Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Maria Lundborg
|
Hold
|
2024 1g me 4 (1g me 4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Filmiske virkemidler og horrorgenren
Beskrivelse
I dette forløb introduceres de filmiske virkemidler og genrebegreber.
Vi arbejder med næranalyse og træner mediefagets grundlæggende fagbegreber ved at se og analysere diverse citater (filmklip). Vi analyserer de filmiske virkemidler - fra kompositionen af det enkelte billede til mise-en-scene, kameragange, lyd og klipning - og fortolker effekten heraf.
Forløbet fokuserer på horrorgenren og dens typiske genremarkører . De filmiske virkemidler eksemplificeres med klip fra horrorfilm og horror-tv-serier. Der er fokus på psykologisk gys og teenagegys.
Undervejs i forløbet laves korte kameraøvelser med fokus på billedkomposition, beskæring, perspektiver og mise-en-scene. Til disse øvelser anvender eleverne deres mobiltelefoner.
Praktisk: Som afslutning på forløbet laver eleverne (i grupper) et anslag til en horrorfilm af en varighed på 60-90 sekunder.
Filmene optages på elevernes smartphones og redigeres på egne computere/skolens MacBooks.
Tekstmateriale
Olsen og Schou: Levende Billeder, 3. udgave: Filmiske virkemidler (s. 19-48):
- Beskæring (s.19-24)
- Perspektiv (s.24-27)
- Kamera (s.27-30)
- Lyd (s.30-33)
- Klipning (s.30-38)
- Lys (s.39-40)
- Farver (s.40-42)
- Billedkomposition (s.42-48)
Det Danske Filminstitut: Filmgenrer, 2006:
Kapitel 4.5: Horror (s.31-35)
Om Gyserfilm og dens undergenrer på Filmcentralens hjemmeside
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/gyserfilm
Citater (klip fra film og Tv-serier)
Til filmsprog og gys:
- Stranger Things, S1, E1 (Fokus på: beskæringer og perspektiver)
- It, Ch.1, 2017 (Fokus på: beskæringer og perspektiver, mise-en-scène, kameraet)
- Crimson Peak (Fokus på: beskæringer og perspektiver, mise-en-scène, kameraet)
Psykologisk gys, subgenre:
- The Shining (Fokus på klipning)
- Psycho (Fokus på klipning)
Til teenagegys, subgenre:
- Scream (teenagegys)
-Midsommar (psykologisk-, teenagegys)
Desuden: Teenagegys/psykologisk gys:
Bates' Motel, S1, E1 (filmiske virkemidler, subgenrer, intertekstualitet)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i jeres mediefagsbog "LEVENDE BILLEDER" s. 12-21 om billedkomposition, vinkler, perspektiver og beskæring. Vi anvender det både til analyse og til en kreativ øvelse i timen.
-
Grupper:
-
I skal læse i Levende Billeder, s 22-28 om kameragang og 'mise-en-scene' - dvs. iscenesættelse (setting, scenografi, kostumer, lys, farver).
-
Titel
-
1 g me 4 Grupper 1 arbejdsspørgsmål til Crimson Peak
-
LEKTIE: I har 2 lektier for:
-
Lektie: Læs om klipning i Levende Billeder, s 29-33 (indtil afsnittet 'Billedeffekter').
-
Filmgenrebogen.pdf
-
LEKTIE: Læs om fremdriftselementer i Levende Billeder s.42-44. Vi anvender begreberne i analyse i modulet, og I skal selv flette nogle af dem ind i jeres anslag, når I skal lave det næste gang.
-
Læs om 'anslaget' i den vedhæftede tekst. I skal bruge det til den praktiske opgave, I skal arbejde med de næste gange i mediefag.
-
Her er de grupper, I skal arbejde i:
-
LEKTIE 1: Fordel afsnittene i Filmgenrebogen.pdf bogens side 33-35. Hvert afsnit er en gennemgang af Psycho: Fortælling, Tematik, Setting, Ikonografi, Stil. Så hver person i gruppen læser et af afsnittene og skal i starten af modulet forklare det ti
-
Pga. noget fravær blev grupperne
-
Lektier: Optagelser til anslag skal være helt færdige. I skal have klippet det meste af anslaget, men der må gerne være noget tilbage, I laver færdigt i timen.
