Sorø Akademis Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sorø Akademis Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 1g mu 1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Sorø Akademis Skole
Fag og niveau
Musik C
Lærer(e)
Svend Jørgen Lyngberg-Larsen
Hold
2024 1g mu 1 (
1g mu 1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til musikteori og -analyse
Titel 2
Intro til sammenspil
Titel 3
Ungdomskulturens musik fra 50'erne - 70'erne
Titel 4
Sammenspil
Titel 5
Sammenspil og sang
Titel 6
Emne - Barokkens opera-arie: Da capo-arien
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til musikteori og -analyse
Indhold
Kernestof:
Velkommen til første musiktime i gymnasiet 🎼🎶😀
Nøgle til musikken; sider: 7-8, 22-26
Du skal øve dig i at læse noder i g-nøglen
Rockmusik i tid og rum; sider: 22-26, 30-39
Du skal kunne definere, hvad begreberne 'hook', 'break' og 'gimmick' betyder i et pop-rock-nummer. Benyt de nedenstående links
She Loves You REMASTERED - Best Quality ever!
Eric Clapton - Wonderful Tonight [Official Live In San Diego]
Alle, som kan og har tid og lyst, er velkomne til at spille eller synge noget for os.
Husk fortsat at øve nodelæsning minimum i G-nøgle, nu efterhånden også gerne i F-nøgle.
Læs i ‘Rockmusik i tid og rum’ siderne 30-39. Brug ‘Wonderful to night’ som eksempel på begrebet ‘form’.
Vi skal arbejde med teori - medbring "Nøgle til musikken" og "Rock-musik i tid og rum"
Læs gerne s. 22 og 25-26 om dur og mol.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Intro til sammenspil
Indhold
Kernestof:
Velkommen til første musiktime i gymnasiet 🎼🎶😀
Nøgle til musikken; sider: 7-8, 22-26
Du skal øve dig i at læse noder i g-nøglen
Rockmusik i tid og rum; sider: 22-26, 30-39
Du skal kunne definere, hvad begreberne 'hook', 'break' og 'gimmick' betyder i et pop-rock-nummer. Benyt de nedenstående links
She Loves You REMASTERED - Best Quality ever!
Eric Clapton - Wonderful Tonight [Official Live In San Diego]
Alle, som kan og har tid og lyst, er velkomne til at spille eller synge noget for os.
Husk fortsat at øve nodelæsning minimum i G-nøgle, nu efterhånden også gerne i F-nøgle.
Læs i ‘Rockmusik i tid og rum’ siderne 30-39. Brug ‘Wonderful to night’ som eksempel på begrebet ‘form’.
Vi skal arbejde med teori - medbring "Nøgle til musikken" og "Rock-musik i tid og rum"
Læs gerne s. 22 og 25-26 om dur og mol.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ungdomskulturens musik fra 50'erne - 70'erne
Med udgangspunkt i numre valgt blandt eksempelmaterialet i "Rock-musik i tid og rum" undersøges, hvordan de musikalske parametre benyttes som formdannende elementer. I sammenhæng med musikken undersøger vi ungdomskulturens forskellige faser, sammenhæng mellem musik og (sub-) kultur, samt musikernes status i ungdomskulturen, bl.a. begrebet "Beatlemania."
Elvis – Hound Dog (1956)
Beatles – She Loves You (1963)
Beatles – Eleanor Rigby (1964)
ABBA – Honey Honey (1974)
Shit & Chanel – Smuk og dejlig (1975)
Clapton – Wonderful Tonoght (1977)
Shubidua – Den røde tråd (1978)
Indhold
Kernestof:
Velkommen til musik på det nye hold 🎼🎶😀
Medbring ‘Nøgle til musikken’ og ‘Rockmusik i tid og rum’ 🎼🎶👍
Rockmusik i tid og rum; sider: 41-48, 54-66
- Læs om standardformer i pop-rock
- Sammenspil - vigtigt, at I bruger tiden effektivt. Dvs., I skal have aftalt, hvilken sang i spiller før i kommer i skole :-)
Sammenspil
Husk at tilmelde jer sangskriver workshop 🎼🎶😊
Medbring bøger 📚
Gode musik-venner !På ekskursionen skal I have en madpakke med.
