Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Allan Rosengren
|
Hold
|
2024 3b ol (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Formålet med introduktionen er at give et basalt kendskab til følgende 3 områder samt bevidsthed om fagets indhold, betydning og begrundelse:
Geografi
De tolv olympiske guder
Kronologi
Supplerende stof:
Politikens historiske atlas 1967
http://www.fc-thl.dk/~np/historisk_atlas/ kort nr. 14, 20 og 21
Slægtstræ over de tolv olympiske guder (ifølge Apollodor) fra Chr. Gorm Tortzen: Antik Mytologi
Hesiods Theogoni, vers 116-138 + 154-197, oversat af Lene Andersen, fra: Gads Religionshistoriske Tekster, 1984, side 254-258.
Læreplanen for faget på emu.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ødipus
Formålet med denne søjle er
1) alment, at I får indblik i attisk tragedie: genre, genrens udvikling og opførelsespraksis.
2) mere specifikt, at I får indblik i klassiske overvejelser over skæbne og selvindsigt.
3) Der perspektiveres til Freuds ”Drømmetydning”
Kernestof:
Sofokles: Ødipus. Oversat af Otto Foss. Hans Reitzels Forlag
Supplerende stof:
www.restudy.dk : Foredrag om ”Græsk tragedie og komedie” og ”Aristoteles” (om Aristoteles’ dramateori).
’Drama’, kap. fra Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Paideia, Systime 2012, s. 101-111.
Uddrag af Freuds Drømmetydningen. Oversat af David Taub Pedersen fra Sigmund Freud: Gesammelte Schriften, II: Die Traumdeutung. Leipzig/Wien/Zürich 1925. S. 262-266.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi
Formål: Indføring i filosofi, særligt Sokrates' (og Platons) filosofi. Teksterne læses under temaet 'Det gode liv og den gode død'. Vi læser også Seneca bl.a. for at se en udvikling frem til stoicismen. Endelig perspektiveres til et digt af Staffeldt som eksempel på idealismen i den romantiske digtning.
Kernestof:
Hulebilledet. Sokrates' forsvarstale. Efter domsafsigelsen. Efter fastsættelsen af straffen. Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, Kend dig selv. Et Platonudvalg. Side 163-170; 211-246
Faidon (slutningen). Foss og Krarup: Udvalg af Platons skrifter, side 84-89.
Supplerende stof:
a: Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, Kend dig selv. Et Platonudvalg. Side 9-24 (Indledning).
b: Introduktion til Seneca, Christensen og Tortzen, Romersk antologi s. 189-190.
c: Perspektivtekst: Seneca brev 54 og 47. Christensen og Tortzen, Romersk antologi s. 190-195.
d: Perspektivtekst: Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tradition og fornyelse i kunsten
Kunstforløbet er et forløb om græsk (og romersk) kunst med fokus på skulptur.
Formål: I skal lære at beskrive, datere og fortolke græsk (og romersk) rundskulptur fra arkaisk til romersk tid, særligt de monumenter, som indgår i kernestoffet. Endvidere skal I kunne perspektivere til efterantik kunst, hvor antikkens formsprog lever videre.
Kernestof:
Billederne ligger som PowerPointPræsentation.
Arkaisk skulptur:
1. Kouros fra The Met
2. Kouros fra Anavyssos
3. ’Kleobis og Biton’
4. Kalvebæreren
Tidlig klassisk skulptur:
5. Kritios-drengen
6. Zeus/Poseidon fra Artemision
7. Tyranmorderne
8. Diskobolos
Højklassisk skulptur:
9. Doryforos
10. Riace A og B
Senklassisk skulptur:
11. Hermes med Dionysosbarnet.
12. Skraberen (’Apoxyómenos’)
13. Den kroatiske apoxyomenos
Hellenistisk skulptur:
14. Galler dræber sin hustru og sig selv
15. Laokoon-gruppen
Romersk skulptur:
16. Augustus Prima Porta statuen
Paideia: kapitlerne om kunst, dvs. side 45-54, 93-100, 129-135, 171-176, 201-206, 247-254
Supplerende stof:
Kai Nielsen: Vandmoderen 1919-20/2005 fra Glyptotekets vinterhave.
- Reklame: Body Kouros fra Yves Saint Laurent.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skulpturanalyse - sådan gør man.docx
-
Kunsthistorie - gruppearbejde.docx
-
Tradition og fornyelse i kunsten - kernestof.pptx
-
Læs i Paideia: kapitlerne om kunst, dvs. side 45-54, 93-100, 129-135, 171-176, 201-206, 247-254. Meget af det er billeder, og du behøver ikke læse det hele til denne gang. Fokusér på skulptur, dvs. spring det om vasemaleri over. I timen begynder vi g
-
Læs i Paideia: kapitlerne om kunst, dvs. side 45-54, 93-100, 129-135, 171-176, 201-206, 247-254. Meget af det er billeder, og I havde samme lektie for til sidste gang. Nu læser I det, I mangler. Grupperne får lige 15 minutter til at "genbesøge" deres
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Demokrati
Med udgangspunkt i en diskussion af demokratiets stilling i dag undersøges demokratiets teori og praksis i oldtiden. Lincolns Gettysburg Address bruges som perspektivtekst, og forløbet afsluttes med en diskussion af, hvordan oldtidens demokrati kan være inspirerende for vores demokratiske praksis med Reybroucks kritik og innovative tilgang som afsæt.
