Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Christian Dylov
|
Hold
|
2024 3g Ng (3g Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1Geomorfologi og geografiens metoder
Forløbet startede med at forsøge at tænke geografisk. Sætte et sommerferieminde ind i en naturgeografisk konktekst via en opgave og på felttur til Tadre mølle med naboskolen MSG som har til svarende Ngb hold.
På feltturen startede vi landskabsdannelse og vandløbs evne til at eroderer, transporterer og aflejre. Yderligere arbejdede vi med glacialmorfologi hvor den glaciale landskabsserie og isostasi og eustasi var i fokus.
Vi fik senere på året en geomorologisk tur til Brorfelte og Odsherredbuerne med en toptur til Vejrhøj (6/2-24).
Portfolioen og fysisk logbog blev introduceret, og portfolio er grundlag for afleveringer, som tager udgangspunkt i forsøg i laboratorium, feltture eller GIS arbejde.
Processer
MATERIALER-PROCER-FORMER OVER TID
Den glaciale landskabsserie
Fagtermer:
Geomorfologisk trekant: -Form- Proces-Materialer over TID
Aktualistisk princip
Erosion
Transport
Aflejring
Geomorfologi
Istid
Mellemistid
Den glaciale landskabsserie
Israndslinje
Bundmoræne
Skyggekort
Sedimenter
Randmoræne
Dødislandskab
Dødishuller
Smeltevandsslette
Tunneldal
Åsbakke
Sedimenter
faldhøjden
udnyttelsesgraden
maksimale produktion i j/s.
Arteriske kilder
afsmeltning
Meanderbuer
Flodslette
isostati
Hævet havbund
eustasi
littorina- og yoladiahavet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Landbrug
Landbrugsforløbet startede med historisk gennemgang af landbruget i Danmark over tud fra hedens opdyrkning i ca. 1750 og frem.
Vi arbejde med Skjern Å som case, og så på udviklingen over tid.
Yderligere arbejde vi med statistik over antal og størrelse af danske landbrugsbedrifter over tid fra 2010-2022.
Vi arbejde med økologisk vs. konventionelt landbrug og bæredygtighed i landbrug.
Forløbet indeholdt også en besøg til Ritt Bjerregård æbleplantage, hvor der i dag er en flersidet udnyttelse af en minder bedrift til både æbleproduktion, ciderproduktion, kursushold mm.
Afslutningsvis arbejde vi med fremtidens landbrug hvor elever lavede oplæg herom.
Fagtermer
Udskiftning
Overdrev
Bymark
Oldenskov
Bonitet
Bedrift
Andelsbevægelsen
Økologisk
Konventionelt landbrug
Bæredygtighed
FN Verdensmål 12
SVAG BÆREDYGTIGHED
STÆRK BÆREDYGTIGHED
Iltsvind-eutrofiering
Observation
Kvælstofudledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Vandkampen
LIFE Fonden - Vandkampen
Menneskeskabte klimaændringer er en global udfordring. I Danmark er der et behov for at identificere oversvømmelsesrisiko og prioritere klimatilpasningsindsatser. I Vandkamp skal eleverne bruge klimamodeller og feltarbejde til at undersøge behovene for klimatilpasning i deres lokalområde.
Vandkamp skal gymnasieelever undersøge fremtidens klima ud fra autentiske data og modeller. De skal på feltarbejde i deres egne lokalområder og vurdere behovene for klimatilpasning. Undervejs introduceres eleverne til tre digitale værktøjer: Klimaatlas, GeoAtlas Study og KAMP.
Eleverne skal arbejde med følgende problemstilling i forløbet: Hvordan kan klimamodeller og feltarbejde bruges til at undersøge behovene for klimatilpasning i mit lokalområde?
Fagtermer
RCP-tal
Bluespot - kort
CO2-ækvivalent
Drivhusgasser
KLIMAMODELLER
VIRTUEL BORING
NFILTRATIONSUNDERSØGELSE
RISIKOANALYSE
Vands tilstandsformer
Vandbalanceligningen (kort gennemgået)
Fortætning
Fordampning
Nedbør
Nedsivning
Overfladeafstrømning
Underjordisk afstrømning
Grundvand
Grundvandsspejl
Grundvandsmagasin
Permabilitet
Porøsitet
Befæstet og ubefæstet områder
Stormflod, SSP-scenarier, opløsning og usikkerheder.
Vandets kredsløb, infiltration, befæstning, permeabilitet, K-værdi og skybrud.
Centrale fagord: Risikoanalyse, økonomiske, sociale og miljømæssige værdier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4Kilma, kost og kloden
Forløbet havde en fin overgang fra Vandkampen der omhandlede udfordringer med vand ift. klimaændringer.
Vi startede med en julefrokost hvor vi i skolens Foodlap lavede en klimavenlig julefrokost. Vi regnede på udledningen af drivhusgasser ud fra vores egen middag vs. den traditionelle version af måltidet.