OPGAVE til Svends hold :-) Se nedenfor ...
Opgave 1g mu1.docx
Vi bruger ca. den første halvdel af modulet til at arbejde med jeres præsentationer fra RagnaRock og fra Musikmuséet
I anden halvdel af modulet kigger vi mere på afsnittet i 'Rockmusik i tid og rum,' som handler om tonalitet. Vi bruger 'Wonderful Tonight' som eksempel og en anden sang fra Sangbogen.
Vi hører jeres præsentationer fra 'RagnaRock' og 'Musikmuséet'
Sammenspil 🎼🎶🎺🎻🥁
I spiller jeres aktuelle sange for hinanden. Rækkefølge ved lodtrækning 🎩
Medbring bøger. Status på forløbet 🎼🎶😀
Dette er alt sammen noget, vi har hørt om i undervisningen. Jeg forventer ikke, I kan det hele i dybden, men at I ved, hvad det drejer sig om - fx: Hvad er en dur-skala? Hvad er en ren mol-skala? Hvad er en dur-treklang? Hvad er en mol-treklang? Hvi
Læs i ‘Rockmusik i tid og rum’ om blues-harmonik: s. 61-64. Prøv at besvare spørgsmålene:
Læs i ‘Nøgle til musikken’ om blues-skala s. 31. Prøv at besvare spørgsmålet:
Hør eller genhør 'Hound Dog' sunget af Elvis.
Elvis Presley - Hound Dog (Official Audio)
Vi undersøger ønsker om at omdanne sammenspilsgrupper. Husk: Alle skal integreres i max. fire grupper, der alle skal have en meningsfuld sammensætning (instrumenter / sangere etc.). Det er vigtigere end at jeg/du er i min/din drømme-all-stars-gruppe
Læs i ‘Rockmusik i tid ..’ hjemmefra under-kapitlet om 'modalharmonik' (s. 56 - 59 + 69) og besvar hjemmefra følgende spørgsmål.
DEN HARMONISKE TREKANT.pdf
2. halvdel af modulet (ca.) - SAMMENSPIL
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sammenspil
Indhold
Kernestof:
Velkommen til musik på det nye hold 🎼🎶😀
Medbring ‘Nøgle til musikken’ og ‘Rockmusik i tid og rum’ 🎼🎶👍
Rockmusik i tid og rum; sider: 41-48, 54-66
- Læs om standardformer i pop-rock
- Sammenspil - vigtigt, at I bruger tiden effektivt. Dvs., I skal have aftalt, hvilken sang i spiller før i kommer i skole :-)
Sammenspil
Husk at tilmelde jer sangskriver workshop 🎼🎶😊
Medbring bøger 📚
Gode musik-venner !På ekskursionen skal I have en madpakke med.
OPGAVE til Svends hold :-) Se nedenfor ...
Opgave 1g mu1.docx
Vi bruger ca. den første halvdel af modulet til at arbejde med jeres præsentationer fra RagnaRock og fra Musikmuséet
I anden halvdel af modulet kigger vi mere på afsnittet i 'Rockmusik i tid og rum,' som handler om tonalitet. Vi bruger 'Wonderful Tonight' som eksempel og en anden sang fra Sangbogen.