-
Anslagsøvelse, 24-25.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
UNGDOM
Under temaet ungdom kigger vi på undertemaer som fx kærlighed, venskab, at passe ind i gruppen og ungdomskulturen, seksualitet, familieforhold, kriminalitet, identitet, løsrivelse, osv.
Vi kommer desuden ind på begreberne alignment/allegiance og Turners passagemodel.
I starten af forløbet har vi fokus på dramaturgi og fremdriftselementer.
Forløbet dækker både fiktion og fakta. Vi lægger ud med at analysere citater/episoder fra tv-serierne SKAM og Drenge og herefter laver vi dramaturgisk analyse af den danske spillefilm Nordvest af Michael Noer.
I forbindelse med Tv-serien Oprør fra Ghettoen introduceres dokumentaren som genre. Herefter undersøger vi autenticitetsmarkører og undergenrer i andre danske dokumentarserier. Fokus er på den observerende og den deltagende dokumentar.
Vi arbejder desuden med næranalyse af de filmiske virkemidler + praktiske øvelser omkring dramaturgi undervejs i forløbet.
Praktisk I forlængelse af forløbet laver eleverne (i grupper) en pilot-produktion i form af et afsnit til en ungdoms-tv-serie (fiktion). Afsnittet skal vare ca. 3 min.
Eleverne skal anvende dramaturgiske modeller og dramaturgiske virkemidler, de skal arbejde med et selvvalgt ungdomstema og de skal udvælge en afsender og en modtager af deres produktion.
Filmene optages på skolens kameraer (xxx) eller på elevernes egne smartphones kombineret med skolens gimbals (Zihyun Smooth Q2) og klippes i Final Cut Pro på skolens computere MacBooks/på egne computere.
Tekstmateriale:
Om dramaturgi:
Schou og Olsen: Levende Billeder: Dramaturgi og fortælleforhold (s.51-65 + s.73):
- Historiens grundelementer (s.53-55)
- Fortællingens karakterer (s.56-59)
- Spænding og sammenhæng (s.60-62)
- Historiens opbygning (s.62-65)
- Fortælleforhold (s.73)
Om ungdom:
Lysne og Schucany: Ungdom, Lindhart og Ringhof, 2017
Kap.1: Temaet ungdom (s.8-11)
Kap 2: En teoretisk værktøjskasse (s.12-18)
Om dokumentaren som genre:
Schou og Olsen: Levende Billeder, 3.udgave:
- Fakta, fiktion og blandingsgenrer (s.13-17)
- Dokumentargenrer (s.199-208)
(særligt fokus på den observerende (s.203-204) og den deltagende (s.206-208)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LEKTIE: Læs os gyserens undergenrer på nedenstående link. (Teksten er også vedhæftet som pdf.) Skriv et par noter til hver undergenre - hvad er typisk for den enkelte undergenre?
-
Gruppe 1
-
I skal arbejde sammen 2 og 2.
-
DRAMATURGISK ANALYSE AF BATES MOTEL, EPISODE 1
-
BERETTERMODEL: Analysér 1. episode af Bates Motel ud fra en berettermodel. Find modellen her på Filmcentralens hjemmeside - læs om de 7 faser under modellen:
-
Lektie: vi begyndte på en ANALYSE AF BATES MOTEL, EPISODE 1 ud fra BERETTERMODELLEN i sidste modul. Jeg har sat opgaven ind nedenfor.
-
SKAM, S1, E1 (20 min.) 1. DRAMATURGISKE BEGREBER:1.1 Lav en aktantmodel, som I forestiller jer, at den kan komme til at se ud for sæson 1.(Levende Billeder, side 57-58)
-
LEKTIE 1: Holdet blev delt op i 3 storgrupper: I må sammen eller parvis eller individuelt løse jeres gruppes opgave:
-
I skal læse side 16-18 i den vedhæftede tekst: "Ungdom – Forløb i medier", Kap.1 2, red.pdf
-
3.1 Lav en aktantmodel, som I forestiller jer, at den kan komme til at se ud for sæson 1.(Levende Billeder, side 57-58)
-
Aktantmodellen
-
Ungdom Forløb i medier, Kap.1 2, red.pdf
-
1. Lav en aktantmodel over Drenge. Hvilke temaer peger jeres aktantmodel i retning af?2. På hvilken måde er Robin og Nikolaj kontrastkarakterer? (karakterfunktioner)3. Hvilke genrer benytter Drenge sig af?4. Ungdom:- Kan man anvende Turners passagemo
-
Drenge, 1. episode - log ind på google.drev med jeres skolemail og sæt linket ind. Her kan I se 1. episode af Jonas Risvigs "DRENGE" som vi så i sidste modul.