Vi arbejde med soja og Palmolive produktion og hvilke effekter der har, både globalt og lokalt. Caseområder var Bolivia med soja, og Indonesien ift. palmeolie.
Afslutningsvis har vi set på CCS teknologi og opmål hvor meget CO2 træer optager.
Fagtermer
Drivhuseffekt
Kortbølget indstråling
Langbølget udstråling
Refleksion
Absorption
Drivhusgasser
CO2 Ækvivalenter
Albedo
Fossile brændstoffer
Økosystemer
Kulstofkredsløb
Fotosyntese
Verdensmål
CCS
Reservoir, porerum, porøsitet, permeabilitet, lagring, superkritisk væske og forvitring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Geologi_Jordskælv og vulkaner
Geologi og råstoffer som guld og sølv har været i fokus i dette emne.
Guld har været en case, både som kulturelt produkt og som del af den grønne omstilling.
Det geologiske kredsløb og bestemmelse af bjergarter har været behandlet.
Fagtermer
Kontinentskorpe
Ocenbundsskorpe
Skorpen
Kappen
Kernen
Konvektionsceller
Pladegrænser
Destruktive pladegrænser
Konstruktive pladegrænser
Bevarende pladegrænser
Kontinentaldriftsteorien
Viskositet
Magma
Lava
Kildeområde
Magmakammer
Udkrystallisering
Densitet
FN's Verdensmål
Reserve ressource
Ene-produkt
Bi-produkt
Co-produkt
Midlertidig råstofkrise
Strukturel råstofkrise
Absolutråstofkrise
Overflademiner
Underjordiske miner
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter modulet med korte præsentationer, af det I fandt om palmeolie sidst. Dvs. I skal ikke komme med alt I ved, men noget af det I fandt mest overraskende og vigtigt at vide om palmeolie i produkter.
-
Se dette klip inden modulet. Det er kun 2½ min: CCS Lagring af CO2 i undergrunden
-
Ved brug af de to animationer og linket fra geoviden om CO2 lagring skal du:
-
Stenlille gaslager - felttur
-
Adresse er Merløsevej 1,4296 Nyrup, og det tager 15 min fra Sorø og til os.
-
Hvis ikke du har set dem, så se de her to klip:
-
Var du ikke med i modulet sidste fredag, så skal du læse til og med s. 9 i geoviden: Forstå CCS: Med CO2 hjælper det at begrave problemet | Geoviden
-
Vi arbejder med dette i modulet: De danske sandstensformationers reservoiregenskaber.docx
-
Sidst arbejdede vi med gas i undergrunden.
-
Udfyld skema, som udfyldes mens du læser
-
Power point vi har arbejdet med i modulet:
-
Medbring den gamle grundbog. Hjemmefra skal du læse s. 95-97 og udfyld skemaet herunder.
-
Kan du finde det geologiske kredsløb i dit område.docx
-
Du skal se det her 10 min. klip hjemmefra. Det handler om det geologiske kredsløb: Geologiske kredsløb
-
Geologiske kredsløb.pptx
-
Geologi og pladetektonik. Vi læser hjemme i grundbogen s. 64-66. Brug særligt din tid på at forstå figurene s. 66
-
Start med at lave opgave 1, og kun opgave 1
-
Jordskælv, vulkaner og pladegrænser.kmz
-
Klargør besøg i 2. modul hvor professor Bo Elberling fra KU kommer forbi. Hjemme skal du undersøge:
-
Vi arbejder med denne i modulet. Den skal i portfolio.
-
Læs hjemme om Jordskælv. S. 68 midt -75 øverst. Når du læser, så tilføj viden til din portfolio om de to øvelser med jordskælv vi lavede i modulet 28/2.
-
Tsunami -Japan 2011
-
Du skal være klar til præsentere det du har undersøg om tsunamien der ramte Japan 2011 eller Indonesien i 2004 eller Grønland for nyligt
-
Ingen lektie
-
1. Læs s. 75-77 midt
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Tværfagligt forløb med projekt
Projektland
Dette som en opsamling og uddybning af temaer vi har arbejdet med i løbet af året.
I grupper af 3 personer udarbejdede eleverne et selvvalgt naturgeografisk projekt om et land.
Indhold: Tanken er at undersøge et land ud fra de områder vi har arbejdet med i løbet af året.
Hvad har vi arbejdet med?
• Pladetektonik, vulkaner, Geomorfologi, lavbundsjorde, kulstofkredsløb, vandkamp-udfordringer ift. øget/mindre nedbør eller havniveau, landbrug->mad til alle, drivhuseffekten->landlandets drivhusgasudledninger, bæredygtighed ift. landbrug ->plantager?, tiltag ift. klimaændringer, mineralforekomster, kost->klima/kultur, hvor for de deres energi fra?->bæredygtighed, klimaløsninger
Der skal indgår: Proces, fagtermer, kort, modeller/figurer, kildehenvisninger
Produkt: Todelt - både en skriftlig opgave og et oplæg hvor hovedpointerne fremlægges for klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295070904",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295070904",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295070904"
}