Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
David Taub Pedersen
|
Hold
|
2024 3c ol (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tragedie: Ødipus
Antikke tekster:
Sofokles: Ødipus (Foss' oversættelse)
Aristoteles: Om Digtekunsten (kap. 6)
Perspektivering:
Pasolini: Edipo Re (film)
Freud: Drømmetydningen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til oldtidskundskab, som er et fag om den græske og romerske oldtid - og hvad den betyder for os nutidsmennesker. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi begynder skoleåret med at læse tragedien om Kong Ødipus. - NB: Som I ved, har skolen indfør
-
Læs teksten på linket og notér 3 ting, som du finder interessant eller væsentligt eller mærkeligt (i forhold til nutiden). Link: Teater i oldtidens Grækenland Til timen: Det græske drama SPØRGSMÅL.docx NB: Medbring noget at tegne med (blyant, tusch,
-
Læs s. 7-9 (tragediens prolog (pro-logos))og s. 101-104 (baggrundshistorien) i Ødipus. Hvad får vi at vide på s. 7-9? Hvad sker der? Notér 2 steder i teksten, som du kan bruge eller vil spørge til. NB: Der er noter på s. 115 til mytologiske figurer m
-
Læs i Ødipus s. 10-19. Prøv at lægge mærke til steder, hvor det er tydeligt, at Ødipus ikke har den samme viden, som vi læsere har. Medbring 3 citater, som du kan bruge eller vil spørge til.
-
Læs s. 20-29 i Ødipus (1. epeisodion). Hvad afslører Teiresias? Medbring et par citater. - Og læs om Teiresias her: Teiresias
-
Læs fra side 29 (der, hvor korsangen begynder) til s. 42 i Ødipus. På s. 29 til 31 har vi korsangen (1. stasimon). Derefter (fra s. 32) begynder 2. epeisodion, hvor Ødipus diskuterer med Kreon. Hvad anklager Ødipus Kreon for? Hvilke argumenter har Kr
-
Læs s. 43-55 i Ødipus? Hvad fortæller Iokaste? Hvad fortæller Ødipus? - Husk tegninger fra sidste gang.
-
Læs s. 56-71 i Ødipus. Hvad fortæller budbringeren? Hvad kommer der frem?
-
Læs s. 56-71 i Ødipus. Hvad fortæller budbringeren? Hvad kommer frem i samtalen? Hvordan reagerer Ødipus? Og Iokaste? Ødipus 2. stasimon 3c 2024 tegninger.pdf
-
Læs Ødipus færdig! (fra side 72). Til timen: Ødipus ANALYSE OG FORTOLKNING.docx
-
Læs kapitel 6 af Aristoteles: Om Digtekunsten og noten om katharsis på s. 76-77. Tekst her: Aristoteles Om digtekunsten kap. 6 TEKST.pdf Hvilke elementer/dele består en tragedie af iflg. Aristoteles - og hvad er tragediens virkning på tilskueren? NB:
-
Læs Freud Drømmetydningen.docx. Hvad styrer mennesket ifølge Freud? Markér 3 steder i teksten, som du finde interessante. - Du må også gerne læse om Sofisterne i overblik.doc
-
Tag Odysseen med! Og tag også nogle tegneredskaber med.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos: Odysseen
Antik tekst:
Homer: Odysseen (Dues oversættelse)
Od. I. sang, vers 1-27
Od. VIII. sang, vers 470 - resten af sangen.
Od. IX. sang
Od. X. sang
Od. XII. sang, vers 1-200
Perspektiverende tekst:
Tennyson: Ulysses
Perspektiverende film:
Odysseen (uddrag)
Homer (Ribe Katedralskole)
Homer and the Oral Tradition (youtube)
Boris Johnson reciterer Iliaden på græsk (youtube)
Fremmedbilleder og kulturmøder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om Homer her Homer Notér 5 pointer, som du finder interessante. Læs desuden Odysseens VIII. [ottende] sang færdig (fra vers [linje] 470 på s. 104).
