Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Thomas Skou Olsen
|
Hold
|
2024 1g mu 2 (1g mu 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikalske parametre som formdannende elementer
Titel: Musikalske parametre som formdannende elementer i rockmusikken fra 1950rne til 1970rne.
Særligt studeret område.
Musikeksternt:
Hvorfra, hvordan, hvorfor?
Musikhistorisk baggrund for rock'n'roll - rock/pop med musikalske nedslag i perioderne. Periodens kultur, samfundsforhold, productizing og markedsføring af musik.
Litteratur:
Rockwell og Tanggaard: 50rnes rock'n'roll i uddrag
Karsten Tanggaard: 60rnes musik og musikere i uddrag
PowerPoint om 60rne og 70rne.
Musikinternt:
Nedenfor nævnte nedslag anvendes som analyseobjekter. Metode: Musikalske parametre som formdannende elementer.
Litteratur:
Aare et al: Rockmusik i tid og rum i uddrag, Systime 2003
Johannes Grønager: Nøgle til musikken i uddrag, Systime 2014.
I 'Rockmusik i tid og rum' om 'Hook, break og gimmick' s. 22-26; 'Form - ...' s. 30-39 og 41-44; 'Tonalitet og harmonik' s. 54-65 og 69; 'Groove' s. 82-94; 'Sound' 104-107; 'Melodik og motiver' s. 134-139 og 142-143. Dvs. alle fem parametre er undersøgt (rytmik, melodik, harmonik, klang og form).
Eleverne skal kunne beskrive form og formleddenes funktion, melodi, tonalitet og harmonik (harmonisk trekant), herunder tonemateriale og skala. Beskrive groove. Alt sammen på et niveau passende til c-niveau.
Grundlæggende teori er primært læsning af noder i g-nøgle, fortegn, skalaer i mol og dur, basal viden om blues-skala og 'blå toner' og modale skalaer (deres eksistens og overordnede karakteristika - ikke mere), elementær rytmelæsning, akkordopbygning (grundlæggende viden om akkordstabler i treklange og tilføjet 7-er). 'Nøgle til musikken' s. 8, 11, 13, 22-36, 43-55, 75-81.
Numre som anvendes ved analyse:
Wonderful Tonight - (Sangbogen 2, s. 458) https://www.youtube.com/watch?v=aNfRlUG9RkQ
She Loves You - (Sangbogen 2, s. 424)
https://www.youtube.com/watch?v=BOuu88OwdK8
Hound Dog - (Sangbogen 1, s. 436)
https://www.youtube.com/watch?v=lzQ8GDBA8Is
Honey, Honey - (Kompendium)
https://www.youtube.com/watch?v=ZRCn03diB-c
Eleanor Rigby - (Sangbogen 1, s. 441)
https://www.youtube.com/watch?v=6gluNoLVKiQ
Den røde tråd - (Sangbogen 1, s. 116)
https://www.youtube.com/watch?v=utRz8CXRNmk
Scarborough Fair - (Sangbogen 1, s. 274)
https://www.youtube.com/watch?v=4Ccgk8PXz64
Smuk og dejlig - (Sangbogen 4, s. 109)
https://www.youtube.com/watch?v=V6qALCFpVuU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musikudøvelse: Sang og sammenspil
Musikudøvelse: Sang og sammenspil
Temaet omfatter:
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.
Planlagt sangrepertoire:
Velkommen i den grønne lund Grundtvig/Erik Grip
Når kirsebærtræerne blomstrer, Nis Petersen/Erik Grip, Dansk Skolesangbog nr. 91 (2 harmoniseringer) (samspil mu-da)
Septembers himmel er så blå, Alex Garff/ Otto Mortensen 1949
Om lidt, Kim Larsen (F), kopi
Innsbruch ich muss dich lassen, Heinrich Isaac, ca. 1485, Norton Anthology of Western Music p. 149 (samspil mu-ty)
Hymn to Freedom (med sangtekst), Oscar Peterson, C-dur version (samspil mu-eng)
Kirsten og vejen til Gurre, Frank Jæger/Tony Vejslev, 4/4, guitar.
Nu falmer skoven trindt om land, N.F.S. Grundtvig
Felicia försvann, Cornelis Wreeswijk.
Dybt hælder året i sin gang
Søren Banjomus igen Otto Brandenburg
Come All Ye Faithful
Musens sang. Kai Normann Andersen, Cassiopeia 1951.
Solen er så rød mor. Harald Bergstedt/Carl Nielsen (Min harmonisering).
Sweetheart. Poul Krebs
Scarborough Fair Simon + Garfunkel
Mester Jacob, kanon 3 stemmer
Det kimer nu, 2-stemmig sats
Twist and Shout, The Beatles 2- og 4-stemmigt
Sammenspilsnumre besluttes løbende sammen med eleverne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdomskulturens musik 50rne - 70rne. Sammenspil
Modulerne (a 100 minutter) veksler og/eller deles mellem teori (musikintern og -ekstern) og sang/sammenspil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Emne. Sammenspil og sang.
Modulerne ( a 100 minutter) veksler/ deles op i mellem musikintern og -ekstern teori om emnet, sammenspil og sang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Emne. Sammenspil og sang
Modulerne ( a 100 minutter) veksler mellem/deles op i musikintern og -ekstern teori om emnet og sammenspil og sang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295012326",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295012326",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295012326"
}