Kernestof:
Herodot, Tredje Bog, 61; 80-83 (dvs. side 48-52).
Thukydid II, 37-41: Af Perikles' gravtale.
Cicero: De re publica I, 68-70
Aristoteles: Athenernes statsforfatning 42-45 (Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, side 128-133)
Supplerende stof:
Mogens Herman Hansens artikel: https://denstoredanske.lex.dk/Athens_demokrati
Lincolns Gettysburg Address
https://www.youtube.com/watch?v=a4Bojjx_Dew
Reybrouck, Imod valg - til forsvar for demokratiet, side 9-17.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Epos: Odysseus og Æneas - en helt til tiden
Formålet med forløbet er, at eleverne
1) reflekterer over heltebegrebet og helteidealer (både egne idealer og de i samfundet fremherskende) – og hvilken effekt, de har, og hvad vi kan bruge dem til
2) får greb om det antikke (europæiske) epos, genre og indhold, gennem læsning af først og fremmest Odysseen og Æneiden, og analyserer den heroiske verdens idealer, helte og antihelte, herunder kønsopfattelse
Materialer
Kernestof:
Odysseen I,1-95; VIII,1-95; IX; XXIII
Æneiden IV (evt. fra Christensens og Tortzen: Romersk antologi, 2007)
Supplerende stof:
Joseph Campbells heltemodel. TED-Ed Lecture: https://www.youtube.com/watch?v=Hhk4N9A0oCA
Ludvig Holberg, uddrag af Heltehistorier. Moderniseret tekst med ordforklaringer her. Kilde: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=Heltehist%2FHeltehistorier-tome1.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=vol1chap4&toc.id=vol1chap4&show.second=komm
Findes i Lectio, Dokumenter
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Paideia, kapitlet om Epos, side 11-43.
www.restudy.dk: Videoer om Oldtidskundskab, Epos, video 1, 3 og 4. (kan erstattes med Paideia, men videoerne er nu gode!)
Margaret Atwood, uddrag af ”Penelopiaden”. F.eks. fra: Eva Lene Kristensen og Helle Vang Larsen, I guders og heltes spor, Systime 2011, side 63-66. Findes i Materialer.
”The First Woman to Translate the Odyssey into English”, New York Times, 2. November 2017.
https://www.nytimes.com/2017/11/02/magazine/the-first-woman-to-translate-the-odyssey-into-english.html
Findes i Lectio, Dokumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs de fire første sider af vedhæftede. Der vil være en del ord og navne, I ikke forstår. Vi gennemgår det i klassen.
-
Odysseen Første Sang 1-95 og Ottende Sang 1-95.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til anden lektion - Odysseen IX.docx
-
Træn vedhæftede. Og medbring "Odysseen"!
-
Ordkort til quiz-og-byt - Odysseen.docx
-
Læs Odysseen IX (dvs. Niende Sang) færdig, og besvar vedhæftede arbejdsspørgsmål, som I også arbejdede med sidst.
-
Arbejdsspørgsmål til fjerde lektion - Odysseen XXIII.docx
-
Læs Odysseen XXIII (dvs. 23. sang). I kan evt. låne Odysseen som lydbog i Otto Sten Dues oplæsning på bibliotek.dk. XXIII sang varer godt 26 minutter – begynd time/minut/sekundtal 13:39:15, mens teksten følges med øjnene. Fokusér på fortællingen, sto
-
Arbejdsspørgsmål til femte lektion - Penelopiaden.docx
-
Læs vedhæftede uddrag af Atwoods "Penelopiade" - og medbring Odysseen til timen.
-
Penelopiaden - uddrag.docx
-
Arbejdsspørgsmål til sjette lektion - epos hos romerne.docx
-
Epos hos romerne - fra bogen Paideia OCR.pdf
-
Læs vedhæftede og medbring bogen "Paideia".
-
The First Woman to Translate the _Odyssey_ Into English - The New York Times.pdf
-
Iliadens, Odyseens og Æneidens proømier.docx
-
Arbejdsspørgsmål til syvende lektion - Æneiden IV.docx
-
Læs side 105-106 i bogen "Romersk antologi" - og tag bogen med! (I behøver ikke tage Odysseen med).
-
Læs Æneiden IV,1-361 + arbejdsspørgsmål fra timen i går (vi nåede en del af det sidst), dvs. Romersk Antologi side 133-144. Medbring bogen Romersk Antologi.
-
Repetér jeres noter til Odysseen og Æneiden. Og medbring to bøger: Odysseen og Romersk Antologi.
-
Vi har nogle moduler tilbage, som vi kan bruge på repetition. Se på undervisningsbeskrivelsen på Lectio, og overvej, hvad du har mest brug for, at vi repeterer. Skal det være Ødipus, filosofi, kunst, demokrati eller epos?
-
Medbring demokrati-kompendium + papir fra i går (jeg har papir til de tre, der ikke var der i går). I får først ca. 15 minutter i grupperne til at analysere teksten. Derefter har Allan faglige samtaler (individuelt eller to og to, hvad I foretrækker)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295092301",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295092301",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295092301"
}