-
Læs Odysseens IX. [niende] sang (på s. 107), vers 1 til 115 (på s. 110). Notér smykkende epiteter, patronymika og formelvers. Hvad sker der? Hvilke steder kommer Odysseus hen? Til timen: Kultur, fremmedbilleder og kulturmøder.pdf
-
Læs Odysseens IX. sang, vers 105-306 (på s. 110-115). Hvordan beskriver Odysseus kykloperne/kyklopen? Hvad vil Odysseus have ud af mødet med kyklopen? Hvordan går mødet med kyklopen? - Læs også dette Kultur, fremmedbilleder og kulturmøder.pdf , hvis
-
Læs i Odysseens IX. sang, fra vers 307 (på s. 115) til vers 472 (på s. 119). Notér
-
Læs Odysseens IX. sang, vers 473 (på s. 119) til X. sang, vers 76 (på s. 123). Notér smykkende epiteter og formelvers. Orientér dig i disse spørgsmål før og under læsningen:
-
Læs Odysseens X. sang, vers 77 til 243 (fra nederst på s. 123 til øverst på s. 128). Det første stykke handler om laistrygonerne . Derefter (fra vers 135) begynder den store episode om troldkvinden Kirke.
-
Læs Odysseens X. sang færdig (fra vers 244 på s. 128). Tag gerne tegneredskaber med (tusser, farveblyanter el. lign.). Til timen: Odysseens X. sang, v. 244-slut ARBEJDSARK.docx
-
HUSK tegninger fra sidste time. - LEKTIE: Læs XII. sang, vers 1-259. NB: Odysseus har i ellevte sang manet døde sjæle (såkaldte "skygger") op fra dødsriget, heriblandt Agamemnon (der blev dræbt ved hjemkomsten af sin kones elsker), Achilleus (der død
-
Læs Odysseens I. sang, vers 1-95. Hvor er Odysseus henne her i I. sang? Hvilken plan lægger Athene og Zeus for Odysseus? - Find de episoder, vi har læst på denne oversigt: Odysseen - oversigt DP.docx Hvornår ligger handlingen i I. sang kronologisk i
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi: Stoicisme
Antikke tekster:
Seneca: Breve til Lucilius:
1: Tiden
11: Om naturlige reaktioner
15: Motion for sjælen
18: At øve sig i fattigdom
23: Glæde
47: Slaveri
Tacitius' beskrivelse af Senecas død
Arrian: Epiktets Håndbog kap. I, XI, XII, XV, XVI, XVII, XIX, XX og XLIII
Perspektivering:
Ludvig Holberg: Kun den vise er lykkelig
Seneca: Breve til Lucilius (Indledning)
Baggrundsviden:
Johannes Sløk: Stoikerne (uddrag af Indledningen)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Godt nytår! Vi begynder på et nyt forløb om den filosofiske skole (retning), som kaldes "stoikerne" eller "stoicismen". Medbring TEGNEREDSKABER (tusser, farveblyanter el. lign.). Ellers ingen lektie. Venlig hilsen David og Jens
-
Læs afsnittet om Etikken på s. 5-8 i Stoikerne - Johannes Sløk.docx (husk, at du også har teksten på papir, hvis du var der i sidste modul). OPGAVE til lektien: Forklar, hvad etikken går ud på ifølge stoikerne. Notér desuden 3-5 informationer/pointer
-
Læs om Stoicismens historie s. 1-4 i Stoikerne - Johannes Sløk.docx Besvar tre spørgsmål efter eget valg (se nedenfor). I timen skal vi læse en tekst af Seneca. TEKST: Seneca Breve til Lucilius Større udvalg.pdf Stoikerne - Johannes Sløk - SPØRGSMÅL
-
I Seneca-kompendiet (Seneca Breve til Lucilius Større udvalg.pdf) skal du læse "At øve sig i fattigdom" s. 38-40. Notér/understreg 3 gode pointer/citater/formuleringer fra teksten. - Vi kigger også på spørgsmålene til stoicismens historie, så hav sva