Vi hører jeres præsentationer fra 'RagnaRock' og 'Musikmuséet'
Sammenspil 🎼🎶🎺🎻🥁
I spiller jeres aktuelle sange for hinanden. Rækkefølge ved lodtrækning 🎩
Medbring bøger. Status på forløbet 🎼🎶😀
Dette er alt sammen noget, vi har hørt om i undervisningen. Jeg forventer ikke, I kan det hele i dybden, men at I ved, hvad det drejer sig om - fx: Hvad er en dur-skala? Hvad er en ren mol-skala? Hvad er en dur-treklang? Hvad er en mol-treklang? Hvi
Læs i ‘Rockmusik i tid og rum’ om blues-harmonik: s. 61-64. Prøv at besvare spørgsmålene:
Læs i ‘Nøgle til musikken’ om blues-skala s. 31. Prøv at besvare spørgsmålet:
Hør eller genhør 'Hound Dog' sunget af Elvis.
Elvis Presley - Hound Dog (Official Audio)
Vi undersøger ønsker om at omdanne sammenspilsgrupper. Husk: Alle skal integreres i max. fire grupper, der alle skal have en meningsfuld sammensætning (instrumenter / sangere etc.). Det er vigtigere end at jeg/du er i min/din drømme-all-stars-gruppe
Læs i ‘Rockmusik i tid ..’ hjemmefra under-kapitlet om 'modalharmonik' (s. 56 - 59 + 69) og besvar hjemmefra følgende spørgsmål.
DEN HARMONISKE TREKANT.pdf
2. halvdel af modulet (ca.) - SAMMENSPIL
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sammenspil og sang
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe jeres to bøger 📚
Rockmusik i tid og rum; sider: 59-61, 73-75, 82-88, 134-144
Læs om funktionsharmonik
Nøgle til musikken; sider: 43-54
Afsnittet om harmonisk analyse gennemgåes i modulet
Sammenspil 🎼🎶🎸🎻🎺🥁
Teori: Læs hjemmefra i 'Rockmusik i tid og rum' s. 73-75 i store træk - blot få at vide, at der er harmonik uden for den tonale trekant.
Genlæs siderne om groove.
Den Røde Tråd
https://www.youtube.com/watch?v=nGbWU8S3vzs
Lidt teori - derefter sammenspil:
Jo bedre forberedte I er, jo hurtigere kan I komme til at øve sammenspil.
Sammenspil
Teori: 'Prosodi', 'Melodirytme' og 'Tonemateriale'
Vi deler modulet til teori (første 45 min.) og sammenspil (resten af modulet).
Den Røde Tråd.pdf
She Loves You.pdf
I skal gerne øve jer hjemmefra og så spille effektivt sammen i første halvdel af modulet. I anden halvdel af modulet spiller alle grupper for de andre. Det behøver ikke være perfekt eller færdigt, men skal vise, hvor I hver især er nået til.
Velkommen tilbage efter påskeferien :-)
1) - Vi repeterer vigtige pointer omkring begreberne 'barok' og 'da capo-arie' i første del af modulet. Lyt gerne til linket fra YouTube, følg evt. med i noden 'COME NUBE (tilskriv), læs gerne DA CAPO - Fra Peter Ryum
https://www.youtube.com/watch?v=eQsI3dduz8A
DA CAPO - Fra Peter Ryum - Musikkens stilarter.pdf
2) - I spiller sammen i sidste del af modulet.
I skal spille til 'KREA-DAG' i næste uge. Så forbered jer godt og giv den gas i modulet, så I bliver gode :-)
I øver de første ca. 75 minutter. Derefter hjælper vi pedellerne med at få samlet instrumenter m.m., der skal over i hallen :-)
Vi holder en mindre test med hjælpemidler, dvs. dine bøger og noter inkl. PIXI-bogen (max. 50 minutter), hvor du skal kunne svare på spørgsmål inden for emnerne i bogen Rockmusik i tid og rum:
Vi lytter til Händel: 'VAGHE PERLE' fra operaen 'Agrippina'.
https://www.youtube.com/watch?v=om_j1z0lcZc
Vi gennemgår partituret til arien 'VAGHE PERLE', som vi lyttede til sidst.