-
Hermed grupperne til den produktion, I skal lave i december og start januar, vær søde at sætte jer i de her grupper ved modulets start, tak :-)::
-
Produktionsgrupper:
-
Når I møder, instruerer jeg jer i at bruge kameraer, hver gruppe får kamera, og hver gruppe får instruktion. I bliver nødt til at vente på hinanden og på mig :-).
-
Inden optagelser
-
Optagelser af film
-
Redigering af film. I redigerer jeres film i grupperne.
-
Tutorials til Final Cut Pro X på dansk
-
I skal have forberedt jer på jeres korte fremlæggelse. Vær klar med lille google.præsentation. Fordel stoffet ligeligt mellem jer!
-
Lektie: Læs om fremdriftskomponenter i Levende Billeder s. 60-61. Vi skal bruge det i analysen af Nordvest.
-
Hvis I ikke var til time i går, torsdag, skal I se filmen, Nordvest, færdig (fra 48 minutter inde i den). Vi er i gang med analyse af den. Det er vigtigt, at I ser den - I finder den på linket nedenfor, I skal være logget ind med jeres skolemail.
-
Ungdomsgenre og Nordvest.pdf
-
Præsentation, Nordvest
-
Lektier: læs i jeres mediefagsbog Levende Billeder s. 13-17: om hvad fiktion og fakta er, om "kontrakter" og om autenticitetsmarkører, som vi især skal bruge i analyserne af dokumentarer.Lektier: Læs i Levende Billeder
-
Var man ikke til time i modulet før vinterferien, er det en virkelig god ide at lave en nær-analyse af det citat (uddrag) fra Nordvest, jeres gruppe arbejdede med i modulet. I er inddelt i de samme grupper som til jeres sidste film.
-
Lektie: læs i Levende Billeder s. 199-201 om dokumentargenrer og undergenrer. Vi bruger det i timen. Skriv 3-4 ord ned fra teksten, I synes er vigtige.
-
Skjold og Isabel er en observerende dokumentar - hvordan ser vi det i forhold til:
-
Oprør fra Ghettoen, opgaver til gruppearbejde 2025 Lu.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
AFSLUTTENDE PRODUKTION
Eleverne producerer film i grupper. I filmene anvender I den indsigt og forståelse for de filmiske virkemidler og genrer, som I har opnået i løbet af året.
Udover filmen udarbejdes en præsentation, som grupperne fremlægger for klassen.
Skal holdet til eksamen i mediefag, går I blandt andet til eksamen med de afsluttende produktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave til 100 Falske Forelskelser
-
Lektie 1: Tal med hinanden om grupper til afsluttende produktioner - spørg hinanden, om I må være med i en gruppe, vær gode (god fællesskabsfølelse) til at invitere ind i grupper, vær opmærksom på hinanden, om alle har grupper. Resten hjælper jeg med
-
Lektie1: læs opgaveformuleringen til den afsluttende produktion igennem Afsluttende produktion 1 g C 2025.docx
-
Lektie: Kig på dokumentet i linket, og se, om I kan bruge det til at gøre jeres ide mere tydelig: Ideudvikling/pitch
-
LEKTIE: Herunder har jeg vedhæftet 4 forskellige dokumenter, der kan hjælpe jer (de ligger også i præproduktionsmappen, som der er link til på opgaven, men så har I dem to steder),
-
Afsluttende produktion 1 g C 2025.docx
-
LEKTIE: I skal have skrevet manuskript og lavet storyboard færdig, og gerne have lavet en plan over optagelser, så I ved, hvilke dage I skal optage, og hvad I skal nå at optage.
-
LEKTIE: I skal have lavet de fleste optagelser til jeres film i løbet af ugen. I kan bruge modulet på at optage færdigt. VIGTIGT:
-
Sony kameravejledning.docx
-
Link til Danish Dad og hans gode youtbuevideoer, hvor I kan få hjælp til diverse klippemetoder i Final Cut. Kig på linket, se, hvad I kan bruge. Link til, hvordan man fjerner filer og skaber harddiskplads. Final Cut kan finde på at lægge meget store
-
Lektie: klip og præsentationer.
-
LEKTIE:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition og eksamensforberedelse
Repetition og eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295003502",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295003502",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295003502"
}