-
Genlæs Senecas brev nr. 23 om Glæde (Seneca Breve til Lucilius Større udvalg.pdf) og notér 1) Tre gode citater, der udtrykker noget interessant, 2) modsætninger i teksten og 3) sproglige billeder (metaforer og lignende) i teksten. - Til timen: Stoisk
-
Vi begynder med at gennemgå brev 1 ("Tid"). LEKTIE: Læs Senecas brev til Lucilius nr. 15 ("Motion for sjælen") i Seneca Breve til Lucilius Større udvalg.pdf OG Seneca Breve til Lucilius INDLEDNING.pdf Til Seneca-brevet: Find citater, der belyser diss
-
Læs Senecas brev nr. 47 om Slaveri (i Seneca Breve til Lucilius Større udvalg.pdf). Understreg tekststeder, hvor du synes, at Seneca udtrykker en pointe. - Læs også, hvordan Seneca døde (iflg. den romerske historiker Tacitus): Senecas død.pdf
-
Læs Epiktets Håndbog - uddrag.pdf og Epiktets Håndbog - Indledning.pdf Til uddragene: Hvad er Epiktets centrale pointer? Hvilke billeder bruger han? Til indledningen: Hvad er interessant ved Epiktets livshistorie? Hvad skrev Epiktet?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunst: Græsk vasemaleri
Antikke vaser i Græsk vasemaleri (egen billedsamling):
Sengeometrisk kratér med prothesis-scene
Korinthisk halsamfora (i den nye sortfigur-stil opfundet i Korinth)
Østgræsk halsamfora i vildgedestil (i den gamle kontur- og silhuet-teknik)
Francois-kratéren (med fokus på den kalydonske vildsvinejagt)
Amfora af Andokides-maleren i rød- og sortfigurstil ("bilingual amphora").
Panathenæisk præmieamfora
Kylix af Douris-maleren
Halsamfora af Hermonax-maleren
Stamnos med symposion-scene (af Louvre Symposion-maleren)
Kalyx-kratér af Niobiemaleren: Apollon og Artemis dræber Niobes børn
Pronomos-vasen (skuespillere)
Attisk hvidgrundslekyth med Hypnos og Thanatos
Klokke-kratér med komediemotiv af McDaniel-maleren (fra Syditalien)
Perspektiverende vase:
Peter Brandes: Lekyth (2001) med Ajas' selvmord (sammenlignet med samme motiv på antikke vaser)
Hjælpemidler/oversigter:
Stilistisk datering
Lille vasesynopsis
Græsk vasemaleri (oversigter over vaseformer, ornamenter mm.)
Vasebrænding
Videoer om sort- og rødfigurs-teknik (Khan Academy)
Besøg på Nationalmuseets antiksamling
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs Epiktets Håndbog - uddrag.pdf og Epiktets Håndbog - Indledning.pdf Til uddragene: Hvad er Epiktets centrale pointer? Hvilke billeder bruger han? Til indledningen: Hvad er interessant ved Epiktets livshistorie? Hvad skrev Epiktet?
-
Vi skal med filosoffen Platon udforske, hvad retfærdighed og i særdeleshed hvad et retfærdigt samfund er. Læs i Platons Staten nederst på s. 109 (fra der, hvor der er et lille "e" i margin) til s. 120. Og læs også nedenfor om Platon og Sokrates. Til
-
Læs Platon STATEN s. 221-232. Afsnittet handler om forholdene i vagternes klasse (eliten). Notér tekststeder, du synes er interessante eller provokerende eller mærkelige! Læs også svarene igennem til det, vi talte om sidste gang hér: Platon STATEN S.
-
Læs Platon STATEN s. 258-269. Det handler om filosofferne og deres rolle i staten. Sofisterne er betegnelsen for professionelle undervisere i bl.a. retorik (som var vigtig i det direkte demokrati Athen), hos Platon de konkurrenter til filosofferne. L
-
1) Læs svarene igennem Platon STATEN s. 258-269 FILOSOFFER OG SOFISTER Spørgsmål UDFYLDT.docx
-
Kig dine billeder fra Nationalmuseet igennem, sortér dem (har du overblik over, hvad der er på billederne?) og få dem gerne over på PC'en, så vi kan arbejde med dem. Vi bruger timen på vasemaleri (Platon er på pause til efter SRP). MEDBRING hæftet, I
-
Læs Platon STATEN s. 295-301. Det berømte hulebillede (også kaldet hulelignelsen) skal forklare, hvilken uddannelse statens ledere (filosofferne) skal have - og hvad deres forpligtelse er over for samfundet. - Tag gerne tegneredskaber med! -
-
Læs om Fænomener og ideer.docx Svar på spørgsmål 3-8 i Platon STATEN s. 295-301 HULEBILLEDET.docx
-
Læs Platon s. 349 (fra nederst på siden: "Altså: Demokrati opstår efter min opfattelse ved...") til s. 359 i Platons STATEN. I afsnittet beskriver Platon, hvordan hans idealstat er forfaldet fra filosof-styre (kaldet aristo-krati = de bedste styrer)
-
Læs om Spartas historie.docx Kan du se ligheder mellem Spartas forfatning/samfundsform og Platons idealstat? Og læs den perspektiverende tekst: Holberg af Niels Klims underjordiske rejse - Styreformen i Potu.docx Kan du se ligheder og forskelle melle
-
Odysseen - repetition FACIT.docx 1) Kig repetitionsspørgsmålene til Odysseen Odysseen - repetition TOMT.docx igennem og se også Odysseen - oversigt DP.docx. UDFYLDT:
-
Læs Ødipus repetition - begreber og fortolkning.docx og Ødipus STRUKTUR.pdf Læs også Eksamensvejledning old.doc - Program for timen: Vi skal se på det sidste perspektivering (til stoikerne og til vaseforløbet). Til timen: Holberg Kun den vise er lykk
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi: Platons Staten
Platon: Staten:
S. 109-124 (idealstaten grundlægges)
S. 221-232 (fællesskab i lyst og smerte)
S. 258-269 (skibsbilledet)
S. 295-302 (hulebilledet)
S. 349-358 (idealstatens forfald og demokratiets opståen)
Perspektiverende tekst:
Holberg: Niels Klims underjordiske rejse: Styreformen i Potu
Baggrundsviden:
Spartas historie og samfund
Athens demokrati
Sokrates (Ribe Katedralskole)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal med filosoffen Platon udforske, hvad retfærdighed og i særdeleshed hvad et retfærdigt samfund er. Læs i Platons Staten nederst på s. 109 (fra der, hvor der er et lille "e" i margin) til s. 120. Og læs også nedenfor om Platon og Sokrates. Til
-
Læs Platon STATEN s. 221-232. Afsnittet handler om forholdene i vagternes klasse (eliten). Notér tekststeder, du synes er interessante eller provokerende eller mærkelige! Læs også svarene igennem til det, vi talte om sidste gang hér: Platon STATEN S.
-
Læs Platon STATEN s. 258-269. Det handler om filosofferne og deres rolle i staten. Sofisterne er betegnelsen for professionelle undervisere i bl.a. retorik (som var vigtig i det direkte demokrati Athen), hos Platon de konkurrenter til filosofferne. L
-
1) Læs svarene igennem Platon STATEN s. 258-269 FILOSOFFER OG SOFISTER Spørgsmål UDFYLDT.docx
-
Kig dine billeder fra Nationalmuseet igennem, sortér dem (har du overblik over, hvad der er på billederne?) og få dem gerne over på PC'en, så vi kan arbejde med dem. Vi bruger timen på vasemaleri (Platon er på pause til efter SRP). MEDBRING hæftet, I
-
Læs Platon STATEN s. 295-301. Det berømte hulebillede (også kaldet hulelignelsen) skal forklare, hvilken uddannelse statens ledere (filosofferne) skal have - og hvad deres forpligtelse er over for samfundet. - Tag gerne tegneredskaber med! -
-
Læs om Fænomener og ideer.docx Svar på spørgsmål 3-8 i Platon STATEN s. 295-301 HULEBILLEDET.docx
-
Læs Platon s. 349 (fra nederst på siden: "Altså: Demokrati opstår efter min opfattelse ved...") til s. 359 i Platons STATEN. I afsnittet beskriver Platon, hvordan hans idealstat er forfaldet fra filosof-styre (kaldet aristo-krati = de bedste styrer)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295094932",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295094932",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295094932"
}