
Afsluttende produktion 1 g C 2025.docx
-
Lektie: Kig på dokumentet i linket, og se, om I kan bruge det til at gøre jeres ide mere tydelig: Ideudvikling/pitch
-
LEKTIE: I skal have skrevet manuskript og lavet storyboard færdig, og gerne have lavet en plan over optagelser, så I ved, hvilke dage I skal optage, og hvad I skal nå at optage.
-
LEKTIE: Herunder har jeg vedhæftet 4 forskellige dokumenter, der kan hjælpe jer (de ligger også i præproduktionsmappen, som der er link til på opgaven, men så har I dem to steder),
-
Lidt kamerainstruktion:
-
LINK TIL KAMERAVEJLEDNING
-
LEKTIE: I skal have lavet alle optagelser til jeres film!
-
Link til, hvordan man fjerner filer og skaber harddiskplads.
-
Link til Danish Dad og hans gode youtbuevideoer, hvor I kan få hjælp til diverse klippemetoder i Final Cut. Kig på linket, se, hvad I kan bruge.
-
2 slides med punkter til jeres præsentationer og fremlæggelser
-
En god præsentation i mediefag
-
LEKTIE: I skal have redigeret jeres film, så det kun er den sidste finish, der mangler.
-
Find lydeffekter og musik på YouTube eller eventuelt på et af nedenstående links:
-
LEKTIE:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition og eksamensforberedelse
Repetition og eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295001167",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295001167",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295001167"
}