I spiller sammen de sidste ca. 45. minutter.
https://www.youtube.com/watch?v=QEyn5ogJfMA
Vi gennemgår eksamens-situationen i detaljer. Hvordan ser eksamens-spørgsmålet ud, og hvordan skal man disponere sin besvarelse ?
Georg Friedrich Händel - BAROK.pdf
Om affekt og toneart
Sammenspil i 4. modul 🎼🎶😀
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Emne - Barokkens opera-arie: Da capo-arien
Med udgangspunkt i tre arier fra Händels opera "Agrippina" (ca. 1708) undersøges, hvordan de musikalske parametre fungerer som formdannende elementer i barokkens musik. Endvidere fokuseres på operaens betydning i specielt England, og hvordan vokal-solisterne indtog en speciel plads bland musikerne.
Händel – fra ”Agrippina” (ca. 1708)
- Come nube che fugge dal vento
- Quando invita la donna l’amante
- Vaghe perle
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe jeres to bøger 📚
Rockmusik i tid og rum; sider: 59-61, 73-75, 82-88, 134-144
Læs om funktionsharmonik
Nøgle til musikken; sider: 43-54
Afsnittet om harmonisk analyse gennemgåes i modulet
Sammenspil 🎼🎶🎸🎻🎺🥁
Teori: Læs hjemmefra i 'Rockmusik i tid og rum' s. 73-75 i store træk - blot få at vide, at der er harmonik uden for den tonale trekant.
Genlæs siderne om groove.
Den Røde Tråd
https://www.youtube.com/watch?v=nGbWU8S3vzs
Lidt teori - derefter sammenspil:
Jo bedre forberedte I er, jo hurtigere kan I komme til at øve sammenspil.
Sammenspil
Teori: 'Prosodi', 'Melodirytme' og 'Tonemateriale'
Vi deler modulet til teori (første 45 min.) og sammenspil (resten af modulet).
Den Røde Tråd.pdf
She Loves You.pdf
I skal gerne øve jer hjemmefra og så spille effektivt sammen i første halvdel af modulet. I anden halvdel af modulet spiller alle grupper for de andre. Det behøver ikke være perfekt eller færdigt, men skal vise, hvor I hver især er nået til.
Velkommen tilbage efter påskeferien :-)
1) - Vi repeterer vigtige pointer omkring begreberne 'barok' og 'da capo-arie' i første del af modulet. Lyt gerne til linket fra YouTube, følg evt. med i noden 'COME NUBE (tilskriv), læs gerne DA CAPO - Fra Peter Ryum
https://www.youtube.com/watch?v=eQsI3dduz8A
DA CAPO - Fra Peter Ryum - Musikkens stilarter.pdf
2) - I spiller sammen i sidste del af modulet.
I skal spille til 'KREA-DAG' i næste uge. Så forbered jer godt og giv den gas i modulet, så I bliver gode :-)
I øver de første ca. 75 minutter. Derefter hjælper vi pedellerne med at få samlet instrumenter m.m., der skal over i hallen :-)
Vi holder en mindre test med hjælpemidler, dvs. dine bøger og noter inkl. PIXI-bogen (max. 50 minutter), hvor du skal kunne svare på spørgsmål inden for emnerne i bogen Rockmusik i tid og rum:
Vi lytter til Händel: 'VAGHE PERLE' fra operaen 'Agrippina'.
https://www.youtube.com/watch?v=om_j1z0lcZc
Vi gennemgår partituret til arien 'VAGHE PERLE', som vi lyttede til sidst.
I spiller sammen de sidste ca. 45. minutter.
https://www.youtube.com/watch?v=QEyn5ogJfMA
Vi gennemgår eksamens-situationen i detaljer. Hvordan ser eksamens-spørgsmålet ud, og hvordan skal man disponere sin besvarelse ?
Georg Friedrich Händel - BAROK.pdf
Om affekt og toneart
Sammenspil i 4. modul 🎼🎶😀
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295008511", "T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295008511", "H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295008511" }