Holdet 2024 1g me 4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Maria Lundborg
Hold 2024 1g me 4 (1g me 4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Filmiske virkemidler og horrorgenren
Titel 2 UNGDOM
Titel 3 AFSLUTTENDE PRODUKTION
Titel 4 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Filmiske virkemidler og horrorgenren

Beskrivelse
I dette forløb introduceres de filmiske virkemidler og genrebegreber.
Vi arbejder med næranalyse og træner mediefagets grundlæggende fagbegreber ved at se og analysere diverse citater (filmklip). Vi analyserer de filmiske virkemidler - fra kompositionen af det enkelte billede til mise-en-scene, kameragange, lyd og klipning - og fortolker effekten heraf.

Forløbet fokuserer på horrorgenren og dens typiske genremarkører . De filmiske virkemidler eksemplificeres med klip fra horrorfilm og horror-tv-serier. Der er fokus på psykologisk gys og teenagegys.

Undervejs i forløbet laves korte kameraøvelser med fokus på billedkomposition, beskæring, perspektiver og mise-en-scene. Til disse øvelser anvender eleverne deres mobiltelefoner.

Praktisk: Som afslutning på forløbet laver eleverne (i grupper) et anslag til en horrorfilm af en varighed på 60-90 sekunder.
Filmene optages på elevernes smartphones og redigeres på egne computere/skolens MacBooks.

Tekstmateriale
Olsen og Schou: Levende Billeder, 3. udgave:  Filmiske virkemidler (s. 19-48):
- Beskæring (s.19-24)
- Perspektiv (s.24-27)
- Kamera (s.27-30)
- Lyd (s.30-33)
- Klipning (s.30-38)
- Lys (s.39-40)
- Farver (s.40-42)
- Billedkomposition (s.42-48)

Det Danske Filminstitut: Filmgenrer, 2006:
Kapitel 4.5: Horror (s.31-35)

Om Gyserfilm og dens undergenrer på Filmcentralens hjemmeside
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/gyserfilm

Citater (klip fra film og Tv-serier)
Til filmsprog og gys:
- Stranger Things, S1, E1 (Fokus på: beskæringer og perspektiver)
- It, Ch.1, 2017 (Fokus på: beskæringer og perspektiver, mise-en-scène, kameraet)
- Crimson Peak (Fokus på: beskæringer og perspektiver, mise-en-scène, kameraet)
Psykologisk gys, subgenre:
- The Shining (Fokus på klipning)
- Psycho (Fokus på klipning)
Til teenagegys, subgenre:
- Scream (teenagegys)
-Midsommar (psykologisk-, teenagegys)
Desuden: Teenagegys/psykologisk gys:
Bates' Motel, S1, E1 (filmiske virkemidler, subgenrer, intertekstualitet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 UNGDOM

Under temaet ungdom kigger vi på undertemaer som fx kærlighed, venskab, at passe ind i gruppen og ungdomskulturen, seksualitet, familieforhold, kriminalitet, identitet, løsrivelse, osv.
Vi kommer desuden ind på begreberne alignment/allegiance og Turners passagemodel.

I starten af forløbet har vi fokus på dramaturgi og fremdriftselementer.

Forløbet dækker både fiktion og fakta. Vi lægger ud med at analysere citater/episoder fra tv-serierne SKAM og Drenge og herefter laver vi dramaturgisk analyse af den danske spillefilm Nordvest af Michael Noer.

I forbindelse med Tv-serien Oprør fra Ghettoen introduceres dokumentaren som genre. Herefter undersøger vi autenticitetsmarkører og undergenrer i andre danske dokumentarserier. Fokus er på den observerende og den deltagende dokumentar.
Vi arbejder desuden med næranalyse af de filmiske virkemidler + praktiske øvelser omkring dramaturgi undervejs i forløbet.

Praktisk I forlængelse af forløbet laver eleverne (i grupper) en pilot-produktion i form af et afsnit til en ungdoms-tv-serie (fiktion). Afsnittet skal vare ca. 3 min.
Eleverne skal anvende dramaturgiske modeller og dramaturgiske virkemidler, de skal arbejde med et selvvalgt ungdomstema og de skal udvælge en afsender og en modtager af deres produktion.
Filmene optages på skolens kameraer (xxx) eller på elevernes egne smartphones kombineret med skolens gimbals (Zihyun Smooth Q2) og klippes i Final Cut Pro på skolens computere MacBooks/på egne computere.

Tekstmateriale:
Om dramaturgi:
Schou og Olsen: Levende Billeder: Dramaturgi og fortælleforhold (s.51-65 + s.73):
- Historiens grundelementer (s.53-55)
- Fortællingens karakterer (s.56-59)
- Spænding og sammenhæng (s.60-62)
- Historiens opbygning (s.62-65)
- Fortælleforhold (s.73)

Om ungdom:
Lysne og Schucany: Ungdom, Lindhart og Ringhof, 2017
Kap.1: Temaet ungdom (s.8-11)
Kap 2: En teoretisk værktøjskasse (s.12-18)

Om dokumentaren som genre:
Schou og Olsen: Levende Billeder, 3.udgave:
- Fakta, fiktion og blandingsgenrer (s.13-17)
- Dokumentargenrer (s.199-208)
(særligt fokus på den observerende (s.203-204) og den deltagende (s.206-208)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 AFSLUTTENDE PRODUKTION

Eleverne producerer film i grupper. I filmene anvender I den indsigt og forståelse for de filmiske virkemidler og genrer, som I har opnået i løbet af året.
Udover filmen udarbejdes en præsentation, som grupperne fremlægger for klassen.

Skal holdet til eksamen i mediefag, går I blandt andet til eksamen med de afsluttende produktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer