Holdet 2024 1g me 3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Maria Lundborg
Hold 2024 1g me 3 (1g me 3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Filmiske virkemidler og horrorgenren
Titel 2 UNGDOM
Titel 3 AFSLUTTENDE PRODUKTION
Titel 4 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Filmiske virkemidler og horrorgenren

Beskrivelse
I dette forløb introduceres de filmiske virkemidler og genrebegreber.
Vi arbejder med næranalyse og træner mediefagets grundlæggende fagbegreber ved at se og analysere diverse citater (filmklip). Vi analyserer de filmiske virkemidler - fra kompositionen af det enkelte billede til mise-en-scene, kameragange, lyd og klipning - og fortolker effekten heraf.

Forløbet fokuserer på horrorgenren og dens typiske genremarkører . De filmiske virkemidler eksemplificeres med klip fra horrorfilm og horror-tv-serier. Der er fokus på psykologisk gys og teenagegys.

Undervejs i forløbet laves korte kameraøvelser med fokus på billedkomposition, beskæring, perspektiver og mise-en-scene. Til disse øvelser anvender eleverne deres mobiltelefoner.

Praktisk: Som afslutning på forløbet laver eleverne (i grupper) et anslag til en horrorfilm af en varighed på 60-90 sekunder.
Filmene optages på elevernes smartphones og redigeres på egne computere/skolens MacBooks.

Tekstmateriale
Olsen og Schou: Levende Billeder (s.12-36):
- Om Billedet (s.14-21)
- Mise-en-scene (s.22-25)
- Kameraet (s.26-28)
- Klipningen (s.29-33)
- Billedeffekter og lydsporet (s.33-36)

Det Danske Filminstitut: Filmgenrer, 2006:
Kapitel 4.5: Horror (s.31-35)

Rikke Schubart: I lyst og nød (artikel fra Samvirke, 1993) - om gysergenrens undergenrer.

Om Gyserfilm på Filmcentralens hjemmeside
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/gyserfilm

FEMO-principper (videoessay)
https://vimeo.com/164808071


Citater (klip fra film og Tv-serier)
Til filmsprog og gys:
- Stranger Things, S1, E1 (Fokus på: beskæringer og perspektiver)
- It, Ch.1, 2017 (Fokus på: beskæringer og perspektiver, mise-en-scène, kameraet)
- Crimson Peak (Fokus på: beskæringer og perspektiver, mise-en-scène, kameraet)
Psykologisk gys, subgenre:
- The Shining (Fokus på klipning)
- Psycho (Fokus på klipning)
Til teenagegys, subgenre:
- Scream (teenagegys)
-Midsommar (psykologisk-, teenagegys)
Desuden: Teenagegys/psykologisk gys:
Bates' Motel, S1, E1 (filmiske virkemidler, subgenrer, intertekstualitet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 UNGDOM

Under temaet UNGDOM kigger vi på undertemaer som fx kærlighed, venskab, at passe ind i gruppen og ungdomskulturen, seksualitet, familieforhold, kriminalitet, identitet, oprør, osv.
Vi kommer desuden ind på begreber som kulturelt, socialt og psykologisk oprør og Turners passagemodel.

I starten af forløbet har vi fokus på dramaturgi og fremdriftselementer.

Forløbet dækker endvidere både fiktion og fakta, idet vi lægger ud med analyser af tv-serier som Bates Motel, SKAM og DRENGE, fortsætter med analyse af den danske spillefilm Nordvest af Michael Noer og afslutter med et afsnit af Doku-serien Oprør fra Ghettoen, samt ser uddrag fra DR-dokuserierne "100 Falske forelskelser" og "Mit liv er stjålet".
I forbindelse med Oprør fra Ghettoen introduceres dokumentaren som genre.

Vi arbejder desuden med næranalyse af de filmiske virkemidler undervejs i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 AFSLUTTENDE PRODUKTION

Eleverne producerer film i grupper. I filmene anvender de den indsigt og forståelse for de filmiske virkemidler og genre, som de har opnået i løbet af året.
Udover filmen udarbejdes en præsentation, som grupperne fremfører for klassen.

Skal holdet til eksamen i mediefag, går de blandt andet til eksamen med de afsluttende produktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Repetition og eksamensforberedelse

Repetition og eksamensforberedelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer